보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2015-12 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
연구관리전문기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201600011318 |
과제고유번호 |
1105009955 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2016-11-19
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키워드 |
대학구조개혁평가.대학 체제 개편.학생 학습역량 중심 체제.산학협력 중심 체제.국제화 중심 체제.평생직업교육 중심 체제.university structural reform evaluation.university system reorganization.university system's mission focus on student learning capability.university system's mission focus on industry-academia collaboration.university system's mission focus on global engagement.university system's mission focus on lifelong job training.
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201600011318 |
초록
▼
본 연구는 대학교육의 질 제고를 위한 종합적인 대학 컨설팅 전략을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 대학교육의 질에 영향을 미치는 요인은 무엇인가?
둘째, 교육여건 측면에서 대학들은 어떻게 유형화되며 각 유형은 어떠한 특성을 가지고 있는가?
셋째, 대학 체제 개편을 위해 각 대학들은 환경 분석, 개편 목표 및 전략, 추진 조직 개편, 추진 제도 개편, 교육과정 개편, 성과 관리를 위한 환류 등의 차원에서 각각 어떠한 노력을 기울였는가?
본 연구는 대학교육의 질 제고를 위한 종합적인 대학 컨설팅 전략을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 대학교육의 질에 영향을 미치는 요인은 무엇인가?
둘째, 교육여건 측면에서 대학들은 어떻게 유형화되며 각 유형은 어떠한 특성을 가지고 있는가?
셋째, 대학 체제 개편을 위해 각 대학들은 환경 분석, 개편 목표 및 전략, 추진 조직 개편, 추진 제도 개편, 교육과정 개편, 성과 관리를 위한 환류 등의 차원에서 각각 어떠한 노력을 기울였는가?
넷째, 대학 구조개혁평가 이후 중장기적으로 대학 체제 개편을 지원하기 위한 컨설팅 전략, 대학 구조개혁평가 이후 컨설팅을 효과적으로 추진하기 위한 정부 차원의 지원방안은 각각 무엇인가?
이론적 배경
이 장의 목적은 고등교육 발전방향에 따른 대학 체제의 개편 유형에 관한 이론적 탐색을 통해 향후 대학 구조개혁평가 이후 개별 대학이 중장기적 발전방향으로 선택할 수 있는 체제 개편의 유형을 정립하는 것이다. 이를 위해 대학 체제 개편의 개념 및 고등교육의 발전방향을 살펴보고, 고등교육 발전방향에 따른 대학 체제 개편의 유형을 제시하였다. 또한 대학 컨설팅의 과정을 이해하기 위해서 대학 컨설팅의 개념을 살펴보고, 최근 대학 컨설팅의 동향을 분석하였다. 이 연구에서 대학 체제 개편이란 새로운 사회 수요를 반영하기 위한 대학 체제 개편, 혹은 대학 구조조정을 위한 체제 개편으로 수단적ㆍ방법적 차원에서 대학을 어떻게 체계적으로 개편할 것인가에 초점을 두고 있다.
대학교육의 질 결정요인 및 대학 유형화 분석
이 장의 목적은 대학교육의 질 결정요인 분석 및 대학 유형화 분석 결과를 도출하여 구조개혁 평가 이후 실시될 대학 컨설팅 전략 수립을 위한 기초자료로 활용하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 첫째, 대학교육의 질에 영향을 미치는 주요 요인을 분석함으로써 향후 대학교육의 질을 제고하기 위한 방안을 탐색하였다. 대학 알리미 자료를 주로 활용하였고, 정부 주요 재정지원사업 선정결과와 대학 정시모집 대학 학과별 수능 배치표 자료 등을 활용하여 변수를 구성하였다. 분석은 2015년 대학구조개혁평가에 참여한 4년제 대학 및 전문대학을 대상으로 이루어졌다. 주요 분석방법으로 다중회귀분석을 활용하였다.
끝으로, 대학의 투입 및 여건을 고려한 유형화를 통해 국내 대학들의 여건별 유형을 파악하였다. 이를 위해 2015년 대학구조개혁평가를 받은 4년제 대학 163개교와 전문대학 135개교를 대상으로 군집분석을 실시하여 유사한 교육환경 및 재정적 여건을 가진 대학별로 유형화하였다. 군집분석을 통해 4년제 대학은 8개 유형(소규모 특성화 사립대학, 특수목적 국립대학, 종교계 대학, 소규모 공과특성화 연구중심대학, 교육중심 사립대학, 연구중심 사립대학, 지역거점 국ㆍ공립대학, 연구중심 법인화 종합대학)으로 구분되었고, 전문대학은 6개 유형(소규모 특성화 대학, 교육역량 선도대학, 직업교육 중심대학, 지역중심 국공립대학, 기관평가 미인증대학Ⅰ, 기관평가 미인증대학Ⅱ)로 구분되었다.
대학 체제 개편 유형별 사례 분석
이 장의 목적은 중장기적으로 대학들이 체제 개편을 추진하고자 할 때 참고할 수 있는 다양한 실제에 관한 기초자료를 제공하는 것이다. 이를 위해 학생 역량 중심 대학 체제, 산학협력/직업교육 중심 대학 체제, 국제화 중심 대학 체제, 평생학습 중심 대학 체제별로 4년제 대학 및 전문대학의 세부 유형을 설정하고 각 세부유형별로 각각 대학의 사례를 제시하였다. 사례별로 해당 대학의 개요, 대학 체제 개편을 위한 전략, 대학 체제 개편의 성공 요인 및 애로 사항 등을 분석하였다.
학생역량 중심 대학 체제 개편의 사례로는 서울시립대학교와 인천재능대학교 사례가 제시되었다. 산학협력/직업교육 중심 대학 체제 개편의 사례로서 성균관대학교와 한국산업기술대학교, 아주자동차대학교 사례가 제시되었다. 국제화 중심 대학 체제 개편의 사례로서 경상대학교, 거제대학교와 계명문화대학교, 삼육보건대학의 사례가 제시되었다. 평생학습/평생직업교육 중심 체제 개편의 사례로서 공주대학교와 충청대학교 사례가 제시되었다.
대학 컨설팅 전략
이 장에서는 앞 장에서 분석한 결과를 활용하여 종합적인 대학 컨설팅 전략을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 먼저 대학 컨설팅의 목적 및 절차를 제시하였다. 이어 대학 구조개혁평가 이후 단기적으로 대학교육의 질을 개선하도록 지원하기 위한 컨설팅 전략을 제시하였다. 그리고 중장기적으로 대학이 고등교육의 수요에 부합하고 대학의 여건에 적합한 체제로 전환하고자 할 경우, 이를 효과적으로 지원하기 위한 다양한 대학 체제 개편 유형별 컨설팅 전략을 제시하였다. 끝으로, 대학 구조개혁평가 이후 컨설팅을 효과적으로 추진하기 위한 정부 차원의 컨설팅 지원방안을 제시하였다.
Abstract
▼
The objective of this research is to present a comprehensive consulting strategy for universities to enhance the quality of university education. The specific research questions to achieve this objective are as follows.
First, what factors influence the quality of university education?
Second,
The objective of this research is to present a comprehensive consulting strategy for universities to enhance the quality of university education. The specific research questions to achieve this objective are as follows.
First, what factors influence the quality of university education?
Second, how are universities categorized by education environment, and what are the characteristics of each category?
Third, what are the specific efforts implemented by each university for university system reorganization – including environmental analysis, objective and strategy for reorganization, organizational reform, rules and procedures reform, curriculum reform, and analysis of feedbacks for outcome management?
Fourth, what is the appropriate consulting strategy to support mid- to long-term university system reorganization after university structural reform evaluation? What government support is available for an efficient implementation of recommendations from consulting after university structural reform evaluation?
The theoretical background section examines different types of university system reorganization in accordance with universities’ visions. This establishes the types of university system reorganization available for universities to adopt for their mid- to long-term visions after university structural reform evaluation. The concept of university system reorganization and the visions of universities were reviewed, and different types of university system reorganizations in accordance with the universities' visions were presented. In addition, the concept of university consulting is introduced for better understanding of university consulting procedures, including the recent trends in university consulting. In this research, university system reorganization focuses on how to systematically and methodically reorganize universities, to reflect social demand or implement university structural reforms.
The objective of analyzing the determinants of the quality of university education and university categorization is to derive basic information to establish university consulting strategy to be applied after university structural reform evaluation. First, major factors influencing the quality of university education were analyzed, to search for measures to enhance the quality of university education in the future. Most data used in the analysis is derived from the Higher Education in Korea dataset. The variables were defined based on available data from government-funded project selectees, universities' regular admission results, and anticipated CSAT(College Scholastic Ability Test) cut-off score table for university departments. The analysis includes data from 4-year universities and university colleges that have participated in 2015 university structural reform evaluation. The main statistical method used in this section is multiple regression analysis.
Next, Korean universities were categorized according to university input and education environment. A cluster analysis was conducted to categorize 163 4-year universities and 135 university colleges that have participated in 2015 university structural reform evaluation into groups with similar education environments and financial conditions. The analysis revealed eight categories of 4-year universities: small-scale, specialized private university, special-purpose national university, religious university, small-scale engineering-specialized research-centered university, teaching-oriented private university, research-oriented private university, national and other public universities serving as regional hubs, and research-centered incorporated general university. University colleges were divided into six categories: small-scale, specialized university, universities with leadership in educational capability, universities focused on job training, national and other public university colleges serving as regional centers, unauthorized university in institutional evaluationⅠ, and unauthorized university in institutional evaluationⅡ.
Case studies were conducted in each category to provide basic information relevant to various university system reorganization efforts. This information can be used as a reference by universities pursuing mid- to long-term system reorganization. The types of reorganization are defined by the university system’s mission focus - student capability, industry-academia collaboration & job training, global engagement, and lifelong job training. Specific reorganization category for both 4-year university and university college were defined, and some universities were presented as examples in each category. For each case, an overview of the university, strategy for university system reorganization, and the success factors and difficulties in the process ofuniversity system reorganization were analyzed.
As examples of university systems with mission focus on student capability, University of Seoul and Incheon JEI University are presented. As examples of university systems with mission focus on industry-academia collaboration & job training, Sungkyunkwan University, Korea Polytechnic University, and Ajou Motor College are presented. As examples of university systems with mission focus on global engagement, Gyeongsang National University, Koje Collge, Keimyung College University, and Sahmyook Health University College are presented. As examples of university systems with mission focus on lifelong job training, Kongju National University and Chung Cheong University are presented.
The final section utilizes the results of the analyses from previous sections to propose a comprehensive consulting strategy for universities. First, the objective and procedures of university consulting are introduced. The consulting strategies to enhance the quality of university education in near term after university structural reform evaluation are presented, followed by more detailed consulting strategies for different university system reorganization categories to effectively support universities. These strategies can be adopted by universities seeking mid- to long-term system reorganization to transform its system to better fit the university’s current conditions, and to meet demand for higher education. Lastly, government support available for an effective implementation of recommendations from consulting after university structural reform evaluation are presented.
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