보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-12 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201600011284 |
과제고유번호 |
1105009940 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2016-11-19
|
키워드 |
자유학기제.일반학기.연계.구성원의 협력성.교육과정의 통합성.지역사회 기반의 지역성.평가의 혁신성.Free semester program.General semester.Linkage.Cooperation among school members.curriculum integration.local community based.innovative evaluation.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201600011284 |
초록
▼
본 연구는 자유학기제의 운영 개선 방안을 마련하기 위하여 자유학기와 일반학기의 연계에 초점을 맞추어 진행하였다. 기존의 자유학기제 관련 연구는 자유학기 한 학기만을 제한적으로 다루며 자유학기와 다른 학기의 연결과 적용에는 관심을 두지 않았기 때문에 본 연구는 선행연구와 차별성을 보인다. 자유학기가 성공적으로 정착되고 학교 전반의 변화를 이뤄내기 위해서는 자유학기뿐만 아니라 다른 학기와의 연계가 중요함에도 불구하고 기존 선행 연구들은 연구의 범위와 초점을 확장하지 못하였다. 자유학기제의 운영이 성공적으로 되기 위해서는 자유학기가 고립
본 연구는 자유학기제의 운영 개선 방안을 마련하기 위하여 자유학기와 일반학기의 연계에 초점을 맞추어 진행하였다. 기존의 자유학기제 관련 연구는 자유학기 한 학기만을 제한적으로 다루며 자유학기와 다른 학기의 연결과 적용에는 관심을 두지 않았기 때문에 본 연구는 선행연구와 차별성을 보인다. 자유학기가 성공적으로 정착되고 학교 전반의 변화를 이뤄내기 위해서는 자유학기뿐만 아니라 다른 학기와의 연계가 중요함에도 불구하고 기존 선행 연구들은 연구의 범위와 초점을 확장하지 못하였다. 자유학기제의 운영이 성공적으로 되기 위해서는 자유학기가 고립되지 않도록 다른 일반 학기와의 접점을 찾아 자유학기의 지평을 확장하는 것이 필수적이라는 관점하에 본 연구를 수행하였다. 본 연구의 핵심 질문은 크게 네 가지이다. 첫째, 자유학기와 일반학기의 연계 실태는 어떠한지, 둘째 자유학기 연계가 잘 되는 학교의 특성은 무엇인지, 셋째 자유학기와 일반학기의 연계를 위한 촉진 요인과 저해 요인은 무엇인지, 넷째 자유학기와 일반학기의 연계를 위한 방안은 무엇인지이다. 이러한 질문에 답하기 위하여 국내・외 문헌 분석, 자유학기를 경험한 학교와 교사에 대한 설문 분석, 마지막으로 자유학기의 연계성이 높은 학교에 대한 사례 연구 방법을 실시하였다.
Ⅱ장에서는 자유학기제에 대한 선행 문헌들에 대한 검토를 토대로 연구의 이론적 기초를 마련하였다. 자유학기제는 정책 도입기, 시범 운영기, 전면 확대기를 거쳐 추진되고 있으며 학생의 학교생활 행복도 증진, 교사의 수업 만족도 증진, 학교의 지역 사회 연계 등의 성과를 얻었다. 자유학기제에 대한 선행 연구 분석 결과 대부분의 연구들은 자유학기제가 운영되는 해당 학기 자체에만 관심을 두었을 뿐 자유학기가 종료된 이후 일반 학기에 자유학기의 교육 활동이 계속이어지고 있는지, 이어지지 못한다면 그 이유는 무엇인지에 대한 분석에는 소홀하였다. 본 연구에서는 연계 관련 선행 연구들에 대한 종합적 분석을 통해 자유학기와 일반학기의 연계는 ‘자유학기에서 교사(혹은 학교)가 활용한 교수・학습 방법, 평가 방법, 그리고 교육과정의 편성・운영 방법이나 체험활동 등과 같은 프로그램 운영이 일반학기에 이어져 연결되어 운영하는 것’으로 정의하였다.
Ⅲ장에서는 자유학기와 일반학기의 연계 실태를 설문조사를 통해 확인하였다. 설문 분석 결과 첫째, 교사 개인의 교육 활동 연계 수준은 다른 교과나 창체와의 연계 수업이나 프로젝트식 수업과 같은 ‘통합적’인 교수・학습 활동의 연계 수준이 저하되었으며, 학생 자기성찰 평가나 학생 동료 평가 등과 같은 ‘혁신적’인 평가 활동의 연계 수준이 저하되었다. 둘째, 학교 수준에서는 학교 밖 직업 체험 활동과 같이 지역 사회의 ‘지역적’인 지원이나 연계가 뒷받침 되어야 하는 활동의 연계 수준이 큰 폭으로 떨어졌다. 셋째, 교사의 개별적인 활동 보다는 ‘협력적’인 활동이 뒷받침되어야 하는 타교과와 연계한 융합・통합형 수업의 연계 수준이 크게 낮아졌다. 넷째, 교육과정에 명기되지 않아 ‘일상성’을 확보하기 어려운 교육활동인 주제선택 활동이 동아리 활동이나 예술・체육 활동에 비해 현저히 저하되었다. 그리고 자유학기와 일반학기의 연계성이 높은 ‘상위 연계 학교’는 교사 자율성, 교사 협력, 수업 준비 시간의 확보와 업무 배분의 적절성, 학부모의 지지와 지역사회의 체험처・인력풀 지원 등의 측면에서 ‘하위 연계 학교’에 비해 높은 특성을 보였다.
Ⅳ장에서는 자유학기가 잘 운영되었고 일반학기로 연계가 잘된 4개교를 선정하여 사례 연구를 진행하였다. 사례 학교에서는 교육과정의 통합성과 평가의 혁신성이 요구되는 교과 융합 수업과 과정 중심의 평가가 확대되는 양상을 보였으며, 지역 사회를 기반으로 하는 학교 밖 체험활동이 학년을 걸쳐 진로교육과 함께 시행되고 있었다. 자유학기와 일반학기의 연계 촉진 요인으로는 수업 개선에 대한 교사의 공감대 형성, 자유학기 운영 초기의 긍정적 경험 도출, 학부모의 참여와 정서적 지지, 선도교사의 긍정적 태도와 협력적 역할, 학년 담당 교사의 연계이다. 연계 저해 요인으로는 대안적 평가 방식에 대한 교사의 부담, 체험활동의 인프라 부족, 예산 지원 부족, 그리고 정상적 교육을 방해하는 사교육업체이다.
Ⅴ장에서는 설문 조사 분석과 사례 연구 분석 등의 결과를 종합하여 자유학기와 일반학기의 연계 핵심 원리와 연계 운영 모형을 서술하였다. 자유학기 연계를 위한 4대 핵심 운영 원리는 ‘구성원의 협력성’, ‘교육과정의 통합성’, ‘지역사회 기반의 지역성’, 그리고 이러한 원리에 기반이 되며 자유학기 연계의 특징적인 ‘평가의 혁신성’이다. 자유학기 연계 체제는 학년 집중형, 전후학기 연결형, 학교 확장형을 제시하였다. 그리고 영역별 자유학기제 연계 방법으로써 교육과정 연계, 교수・학습 방법 연계, 평가 방법 연계, 자유학기 활동의 연계를 종합하여 연계 운영 모형을 구성하였다. 이를 토대로 일반학기에서 운영 가능한 자유학기 연계 시간표를 제시하였다.
마지막 Ⅵ장에서는 자유학기와 일반학기의 연계를 위해 요구되는 방안을 네 가지 원리에 맞춰 종합적으로 제시하였다. 먼저, ‘구성원의 협력성’을 증진하기 위한 방안으로는 전문성 개발을 위한 교사 시간 확보, 교사학습공동체 운영, 자유학기제 연구년 트랙 도입, 자유학기 연계 2주기 연구학교 운영, 학부모의 생애주기별 연수 및 ‘학부모 협력 사다리’ 구축을 제시하였다. 두 번째, ‘교육과정의 통합성’을 촉진하기 위해서는 교육과정 적정화와 교육과정의 자율적 운영 역량 증진, 창의적 체험 활동의 재구조화・내실화, 일반학기에 연계・적용할 수 있는 교수・학습 방법 개발 및 보급을 제안하였다. 세 번째, ‘지역 사회 기반의 지역성’을 구축하기 위해서는 학생 진로 경로 확장을 위한 ‘마을 멘토제’ 도입, ‘자유학기 순회 강사 인력풀’ 구축, 자유학기 성과에 대한 장기적 관점의 사회적 인식 공유, 지역형 자유학기제 창출을 위한 자유학기제 예산의 안정적 지원을 방안으로 제시하였다. 마지막으로, 이러한 세 가지 원리가 선순환하며 촉진하도록 돕는 ‘평가의 혁신성’을 제고하기 위해서는 과정 평가 중심의 ‘완충학기’ 운영, 평가 방법의 다양화 및 시・도교육청 평가 지침의 개정, 고교 및 대학 입시와의 연계를 정책적 제언으로 제시하였다. 이러한 방안을 종합하여 자유학기 연계의 단계적 추진을 위한 로드맵을 제시함과 동시에 자유학기와 일반학기 연계의 발전적 미래를 구상하였다.
Abstract
▼
The purpose of this research is to establish measures for further improving Free-semester program operation by focusing on the linkage between free semester and general semester. This research has its meaning of importance since existing studies on the free semester program limitedly focused on inve
The purpose of this research is to establish measures for further improving Free-semester program operation by focusing on the linkage between free semester and general semester. This research has its meaning of importance since existing studies on the free semester program limitedly focused on investigating free semester period only, and did not pay enough attention on the integration with other general semester. In order for free semester to settle down successfully and to bring positive changes in school site, it is crucial for the free semester to have effective linkage with other general semester. The main perspective of this research is based on the importance of developing various policy measures to prevent free semester from getting isolated among other general semesters. There are four major research questions in this study as following. First, what is the general linkage trend between free semester and general semester in Korea? Second, what are the characteristics of schools that have successful linkage of free semester and general semester? Third, what are the promoting and hindrance factors of linking free semester and general semester effectively? Fourth, what are the specific measures that can help establishing successful linkage between free semester and general semester? In order to answer to these research questions, this study investigated on various domestic and international literatures related to free semester program and conducted survey to teachers who are working in schools that operate free semester program. Also, schools that had successful linkage between free semester and general semester were used as a case study. Followings are the brief summary of the research objective and outcome of each chapter.
In chapter 2, a theoretical ground of the current research was established through investigating literatures on free semester program. The free semester program has undergone various phases of its implementation ranging from early introductory phase, trial operation phase and nationwide expansion phase. Also, the outcomes of the program so far include increase in students’ positive school experience as well as increase in teachers’ teaching satisfaction. Moreover, the linkage between school and local community was enhanced through implementing this program. However, it was found that the most of existing literatures only paid attention on analyzing operation of the period during free semester alone, hence provide limited implications. For instance, existing literatures did not provide enough evidence on whether the operating school continued to run educational activities in the following general semester, nor provided reasons behind such continuity or discontinuity of the program. Therefore, based from the findings from the comprehensive analysis of existing previous literatures, this study defined ‘linkage’ between free semester and general semester as ‘continuity in curriculum, teaching and learning method, evaluation method used by teachers or schools during free semester program to other general semesters’.
Chapter 3 focused on investigating on actual trend of linkage between free semester and general semester through survey analysis. According to the result, at first, as in individual teacher level, the level of teachers’ educational activity linkage with other subjects or creativity experiential class (integrative teaching and learning activity) was found to be weakened in general semester. Also, the linkage of using innovative evaluation method during free semester program such as self-reflection assessment or student peer-review were also found to be declined. Second, as in school level, educational activity based from linkage or support from local community significantly declined in general semester. Third, integrative curriculum and teaching that cannot be done by individual teacher alone, but by cooperation with other subjects was also found to be declined in general semester. Fourth, optional programs that are not officially indicated in curriculum have also declined sharply compared to regular student club activity or arts and sports activities.
On the other hand, as for the characteristics of those schools that achieved high linkage between free semester and general semester showed high teacher autonomy, strong cooperation among teachers, plenty of time to prepare for class, adequate distribution of workload, high support from parents as well as from local community providing experiential site and human resources were found to be influential factors compared to those schools with weak linkage.
In chapter 4, four schools that had successful free semester operation and also had successful linkage with general semester were selected as a case for further investigation. In these four schools, it was found that there was a tendency of classes with interdisciplinary curriculum and process-based evaluation to be increased. Also, career education and experiential activities outside classroom based on local community were being consistently conducted across students in different grades. As for promoting factors that influence on successful linkage between free semester and general semester, it was found that teachers’ consensus on improving class, having a positive experience of free semester program in early stage, parents participation and moral support, positive attitude and cooperative role of guiding teacher and linkage between teachers in different grade were found to be important. On the other hand, hindrance factors for successful linkage were teachers’ burden on developing and practicing alternative evaluation method, lack of infrastructure on experiential activity, lack of budget support and private education companies that interrupt effective public education.
In chapter 5, core principals of linking free semester with general semester as well as operation models were outlined by combining results from survey and case study analysis. The four core operation principals for successful linkage are 1) cooperation of school members, 2) integration of curriculum and 3) strong locality around school, and lastly 4) innovative evaluation method. In the linkage operation model proposed in this study, various measures for linking curriculum, teaching and learning method, evaluation and free semester activities to general semester were established. Moreover, a free semester linkage timetable that can be used in the school field were suggested.
In chapter 6, specific measures that can promote successful linkage based from four components of core principals proposed above. First, as for measures to improve ‘cooperation among school members’, this study suggests to secure time for teachers to promote professionalism and to operating teachers’ learning community as well as to introduce free semester research year. Moreover, it will be meaningful to provide training programs for teachers and parents to induce more active supports from parents. Second, in order to establish ‘curriculum integration’, the study suggested on rationalizing curriculum and to restructure the subject contents, and to have flexibility in running creative experiential activities. Also, the study suggested to secure school autonomy which can enhance linkage of semesters, as well as to develop and disseminate teaching and learning method in general semester. Third, to achieve ‘locality based on local community’, this study suggested establishing pool of circulative teaching personnels who can travel to different schools on free semester, and also to introduce ‘town mentor’ that can help expanding students’ career path. Also, the study suggested stable financial support from local Office of Education that can promote linkage between free semester and general semester as well as to support schools to operate their programs reflecting local context. Lastly, for these last three components to work effectively, it is crucial to secure innovation in evaluation method such as operating exam-free (academic achievement) semester as well as to diversify evaluation method. Moreover, to amend local Office of Education’s evaluation guideline will be helpful for successful operation of free semester program and to establish linkage of free semester and high school and college admission will help above three components to work more effectively. Overall, this study proposed comprehensive road-map of free semester program operation at large, and formulated future for effective linkage between free semester and general semester.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.