본 연구는 건강기능식품기능성원료평가에 대한 영업자이해제고를위한기능성평가교육프로그램개발및실시하였으며 건강기능식품 기능성 평가 가이드 기초자료를 마련하고자 시행되었다.
수요자 요구도 기반의「건강기능식품 기능성평가 교육」프로그램 개발을 위해 포커스그룹 인터뷰 및 설문조사를 통해 기업의 교육 수요자 요구사항을 파악하였으며, 이를 근간으로 교육의 목표, 내용, 운영 방식 등 교육 프로그램 총괄 운영(안)을 수립하였다. 또한 기능성별로 10명 내외의 총 67명의 전문가 Pool을 구성하여 교육 프로그램 개발 시 자문위원으로 활용하
본 연구는 건강기능식품기능성원료평가에 대한 영업자이해제고를위한기능성평가교육프로그램개발및실시하였으며 건강기능식품 기능성 평가 가이드 기초자료를 마련하고자 시행되었다.
수요자 요구도 기반의「건강기능식품 기능성평가 교육」프로그램 개발을 위해 포커스그룹 인터뷰 및 설문조사를 통해 기업의 교육 수요자 요구사항을 파악하였으며, 이를 근간으로 교육의 목표, 내용, 운영 방식 등 교육 프로그램 총괄 운영(안)을 수립하였다. 또한 기능성별로 10명 내외의 총 67명의 전문가 Pool을 구성하여 교육 프로그램 개발 시 자문위원으로 활용하였다.
국내ㆍ외 유수 교육프로그램을 벤치마킹하여 교육자료, 교육효과 측정 도구 등을 교육프로그램에 반영하였고, 주요 제외국의 기능성 평가 기준을 검토하고 7개 기능성(간건강,눈건강, 혈행개선,기억력개선, 장건강,갱년기 여성건강, 갱년기남성건강)에 대한 국내ㆍ외심사자료를조사ㆍ분석하였다. 이를 통해 기능성별로 주요 대사기전, 바이오마커의 선정 및 측정 방법, 시험 설계 시 고려사항 등 기능성 평가를 위한 교육 컨텐츠를 개발하였다. 또한 개발된 교육 컨텐츠에 대해서는 구성된 전문가 Pool을 활용하여 검증 및자문을 받아 전문성과 객관성을 확보하였다.
「건강기능식품 기능성평가 시범교육」은 기업, 대학, 연구소의 연구개발자 및 CRO기관등 기능성원료개별인정 신청자대상으로총 4회에 걸쳐 7개 기능성에 대해 실시되었으며, 교육프로그램의 효과를 평가하기 위해 교육만족도 및 교육 전후 효과를 조사하고 분석하였다.
Abstract▼
This study was performed to develop education programs for functionality evaluation in functional ingredients. For the development of education program, general operation plans were established based on survey including focus group in-depth interview for the requests of the educational customers suc
This study was performed to develop education programs for functionality evaluation in functional ingredients. For the development of education program, general operation plans were established based on survey including focus group in-depth interview for the requests of the educational customers such as related companies, research institutes, and CRO. The expert pool is comprised of 67 experts including professors, researchers, and medical doctors by functionality was secured. In addition, general operation plans on education goals, education contents, education time, and education methods by actively reflecting the requests of educational customers were established. The contents for education program were developed by analysing evaluation reports and primary data related to functional ingredients. Educational materials such as textbook, lecture slides were developed based on practical contents and education programs on functionality evaluation for eye health, blood flow improvement, memory improvement, liver health, gut health, male climacteric health, female climacteric health were operated. Using the developed education program and materials for evaluation of seven functionality was operated; intermediate course in four times. To analyse and evaluate the effects of education program, survey for the degree of satisfaction for the education and effects before and after the education was conducted.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.