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Kafe 바로가기주관연구기관 | 조선대학교 산학협력단 Chosun University |
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연구책임자 | 정운관 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2016-08 |
과제시작연도 | 2015 |
주관부처 | 미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
과제관리전문기관 | 한국원자력안전재단 KOREA FOUNDATION OF NUCLEAR SAFETY |
등록번호 | TRKO201700000401 |
과제고유번호 | 1075000380 |
사업명 | 원자력안전연구개발 |
DB 구축일자 | 2017-09-20 |
키워드 | 원자력안전규제.위기관리커뮤니케이션.안전문화 교육콘텐츠.원자력수용성.위험지각.nuclear safety regulation.crisis management communication.safety culture education contents.nuclear acceptability.risk perception. |
1. 연구개발 목표
◦ 원자력안전규제에 대한 Total Communication System을 통한 안전문화 관련 교육콘텐츠를 개발함
◦ 국민들의 원자력안전규제에 대한 신뢰도를 제고함으로써 궁극적으로는 원자력안전규제의 발전에 기여함을 목표로 함
2. 연구수행내용 및 결과
◦ 대상으로 상호지향성 모델을 적용하여 원자력안전규제에 관한 집단 간 상호인식 비교분석
◦ 원자력안전규제기관에 대한 조직-공중 관계성 측정
◦ 원자력안전규제에 대한 학생들의 인식분석
◦ 원자력안전규제 교육에 대한 교사들의
1. 연구개발 목표
◦ 원자력안전규제에 대한 Total Communication System을 통한 안전문화 관련 교육콘텐츠를 개발함
◦ 국민들의 원자력안전규제에 대한 신뢰도를 제고함으로써 궁극적으로는 원자력안전규제의 발전에 기여함을 목표로 함
2. 연구수행내용 및 결과
◦ 대상으로 상호지향성 모델을 적용하여 원자력안전규제에 관한 집단 간 상호인식 비교분석
◦ 원자력안전규제기관에 대한 조직-공중 관계성 측정
◦ 원자력안전규제에 대한 학생들의 인식분석
◦ 원자력안전규제 교육에 대한 교사들의 주관적 인식유형분석
◦ 원자력 방사선에 대한 과학 커뮤니케이션 탐색 및 과학교육에서의 제언 탐색
◦ 원자력 전문가 및 홍보 전문가를 대상으로 킬러 어플리케이션 개발을 위한 FGI 실시
◦ 초등학생용 원자력안전규제 안전 문화교육콘텐츠 개발
◦ 원자력안전규제 신뢰제고를 위한 교원 연수용 안전문화 교육콘텐츠 개발
◦ 원자력안전규제 침해사범에 대한 처벌 강화방안 검토
◦ 원자력안전규제 교육훈련 관련법령 및 교육훈련체계 개선방안
◦ 원자력 안전문화 통화연결음 개발
◦ 원자력안전규제 교육용 교재 Prototype제작
◦ 원자력안전규제 위기관리 커뮤니케이션 매뉴얼 개발
◦ 원자력안전규제 신뢰성 제고 Total Communication System 구축 결과의 법령 반영 연구
Purpose&Contents
The aim of this proposal is to develop safety culture contents for the nuclear safety regulation through total communication system. By employing this, the public credibility for the nuclear safety regulation can be strengthened and eventually, the development of nuclear safety r
Purpose&Contents
The aim of this proposal is to develop safety culture contents for the nuclear safety regulation through total communication system. By employing this, the public credibility for the nuclear safety regulation can be strengthened and eventually, the development of nuclear safety regulation can be achieved.
Results
(1) Contents of project for the first year (2013)
○ Survey of the public cognition for the nuclear safety regulation and study of legal system
- To study the public cognitive transition for the nuclear safety regulation after Fukushima nuclear accident
- To study cognitive differences between the public and the specialist for the nuclear safety regulation
- To study the relationship between the organization and the public for the nuclear safety regulation and analyze applied items with nuclear safety legislation
- To study a strengthened punishment program against the nuclear safety regulation trespasser
○ Suggestion of the publicity culture contents killer application for the nuclear safety regulation
- To survey domestic and foreign excellent examples and specialists' FGI for developing the publicity culture contents
- To analyze the relative importance and the order of priority of the publicity culture contents
- To suggest the top single publicity culture contents' killer application development
(Prototype: "Save the energy-poor country")
(2) Contents of project for the second year (2014)
○ Educational practice research and legal system analysis for the nuclear safety regulation
- To analyze the recognition of teachers, and middle and high school students for the nuclear safety regulation
- To analyze the contents of korean and japanese textbook about nuclear power and radiation
- To analyze informal science education programs in Korea and Japan on nuclear power and radiation
- To analyze legal system for the nuclear safety regulation
○ Development of nuclear safety regulation contents' prototype for education
(3) Contents of project for the third year (2015)
○ Analysis of education program for nuclear safety regulation outside of school
- To analyze education program and textbook contents for nuclear safety regulation outside of school
○ Development of nuclear safety culture education contents for teacher training for improving credibility of the nuclear safety regulation
- To develop education contents prototype for teachers to train themselves and to utilize it
○ Development of a risk-management communication manual for the nuclear safety regulation
- To survey and analyze the existing risk-management communication mannual
- To develop a risk-management communication manual for the safety regulation
○ Study for reflection of total communication system legislation for the nuclear safety regulation credibility
Expected Contribution
○ Through a survey of the public cognition for the nuclear safety regulation, more effective communication tools that is suitable for psychological property of the public and a risk-management communication manual will be applied in our society
○ Through a media-related study, exposure of positive information for the nuclear safety regulation would be increased, whilst exposure of negative information will be minimized.
○ Through a development of the public safety culture content prototype, practical application in education field will be achieved.
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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