보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-11 |
주관부처 |
교육과학기술부 Ministry of Education and Science Technology(MEST) |
등록번호 |
TRKO201600012738 |
DB 구축일자 |
2016-12-03
|
초록
▼
2009 개정 교육과정은 학교 교육의 자율성과 다양성을 통해 교육 현장의 필요와 학교의 특성에 따라 다양한 형태로 편성·운영하도록 하여 ‘미래 사회가 요구하는 창의적 인재 양성’이라는 기본 방향을 추구하고 있다.
본 연구는 실과(기술·가정) 교육에서 가장 중요하고 핵심이 되는 교육 내용(성취 기준)을 선정, 개발하고자 하였으며, 이를 위한 연구 수행 과정은 다음과 같다.
먼저, 초·중학교 실과(기술·가정) 목표에 근거하여 가장 우선, 강조되어야 할 필수학습 주제 및 내용 요소를 중심으로 학생들이 반드시 성취
2009 개정 교육과정은 학교 교육의 자율성과 다양성을 통해 교육 현장의 필요와 학교의 특성에 따라 다양한 형태로 편성·운영하도록 하여 ‘미래 사회가 요구하는 창의적 인재 양성’이라는 기본 방향을 추구하고 있다.
본 연구는 실과(기술·가정) 교육에서 가장 중요하고 핵심이 되는 교육 내용(성취 기준)을 선정, 개발하고자 하였으며, 이를 위한 연구 수행 과정은 다음과 같다.
먼저, 초·중학교 실과(기술·가정) 목표에 근거하여 가장 우선, 강조되어야 할 필수학습 주제 및 내용 요소를 중심으로 학생들이 반드시 성취해야 하는 성취기준을 선정하였다.
그리고 선정된 성취기준에 대한 학교 교사에 의한 현장 적합성 검토, 교과 전문가의 다양한 의견을 수렴하여, 타당하고, 신뢰로운 실과(기술·가정) 핵심 성취기준을 선정하였다.
실과(기술·가정) 핵심 성취기준 연구의 주요 내용을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 실과(기술·가정) 핵심 성취기준의 개발 방향 탐색은 2009 개정 교육과정에 따른 실과(기술·가정) 성취기준·성취수준 개발 연구로 한정하였고, 이에 대한 핵심 성취기준 선정의 기본 원칙 및 방향을 설정하였다.
둘째, 실과(기술·가정) 핵심 성취기준(학교급, 영역별) 선정 지침에서 ‘가정 생활’ 영역의 핵심 성취기준 선정은 교육 내용을 발전시킬 수 있는 다양한 역량 중 실과(기술·가정) 교육과정에 제시된 ‘가정 생활’ 영역의 핵심 역량에 근거하여 핵심 성취기준을 선정하였다. 또한 ‘기술의 세계’ 영역은 기술적 문제해결 능력의 함양이라는 목표를 고려하여, 내용 요소별로 추구하는 목표(단원의 목표)에 부합성 여부를 평가하여 지식, 능력,태도의 목표를 총괄할 수 있는 성취기준을 핵심 성취기준으로 선정하였다.
셋째, 초·중학교 실과(기술·가정) 핵심 성취기준 선정 및 절차는 2009 개정 실과(기술·가정) 교육과정에 근거한 학년 군별, 영역별 성취기준·성취수준 연구 중에서 주제,영역에서의 교과 목표와의 부합성, 교과 내용의 충실성 및 연계성, 교수·학습 실행 가능성 등을 기준으로 핵심 성취기준을 선정하였다. 또한 실과(기술·가정) 핵심 성취기준의 선정 과정은 실과(기술·가정) 교육과정 분석, 주요 내용 영역 및 학습 요소 선정, 중요 성취기준 추출, 핵심 성취기준 최종 확정 등의 절차로 수행하였다.
넷째, 실과(기술·가정) 핵심 성취기준 활용 방안은 학교 교육 현장에 보급하여 학교교육에서의 교수·학습과 평가 활동 등을 개선하고자 하였다. 즉 실과(기술·가정) 핵심성취기준을 토대로 교사는 교수·학습 활동을 전개하고, 학생 개인의 학업 성취도를 판단할 수 있게 되어 국가 교육과정의 질 관리를 도모할 수 있다.
Abstract
▼
The 2009 revision curriculum is to be 'the creative talent to nurture future community and seek on the nature of schools organized and operated in various forms
This study is selected to the one of the most important and key educational content (Achievement Standards) for Practical Arts(Techn
The 2009 revision curriculum is to be 'the creative talent to nurture future community and seek on the nature of schools organized and operated in various forms
This study is selected to the one of the most important and key educational content (Achievement Standards) for Practical Arts(Technology·Home Economics) education, and this study of development process is as follows.
First, elementary and junior high school Practical Arts(Technology·Home Economics) on the basis of the priority objectives, the emphasis would have to be centered on the theme and contents of the required learning elements, students must fulfill the criteria to be selected. And fulfill the Achievement Standards for schools and selected field in the field conformity review of teachers, curriculum specialists, and a variety of opinions, politic, and trust, luck and the key achievement standards a Practical Arts(Technology·Home Economics). And the Practical Arts(Technology ․ Home Economics) key achievement standards presented the main research contents of the study are as follows.
First, Development direction of the Practical Arts(Technology· Home Economics) key achievement standards is limited the a revised curriculum 2009, and this is a Practical Arts(Technology ․ Home Economics) key achievement standards key achievement standards for basic principles and orientation for the selected setting.
Second, a Practical Arts(Technology·Home Economics) key achievement standards(school system, domains) is a key achievement criteria based on the core of the ' family life ' accomplishment instructions were selected to develop the educational content of the thread and the various competencies outlined in the ' family 'life education' based on the core competencies of key achievement standards. In addition, a technical problem-solving skills 'in the world of technology' area edification, what goals to pursue goals by element (a unit objectives) to evaluate whether conformity to the knowledge, abilities, attitudes, goals can be accomplished on the basis of the key achievement standards.
Third, a Practical Arts(Technology·Home Economics) key achievement standards and research has revised the 2009 Practical Arts(Technology·Home Economics) curriculum is based on the curriculum based on specific accomplishments and achievement level-grade composition, research in the area of curriculum goals of the subject, and the faithfulness of the content of studies and of conformity, linkage, teaching and learning is a key achievement, based on criteria including, but not limited to the possibility of running. In addition, a Practical Arts(Technology·Home Economics) key achievement standards and of the selection process of the Practical Arts(Technology·Home Economics) is the main content area and learning elements of the curriculum analysis, selected based on key achievements key achievements, standards, and procedures finalized.
Fourth, the Practical Arts(Technology· Home Economics) key achievement standards and school education in the field, and school education through the dissemination and learning from evaluation activities, including, but not limited to seeking to improve. In other words, the Practical Arts(Technology·Home Economics) key achievement standards on the basis of the teacher faculty and learning activities, students have been able to determine an individual's academic achievement and the quality of management of national curriculum.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.