보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
박영숙
|
참여연구자 |
김순남
,
이동엽
,
허은정
,
허주
,
서경혜
,
전제상
,
박효원
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201700003916 |
과제고유번호 |
1105011381 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2017-09-20
|
키워드 |
학교교육 역량.교사학습공동체.교사 집단 전문성 개발.school education capacity.Teacher Learning Community(TLC).
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700003916 |
초록
▼
본 연구의 목적은 학교교육 역량 강화를 위한 교사학습공동체의 운영 요건을 분석하고, 교사학습공동체에 관한 국내·외 운영 사례 분석과 현장의 운영 지원 요구 조사를 토대로 학교교육 역량강화에 효과적인 교사학습공동체의 운영 지원 방안을 제시하는 데 있다.
연구 목적을 달성하기 위하여 연구 문제는 다섯 가지로 설정하였다. 첫째, 교사학습공동체 관련 선행연구에서의 교사학습공동체의 운영 특성과 운영 요건은 무엇인가? 둘째, 교사학습공동체의 학교 안과 학교 밖 운영 현황은 어떠하며, 교육부와 교육청에서의 지원 현황은 어떠한가? 운
본 연구의 목적은 학교교육 역량 강화를 위한 교사학습공동체의 운영 요건을 분석하고, 교사학습공동체에 관한 국내·외 운영 사례 분석과 현장의 운영 지원 요구 조사를 토대로 학교교육 역량강화에 효과적인 교사학습공동체의 운영 지원 방안을 제시하는 데 있다.
연구 목적을 달성하기 위하여 연구 문제는 다섯 가지로 설정하였다. 첫째, 교사학습공동체 관련 선행연구에서의 교사학습공동체의 운영 특성과 운영 요건은 무엇인가? 둘째, 교사학습공동체의 학교 안과 학교 밖 운영 현황은 어떠하며, 교육부와 교육청에서의 지원 현황은 어떠한가? 운영문제는 무엇인가? 셋째, 교사학습공동체의 우수 운영 사례에서 부각된 성공 요인은 무엇이며, 교사학습공동체 운영 활성화를 위한 지원 요구는 학교급별, 지역별, 경력별로 어떠한 차이가 있는가? 넷째, 주요국의 교사학습공동체는 어떠한 특징과 지향성을 가지고 운영되고 있으며, 우리나라에 주는 시사점은 무엇인가? 다섯째, 학교교육의 역량 강화를 위해 교사학습공동체는 어떠한 전략으로 확산·보급될 수 있으며, 교사학습공동체의 효과적인 운영을 위해 국가와 시도교육청에서 지원해야 할 지원 방안은 무엇인가?
연구의 내용은 ① 교사학습공동체의 선행연구 동향 및 운영 요건 분석, ② 교사학습공동체의 운영 현황 및 성과 분석, ③ 교사학습공동체 우수 운영 사례 분석, ④ 교사학습공동체 운영 지원요구 조사 분석, ⑤ 외국의 교사학습공동체 지원 사례 분석, ⑥ 교사학습공동체의 운영 지원 방안의 여섯 영역으로 구성하였다.
연구 방법으로는 ① 문헌 연구, ② 전문가 협의회, ③ 출장 협의, ④ 사례 집필, ⑤ 설문조사,⑥ 정부 관계자 정책 협의, ⑦ 정책포럼 등의 다양한 방법을 실시하였다. 연구 분석 모형은 세단계로 구분하여 연구 내용과 연구 방법을 연계하여 제시하였다. 첫째 단계에서는 교사학습공동체 선행연구 동향과 운영 현황을 분석하고, 두 번째 단계에서는 교사학습공동체 우수 운영 사례분석 및 운영 지원 요구를 조사하며, 세 번째 단계에서는 교사학습공동체의 운영 지원 방안을 탐색하는 것으로 제시하였다. 연구 내용별로 분석한 결과를 제시하면 다음과 같다.
제2장에서는 교사학습공동체의 선행연구 동향을 분석하고, 교사학습공동체의 운영 요건을 분석하였다. 선행연구 동향 분석에서는 교사학습공동체의 개념과 운영 특성을 분석하였고, 전문가 학습공동체와 교사학습공동체의 개념을 비교하여 제시하였다. 본 연구에서의 교사학습공동체란 교사 집단 전문성 개발과 학생의 학업 성장을 위해 교사들이 함께 모여 비판적으로 탐구하고, 협력적으로 실천하며, 지속적으로 학습해가는 교사들의 조직화된 학습 집단으로 정의하였다. 교사학습공동체에 대한 국내 선행연구 분석 결과, 선행연구는 대부분 교사학습공동체의 형성과 운영사례에 관한 연구였고, 학교교육 역량 강화와 연계하여 교사학습공동체의 운영 지원 방안을 탐색하는 연구가 미흡하였음을 확인하였다.
본 연구에서는 학교교육 역량 강화를 위한 전통적 접근, 즉 교사 개개인의 전문성 향상에 중점을 둔 개인주의적 접근에서 탈피하여, 교사들의 집단전문성 개발에 중점을 둔 공동체적 접근으로 교사학습공동체의 운영 지원 방안을 탐색하였다. 학교교육 역량 강화를 위한 새로운 대안으로 교사학습공동체의 운영이 부각되고, 교사학습공동체의 운영 활성화를 위해 체계적으로 지원할 경우 학교교육 역량이 강화될 수 있음을 강조하였다. 학교교육 역량 강화를 위한 교사학습공동체의 운영 요건으로는 민주적 학교 자치, 돌봄과 배려 윤리에 기초한 생활지도, 협력적 의사결정에 의한 학교 교육과정 개발 및 운영, 협력적 수업 연구 및 실천, 신뢰와 존중에 기초한 학교 협력체제 구축을 제안하였다.
제3장에서는 교사학습공동체의 운영 현황을 분석하고 운영 성과와 문제를 진단하였다. 운영문제에서는 운영을 저해하는 요인을 교사관련 요인, 학교 여건 교인, 지원 인프라 요인으로 구분하여 제시하였다. 교사학습공동체는 학교 안 학습공동체와 학교 밖 학습공동체로 운영되고 있다.
학교 안 학습공동체 유형으로 학년 중심 학습공동체, 교과 중심학습공동체, 통합형 학습공동체,수업연구회, 학교 단위 연수 학습공동체, 취미 중심 교사동아리 등이 운영되고 있으며, 학부모 참여 학습공동체와 지역사회 인사 참여 학습공동체도 운영되고 있다. 학교 밖 학습공동체는 교과연구회, 주제별 학습공동체가 있으며, 그 외 지구별 학습공동체, 학교 밖 교사 직무 연수 학습공동체로 운영되고 있다.
교육부는 2016년부터 수업개선을 위한 교사학습공동체 지원 정책을 추진하여 한국교육개발원을 지원센터로 지정하고 교사공동체 클러스터 전국 단위 네트워크 구축 및 지원, 교수·학습 자료개발 및 보급, 수업탐구 교사공동체 소속교사 연수, 수업탐구 교사공동체 우수사례 발굴 및 확산을 지원하고 있다. 교육청은 현재 교육부 지원으로 약 1,511개의 수업탐구 교사공동체를 구성 운영하고 있으며, 교육청 단위로도 교사학습공동체 운영 정책을 개발하고 연수와 예산을 지원하고 있고 일부 교육청에서 학교단위 학습공동체 연수학점제도를 운영하고 있다.
교사학습공동체 운영에 따라 구성원들이 인식하고 있는 성과로는 먼저 학교의 교사 측면에서 교사학습공동체가 교사의 전문성 신장, 교원 간 화합, 토의 토론 문화 형성, 교원의 자신감과 자기 효능감, 학생들의 학업성취도 향상, 인성 함양, 학교교육에 대한 만족도 향상에 기여한다는 긍정적인 의견을 주었다. 교육청 지원 정책의 성과로는 모든 교육청에서 교사학습공동체 정책이 추진되기 시작한 점과 교사학습공동체가 학교 변화의 동력으로 중요하게 인식되기 시작하였다는 점이다.
반면, 교사학습공동체 운영을 저해하는 요인에 관한 분석 결과, 다양한 요인이 제시되었다. 교사 관련 요인으로는 구성원의 협력 관계 부족과 실천력 부족, 부정적인 태도와 의지 부족, 시간부족 등이 제시되었다. 학교 여건 요인으로는 학교 업무 과다, 교사 모집의 어려움, 시·공간적 제약, 불간섭과 고립의 전통적 교사문화 등이 제시되었다. 지원 요인으로는 학교장의 지원 결핍,리더 부족, 지원 경비 부족, 자료 및 연구 부족 현상이 제시되었다. 이러한 문제를 극복하기 위해 교사들의 업무 경감, 학교장의 지원 역량 제고, 예산 지원, 인센티브로서 연수학점 인정, 운영모형 및 매뉴얼 개발, 우수 사례집 개발 보급, 학습 공유 시스템의 개발 활용, 교원뿐만 아니라 전문가, 행정가, 교원 간의 네트워크 구축, 학습공동체의 성과 관리를 위한 체계적인 연구 지원이 요구되었다.
제4장에서는 교사학습공동체의 학교단위의 우수 운영 사례와 교육청 단위의 우수 지원 사례를 분석하였다. 교사학습공동체의 우수 운영 사례로는 학년 중심, 교과 중심, 학년-교과 융합형, 교사전문성 개발, 교육정책 연계 학습공동체 등의 ‘학교 안 운영’ 사례와 교과 수업과 생활 지도 지원으로 대표되는 ‘학교 밖 운영’ 사례, 그리고 학교 안팎 학습공동체의 운영의 기반을 제공해주는‘교육청 지원 사례’가 있다.
학교 안과 밖 학습공동체에서는 조직 내부의 문화나 구조(조직목표 공유, 자율성 등)가 공동체 운영의 성공 요인이라는 공통점이 있으나, 학교 밖 공동체의 경우 평교사 중심, 지회·분회의 체계적 연계, 다양한 온라인·오프라인 활동 등 자율적이고 수평적인 운영의 폭이 더 크다는 특징이 있다. 그리고 학교 안 학습공동체에서는 교사의 전출·입과 같은 제도적인 요인이 공동체 운영을 저해하였고, 학교 밖 학습공동체에서는 소속 학교 교장의 이해 부족과 교육청 지원의 비일관성이 문제로 지적되었다. 한편, 교육청 지원 사례는 학습공동체의 성장단계에 따라 제도적 지원의 강조점이 달라짐을 보여주는데, 학습공동체 활성화 초기 단계에서는 다양한 학습공동체 참여 기회를 제공하는 데 비해 활성화 후 지속적 학습을 강화하는 단계에서는 교원업무 경감과 같은 근무 여건을 개선하고 학습 네트워크를 구축하여 학교 간, 지역 간 협력이 가능하도록 지원함을 보여주었다.
학습공동체 사례들이 보여주는 이러한 특성들은 학교 관리자와 교육청이 학업성취도와 같은 결과 중심적 가치를 추구하던 관점에서 벗어나 협력적 학습과정 자체에 가치를 두고 장기적인 관점으로 지원해야 함을 시사해 주었다. 또한 다양한 활동들이 학교 안에서만 매몰되지 않도록 학습공동체 간 네트워크를 구축하여 지원해주는 역할이 중요함을 시사해 주었다.
제5장에서는 교사학습공동체의 운영 지원에 관한 요구 조사 결과를 제시하였다. 조사 방법은 온라인 설문조사였다. 설문조사 기간은 2016년 9월 23일부터 10월 4일까지였다. 설문조사는 시·도 교육청별로 운영 중인 수업탐구 교사공동체 소속 교원들 중 5%인 730명을 대상으로 선정하였으며, 이들 중 565명(응답률 77.3%)이 온라인 조사에 참여하였다. 조사 내용은 일반 사항, 교사학습공동체 참여 경험 및 운영 실태, 교사학습공동체의 운영 특성 및 실태, 교사학습공동체 운영지원 과제로 구성되었다.
조사 결과, 교사학습공동체 참여 총 기간은 3년 이하가 75.8%, 교사학습공동체 참여 개수는1개 47.1%, 교사학습공동체 참여 인원은 1~10명 68.0%, 교사학습공동체 정례 모임 횟수는 월1회 43.9%, 교사학습공동체 주당 참여 시간은 1시간~2시간 54.0%, 교사학습공동체 담당 역할은 운영 리더 회장 및 대표 75.1%, 교사학습공동체 회비는 5만원 미만 71.3%, 교사학습공동체 참여클러스터 유형은 전체적으로 초등 비교과 31.0%, 초등 교과 19.8%, 중등 비교과 17.7%, 중등 교과 14.0% 순이었다.
교사학습공동체 활성화를 통해 학교교육 역량 강화 기대에 대해서는 동의 96.4%, 교사학습공동체 운영 특성 중 학교교육 역량 강화 특성에 대해서는 수업 개선 지원 26.0%, 교사 간 소통 18.8% 등의 순으로, 교사학습공동체 운영 성과에 대해서는 학습자 참여중심의 수업 개선 35.2%,교원 간 화합 및 의사소통 활성화 31.9% 등의 순으로 나타났다. 공동체 구성원 측면에서의 교사학습공동체 활성화 저해 요인으로는 참여 시간 부족, 수동적 참여, 협력 관계 이해와 실천 의지부족 등의 순으로, 학교 여건 측면에서의 교사학습공동체 활성화 저해 요인으로는 학교 담당 업무 과다, 근무 시간 외 참여, 개인주의적 학교·교사문화(불간섭 등) 등의 순으로, 행·재정 인프라 측면에서의 교사학습공동체 활성화 저해 요인으로는 국가의 체계적 지원 미흡, 운영 경비 부족,교사학습공동체 간 교류지원체계 부재 등의 순으로 나타났다.
학교교육 역량 강화를 위해 교사학습공동체에서 중점적으로 개발해야 할 교사 역할에 대해서는 전체적으로 수업(40.4%), 교육과정 편성 운영(23.4%) 등의 순으로, 학교 밖 학습공동체를 학교 안으로 확산하는 데 필요한 요건에 대해서는 교사업무 경감 지원(27.8%), 참여자의 관심과 적극적 참여(23.9%) 순으로, 교사학습공동체 운영을 위한 연간 예산 적정 규모에 대해서는 500만원 미만 58.8%, 교사학습공동체 운영 지원 과제에 대해서는 ‘교사 업무 경감 지원 4.65점, 주당 근무시간 중 일정 학습활동 시간 보장 4.40점, 학교장 지원 역량 제고 4.29점, 안정적인 재원확보 4.27점 등의 순으로 나타났다.
제6장에서는 외국의 교사학습공동체 지원 사례를 분석하여 제시하였다. 스웨덴, 핀란드, 미국,싱가포르의 4개국을 대상으로 교사학습공동체 운영 현황, 지원 내용 및 방법, 성과와 제한점에 대하여 분석하였고, 우리나라의 교사학습공동체 지원 방안 탐색에 주는 다음의 네 가지 시사점을 도출하였다. 즉, 첫째, 교육부와 교육청 및 전문기관을 통한 체계적인 지원이 필요하다. 둘째,자발적인 참여와 자율적인 교사학습공동체 운영 지원이 이루어져야 한다. 셋째, 교사학습공동체 책무성과 자율성의 균형이 필요하다. 넷째, 학교 구성원의 협력적 문화 조성이 필수적이다.
제7장에서는 교사학습공동체 운영 지원 정책을 수립하는 단계에서 지향해야 할 정책 지향성을 중심으로 기본 방향을 기술하고, 향후 5년간 단기 및 중·장기에 걸쳐 추진해야 할 지원 방안을 제시하였다. 운영 지원 방안은 선행연구에서 제시된 교사학습공동체의 운영 지향성 및 요건, 교사학습공동체 소속 교사들의 지원 요구, 국내·외 운영 사례 분석 결과로부터 제시된 지원 방안에의 시사점을 종합적으로 검토하여 선정되었다.
운영 지원 방안은 4개 추진 전략별로 3개씩 선정하여 12개를 제시하였다. 교원 역량 개발에 관한 지원 방안에는 ① 학교장 지원 역량 제고, ② 학교단위 학습공동체 활동 시간 연수 학점 인정, ③ 선도 리더 양성·연수의 3개 방안이 포함되고, 운영 프로그램 개발·지원 방안으로는 ① 전문가 협력 네트워크 구축, ② 학교 맞춤형 운영 프로그램 개발·지원, ③ 수업 개선 연수 프로그램개발·운영 지원의 3개 방안이 제시되었다. 교원 근무 여건 개선 관련 지원 방안으로는 ① 교사업무 경감 지원, ② 근무시간 중 학습 활동 시간 보장, ③ 교사학습공동체 모임 공간 지원의 3개방안이 제시되었고, 행·재정 인프라 구축에 관한 지원 방안으로는 ① 안정적인 재원 확보, ② 학습공유 지원 시스템 구축, ③ 운영 매뉴얼 개발·보급의 3개 방안이 제시되었다.
( 출처 : 연구요약 )
Abstract
▼
The purpose of this study is to identify the elements that support effective Teacher Learning Community(TLC) of which enhance school education through analyses of domestic and international cases and needs analysis of TLC.
This study had set five research questions: First, what doe the previo
The purpose of this study is to identify the elements that support effective Teacher Learning Community(TLC) of which enhance school education through analyses of domestic and international cases and needs analysis of TLC.
This study had set five research questions: First, what doe the previous research identify as attributes and requisites of TLC? Second, how are the TLCs in and out of schools operated, and what are the supports from the offices of education? What are the problems,if any? Third, what are the best practices of TLC, and what are the differences of support requisites by types of school, by region, and by teachers’ experiences? Fourth, what are the attributes and directional nature of TLCs in other countries, and what are the implications? Fifth, what are the strategies for TLCs disseminate and diffuse for enhanced school capabilities, and how should it be supported at National and regional level?
With the five research questions, this study comprises ① analysis of recent research on effective TLC, ② identification of current TLC operation and problems, if any, ③ analysis of best practices of TLCs, ④ analysis of requisites of TLC, ⑤ implications from other countries, and ⑥ measures for TLC support.
This study applied eight methods: ① literature review, ② conference with experts, ③interview, ④ focus group interview, ⑤ case studies, ⑥ conference with government personnel, ⑦ survey, ⑧ policy forum.
Summary of the study is as the following.
Chapter 2 provides information and trends on recent studies of TLC and identify requisites. This study defined TLC as ‘a professional community of teachers that engage in critical thinking for students growth and academic achievement. In the previous research, it was found that development of collective professionalism is an important role of TLC and building school network for dissemination of best practices is also important. Requisites for TLC that could enhance school capabilities were identified.
They are democratic school operation, student guidance based on care and consideration, development and operation of school curriculum through cooperative process, lesson development and practice with cooperation, development of collaborative school system based on trust and respect.
In chapter 3, current conditions of TLC operation and problems are analyzed. TLCs were operated in and out of schools. TLCs within the schools were formed based on grade level, subject, lesson study, combined grade level and content, and interest. In addition, TLCs with parents and local community members were also in operation. TLCs out of schools were subject and content based and district based TLCs teacher job training TLCs were also operated.
In 2016, the Ministry of Education(MOE) and the Offices of Education is supporting for lesson research TLCs. The MOE commissioned the Center for lesson improvement of teachers’ for 2015 revised curriculum to the Korean Educational Development Institute. The Center involves in building National level TLC cluster, developing teaching and learning materials for teachers, workshops and training for teachers, and identifying and disseminating best practices. At the Offices of Education level, with the financial support from MOE, approximately 1,510 TLCs are developed and in operation with the Offices’ support. In some Office of Education, teacher training credits are given for TLC participation at the school level.
Analysis of TLC outcomes show that TLCs contribute to teachers’ professionalism,cooperation among teachers, cultural development of discussion, improved teachers’self efficacy, improved students’ academic achievement, cultivation of students’ character, and improved satisfaction level of school experience.
The problems of TLC operation could be identified in teachers’ condition, school condition, and support system. First, for school condition, lack of cooperation among school members, lack of active participation, negative attitude and lack of will, lack of time were identified as constraints. Second, school factors were too much workload,difficulties in recruiting teachers, time and space constraints, traditional school culture of isolation. Finally, for support system, lack of school principals support, lack of leaders,financial lack, and lack of research materials were idetnified as contraints for TLC.
Implication for TLC support are reducing teachers’ workload, increase principals’capacity for TLC support, financial support, approval of TLC as in-service training(credits), development of specific model or manual, dissemination of best practices, network of not only teachers but also experts and administrators, systematic research of TLC monitoring and management of achievements.
Chapter 6 presents best practices of school level and regional level TLCs. The cases of best practices are threefold: First, within school TLC that include grade-subject integrated, teachers’ professional development, and educational policy connected. The second, which is out-of-school TLC include subject centered and student guidance.
Finally, case of office of education show support for TLC foundation.
Cultural and structural aspects (such as sharing organization’s goal and autonomy)were common elements of successful TLC in both in-school and out-of-school TLCs.
However, out-of-school TLCs had attributes of teacher(regular) centered, connection with branches and chapters, and on and off-line activities which can be characterized as autonomous and horizontal operation of TLC.
In addition, in-school TLCs, system factors such as teacher transfer were identified as barriers, and inconsistency between principals and office of education were challenges for effective TLC. The support from the office of education have different emphasis based on the developmental stages of TLCs. At the beginning stage of TLCs,the support focused on providing opportunities for participation and at the later stages the focus is shifted more towards reducing teachers’ workload and building school and regional network.
The cases of TLC operation and its’ support reveal, first, principals and offices of education need to deviate from result-oriented approach, such as emphasizing students’academic achievement, and take approach for valuing collaborative learning of teachers’ in their support. Second, principals and offices of education also need to create and build network of learning communities so that various activities of TLCs could be shared.
In chapter 5, teachers’ needs analysis results are presented. Survey was administered between 23rd of September and 4th of October in 2016 to 730, which is 5% of teachers who participate in lesson research TLC that is supported by the Offices of Education,and total of 565(77.3%) teachers completed the survey online. The 23 questionnaires included general information, experience of TLC participation, operation of TLCs,attributes of TLCs and problems, and tasks for TLC support.
The results show that 75.8% of teachers has less than 3 years of experience in TLCs,47.1% of teachers participate in one TLC, 68% of teachers participate in TLCs that have 1~10 members, 43.9% of teachers had once a month meeting, 54% of teachers generally had 1~2 hours TLC. In addition, 75.1% responded that operation of TLC was done by lead teacher, 71.3% of teachers were fees of less than 50,000₩, and the cluster of teachers’ TLC participation was 31% at elementary non-subject, 19.8% elementary subject, 17.7% secondary non-subject, and 14% secondary subject.
In addition, analysis of attributes and problems of TLCs show that 96.4% of teachers agreed that invigoration of TLC can contribute to enhance school capabilities. Also, 26% and 18.8% of teachers agreed that TLC can improve teaching and learning activities and communication among teachers. Finally, 35.2% and 31.9% of teachers viewed TLC as ways in which student centered teaching and learning and harmony and improved communication can be achieved.
Regarding barriers, lack of time, passive participation, understanding of each other and lack of will were identified by community members. In addition, heavy workload, after-school operation, school culture of individualism and isolation were barriers at the school level. Moreover, lack of systemic support at the National level, lack of finance, and lack of cooperation system among TLCs were identified as barriers.
Finally, the survey revealed that further development of TLC should focus on instruction(40.4%) and organization and operation of curriculum(23.4%). In addition, for disseminating out-of-school TLCs to within school, reducing teacher workload(27.8%),teachers’ interest and active participation(23.9%), financial support per year less than 5,000,000₩(58.8%) were also important. Last but not least, teachers identified reducing teacher workload(4.65), securing time during weekly work time(4.4), principals’support(4.29), and securing finance(4.27) as important tasks for TLC development.
Chapter 6 reports on analysis of international cases of TLC. Implications of the cases of Sweden, Finland, U.S.A., and Singapore are first, MOE and office of education needs to coordinate their support TLC, second, the support system needs to focus on voluntary participation and autonomous operation of TLC, third, the support needs to be balanced between accountability and autonomy of TLC, and finally, creating collaborative culture among school members is compulsory.
Chapter 7 presents policy directions and four strategies for TLC support. In addition,short-term to mid and long term policy measure for the next 5 years are presented. They were deducted based on importance and urgency. The four strategies are ① development of teacher capacity, ② develop and support operation program, ③ improve teachers’work environment, ④ establish administrative and financial infrastructure.
For development of teachers’ capacity, ① principals’ support capacity improvement,② training of lead teachers, ③ accepting TLC activity hours as training credits are suggested. For supporting development of operation programs, ① TLC program development based on local needs, ② TLC program for improving teaching and learning, and ③ cooperative network among experts are suggested. For supporting teachers’ work environment, ① reducing teacher workload, ② securing weekly time for TLC participation, ③ providing space for TLC activities are suggested, and for establishing administrative and financial infrastructure, ① securing finance, ②establishing learning commons system, ③ disseminating best practices, ④ developing manuals for PLC operation, and ⑤ establishing web-page for TLC.
( 출처 : Abstracts )
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 14
- 그림목차 ... 16
- Ⅰ 서 론 ... 17
- 1 연구의 필요성 및 목적 ... 19
- 2 연구의 문제 및 내용 ... 21
- 3 연구의 방법 및 절차 ... 25
- 4 연구의 범위 및 제한점 ... 32
- 5 용어 정의 및 분석 모형 ... 32
- Ⅱ 교사학습공동체의 선행연구 동향 및 운영 요건 분석 ... 35
- 1 교사학습공동체의 개념 및 운영 특성 ... 37
- 2 교사학습공동체에 관한 선행연구 동향 분석 ... 45
- 3 학교교육 역량 강화를 위한 전통적 접근과 공동체적 접근 ... 53
- 4 학교교육 역량 강화를 위한 교사학습공동체 운영 요건 ... 56
- Ⅲ 교사학습공동체의 운영 현황 및 성과 ... 63
- 1 분석 틀 및 분석 자료 ... 65
- 2 학교 단위 교사학습공동체 운영 현황 ... 67
- 3 교육부 및 시・도 교육청 운영 지원 현황 ... 74
- 4 교사학습공동체의 운영 성과 및 문제 ... 84
- 5 지원 방안 탐색에 주는 시사점 ... 91
- Ⅳ 교사학습공동체의 우수 운영 사례 분석 ... 93
- 1 사례 선정 기준 및 분석 내용 ... 95
- 2 분석 결과 ... 96
- 3 지원 방안 탐색에 주는 시사점 ... 112
- Ⅴ 교사학습공동체 운영 지원 요구 조사 ... 115
- 1 요구 조사 개요 ... 117
- 2 요구 조사 분석 결과 ... 119
- 3 지원 방안 탐색에 주는 시사점 ... 142
- Ⅵ 외국의 교사학습공동체 지원 사례 분석 ... 145
- 1 사례 대상국 선정 기준 및 분석 내용 ... 147
- 2 스웨덴 사례 ... 151
- 3 핀란드 사례 ... 154
- 4 미국 사례 ... 158
- 5 싱가포르 사례 ... 162
- 6 지원 방안 탐색에 주는 시사점 ... 167
- Ⅶ 교사학습공동체 운영 지원 방안 ... 173
- 1 지원 방향 ... 175
- 2 추진 전략 및 정책 지향성 ... 177
- 3 지원 방안 ... 178
- 4 추진 단계 및 로드맵 ... 204
- 5 국가, 시・도교육청, 단위학교 및 전문가 집단의 역할과 지원 과제 ... 205
- Ⅷ 요약 및 정책 제언 ... 211
- 1 요약 ... 213
- 2 정책 제언 ... 223
- 참고문헌 ... 227
- Abstract ... 235
- 부 록 ... 241
- 끝페이지 ... 255
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.