보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2015-12 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
연구관리전문기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201600011321 |
과제고유번호 |
1105009952 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2016-11-19
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키워드 |
온라인수업.수업 결손.미이수.미개설.학습권.내실화 방안.Online class.Class deficiency.Incomplete course.Unestablished course.Right for learning.Substantial policy.
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201600011321 |
초록
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온라인수업은 2012년 사업 첫 시행 이후 그 영역과 범위가 점차 확대되고 있다. 본 연구는 온라인수업에 대한 단기적인 교육 효과를 분석하는 것을 넘어서 온라인수업과 관련된 공급자와 수혜자 모두로부터 실증적인 자료를 수집하고 실제적인 정책 방안을 마련하고자 시작되었다. 이에 따른 본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 온라인수업 사업의 실증적 자료를 수집하고 정책성과를 분석하여 온라인수업 적용 범위 확대에 따른 통합적인 온라인수업 운영 방안을 제시한다. 둘째, 온라인수업 운영과 관계된 모든 대상자로부터 의견을 수렴한다. 온라인수업
온라인수업은 2012년 사업 첫 시행 이후 그 영역과 범위가 점차 확대되고 있다. 본 연구는 온라인수업에 대한 단기적인 교육 효과를 분석하는 것을 넘어서 온라인수업과 관련된 공급자와 수혜자 모두로부터 실증적인 자료를 수집하고 실제적인 정책 방안을 마련하고자 시작되었다. 이에 따른 본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 온라인수업 사업의 실증적 자료를 수집하고 정책성과를 분석하여 온라인수업 적용 범위 확대에 따른 통합적인 온라인수업 운영 방안을 제시한다. 둘째, 온라인수업 운영과 관계된 모든 대상자로부터 의견을 수렴한다. 온라인수업 신청 학교의 학생 및 교사는 물론 시ㆍ도 교육청 담당자, 교육부 관계자의 다양한 인식 수준과 요구를 분석하고 다양한 대상과 사례에서 수집한 의견을 종합하여 이에 대응하기 위한 다각적인 전략과 장기적인 운영 플랜을 도출한다. 셋째, 향후 온라인수업 운영 범위 확대에 맞춘 통합적ㆍ안정적인 운영 방안을 모색한다. 넷째, 연구 결과를 바탕으로 온라인수업의 인식 제고 및 학습자 중심 교육을 구현하기 위한 실제적 과제를 제시한다. 정리하면, 본 연구에서는 중ㆍ고등학교에서 수업 결손 해소를 위해 시행하고 있는 온라인수업 관련 선행 연구 분석, 온라인수업 현황 및 실태 조사 등 다각적인 연구 결과를 바탕으로 중등교육에서의 학습권 제고를 위한 온라인수업 내실화 방안을 제시한다. 이를 위해서 문헌 고찰, 설문조사 및 면담조사, 정책토론회 및 전문가 협의회 등의 연구 방법을 활용하였다.
Ⅱ장에서는 온라인수업에서의 학습권의 의미를 파악하고 온라인수업 관련 주요 정책 연구와 국ㆍ내외 온라인수업 운영 사례를 분석하였다. 학습권은 교육기본권의 핵심이자 가장 선행되어야 할 교육조건이기도 하다. 따라서 온라인수업은 어떠한 상황에서도 교육받을 수 있는 기회를 보장한다는 원칙 아래에서 다양한 수업 결손 상황에 맞게 학습권을 보장하는 역할을 해야 한다. 온라인수업 정책 연구는 교과 집중이수제가 도입되면서 본격적으로 시행되었으며, 연구의 방향은 크게 법ㆍ제도 기반을 조성하여 온라인수업 운영 근거를 마련하고, 다양한 학습결손 사례별로 대응 방안을 제시하며 온라인수업 운영 사업의 현황을 중심으로 개선 방안을 도출하는 것이었다. 선행 연구를 통해서 2015 개정 교육과정이 공포되고 교육 정책과 교육 환경이 변화되는 상황에서 단편적인 차원의 연구 결과보다는 보다 중장기적이면서 종합적인 접근이 필요하다는 시사점을 얻을 수 있었다. 또한 해외 운영 사례 분석을 바탕으로 학습권을 배려하기 위해 온라인수업을 활용한 사례는 해외에서도 다각도로 진행되고 있음을 알 수 있었으며, 실시간 화상교육이나 MOOC, 역 진행학습 등과 같이 최신 교육환경의 흐름과 함께 진행되고 있는 것이 나타났다.
Ⅲ장에서는 2012년부터 지금까지 운영되어 온 온라인수업 운영 현황 및 법적 근거를 파악하였다. 온라인수업의 신청 학교와 학생 수는 계속적으로 증가 추세를 보이며, 학생선수와 건강장애 학생을 포함한다면 실질적인 대상자 수는 더 늘어날 것으로 전망된다. 온라인수업은 방송통신중ㆍ고등학교의 콘텐츠를 활용하여 운영하고 있으며, 사회ㆍ과학탐구 영역의 심화 과목과 제2외국어 교과목 8개는 별도로 개발하여 역으로 방송통신중ㆍ고등학교에 제공해 주고 있다. 온라인수업의 독려와 지원을 위해 2015년 2학기 현재 86명의 교사가 활동하는 등 온라인수업은 적용 대상과 범위가 확대되고 있으며, 학생선수와 건강장애학생에게도 맞춤형 서비스가 진행될 예정이다. 한편, 온라인수업의 법ㆍ제도 근거 마련을 위해서 위탁 기관을 명확히 하고 학업성적관리규정을 만들어 공정하고 신뢰성 있는 평가를 통해 학교생활기록 작성 지침을 마련하는 과정이 필요하다.
Ⅳ장에서는 온라인수업 운영 실태 조사를 위해 CIPP 모형에 근거한 설문조사 문항과 면담조사 질문지를 2015년 7월 말부터 8월 말까지 온라인수업 관련자를 대상으로 조사하였다. 온라인수업 교육청 담당자 및 관리교사, 교과교사, 미운영 학교 교사로부터 전달 받은 설문 결과의 통계적 분석과 온라인수업 신청 학생, 교육부 관계자와의 면담 결과를 종합해 보면 다음과 같다.
먼저 온라인수업 운영 상황(Context)분석에서는 온라인수업에 대한 인지, 지원 동기, 이해, 요구, 필요 교과, 보충 과정에 대한 내용을 분석하였다. 첫째, 온라인수업에 대한 인지 및 경위에 대해서 온라인수업 업무를 담당하기 전에 인지하고 있다는 응답이 전체의 61.4%를 차지했으며, 그 경위는 ‘보도자료 및 공문을 통해서’가 가장 많은 40.9%를 차지고 있었다. 둘째, 온라인수업 교과교사의 업무 지원 동기는 ‘학습 기회를 제공할 수 있어서’라는 응답이 77.8%로 가장 많았고, ‘경력에 도움이 되기 때문에’라는 응답이 44.4%로 그 뒤를 이었다. 한편, 온라인수업 신청 동기에 대해서는 전ㆍ편입으로 인한 미이수가 가장 많았고, 학생의 관심사에 의한 자발적인 사유도 있었다. 셋째, 온라인수업에 대한 이해도 항목에서는 운영 취지 및 목적, 운영 절차, 이수 기준의 순으로 이해도를 갖고 있는 것으로 나타났으며, 온라인수업을 담당한 지 얼마 되지 않은 교사들의 경우는 이해가 매우 제한적이었다. 온라인수업이 필요한 수업 결손 상황으로는 전ㆍ편입으로 인한 미이수가 가장 높게 나타났으며, 소수 학생 선택으로 미개설, 집중이수제로 인한 미이수가 순서대로 높게 나타났다. 마지막으로 온라인수업 개설이 필요한 교과목에 대해서는 고등학교의 경우는 기초 영역에서 수학Ⅰ과 국어Ⅰ, 탐구 영역에서는 경제, 과학, 한국사, 체육예술 영역에서는 미술 문화, 운동과 건강 생활, 음악과 진로, 그리고 생활 교양 영역에서는 한문Ⅰ, 중국어Ⅰ 순으로 나타났다. 중학교의 경우에는 미술, 외국어 관련 수업이 필요하다는 응답이 높았다. 그 밖에 온라인 수업을 제외한 수업 결손 보충과정 운영 방안에 대해서 인천, 강원, 전남, 충남지역의 경우 교육청에서 직접 별도의 과정을 운영하고 있었으나, 충남, 세종, 경북, 강원, 경기에서는 운영하고 있지 않았다.
투입(Input)분석은 설정된 목표를 성취하기 위해 사용된 수단과 절차를 확인하는 것으로, 본 연구에서는 온라인수업의 운영 지원과 운영 계획을 조사하였다. 첫째, 온라인수업 운영 지원에 대한 만족도는 3.36(5점 만점)으로 나타났으며, 세부적으로 담당자 업무 안내, 홍보 및 안내 자료, 예산 및 수당 편성 순으로 만족도가 낮았다. 설문조사의 통계 분석에서는 만족도가 비교적 높게 도출되었지만, 실제 면담에서는 공문 외에 조금 더 상세한 안내 자료나 다양한 홍보의 필요성이 요구되었다. 둘째, 온라인수업 운영 계획에 대한 만족도는 3.48(5점 만점)로 나타났으며, 세부적으로 운영 절차, 운영 지침, 평가 계획에 대한 순으로 나타났다. 온라인수업 운영 지원 항목과 마찬가지로 설문조사의 통계 결과와 다르게 면담 결과에서는 교사들은 온라인수업 운영 규정이나 평가 지침에 대해서 정확하게 알지 못하는 경우가 있었고, 특히 평가 방식과 학교생활기록부에서의 성취도 기입 방식에 대한 정확한 기준이 필요하다는 의견이 많았다. 업무 담당자이다 보니 온라인수업 평가에 대한 개별적인 접근이 아닌, 중앙 차원에서 평가 지표를 마련해 주었으면 한다는 의견도 있었다.
과정(Process)분석은 설계된 교육 프로그램이 실제 교육 현장에 적용되었을 때 원래의 계획대로 시행되고 있는지를 파악하는 것으로 본 연구에서는 온라인수업의 운영 과정과 운영 방식을 조사하였다. 첫째, 운영 과정의 측면에서는 온라인수업 사이버교육시스템 활동 정도를 보았을 때, 교육청 담당자는 1~2회 정도가 70%, 관리교사는 1~2회 정도가 45.2%, 교과교사는 5회 이상이 70.8%로 그 수가 가장 많았다. 둘째, 온라인수업 신청 학생을 대상으로 한 조사 결과 방송통신 고등학교 콘텐츠 외에 EBS를 통해 온라인학습을 경험한 경우가 가장 많았다. 공공기관이나 사설 기관의 온라인 사이트에서 학습한 경험을 언급한 경우도 일부 있었다. 온라인수업 콘텐츠에 대해서는 지루하다는 의견이 있었고, 난이도는 쉬운 편이라고 응답하였다. 온라인수업 보충 자료에 대해서 신청 학생의 절반 정도가 그 존재를 모르고 있었다. 온라인수업 운영 과정에 대해서 진도율 제공, 과제출제 및 평가 기준에 따른 이수 결과 처리에 대한 만족도는 3점 이상(5점 만점)이었으나, 교사와 학생의 상호작용 부분은 2.88점으로 나타나 교과교사 운영 방안의 개선이 필요한 것으로 드러났다. 이러한 점은 면담조사 결과에서도 확인되었는데, 교과교사의 역할이 정확하게 무엇인지 알지 못하는 경우가 있었다. 또한 진도율 제공 방식에 대해서는 대부분 긍정적으로 응답했으나, 현재 2회로 이뤄지는 과제출제나 과제 평가에 대해서는 보다 명확한 기준이 필요하다는 의견이 있었다. 온라인수업 거점학교 운영 시, 한 장소에 모여 일괄적으로 평가하는 방식에는 부정적인 응답이 있었다. 온라인수업 운영 방식에 대해서 현재 17주의 운영 시작일과 종료일을 정확히 모르는 경우가 많았고, 상당수의 신청 학생이 주말이나 방학에 한꺼번에 학교의 컴퓨터실에서 온라인수업을 학습하는 것으로 파악되었다. 온라인수업 기간을 축소하는 것에 대해서 학습자의 실질적인 학습 기간과 학사 처리 일정 모두를 고려해 기간을 조율해야 한다는 의견이 있었다. 현재 교과교사 한 명당 평균 55명 정도의 학생을 독려 및 관리하고 있는데, 그 적절성에 대한 의견은 응답자마다 상이했지만, 교사들이 제시한 적정 학생 수는 20~30명이었다. 설문조사에서는 온라인수업 평가 방식에서 진도율도 함께 평가 기준으로 삼자는 의견이 가장 많았다. 구체적인 면담조사에서는 평가의 주도권을 교육청과 위탁 기관 중 어디에서 가질 것인지, 평가 방식을 온ㆍ오프라인 중 어디에서 할 것인지 등에 대해서 다양한 의견이 있었다. 더불어 평가 결과를 학교생활기록부에 기재하는 방식에 관해서도 일선 학교에서 혼선이 생기지 않게 명확한 안내를 요청하였다.
산출(Product)분석은 교육프로그램의 마무리 단계에서 그 성취 결과를 평가하고 문제점을 개선하기 위한 방안을 도출하는 것으로, 온라인수업의 구성 요소에 대한 만족도, 운영 효과, 개선 방안 등을 조사하였다. 온라인수업 구성 요소인 콘텐츠, 교재, 홈페이지, 강사 강의 등에 대한 만족도는 비교적 높게 나타났으며, 온라인수업 운영 효과 측면에서는 학습자의 과목 선택권이 확장되었다는 의견이 가장 많았고, 반대로 교사 수업 운영에 도움이 되었다는 항목의 수치가 가장 낮게 나타났다. 온라인수업이 운영 목표나 취지를 잘 반영하여 운영되고 있으나, 향후 수요에 대해서는 현재와 비슷하거나 다소 증가할 것이라는 답변이 많았다. 온라인수업이 오프라인 수업을 대체할 수 있을 것인가에 대해서는 어느 정도 보완은 할 수 있겠으나 완전 대체는 어려울 것이라고 보았다. 교과교사의 경우 재지원을 희망하는 경우가 많았다. 온라인수업 운영 개선 방안에 대해서는 다양한 수준의 콘텐츠 제공, 제도 안내 및 홍보, 예산 및 인센티브 확대, 담당 부서의 명확화, 담당 교사 연수 순으로 나타났다.
Ⅴ장에서는 앞서 다룬 문헌 연구와 함께 설문 및 면담조사의 결과를 바탕으로 온라인수업 내실화 정책 방안을 제안하였다. 온라인수업을 통한 교육 기회를 확대하고 학습권을 제고시키는 목표를 달성하기 위해서 4가지 추진 전략을 제시하고, 그에 따라 2가지씩 총 8개의 온라인수업 내실화 정책 과제를 도출하였다.
온라인수업 내실화를 위해서는 그에 맞는 운영 여건이 먼저 마련되어야 할 것이다. [정책 과제 1-1] 온라인수업 정착 및 내실화 기반 구축을 위해서 온라인수업 운영위원회가 구성되고 전담지원기관이 의사결정기구로서의 위상을 갖추어야 보다 능동적으로 대응할 수 있을 것이며, 안정적 재원 확보를 위해서 단계적으로 보통교부금 사업으로 전환하는 것이 필요하다. [정책 과제 1-2] 온라인수업 위탁 운영 기관의 법적 토대를 확립하여 온라인수업의 안정적 운영을 위한 기반을 마련해야 한다.
둘째, 온라인수업 활용 다양화 및 인식 제고를 위해서 두 가지 정책 과제를 제시하였다. 구체적으로 살펴보면, [정책 과제 2-1] 온라인수업 정착 및 내실화 기반 구축에서는 다양한 학습자의 특성을 종합적으로 고려한 온라인수업에 대한 통합적 지원을 강조하였고 관리 및 교과교사 운영 체제를 개선하여 온라인수업으로 다양한 단기 수업 결손 상황에 대응하는 방안을 제시하였다. 특히 도서지역 소규모 학급의 집중 지원 방안이 될 수 있다. [정책 과제 2-2] 온라인수업에 대한 홍보 및 연수 강화에서는 온라인수업 교육부 주무부인 이러닝과 외에도 온라인수업의 원활한 운영을 위해서는 관련 부처의 정기적인 협의가 이루어져야 하며, 교육부-시ㆍ도 교육청KEDI간의 업무 분장을 재정비하고 연계를 보다 긴밀히 해야 함을 말한다. 온라인수업에 대한 일반 교사의 인식을 제고하기 위해서 교사들이 보다 쉽게 이해, 접근할 수 있는 방식을 고안하는 과정이 필요하며, 온라인수업 홍보 대상에 학부모로 포함시켜야 할 것이다.
셋째, 온라인수업 수용대상별 맞춤형 지원을 위해서 [정책 과제 3-1] 온라인수업을 통한 학생 선택 중심 교육과정 지원 강화가 필요하다. 방송통신중ㆍ고등학교 콘텐츠를 효율성 차원에서 재활용하는 것을 넘어서 희소 선택 과목과 관련된 콘텐츠를 예산에 맞춰 개발하는 것을 제안하였다. 또한 국가 차원에서 기개발된 양질의 공개교육자료를 적절히 활용하는 것도 학생의 교과 선택권을 확장시키는 방법이 될 것이다. 또한 [정책 과제 3-2] 통합적 차원에서의 온라인수업 학습관리시스템 개선을 위해서 다양한 학습 요구와 상황에 맞는 맞춤형 LMS로의 기능 개선이 필요하며, 특히 건강장애학생과 같이 특수교육 차원의 학습자 특성을 고려하는 학습 설계도 병행되어야 한다.
넷째 온라인수업 평가 및 질 관리 체계 구축을 위해서도 두 가지 정책 과제를 제시하였다. [정책 과제 4-1] 온라인수업 평가 및 학습 결과에 관한 체계적 지침 마련에서는 평가 방식을 단일한 체제로 둘 것이 아니라 중앙 단위와 시ㆍ도 교육청 단위로 상황에 맞게 다원화하는 것이 필요하며, 문제은행을 구축하여 담당 교사의 평가에 대한 부담과 업무 경감도 고려해 주어야 한다고 제시하였다. 또한 온라인수업 평가 결과 기재 방식을 학교생활기록 작성 및 관리 지침에 명시하여 온라인수업 결과 처리에 대한 명확한 규정을 제시해 주어야 한다. [정책 과제 4-2] 온라인수업 질 관리 체계 구축을 위해서 계획-설계-실행-평가의 선순환구조로 온라인수업 성과 지표를 정기적으로 파악하는 것이 필요하며, 연구학교를 통해서 현장 적용성을 높이고 개선점을 찾는 것도 방법이 될 수 있다.
끝으로 Ⅵ장은 중등교육에서의 학습권 제고를 위한 온라인수업 내실화 방안의 실행을 위해서 운영 주체인 교육부, 교육청, 학교, 전담기관의 역할과 연계 협력을 강조하였다.
Abstract
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Various ways have been explored to guarantee the right for learning and to solve class deficiency as well as incomplete courses. They include transferring or moving to different school, the lack of established courses and elective course in small and remote rural school, minimal participation in the
Various ways have been explored to guarantee the right for learning and to solve class deficiency as well as incomplete courses. They include transferring or moving to different school, the lack of established courses and elective course in small and remote rural school, minimal participation in the industry field training for the specialized vocational high-school student, student-athletics’ training and participation in tournament, absence from classes due to illness, disorder and other personal reasons.
Thus, Propulsion strategy for SMART education was developed in 2011. In addition, Korean Educational Development Institute(KEDI) has operated high-school Online classes since 2013, which was commissioned by the Ministry of Education.
After the first implementation of Online class projects, the area and range of online classes have gradually expanded. This research started with the demand for collecting empirical data targeting both providers and recipients related to Online classes, and for taking substantial policy measures. Therefore, the purpose of this study is as follows.
First, this study presents an integrated operation plan in accordance with the expansion for the scope of implementing online courses, after collecting empirical data and analyzing policy outcomes. Second, the survey and the interview investigation from everyone relevant to Online class operation is conducted. The study analyzes the demand and awareness levels of the students and teachers in school applying for Online class, as well as the supervisors in municipal Ministry of Education. Additionally, the data gathered from each target group and each case, which will, lead to a multilateral strategy and long-term plans for operation. Third, integrated and stable operation plan would be found according to the expansion of the scope of Online class operation in future. Fourth, this study presents the actual tasks to realize a learner-centered education and to raise awareness of Online class according to the results of the research. Consequently, it was conducted to solve the class deficiency and to present a substantial policy on Online class to improve right for learning in the secondary education by the research methods such as literature reviews, surveys and interview investigations, policy forums and expert conferences.
In chapter Ⅱ, the meaning of the right for learning is defined, and it analyzes main policy researches about Online class, and the domestic and foreign cases of Online class operation. The right for learning is not only the core of basic right to education, but also the condition of education that should be preceded. Therefore, under the principle that Online class guarantee the opportunity to receive education in any situation, the right for learning has to be guaranteed in spite of the various situations of the class deficiency. By the introduction of subject intensive courses, the policy research of Online class was conducted. The direction of research was to build the foundation of law and the system, to suggest response plans for each case of various learning deficiency and to provide the improvement methods of the present situation on Online class business. From the previous studies, there is an implication that a long-term and comprehensive approach is necessary, rather than the research result at the short-term level under the current circumstance in which 2015 revised curriculum was proclaimed and the educational policies and environment are being changed. Also, it was shown that the cases using Online class for the right for learning are not only in Korea, but in everywhere, such as a distance video learning in real-time, MOOC and Flipped learning, which means that Online class is proceeding along with the flow of educational environment.
In chapter Ⅲ, this study presents the legal basis and the current situation about Online class operation that has been operating from 2012 till now. The number of schools and students applying for Online class has been continuously increased, and it is expected that there are more numbers of substantive users including student-athletes and students with health impairment. Online class is operated using the contents of open secondary schools. And then after advanced subject of social science research and eight subjects of a second foreign language are additionally developed, the open secondary schools are reversely provided those ones. In the second semester, 2015, 86 teachers are working for encouraging and supporting Online class. Consequently, the subjects and the range of Online class have been expanding, and it will provide a customized service to those student-athletes and students with health impairment. On the other hand, in order to prepare a legal basis of Online class, it is necessary to provide a guidance of how to write on the students records through a fair and reliable evaluation after definitizing the commissioned institutes for Online class and establishing a management regulation about student’s cumulative records.
In chapter Ⅳ, On the basis of CIPP model, the results were analyzed after conducting the survey and interview investigation from the end of July when is being involved by the Ministry of Education directly and indirectly to August.
In this study, in order to conduct a comprehensive survey of the Online Class operation, an analysis framework was designed based on Stufflebeam’s CIPP model, which contains Context(cognition, motivation, understanding, demand and context of Online class), Input(support, operation and plan of Online Class), Process(operation way and process of Online Class) and Product(Satisfaction of element, operation effects and improvement plans).
On the basis of the design, the results were analyzed after conducting the survey and interview investigation of the divisions of the Ministry of Education directly and indirectly related to Online class operation and support, of 17 municipal Ministry of Education, of the teachers in charge of Online Class in the school, of the students signing up for Online class and of the teachers in the school that does not run the Online class yet, but will be able to registering Online class in the future.
First of all, in the Context analysis of Online class operation, this study analyzes the contents about awareness, motivation to apply, understanding, demand, required subject and supplementary curriculum. First, with regard to awareness and details about Online class, the response that the persons in charge already understood before actually operating Online class are accounted for 61.4%. In terms of the route to Online class, the rate of 40.9% responded ‘the route is through the press releases and an official documents’. Second, it was found that in terms of motivation to apply for subject teachers, the highest number of response accounting for 77.8% is the item of ‘Online class provides the opportunity for learning’, and the second highest accounting for 44.4% is the item of ‘Online class helps to build their career’. Meanwhile, with respect to the motivation to apply for Online class, the greatest number of response replies that ‘incomplete courses due to move in or transfer’, and also there are some reasons such as a voluntary participation because of the students’ interests. Third, in terms of the understanding about Online class, it appears that the respondents ranked the purpose and intention of operation, operation process and course completion standard. Also the understanding is limited for the teachers who are new to operate an Online class. In the case of the class deficiency which needs Online class, the response of ‘incomplete courses by moving in or transferring’ is the highest, and of ‘unestablished courses because only few students selected’ is the second, and of ‘incomplete courses by ‘intensive course program‘ is the third highest.
Lastly, with regard to subjects needed for opening Online class, the respondents ranked ‘mathematicsⅠ and Korean languageⅠ’ in the basic area, ‘economics, science and Korean history’ in the inquiry experiment area, ‘art culture, exercise and healthy life, music and career course’ in the art and physics areas, and ‘Chinese characterⅠ and Chinese languageⅠ’ in the liberal arts area in order. In the case of middle school, there are many responses that they need the subjects of art and foreign language. Besides, extra classes are operated by the Education Office in the areas of Incheon, Gangwon, Jeonnam and Chungnam, while it is not operated in Chungnam, Sejong, Gyeongbuk, Gangwon and Gyeonggi.
In the input analysis, this study investigates the support and plan of Online class operation while examining the methods and process needed in the educational activities, in order to achieve the goal.
First, the result shows that the satisfaction about support for Online class operation is 3.36 out of 5point, and more specifically, the response ranks task guidance’, ‘promotion and guidance materials’ and ‘organizing a budget and extra pay’ in order of the satisfaction level. Even though it is analyzed that the satisfaction level is higher in the statistics analysis of survey, there is a need for detailed guidance materials and various ways of promotion rather than an official documents in an actual interview. Second, the result shows that the satisfaction level about the plan of Online class operation is 3.48 out of 5 point, and more specifically, the respondents rank ‘operation process’, ‘operation guidance’ and ‘evaluation plan’ in order. As a result of interview unlike a survey and statistics analysis, the teachers did not know exactly about the operation regulation and evaluation guidance, and especially there is a diversity of opinion that it is necessary to have an exact standard about the way of writing students achievement in the student’s cumulative records. Also there is an opinion that the evaluation index should be prepared not at an individual level, but at a centralized level.
In the Process analysis, it examines whether it has been developed as it was originally designed when a planned educational program is put into the actual educational field. First, in terms of operation process, the response for the frequency of Cyber education system in Online class shows that the person in Education Office uses ‘1~2 times’ the most, accounting for 70%, managing teachers use ‘1~2 times’ the most, accounting for 45.2%, and the online subject teachers use ‘more than 5 times’ the most, accounting for 70.8%. Second, according to the students applying for Online class, the highest number of response is ‘the Online learning experience through EBS’ except for the contents of Open Secondary Schools. Some of the students mentioned that they had a learning experience through the Online sites of a public or private institution. There are some opinions that the content of Online class is quite boring and the level of difficulty is fairly easy. Half of the students did not know the existence of supplement studying materials of Online class. According to the satisfaction level about the process of Online class operation, the items of ‘providing a progress rate’, ‘tasks and evaluation’ and ‘process of completion result according to the standard’ are over 3 out of 5 points, whereas ‘interaction between the teachers and students’ is 2.88, thus it is necessary to find an improvement about subject teachers operation. This aspect was also shown in the result of interview investigation, in that they do not know exactly about the role of subject teachers. Also even though there is a positive response according to the way of providing a progress rate in general, there are some opinions that it is necessary to have more clear standard about two times of giving assignments and those evaluation. On the other hand, there is a negative opinion about gathering together in one place to evaluate when the core schools of Online class are evaluated.
Next, in terms of the ways to operate Online class, there are many people who did not even know exactly when it starts and ends within the period of 17 weeks. It was examined that a considerable number of students did not persistently study in a week day, but intensively study in weekend and vacation. Also they learn Online lessons in the computer lab at school. In respect to the shortening period of Online class operation, there is a need to adjust the period considering both a substantial learning period and academic schedule. One subject teacher currently manages and encourages about 55 students on average. The response to a basis of appropriateness differs between the respondents, but the teachers suggest that an appropriate number of students is 20 to 30. According to the survey, the number of opinion is the highest that the evaluation should be conducted along with the progress rate in the evaluation method of Online class. More specifically, in the interview investigation, there are various opinions that which institute would take the initiative in the evaluation among Education Office and commissioned institute for Online class, and which one uses for the evaluation among online and offline. In addition, there is a suggestion to have more clear guidance to write the result of evaluation in student’s cumulative records.
Production analysis is to provide the ways to estimate an academic achievement results and improve the drawbacks, thus to analyze the satisfaction, operation effects and improvement methods about the elements of Online class. It appears that the satisfaction level is relatively higher which includes the elements of Online class, such as contents, teaching materials, homepage, instructors and the lecture. In terms of operation effects on Online class, the response of the expansion of right to choose learners’ own subjects is the highest, while the response that Online class helps operate the class is the lowest. There are many reponses that Online class is well operated in accordance with the purpose and intention, while the demands afterwards would be somewhat increased or similar to current situation. Also in the question of whether the Online class can replace the Offline class, the result shows that Online class can be a complement, but cannot be completely replaced.
There are many responses to want to apply again for the subject teacher. In terms of the improvement ways of Online class operation, the respondents answered providing the contents at various levels, guidance and promotion of system, expansion of budget and incentive, clarification of the division in charge and teacher training in order of demand for improvement.
In chapter Ⅴ, the present study research a substantial policy of Online class based on the result of survey, interview investigation and the literature reviews mentioned above. The study suggests four propulsion strategy for expanding educational opportunity and improving the right for learning though Online Class, thus, presents total eight policy tasks after producing 2~3 tasks for each strategies. As a policy task for supporting these kinds of tasks and for providing a condition to operate an Online class, we suggest (1)an establishment of substantial infrastructure and the settlement of Online class and (2)an establishment of a legal framework for the commissioned Institute for Online class. The next, the appropriate conditions shall be provided in order to substantiate Online class. As a policy task for the diversity of utilizing Online class and improving the awareness, it can be suggested (1)the diverse ways of supporting Online class in each situation of class deficiency and (2)the enhancement of publicity and training about Online class. Third, as a policy task for the customized support of different target groups in Online class, we insist on (1)strengthening support for the curriculum that the students’ selection becomes a center through Online class, and (2)improving the learning management system of Online class at the overall level. Finally, two police tasks for building a quality management system and evaluation system of Online class are related to (1)the preparation of a guideline about the evaluation and learning results of Online class, and (2)the establishment of a quality management system of Online class.
In chapter Ⅵ, it emphasizes the role of Ministry of Education, Education office, schools and specialized institution, and their relationship in order to carry out the substantial plan of Online class to improve the right for learning in the secondary school.
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