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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국철도공사 |
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2013-09 |
과제시작연도 | 2012 |
주관부처 | 국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 | TRKO201600003837 |
과제고유번호 | 1615004462 |
사업명 | 미래철도기술개발사업 |
DB 구축일자 | 2016-07-23 |
키워드 | 고속전철.추진제어 시스템.주전력변환장치.동기전동기.수명주기비용.Rapid electronic railway.Propmsior control system.Motor Block.Synchronous motor.Life уае Cost. |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201600003837 |
고속철도차량(KTX)에 사용되고 있는 추진제어장치(Motor Block)에 대하여 최신 전력용 반도체 IGBT소자를 이용한 KTX용 추진제어장치 기술개발을 통하여 주요 핵심부품의 해외 의존도를 낮추고 원천기술 확보를 목표로 하였다.
본 연구과제는 1차년도에는 기존장치 분석 및 기본설계 2차년도에 상세설계 3차년도에 시제품 제작 및 단품별 기능시험 4차년도에는 성능시험 및 검증을 목표로 연구 수행하였다. 시험은 크게 공장시험 현차시험(정적시험 동적시험) 및 본선시운전을 진행하여 성능 및 기능을 검증하였다. 연구 최종 년도인 4차
고속철도차량(KTX)에 사용되고 있는 추진제어장치(Motor Block)에 대하여 최신 전력용 반도체 IGBT소자를 이용한 KTX용 추진제어장치 기술개발을 통하여 주요 핵심부품의 해외 의존도를 낮추고 원천기술 확보를 목표로 하였다.
본 연구과제는 1차년도에는 기존장치 분석 및 기본설계 2차년도에 상세설계 3차년도에 시제품 제작 및 단품별 기능시험 4차년도에는 성능시험 및 검증을 목표로 연구 수행하였다. 시험은 크게 공장시험 현차시험(정적시험 동적시험) 및 본선시운전을 진행하여 성능 및 기능을 검증하였다. 연구 최종 년도인 4차년도의 주요 연구성과는 다음과 같다.
- 모터블록 조립체의 시제품 제작 보완 및 조합(공장) 시험 (전문기관 의뢰)
- 큐브류의 현차시험 진행 (정적 동적시험)
- OBCS와의 I/F 통신시험
- 현차 주행 시험을 통한 신뢰성 입증 및 분석 а회 왕복: 서울-부산)
- FMEA, FRACAS 운용개념 템플릿 작성 및 보고서 작성
- S/W 요구사항 명세서 S/W 설계 명세서 S/W 시험 계획서 결과서보고서 작성
- 유지보수 매뉴얼 작성 등
IV. Result of Research and Development
For development it has performed analysis of existing data detailed design and verification of each component of propulsion control device prototype and LCC analysis of existing propulsion control device at the first and second year.
The main component of
IV. Result of Research and Development
For development it has performed analysis of existing data detailed design and verification of each component of propulsion control device prototype and LCC analysis of existing propulsion control device at the first and second year.
The main component of the cube and the assembly plant for the test was conducted at the third year. The performance was confirmed through on-track test combination test for prototype at the fourth year.
Research managing department is Korea Railroad Corporation committed research institution is Korea Railroad University Moasoft and Woojin E-kyoung is joint research institution.
ㅇ SE activity
For the process control WBS has made out shared to each institution and then systematic research and development can be possible. As railroad operating institution we take action to apply user requirement and actively support the review of technology document and on-track test.
ㅇ RAMS application research
RAMS is largely H/W S/W and for the application of RAMS BOM data organized by each separately it has researched reliability forecasting model. For application of S/W RAMS software requirement specification standard draws up: software specification makes out software code standard software test plan procedure and result prepared.
ㅇ LCC analysis of propulsion control device
For LCC analysis of KTX propulsion control device it has compared LCC analysis of existing motor block and LCC analysis of development product.
ㅇ propulsion control device cube single component test
Cube is carried out in single component test by railroad specialized inspection institution. Vibration and environment test is confirmed by outside certificate authority that it is in a good condition. Also after installing to on-track train has operated from Seoul to Busan (3,770 km achievement) and it has confirmed that it is in a good condition.
ㅇ propulsion control device plant test
For combination test the same facility with KTX constructed and carried out combination test by railroad specialized inspection institution.
ㅇ propulsion control device on-track test
On-track test of propulsion control device assembly (except controller) is largely divided into static test and dynamic test; it has estimated temperature and performance between existing product and development product. As a result the only difference is that sensor specification between converter and motor sensor are different.
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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