최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국여성정책연구원 Korean Women’s Development Institute |
---|---|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2014-11 |
주관부처 | 여성가족부 Ministry of Gender Equality & Family(MOGEF) |
등록번호 | TRKO201600013328 |
DB 구축일자 | 2016-12-17 |
1. 연구의 목적과 필요성
□ 2013년 박근혜 정부의 국정과제가 ‘고용률 70% 달성’을 목표로 하면서, 경력 단절 여성의 재취업지원은 이제 고용정책에 있어서의 핵심과제로 자리매김하고 있음. 경력단절 여성의 규모가 약 213만 9천명(2014년 기준)에 이르며, 여성의 경제활동참가율이 50.2%(2013년 기준) 수준에 머무르는 현재 상황에서 적극적인 노동시장 정책을 이용한 여성의 노동시장 이행 지원은 고용정책 뿐 아니라 국가정책에서 핵심적인 과제일 수밖에 없음. 이러한 정책환경에서 여성 새로 일하기 센터를 이용한 경
1. 연구의 목적과 필요성
□ 2013년 박근혜 정부의 국정과제가 ‘고용률 70% 달성’을 목표로 하면서, 경력 단절 여성의 재취업지원은 이제 고용정책에 있어서의 핵심과제로 자리매김하고 있음. 경력단절 여성의 규모가 약 213만 9천명(2014년 기준)에 이르며, 여성의 경제활동참가율이 50.2%(2013년 기준) 수준에 머무르는 현재 상황에서 적극적인 노동시장 정책을 이용한 여성의 노동시장 이행 지원은 고용정책 뿐 아니라 국가정책에서 핵심적인 과제일 수밖에 없음. 이러한 정책환경에서 여성 새로 일하기 센터를 이용한 경력단절 여성 재취업지원은 중장기적인 관점에서 추진 되어야 하며, 무엇보다도 여성고용의 양적, 질적 수준을 개선하는데 기여해야 할 것임.
□ 경력단절여성들이 여성 새로일하기 센터를 이용하여 취업하고 이후 얼마나 노동시장에 안정적으로 정착해나가고 있는지를 모니터링하고 보다 많은 여성들이 재취업 이후 안정적인 근로활동을 유지할 수 있도록 하는 방안을 모색할 필요가 있음. 위의 필요성에 의거하여 본 연구의 목적을 살펴보면 다음과 같음.
○ 첫째, 여성 새로일하기 센터를 이용하여 취업한 여성들의 고용유지 상태를 추적조사하여 고용유지율을 산출하는 것임. 고용유지율은 취업률과 더불어 사업의 질적 성과를 측정하는 수단으로 활용할 수 있을 것임.
○ 둘째, 고용유지에 영향을 미치는 제 요인들을 조사하여 여성 새로일하기 센터를 통하여 취업한 여성들이 다시 경력을 단절하지 않도록 지원하는 정책을 마련하는데 기초 자료를 제공하는 것임. 이 자료를 활용하여 향후 여성 새로일하기 센터의 프로그램 및 고용지원서비스 품질개선을 위한 방안을 마련할 수 있을 것임.
□ 연구결과를 통한 분석과 기대효과는 다음과 같음.
○ 첫째, 여성 새로일하기 센터 이용 취업자 고용유지율을 장기적으로 구축하여 정책의 성과를 분석할 수 있을 것임. 취업률과 고용보험 가입자를 대상으로 하는 고용유지율 산출은 고용보험 비가입자 비중이 높은 여성들의 정책성과를 측정하는데 한계를 가지고 있음. 이는 전체 모집단을 대상으로 하는 대표성있는 표본을 구성하여 지속적인 고용유지율 모니터링이 필요한 이유임. 특히 여성 새로일하기 센터의 수가 확대되고 이용자 수가 증가하는 정책환경을 고려하여 모집단의 5% 표본을 구축함으로써 중장기적으로 안정적인 모니터링이 가능할 것임.
○ 둘째, 경력단절 여성을 대상으로 하는 취업지원 사업은 타 고용지원 정책과 대상의 특수성 면에서 차별화되고 있는데 이들이 경력을 단절하는 원인, 취업의 성과 면에서 특수성이 있기 때문에 이들에 대한 심층적인 조사를 통하여 경력단절 여성의 재취업 정책의 개선방안을 도출해 나가야 함.이들이 취업하는 사업장에서 고용이 안정되는 혹은 안정되지 않는 요인이 무엇인지, 이들이 취업을 유지할 수 없는 개인적 요인은 무엇인지를 상세하게 발굴하여, 새로일하기 사업의 개선을 도모할 수 있음.
□ 본 연구 결과는 경력단절 여성 고용지원정책의 성과를 제고하고 경력단절 여성 재취업을 지원하는 국내 유일의 기초자료라 할 수 있음. 여성고용을 제고하고, 경력단절을 완화하기 위한 기초 조사 연구는 많이 이루어졌지만 새로일하기 정책수혜자에 대한 추적조사는 아직 이루어지지 않았으며 고용의 불안정성이 상대적으로 큰 여성 재취업자에 대한 추적조사는 그 필요성에 비하여 아직 미흡한 실정임.
□ As the 2013 national issues of Park Geun-hye government set a goal to achieve 'employment rate of 70%’, reemployment assistance for women on a career break has established itself as a key challenge in the employment policy. In the current situation with the size of the women on a career break reac
□ As the 2013 national issues of Park Geun-hye government set a goal to achieve 'employment rate of 70%’, reemployment assistance for women on a career break has established itself as a key challenge in the employment policy. In the current situation with the size of the women on a career break reaches about 2.139 million persons (as of 2014) and the ratio of economic participation of women is remained of 50.2% (as of 2013), supports for women's entering the labor market are no choice but to be a key challenges in the national policy as well as employment policies . Reemployment supports for women on a career break using the New Job Centers for Women in these policy environments should be pursued in the mid- to long-term perspective to be contributed to improving qualitative and quantitative level of female employment.
□ It is necessary to find measures to monitor how stable the women on a career break employed through the New Job Centers for Women have settled into the labor market, and to find a way for more women to maintain stable working activities after reemployment. On the basis of the above necessity the purpose of this study is stipulated as follows.
○ The first purpose is to calculate the rate of employment retention through a follow-up survey for the status of women’s employment who were employed through the New Job Centers for Women. The rate of employment retention with the employment rate can be used as a way of measuring the qualitative performance of the project.
○ The second purpose is to provide basic data in establishing policies that support women who are employed through the New Job Centers for Women (via e- New Job System) to maintain their career by investigating all factors affecting employment sustenance. By utilizing this data, we will be able to provide a solution to improve quality of future programs in the New Job Centers for Women and employment support services.
□ The surveyed population for 'the survey on the status of reem ployment sustenance employed through the New Job Centers’ was women who succeeded in employment through the New Job Centers for Women in 2012 and 2013 where the number of women employed through the center were 122,610 in 2012 and 108,000 in 2013, respectively. We have completed the survey for total of 6,074 samples by a random assignment using stratification factors for total of 432 tiers including 16-tier for region, 3-tier for age, 3-tier for employment, 3-tier for educational level. The period of investigation was from January 1, 2012 to December 31, 2013 targeting for women employed through the New Job Centers (built retrospective data as of August 25, 2014 targeting the year of 2012), which has been done in the period from August 25 to November 10, 2014 (11 weeks 1 day).
□ This study is the only basic data in Korea to improve the performance of employment support policies and to support reemployment of women on a career break. Even though a lot of basic research has been done to improve women's employment and to mitigate the career break, a follow-up survey for policy beneficiaries employed through the New Job Centers has not yet been done. And the follow-up survey for reemployed women who have relatively higher instability of employment is still insufficient than its necessity.
□ First, we will be able to analyze the performance of the policy by accumulating the ratio of long-term employment retention using the New Job Centers for Women. The calculation of the employment retention rate based on the employment rate and employment insurance subscribers has a limitation to measure the performance of the policy, since the ratio of women’s employment insurance subscription is low. But this survey is able to continuously monitor the employment retention rate by comprising representative samples subject to the entire population. In particular, we will be able to conduct a stable long-term monitor by building up a 5% sample of the population in consideration of the policy environment where the number of the New Job Centers for Women and their users are increasing. Second, the employment support projects targeting women on a career break are differentiated from other employment support policies by their uniqueness of the target. We need to come up with improvements in the reemployment policy for the women on a career break through an in-depth investigation for them, since there are distinct characteristics in the cause of career break and the performance of employment by them. We can improve the project of ‘the New Job Centers’ by discovering factors in detail why their employment is stabilized or not stabilized in their workp laces, and what personal reasons they have for not holding the employment.
과제명(ProjectTitle) : | - |
---|---|
연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.