최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
---|---|
연구책임자 | 진의남 |
참여연구자 | 유창완 , 장근주 , 이영미 , 박소영 , 양윤정 , 백경선 , 류상희 , 박정준 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2015-12 |
과제시작연도 | 2015 |
주관부처 | 국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 | TRKO201800022994 |
과제고유번호 | 1105010414 |
사업명 | 한국교육과정평가원 |
DB 구축일자 | 2018-06-30 |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201800022994 |
핵심역량 기반 2015 개정 교육과정이 연구․개발 과정을 통하여 2015년 9월에 확정․고시되었다. 2015 개정 교육과정의 성공적 정착을 위해서는 학교 또는 교실 수준에서 핵심역량이 발현될 수 있는 교육과정 실행의 관점에 초점을 두고 교수․학습, 평가 방안을 모색하고 실천하는 노력이 필요하다. 이러한 연구의 필요성에 근거하여 본 연구는 미래 사회에서 요구되는 핵심역량이 증진될 수 있도록 교실 수준에서의 교육과정 재구성, 교수․학습, 평가를 통한 핵심역량 증진을 위한 실과(기술․가정), 체육, 음악, 미술 교과 교육과정 실행 방안을
핵심역량 기반 2015 개정 교육과정이 연구․개발 과정을 통하여 2015년 9월에 확정․고시되었다. 2015 개정 교육과정의 성공적 정착을 위해서는 학교 또는 교실 수준에서 핵심역량이 발현될 수 있는 교육과정 실행의 관점에 초점을 두고 교수․학습, 평가 방안을 모색하고 실천하는 노력이 필요하다. 이러한 연구의 필요성에 근거하여 본 연구는 미래 사회에서 요구되는 핵심역량이 증진될 수 있도록 교실 수준에서의 교육과정 재구성, 교수․학습, 평가를 통한 핵심역량 증진을 위한 실과(기술․가정), 체육, 음악, 미술 교과 교육과정 실행 방안을 모색하고자하였다.
먼저 본 연구에서는 바람직한 교육과정 실행자로서의 교사의 역할 등을 고려하여 교육과정 실행을 “교실 수준에서 교사가 국가 교육과정을 기반으로 학교, 교실, 교사, 학생 등 제반 여건을 고려하여 교육과정 재구성 등을 통한 교수․학습을 계획하고, 교수․학습을 실행한 후, 적절한 평가 도구를 선정하고 제작하여 그 결과를 도출하고 피드백 하는 일련의 행위”로 정의하였다. 또한, 국내․외 핵심역량 교육과정 관련 선행 연구를 개괄하였다. 핵심역량 관련 연구는 핵심역량의 의미와 미래 사회에 대비하여 길러야 할 핵심역량을 규명하고자 한 연구에서 출발하여 핵심역량을 반영한 국가 교육과정 설계에 관련된 연구로 확장되었음을 알 수 있었다.
핵심역량을 교육과정에 반영하여 실질적인 개선을 이룬 것은 2015 개정 교육과정이라고 할 수 있다. 2015 개정 교육과정의 총론에서는 핵심역량을, 교과 교육과정에서는 교과 역량을 추출하여 국가 교육과정에 반영하였다. 2015 개정 교육과정에 근거하여 본 연구에서는 교육과정 실행 측면으로 구분한 교육과정 재구성, 교수․학습, 평가 영역으로 나누어 총론적 입장에서 교육과정 실행의 방향 및 고려 사항 등을 제시하였다.
가. 실과(기술・가정)
실과(기술․가정) 교과는 핵심역량 증진을 위한 국내․외 교과 교육과정 선행 연구 분석, 핵심역량 교육과정 인식 및 요구 분석, 수업 관찰 및 면담 조사 등을 바탕으로 실과(기술․가정) 역량 증진을 위한 교육의 개선 방향을 논의하였다. 교과 역량 증진을 위한 실과(기술․가정) 교육과정의 실행 방안을 탐색하기 위해 국외 문헌으로는 미국(오하이오 주), 캐나다(온타리오주), 핀란드, 뉴질랜드, 영국을 선정하여 각 나라의 실과(기술․가정) 핵심역량 교육과정, 교수․학습, 평가 사례 등을 분석하였다. 또한 설문 조사는 실과(기술․가정) 교육과정에서 교과역량에 대한 하교 현장의 인식, 교과 역량 증진을 위한 실행 방안, 교과 역량 증진을 위한 지원방안에 대한 의견, 요구 등을 조사하였다. 초․중학교 실과(기술․가정) 국내 수업 관찰 및 면담을 통해서 핵심역량 증진을 위한 교과 교육과정의 실행은 먼저 교과의 특성과 실행하고자 하는 단원의 내용에 맞는 핵심역량의 선정이 중요하며, 교수․학습 방법은 선정된 핵심역량의 성취를 위해 최적의 학습모형 선정과 학습 집단의 조직이 필요하고, 평가는 성취하고자 하는 교과 역량의 평가 방법의 구체적 진술을 통해 주관적이면서도 객관적인 평가가 동시에 이루어질 수 있도록 평가 방안이 마련되어야 한다는 결론을 도출하였다. 이를 바탕으로 향후 실과(기술・가정) 교과 역량을 증진하기 위한 정책적 지원 측면의 수업 실행 방안으로 교육과정 재구성, 다양한 교수・학습 방법 및 자료 개발․보급 지원, 교과 역량과 연계된 평가 방법, 도구 등 구체적인 실천 방안과 사례 등을 제안하였다.
나. 체육
체육과는 체육 교과 역량을 증진하기 위한 실행 방안을 모색하기 위해 체육과 교육과정의 국외 및 국내 동향을 분석하고, 체육과 교육과정에 대한 인식 및 요구 조사를 실시했으며, 역량에 기반한 체육과 수업을 관찰하고 담당 교사와 면담을 통해 체육과 역량 증진을 위한 실행방안을 도출하였다. 이를 토대로 체육 교과 역량 증진을 위한 실행 방안을 교육과정 재구성, 교수․학습, 평가, 지원 차원에서 제시하였다. 체육과 교육과정 재구성 차원에서는 역량 중심으로 개발된 국가 수준 체육과 교육과정을 분석하여 단계적으로 학교 및 교사 수준 교육과정을 개발하고, 체육 교과 역량의 개념과 하위 요소를 체계화해야 한다. 아울러 체육 교과 역량과 연계된 학습 내용의 선정과 조직이 이루어져야 한다. 교수․학습 차원에서 체육 교과 역량의 학습은 교사의 일방적인 과제 제시 또는 학생의 수동적인 수업 방식보다는 교사와 학습자의 상호작용에 기반을 둔 교수․학습 방법을 활용한다. 또한 교과 역량의 증진이 총론의 핵심역량으로 전이될 수 있도록 교수․학습이 체육 수업 상황과 관련된 방과 후 학교 스포츠클럽 활동이나 지역 사회 체육 활동, 일상생활 등과 연계될 수 있도록 해야 한다. 평가 차원에서는 성취 기준을 기초로 평가의 수준과 범위가 정해질 수 있도록 하고, 체육과 교육과정의 성취 목표에 맞는 평가의 방향 설정, 평가 준거 및 도구 개발 등이 요구된다. 지원 차원에서는 역량 기반 체육 수업 운영 매뉴얼 개발, 체육과 교육과정 재구성 능력 향상을 위한 ‘탐구 중심 교사 연수’확대, 온․오프라인 ‘교사 학습 공동체’ 활성화, 체육교사의 교수․학습 능력 제고를 위한 멘토링 제도 등이 요구된다.
다. 음악
음악과는 음악 교과 역량을 증진하기 위한 실행 방안을 모색하기 위해 핵심역량 중심 음악 교육을 시행하고 있는 국외와 국내 교육과정의 실행 사례를 살펴보고, 설문 조사와 역량 중심 수업의 관찰을 통하여 교육과정 재구성, 교수․학습 방법 및 전략, 평가를 중심으로 실행 방안을 도출하였다. 교육과정 재구성과 관련해서는 역량 기반 국가 수준 음악과 교육과정을 중심으로 음악 수업의 방향 설정, 수업 목표 설정과 내용 구성, 성취 기준에 따른 음악 수업 목표 구체화와 수업 내용 상세화, 수업 방법 계획 및 자료 개발, 평가 계획 및 도구 개발을 계획하고 실천하는 과정을 구안하여 제시하였다. 교수․학습 방법에서는 수업 계획에 따른 수업 실행을 위해서는 교과 역량 중심으로 학습 내용을 재구성 하며, 이 내용을 적절한 수업 과정과 전략으로 구현하는 것이 필요하다는 것을 확인하였다. 따라서 초등학교와 중학교에서 음악과 수업의 교과 역량 중심의 내용 재구성 예시와 이에 따른 수업 과정과 전략의 예시를 제시하였다. 평가는 역량을 반영한 수업 계획과 실행에 따른 평가가 이루어지기 위하여 음악 교과에 적합한 평가의 관점과 기준, 평가의 내용과 시기, 방법 등을 포함한 다양한 평가 도구의 예시를 제시하였다. 지원 방안으로 먼저 탄력적인 시수 운영과 물리적인 환경 지원, 음악 교과의 특성을 바탕으로 교과 역량 실현에 적절한 교수․학습, 성취 기준에 근거한 과정 중심 등의 다양한 평가도구 개발 및 보급 방안을 제안하였다.
라. 미술
2015 개정 미술과 교육과정이 개정되었고, 2018년부터 연차적으로 현장에 적용될 예정이다.
역량에 기반한 2015 개정 교육과정이 현장에서 제대로 실행될 수 있도록 지원하기 위한 방안 모색을 위해 국내․외 역량 기반 교육과정의 동향, 역량에 대한 인식 및 요구 조사, 역량 중심의 수업을 관찰하였다. 이에 얻은 시사점을 중심으로 교육과정이 실행되는 미술과 수업을 계획하는 교육과정 재구성, 수업을 실행하는 교수․학습, 수업에 대한 평가의 측면에서 교사의 역할을 중심으로 실행 방안을 도출하였다. 교육과정 재구성 측면에서는 역량 기반 국가 수준 미술과 교육과정에 근거하여 학교 수업이 계획되어야 한다는 실행 방향을 확인하고, 수업 계획의 단계에 따라 구체적인 실행 방안을 제시하였다. 수업 방향 설정, 수업 목표 수립, 수업 내용 선정, 수업 목표 구체화, 수업 내용 상세화, 수업 방법 계획, 평가 계획, 수업 반성 및 피드백의 단계에 따른 사례도 함께 제시하였다. 교수․학습 측면에서는 역량에 기반한 교수․학습 방향을 확인하고, 수업 계획에 따라 수업을 실행해야 한다는 방향을 확인하였다. 수업 실행 과정의 구체적인 방안을 보여주기 위해 수업 계획에 따른 교수․학습 과정 안의 사례를 제시하였다. 평가 측면에서는 역량에 기반한 평가 방향을 확인하고, 수업 계획에 따라 평가를 실행해야 한다는 방향을 확인하였다. 평가의 실행 방안을 보여주기 위해 수업 계획에 따라 평가 시기별 평가준거, 방법을 담은 평가 도구의 사례를 제시하였다.
이상과 같은 연구 내용을 바탕으로 본 연구에서는 첫째, 시․도 교육청의 교육과정 실행지원 강화 방안, 둘째, 교과 역량 증진 교수․학습, 평가 관련 수업 지원 방안, 셋째, 교과 역량증진을 위한 교사의 수업 전문성 강화 지원 방안 측면에서 정책 제언을 제시하고 그에 따른 실천 방안을 도출하였다.
(출처 : 연구요약 7p)
The 2015 core competency-based revised curriculum has been developed through a research and development process. Schools and teachers need to focus on teaching․learning methods and education assessment for the 2015 core competency-based revised curriculum to be applied successfully. Based on these n
The 2015 core competency-based revised curriculum has been developed through a research and development process. Schools and teachers need to focus on teaching․learning methods and education assessment for the 2015 core competency-based revised curriculum to be applied successfully. Based on these necessities, this study presents action (implementation) plans for enhancing the core competencies of Practical Arts (Technology and Home Economics), Physical Education, Music, and Fine Arts in the following three aspects: curriculum reorganization, teaching․learning, and assessment.
First, the present study, based on the national education development system and ideal role of teachers in classrooms, proposes curriculum implementation as the educational process where “teachers reconstruct the curriculum to develop lesson plans, and select and develop appropriate teaching․learning and evaluation tools in accordance to locations, schools, classroom levels, and students. Based on prior studies of competencies, these studies began as an investigation of the core competencies, defined competencies required for future society, and expanded the studies to design a curriculum that was reflective of the core competencies.
The 2015 core competency-based revised national curriculum is reflected in actual educational processes. In the 2015 revised national curriculum, subject curricula modified core competencies, as suggested by the general guidelines of subject competencies according to the characteristics of each subject. The present study seeks to provide a direction for implementing the 2015 core competency-based revised national curriculum, reflecting a re-arrangement of curriculum, teaching․learning, and assessment.
Practical Arts (Technology and Home Economics)
The present study consists of an analysis of the national and international practical arts competencies curricula, classroom observations, and survey instruments in developing ways to improve competency education. To explore implementation methods, practical arts competency curricular were analyzed in the following countries - the United States (Ohio), Canada (Ontario), Finland, New Zealand, and United Kingdom. In addition, a survey was conducted to seek information about any on-site awareness of competencies, from which action (implementation) plans and support systems for improving practical arts competencies were proposed. Primary and middle schools’ core competency education in practical arts require a selection of appropriate materials for teaching units, a development of best teaching models, an establishment of both objective and subjective evaluation tools. Based on the results of the analyses, the study recommends action plans to improve subject competencies by reconstructing teaching contents, and developing and diffusing teaching․learning methods and materials, as well as assessment methods and tools related to the competencies.
Physical Education
To identify ways of improving subject competencies, the national and international physical education curricula were analyzed. An on-site awareness of competences and a request for the 2015 revised national physical education curriculum were investigated.
Competency-based classes were observed and teachers were interviewed on their implementation plans for the core competency curriculum. Based on this information, the present study proposes suggestions for improving competencies in physical education from the perspectives of revising the physical education curriculum, teaching․learning methods, and evaluation. For a revision of the physical education curriculum, it is necessary to analyze the 2015 revised national curriculum, in order to develop systematically the curriculum according to the level of schools and teachers, and to organize the concepts and sub-elements of physical education competencies. Furthermore, it is necessary to select and organize teaching contents that are pertinent to physical education competencies. In teaching, rather than focusing on a one-directional teaching method or subjective individual teaching methods, using teaching methods where teachers and students interact simultaneously would enhance core competencies, including after-school sports activities and community sports activities. The level and scope of the evaluation, development of the evaluation direction, and evaluation instruments and criteria should be established based on an achievement level.
An analysis of support systems reveals teaching manual, expand ‘inquiry-based teacher training’, utilize ‘on and off-line teachers’ teaching communities’, and establish a mentoring system.
Music
In order to identify the methods of improving music competencies, the researcher in the study examined the teaching examples of national and international curricula, conducted surveys, observed classes related to music competencies and developed action (implementation) plans in curriculum reorganization, teaching ·learning methods and strategies, and education assessment. The curriculum reorganization included the process of setting goals and content configuration, actualizing and specifying music instruction in accordance with the achievement standards, planning teaching methods and materials, as well as assessment plans and tools. In teaching․learning methods, the contents of music competencies needed to be reconstructed in accordance with lesson plans, and implementing appropriate courses and strategies. Therefore, this study presents subsequent reconfiguration examples and strategies of music lessons in elementary and middle schools.
Examples of various assessment tools including assessment perspective (viewpoints of assessment) and criteria, contents and time, and methods are suggested for a proper evaluation of competency-based lesson plans and practices. Support systems have indicated a need for the following: flexible time operations and educational environments; appropriate teaching․learning methods for applying competency-based music lessons; and a variety of assessment tools and dissemination measures, such as process-oriented assessments based on the achievement standards.
Fine Arts
The 2015 art curriculum has been revised and is planned to be applied annually from 2018.
In order for the competency-based fine arts curriculum to be undertaken with the supporting systems, the researcher of this study analyzed the trends of competence-based national and international curricula, conducted surveys, and observed the competency-based fine arts classes. The study emphasizes a selection of teaching methods, teaching objective, teaching materials, teaching evaluation, the planning of teaching methods, and examples of classroom feedback for enhancing fine arts competencies. From the teachers’ point of view, competence-based curricula, and teaching methods and plans were identified. This study provides concrete examples to incorporate lesson plans in order to improve the competencies in fine arts. Furthermore, this study confirms that evaluation should be based on the direction of competencies and lesson plans, and provides examples of evaluation tools accordingly.
(출처 : Abstract 513p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
---|---|
연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.