보고서 정보
주관연구기관 |
이화여자대학교 산학협력단 Ewha Womans University |
연구책임자 |
원혜숙
|
참여연구자 |
김미경
,
손정숙
,
김주희
,
정세원
,
곽진숙
,
백주은
,
홍소영
,
김선혜
,
이민정
,
김유진
,
권혜진
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2010-11 |
과제시작연도 |
2010 |
주관부처 |
식품의약품안전청 |
사업 관리 기관 |
식품의약품안전청 Korea Food & Drug Administration |
등록번호 |
TRKO201100007563 |
과제고유번호 |
1475005796 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
|
키워드 |
기능성원료,기능성평가,교육프로그램Functional ingredients,efficacy evaluation,education program
|
초록
▼
본 연구에서는 관절/뼈 건강, 체지방조절, 혈압조절, 항산화 건강기능식품의 교육 프로그램을 개발하고 교육 자료를 발간하며 교육을 실시하는 것을 목표로 하였다.
건강기능식품 기능성평가 교육 프로그램 개발을 위해 먼저 기능성평가 교육 수요자 요구사항을 조사하였으며, 기능성 선정 및 기능성별 전문가 확보, 교육 프로그램 총괄 운영안 수립, 교육 컨텐츠 개발 및 교육 자료를 개발하였다.
기능성평가 교육 수요자 요구사항 조사를 위해 기업, 대학, 연구소, CRO 등의 연구 개발자를 대상으로 2회의 Focus Group 심층면접조사
본 연구에서는 관절/뼈 건강, 체지방조절, 혈압조절, 항산화 건강기능식품의 교육 프로그램을 개발하고 교육 자료를 발간하며 교육을 실시하는 것을 목표로 하였다.
건강기능식품 기능성평가 교육 프로그램 개발을 위해 먼저 기능성평가 교육 수요자 요구사항을 조사하였으며, 기능성 선정 및 기능성별 전문가 확보, 교육 프로그램 총괄 운영안 수립, 교육 컨텐츠 개발 및 교육 자료를 개발하였다.
기능성평가 교육 수요자 요구사항 조사를 위해 기업, 대학, 연구소, CRO 등의 연구 개발자를 대상으로 2회의 Focus Group 심층면접조사를 실시하여 기능성평가 교육 시 반영하였다. 개별인정신청 사례가 많고 기업의 요구도가 높은 관절/뼈 건강, 체지방조절, 혈압조절, 항산화 기능성을 선정하였고 관절/뼈 건강 30명, 체지방조절 15명, 혈압조절 12명, 항산화 21명으로 기능성별 전문가 Pool을 확보하였다. 또한, 교육 수요자 요구사항을 적극 반영하여 교육목표, 교육내용, 교육시간, 교육방법 등에 대한 총괄 운영안을 수립하였으며 기능성별 원료인정 현황 및 개별자료를 분석하여 교육 컨텐츠를 개발하였다. 개발된 교육 컨텐츠를 바탕으로 기능성별 강의계획안, 기능성별 대사기전 교재, 기능성별 바이오마커 교재, 기능성별 교육 슬라이드(PPT 파일), 기능성별 교육교재(책자), 교육효과 평가 도구를 개발하였다.
개발된 교육 프로그램 및 교육자료를 이용하여 관절/뼈 건강, 체지방조절, 혈압조절, 항산화 건강기능식품 기능성평가 교육(중급과정) 총 4회 및 체지방조절 건강기능식품 기능성평가 교육(심화과정) 1회를 운영하였다. 또한 각 교육 프로그램의 효과를 평가하기 위해 교육만족도 및 교육 전후 효과를 조사하고 분석하였다.
Abstract
▼
This study was conducted to develop joint/bone health, body fat control, blood pressure control, and antioxidant functional foods education program and education data, and operate the education program. For the development of education program for functional foods functionality evaluation, Survey fo
This study was conducted to develop joint/bone health, body fat control, blood pressure control, and antioxidant functional foods education program and education data, and operate the education program. For the development of education program for functional foods functionality evaluation, Survey for the requests of users for education of functionality evaluation, selection of functionality and securing of specialists by functionality, establishment of general operation plans for education programs was conducted and education contents and data was developed.
2 times focus group in-depth interview survey were conducted for Survey for the requests of users for education of functionality evaluation. The requirements of research developers such as companies, colleges, research institutes, and CRO was reflected on education program.
Functionality with many cases of individual recognition or highly requested by companies; joint/bone health, body fat control, blood pressure control, and antioxidant was selected. The pool of specialists by functionality was secured; 30 for joint/bone health, 15 for body fat control, 12 for blood pressure control, 21 for antioxidant. In addition, general operation plans on education goals, education contents, education time, and education methods by actively reflecting the requests of education users were established. And education contents was developed by analysing current status of recognition for ingredients by functionality and the individual data. Based on the developed education contents, lecture schedule by functionality, teaching materials for metabolism by functionality, teaching materials for biomarkers by functionality, education slides by functionality(PPT file), teaching materials for education by functionality(booklet), evaluation tools for educational effects, was developed. Using the developed education program and education data, education for joint/bone health, body fat control, blood pressure control, and antioxidant health functional foods functionality evaluation was operated; intermediate course(4 times, joint/bone health, body fat control, blood pressure control, antioxidant) and advanced course(1 time, body fat control). To analyse and evaluate the effects of education program, survey for the degree of satisfaction for the education and effects before and after the education was conducted.
목차 Contents
- 용역연구개발과제 최종보고서...1
- 표지...2
- 제출문...4
- 목차...5
- I. 총괄연구개발과제 요약문...10
- 1. 국문요약문...10
- 2. 영문요약문...12
- II. 총괄연구개발과제 연구결과...14
- 제1장 총괄연구개발과제의 목적 및 필요성...14
- 제2장 총괄연구개발과제의 내용 및 방법...27
- 제3장 총괄연구개발과제의 최종결과 및 고찰...35
- 제4장 총괄연구개발과제의 연구성과...123
- 제5장 총괄주요연구 변경사항...126
- 제6장 총괄참고문헌...127
- 제7장 총괄첨부서류...128
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.