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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국철도기술연구원 Korea Railroad Research Institute |
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2015-12 |
과제시작연도 | 2015 |
주관부처 | 국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 | TRKO201600002853 |
과제고유번호 | 1615008174 |
사업명 | 철도기술연구사업 |
DB 구축일자 | 2016-06-18 |
키워드 | 고속열차.동력분산형.시운전 시험.안정화.신뢰성.High-speed Train.Distributed Traction.On-line test.Stabilization.Reliability. |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201600002853 |
차세대 고속철도기술개발사업(2007.7~2012.9)을 통하여 개발된 최고시험속도 430km/h급 동력분산형 차세대고속열차(HEMU-430X) 시스템을 조속히 안정화 시키고 이를 실용화시키기 위한 기반을 구축하여 국내 적용 및 해외 진출의 교두보 마련을 위해서는 영업선로에서의 시운전 시험을 통한 고속열차의 운용, 성능 검증 및 성능 향상 등 동력분산형 고속철도시스템의 안정화 기술개발이 필요함에 따라 “430km/h급 고속열차(HEMU-430X) 실용화 기술개발” 과제의 세부과제로 본 과제가 수행된다. 본 과제에서는 동력분산형 고속열
차세대 고속철도기술개발사업(2007.7~2012.9)을 통하여 개발된 최고시험속도 430km/h급 동력분산형 차세대고속열차(HEMU-430X) 시스템을 조속히 안정화 시키고 이를 실용화시키기 위한 기반을 구축하여 국내 적용 및 해외 진출의 교두보 마련을 위해서는 영업선로에서의 시운전 시험을 통한 고속열차의 운용, 성능 검증 및 성능 향상 등 동력분산형 고속철도시스템의 안정화 기술개발이 필요함에 따라 “430km/h급 고속열차(HEMU-430X) 실용화 기술개발” 과제의 세부과제로 본 과제가 수행된다. 본 과제에서는 동력분산형 고속열차 기술의 실용화를 위한 안정화 및 성능 검증을 위하여 주행시험 10만km 이상의 시운전시험을 통하여 동력분산형 고속철도시스템의 신뢰성 향상 및 안정성 검증을 수행하고, 동력분산형 고속철도 실용화를 위한 국내외 적용방안 및 대응전략을 수립하며, 430km/h급 고속열차 실용화 기술개발 연구단과제의 총괄과제로서 전체 과제의 총괄적 조정 및 관리를 수행한다.
Ⅱ. Overview
ㅇ Objectives
- Stabilization and performance evaluation for practical use of high speed EMU(Electric Multiple Unit) train technologies
∙ Stabilization and reliability improvement of the test train (HEMU-430X) (More than 100,000km on field tests)
∙ Development of practical mod
Ⅱ. Overview
ㅇ Objectives
- Stabilization and performance evaluation for practical use of high speed EMU(Electric Multiple Unit) train technologies
∙ Stabilization and reliability improvement of the test train (HEMU-430X) (More than 100,000km on field tests)
∙ Development of practical model for high speed EMU train
ㅇ Necessity
- Cutthroat competition of development for high speed EMU train to possess competitive advantage at the global market of high speed railway
∙ Japan : Development of 360km/h EMU train ‘FASTECH 350’
∙ France : Development of 360km/h next generation EMU train ‘AGV’
∙ Germany : Development of 350km/h EMU train ‘VELARO’
- Need to evaluate the railway system by test runs and to construct maintenance management system considering domestic circumstances for completion high speed EMU railway technologies developed through “Next Generation High-speed Rail Project” and for stabilization and commercialization of the developed railway system
- Need to stabilize the developed railway system with management, performance evaluation and performance improvement of high speed EMU train through continuous measurement and analysis of performances with field tests on the commercial operation lines to achieve the objectives of speedy stabilization and establishment of commercialization base for developed high speed EMU railway technologies
- Need to develop the basic technologies and the operating characteristics technologies for technical support to construct and manage Honam high speed line and for connection with existing lines
- Need to early stabilize the high speed EMU railway developed for overseas expansion due to preference of high speed EMU train suitable for bulk transport and speed-up at countries introducing high speed railway lately
ㅇ Period and funds
- Research period : 28 Nov 2012 ∼ 27 Dec 2015 (4 years and 1 month)
- Research funds : Government grant 6.39 billion won
ㅇ Main subjects
- Stabilization tests and analysis of high speed EMU train
∙ Trunk line tests (More than 100,000km for accumulated mileage)
∙ Management and maintenance of integrated measurement system
∙ Construction of database for trunk line tests
∙ Measurement and analysis of main performances (propulsion, brake, control, and current collecting)
∙ Stabilization of vehicle system and technical support for maintenance
∙ Interface test for development of 400km/h high speed railway infrastructure technologies
- Evaluation of stability and reliability for train vehicle
∙ Establishment of reliability management system
∙ Failure monitoring for main equipments
∙ Analysis of failure rates and review of system effects by failure modes
∙ Reliability tests and analysis
∙ Supplementary revision for the application results of reliability assessment methodologies
∙ Development of quantified reliability performance index
- Development of practical model for high speed EMU train
∙ Deduction of operator’s requirements for high speed EMU train
∙ Deduction of standards for commercialized system of high speed EMU train
- Deduction of internal and external application plan of high speed EMU train
∙ Analysis of technology levels and localization rate of high speed railway
∙ Analysis of economic effects for high speed EMU train
∙ Establishment of internal and external application plan of high speed EMU train
∙ Market analysis and establishment of overseas expansion strategies for high speed EMU train
- Project integration and general
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
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