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Kafe 바로가기주관연구기관 | 교통안전공단 |
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연구책임자 | 이현우 |
참여연구자 | 서영호 , 김기호 , 박심수 , 민경덕 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2017-01 |
과제시작연도 | 2014 |
주관부처 | 국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
연구관리전문기관 | 국토교통과학기술진흥원 Korea Agency for Infrastructure Technology Advancement |
등록번호 | TRKO201700000906 |
과제고유번호 | 1615007539 |
사업명 | 교통물류연구 |
DB 구축일자 | 2017-09-20 |
키워드 | 연비.길들이기.주행저항.상관성시험.공동고시.Fuel Efficiency.Break-in.Road Load.Correlation Test.Joint administrative rule. |
○ 자동차 길들이기 표준 모드(안) 개발
- 자동차 길들이기 관련 국내외 규정 동향분석
- 자동차 길들이기 관련 주요 인자를 파악하고 주요 인자별 효과를 분석
- 자동차 길들이기 표준모드 운전계획(안) 도출
○ 자동차 주행저항 표준 측정방법(안) 개발
- 자동차 주행저항 시험 및 측정방법 관련 국내외 동향분석
- 시험자동차 점검 및 주행저항 측정장비 설치 표준절차 등 마련
- 주행저항 시험조건 및 측정 방식에 따른 영향 분석을 통한 주행저항 편차 계산 방법 및 적정 허용오차를 도출
- 주행
○ 자동차 길들이기 표준 모드(안) 개발
- 자동차 길들이기 관련 국내외 규정 동향분석
- 자동차 길들이기 관련 주요 인자를 파악하고 주요 인자별 효과를 분석
- 자동차 길들이기 표준모드 운전계획(안) 도출
○ 자동차 주행저항 표준 측정방법(안) 개발
- 자동차 주행저항 시험 및 측정방법 관련 국내외 동향분석
- 시험자동차 점검 및 주행저항 측정장비 설치 표준절차 등 마련
- 주행저항 시험조건 및 측정 방식에 따른 영향 분석을 통한 주행저항 편차 계산 방법 및 적정 허용오차를 도출
- 주행저항 표준 측정방법(안)을 개발 및 현 과제 연구 결과 등을 반영한 통합 프로그램 개발
○ 국내 연비 시험기관간 상관성 관리방안 연구
- 국내 연비 시험기관간 협의체를 구성하고 상관성 시험 수행
- 연비 시험조건별 영향 분석을 통해 상관성 시험방법 및 판정기준 개발
○ 연비 제도 개선 연구
- 국내외 연비 제도에 대한 분석
- 본 과제 연구성과를 토대로 공동고시에 명시되어 있는 길들이기, 주행저항 및 상관성 시험에 대한 개선(안) 도출
(출처 : 보고서 요약서)
Results
1. Development of break-in standard test mode(plan)
- Select the break-in vehicle and set-up key factor(test site, test mode, accumulated mileage, etc.) and perform the break-in test
- Measure the vehicle loss on a chassis dynamometer in 2 ways to analyze the effects of key factors<
Results
1. Development of break-in standard test mode(plan)
- Select the break-in vehicle and set-up key factor(test site, test mode, accumulated mileage, etc.) and perform the break-in test
- Measure the vehicle loss on a chassis dynamometer in 2 ways to analyze the effects of key factors
- Effect of resistance of Vehicle loss appeared up to 6,500km. However effect was not appeared according to additional break-in from 6,500km to 10,000km
- As a result of Z-score investigation based on ISO-13528, mechanical drag reduction according to test mode and test site do not reveal meaningful differences to |Z|≤2 level
- For efficient perform within a set period of expost investigation of fuel efficiency, select the C mode to standard mode because it takes less time for target break-in traveling distance
2. Development of road load standard measurement method and integrated measuring program for road load
-Research trend road load test and improve 4 steps measurement standards procedures of road load(preparing vehicle and equipment installation step, warm up step, measurement test step, result value calculation step)
-Apply 5 criterion to calculate road load tolerance and derive a constant of road load coefficient
-Grasp effective factors that influence on road load(road condition, local flatness and grade change, break-in condition, steering system operation by driver, etc.)
-Road load test site is only effective factor that effect on road load and other factors have small difference no more than 5%
-Develop the integrated measuring program for road load and implement road load test by domestic(oversea) regulation and analysis method
3. Study of correlation management plan between domestic fuel economy testing laboratories
- Perform round-robin test according to council between fuel testing laboratories
- Analyze effect of fuel economy test conditions of gasoline vehicle and diesel vehicle : battery charging status, cooling fan air flow, laboratory temperature, drive trace-ability
- Early SOC condition and drive trace-ability effect on fuel efficiency and effects of cooling fan air flow and laboratory temperature are minor on fuel efficiency
- For the correlation test, all test laboratories carry out the experiments in the same condition of prior consultation with everyone concerned.(Early SOC condition, using same batch fuel, the test vehicle that had break-in test over 6,500km, etc.)
- Determine correlation test criterion measure(CVS-75:basic Z-socre, compared to the average min/max 5%, HWFET: after CV analysis about 3 test result of each test labs, take average and use it to one date if CV<3%. Suggest basic Z-score about 6 data and reference point compared to the average min/max 5%)
4. Study of improvement for fuel efficiency system
- Develope the vehicle following-up management test measure improvement(plan)
- Road load tolerance : In case of final calculated energy, calculate to nearest integer and compare with this result. If the difference is within 15%, allow road load value presented by company.
- Break in test vehicle : select "C mode" to standard mode for cost and efficiency
- Correlation test method : test laboratory temperature(keep temperature at 25±2℃ before the test and at 25±3℃ during the test), measuring equipment(drive on a chassis dynamometer 80km/h for 30 minutes without the test vehicle), drive plan(FTP-75 1 time, HWFET 3 times)
- Derive the following conclusions for joint administrative rule amendments on the basis of this research project and develop the fuel economy correlation measurement method
(출처 : SUMMARY)
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과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
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과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
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