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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
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연구책임자 | 이성회 |
참여연구자 | 양희준 , 황지원 , 김수철 , 서희주 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 | 2016 |
주관부처 | 국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 | TRKO201700003919 |
과제고유번호 | 1105011384 |
사업명 | 한국교육개발원 |
DB 구축일자 | 2017-09-20 |
키워드 | 디지털 세대.학생 문화.디지털 미디어 리터러시 교육.인터넷・스마트폰 이용.학부모.교사.Digital generation.Student culture.Digital media literacy education.Internet·smartphone usage.Parents.Teachers. |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201700003919 |
본 연구는 디지털 세대의 학생 문화를 탐색하는 연구이다. 이를 위해서 디지털 세대의 일상생활을 학교 밖과 학교 안 공간으로 나누고, 디지털 미디어 기술을 매개로 한 다양한 경험을 정보습득과 관계 맺기라는 두 가지 측면에서 살펴보았다. 특히 본 연구는 기술 실천론적 관점에 입각하여 디지털 미디어 기술과 학생 문화의 관계를 바라보고자 하였다. 구체적으로, 학생들이 디지털 미디어 기술과 어떠한 방식으로 일상적인 상호작용을 하는지, 그 기술에 어떠한 의미를 부여하고 있는지, 그리고 학교생활을 해나가기 위해 어떠한 대응전략을 구사하는지를 살
본 연구는 디지털 세대의 학생 문화를 탐색하는 연구이다. 이를 위해서 디지털 세대의 일상생활을 학교 밖과 학교 안 공간으로 나누고, 디지털 미디어 기술을 매개로 한 다양한 경험을 정보습득과 관계 맺기라는 두 가지 측면에서 살펴보았다. 특히 본 연구는 기술 실천론적 관점에 입각하여 디지털 미디어 기술과 학생 문화의 관계를 바라보고자 하였다. 구체적으로, 학생들이 디지털 미디어 기술과 어떠한 방식으로 일상적인 상호작용을 하는지, 그 기술에 어떠한 의미를 부여하고 있는지, 그리고 학교생활을 해나가기 위해 어떠한 대응전략을 구사하는지를 살펴보았다. 이와 같이 학생들의 디지털 미디어 기술을 매개로 한 상호작용과 의미의 부여, 대응 전략을 살펴보는 것에서 더 나아가 이것들을 형성하게 하는 개인적, 사회맥락적 조건들도 함께 조사하였다.
본 연구가 취하고 있는 기술 실천론적 관점은 기술 결정론적 관점과는 뚜렷하게 구분된다. 기술 결정론적 관점은 다양한 사회적 맥락을 간과한 채, 사회문화적 변화의 원인을 종종 디지털 미디어 기술 자체로 협소하게 환원시키곤 한다. 그렇기에 기술 결정론적 관점 하에서는, 스마트폰의 사용 때문에 학생들이 더불어 지내는 법을 배우지 못하고 이기주의적이 되었다는 식으로 디지털 미디어 기술과 학생 문화가 단순하고 단선적인 인과관계로 환원된다. 본 연구는 디지털 미디어 기술과 학생 문화의 관계를 단선적인 인간관계로 파악하고 그 기술을 받아들이고 해석하며 다양한 방식으로 사용하는 사회적 맥락에 대한 고려를 생략해버리는 기술 결정론적인 접근법과는 거리를 두었다. 이보다는 학생 문화와 디지털 미디어 기술 사이에 존재하는 다양한 실천적 상호작용의 양상과 조건적 맥락을 고려함으로써 디지털 세대의 학생 문화에 대한 총체적이고 입체적인 이해를 도모하고자 하였다.
본 연구의 연구 문제는 크게 네 가지 이다. 1) 학생들은 디지털 미디어 기술을 매개로 한 자신들의 일상 경험을 어떻게 구성하고 있으며 이에 대해 어떠한 의미를 부여하는가?; 2) 디지털 세대로서의 학생들은 자신들의 학교생활경험과 학생 문화를 어떻게 인식하고 있으며 학교생활을 해나가기 위해 어떠한 대응전략을 구사하고 있는가?; 3) 교사와 학부모들은 디지털 세대의 학생 문화에 대해 어떠한 경험과 인식을 공유하고 있는가?; 4) 디지털 세대의 학생 문화는 어떠한 조건 속에서 형성되는가?
위의 연구 문제들에 답하기 위하여 본 연구에서는 통합 연구 방법을 활용하여 서울 소재의 중산층 지역의 남녀공학인 A중학교와 B고등학교에 대해 학생, 교사, 학부모를 대상으로 한 설문조사와 질적 사례연구를 병행하여 수행하였다. 위의 네 가지 연구 문제를 중심으로 디지털 세대의 일상경험과 인식, 디지털 세대의 학교경험과 인식, 디지털 세대의 학생 문화에 대한 교사와 학부모의 경험과 인식을 중심으로 디지털 세대의 학생 문화의 특성을 논의하고, 이러한 디지털 세대의 학생 문화가 형성되는 조건들에 대해서 연구한 결과를 요약하면 다음과 같다.
디지털 세대의 일상경험과 인식
학생들에게 디지털 미디어 기술의 사용은 이미 일상적인 생활양식이다. 양적 연구 참여 학생의 약 90%가 스마트폰을 소유하고 있으며, 약 2%만이 휴대폰이 없는 것으로 조사되었다. 디지털 미디어 기기(이하 디지털 기기)를 다룰 때도 학생들은 교사와 학부모에 비해 높은 자신감을 보였으며, 교사와 학부모 역시 학생들이 본인들보다 더 잘 다룬다는 것에 동의하였다. 절반 이상의 학생들이 초등학교 3~5학년 사이에 처음 본인의 휴대폰을 가지게 되었다고 응답하였고, 유치원때나 초등학교 저학년 때 휴대폰을 소유하게 되었다는 응답도 20% 가량 되었다. 이는 학생들이 매우 어린 시절부터 개인화된 모바일 기기를 소유하고 사용한다는 것을 보여준다.
디지털 세대의 학생들은 스마트폰과 같은 디지털 기기의 의미에 대해서 “내 삶을 풍성하게 해주는 보조기기”(33.2%), “장난감”(22.4%)이라는 응답이 가장 높았다. 특히 학부모의 4.7%, 교사의 2.6%만이 장난감이라고 응답한 것을 보면, 학생들은 어른들과는 달리 스마트폰을 포함한 디지털 기기를 사적이고 친근한 놀이기구로 인식하고 있음을 엿볼 수 있다.
디지털 세대와 기성세대의 차이는 스마트폰에서 가장 자주 사용하는 앱에도 드러난다. 학생들이 가장 자주 사용하는 앱은 페이스북과 같은 SNS(36%)였고, 그 다음으로 카카오톡과 같은 인스턴트 메시지(18%), 음악감상(11%)의 순으로 나타났다. 반면 학부모의 경우는 인스턴트 메시지(24%)를 가장 많이 사용하였고, 포털(16%)과 뉴스(10%)가 그 뒤를 이었다. 교사들 역시 학부모와 마찬가지로 인스턴트 메시지(26%), 포털(21%)을 가장 많이 사용하고 3순위로 사진/카메라(13%)를 꼽았다.
학생과 학부모·교사 사이의 디지털 기기 활용의 주된 목적도 극명한 차이를 보여주었다. 학생들은 “재미를 위해서”라는 응답이 38%가 나와 가장 높았고, “휴식을 취하려고”라는 응답이 25%로 나타났다. 이와 달리 학부모 집단에서는 정보 획득을 위해서라는 응답이 62.1%로 가장 높았고,교사 집단에서는 정보 획득의 목적이 80.0%로 나타났다. 질적 연구에서도 학생들은 페이스북과 같은 소셜미디어의 사용을 가장 많이 언급하였고, 연예인 소식 관련 블로그, 웹툰, 크리에이터의 유튜브 영상 등의 엔터테인먼트 위주의 정보 습득에 대해서도 많은 이야기를 나누었다. 반면 학부모와 교사집단은 카카오톡과 같은 인스턴트 메시지, 포털을 통한 신문 보기, 라디오 듣기, 카메라 찍기 등 주로 전통적인 미디어에서 수행해 오던 기능들을 단지 스마트폰과 같은 뉴미디어로 매체만 이동하여 사용하는 것으로 드러났다.
학생들의 커뮤니케이션 경험과 관련해서는, 온라인 세상에서 새로운 인간관계 창출에 적극적일 것이라는 디지털 세대에 대한 선입견과는 달리 연구 참여 학생들은 주로 학교친구를 중심으로 온라인상에서 관계를 맺고 확장해나가는 것으로 드러났다. 학생들은 오프라인에서 아는 사람들과만 온라인에서도 관계를 맺는다는 비율이 32%를, 아는 사람을 중심으로 관계를 넓혀나간다는 빈도가 55%를 차지하였다. 질적 연구 결과도 이에 상응하는데, 대부분의 고등학생들은 게임,SNS 등을 통해 온라인상에서 만나게 된 낯선 사람들에게 경계심을 표현하였다.
학생들의 온라인 소통의 일상화도 눈에 띄는 발견이었다. 학생들에게 인터넷이나 스마트폰과 같은 디지털 미디어 기술을 매개로 한 의사소통은 일상적인 생활양식이자 보편적인 학생 문화로 자리 잡고 있었다. 양적 연구 결과 학생들은 전화를 자주 사용하는 학부모에 비해서 1:1 인터넷 소통 방식을 활용한 문자 중심의 의사소통이 매우 활발한 양상을 보였다. 다수의 학생은 온라인상에서 좋아하는 이성 친구에게 고백(60%)을 하고, 연애 중임을 밝힌(40%) 경험을 가지고 있었다. SNS 응답 속도에 있어서 학생들은 수시로 확인하는 비율이 65%에 달하였다. 63%의 학생들은 SNS를 “그냥 습관적으로 확인한다”고 응답한 반면, 2%의 학생들은 “자신이 소외될까봐” SNS를 확인한다고 하였다. 이는 SNS를 통한 의사소통이 의식적인 노력을 필요로 하지 않는 습관이 될만큼 학생들의 일상적인 문화로 자리 잡고 있음을 시사한다.
디지털 세대의 학교경험과 인식
학생들은 누구보다도 학교 밖 일상생활에서 디지털 기술을 활용하는데 자신감을 보였으나, 이들의 디지털 능력은 학교 안에서 인정받지는 못하고 있는 듯 보였다. 이는 학교에서 학생들이 배우는 정보 기술과 일상생활에서 사용하는 정보 기술 간에 간극이 있음을 의미한다. 앞서 살펴보았듯이, 학생들의 일상생활 속 정보 기술은 개인 소유의 스마트폰을 기반으로 한 엔터테인먼트 및 사회적 기능이 강한 성격을 띠었다. 반면 고등학교 정보시간에 배우는 정보 기술은 학교에 비치된 공용 컴퓨터를 활용한 문서 작업 위주의 기술이 주를 이루었다. 학생들은 일상생활에서의 디지털 기기 사용 방식과 거리가 있는 정보수업을 어렵고 생소하다고 인식하였다. 이들은 정보수업의 내용을 수행평가가 끝나면 모두 잊어버려도 되는 것으로 여기고 있었다.
본 연구는 설문조사를 통해 학생들에게 학습매체의 선호도를 조사하였다. 학생들은 학부모나 교사에 비해 인쇄본보다 디지털 기기를 활용해서 자료보기를 선호하는 것으로 나타났다. 또 학부모 집단에 비해 글보다는 그림을 선호하는 경향이 강하였다. 이에 더하여 교사 집단과 비교했을 때, 글이나 사진보다 동영상이 더 익숙하다는 응답이 높았다. 이러한 응답 결과는 학생들을 위해 전통적 방식의 서책을 대신하여 디지털교과서, 전자칠판 및 영상을 학교현장에 적극적으로 도입하기 위한 좋은 근거자료를 제공해 주는 것처럼 보인다. 하지만 질적 연구 결과 학생들은 이러한 하드웨어적인 뉴미디어 기기의 도입을 적극적으로 환영하지는 않았다. 이들에게 뉴미디어의 도입의 의미는 단지 멋져 보인다는 것에 그쳤다. 이들이 최첨단 기기의 도입보다 더욱 강하게 원하는 것은 학생들의 흥미를 끌 수 있는 내용이 충실한 수업, 성적으로만 학생들을 평가하지 않는 교사의 공정한 태도와 고른 관심, 친구들과의 원만한 관계, 친밀함, 소속감 등의 (디지털 세대답지 않아 보이는!) 전통적인 교육에서 추구해오던 요소들이었다. 이러한 발견은 새로운 디지털 미디어 기술이 학교현장에 유의미한 변화를 가져오려면, 디지털 미디어 기술이 세대가 변하여도 변함없이 요구되는 양질의 수업 콘텐츠와 관계 맺기, 소속감, 관심 받기 등의 기본적인 교수학습요소를 적극적으로 반영해야 함을 시사한다.
학생들의 디지털 미디어 기술을 매개로 한 관계 맺기 경험을 교우 관계, 교사와의 관계, 학부모와의 관계로 나누어 살펴보았다. 분석 결과 학생들은 디지털 미디어 기술을 매개로 한 교우 관계를 친구들과 공감하고 웃을 수 있는 긍정적인 경험으로 인식하고 있었다. 디지털 공간은 “끝도 없이 밀려드는 공부”와 “집-학교-학원-집”이라는 빡빡한 일상 속에서, 면대면으로는 자주 만날수 없는 학교친구들과 틈틈이 실없는 이야기를 나누며 서로 웃기도 하고 고민을 털어놓을 수도 있는 “숨통”을 제공해주는 공간이었다. 물론 부정적 경험이 전혀 없는 것은 아니었다. 학생들은 인터넷상의 피해 및 가해 경험에 대해 묻는 문항에 대해서 11%는 무시, 막말이나 욕설 등의 피해 경험이 있다고 응답했다. 하지만 학생들은 학년이 올라가면서 이러한 시행착오를 통해 사회성을 습득하고 부정적인 경험을 줄여나가는 능동적인 행위자의 모습을 보였다. 설문조사 결과 중학교 학생들은 온라인상에서 친구와 다퉜을 때 온라인 해결을 선호한 반면, 고등학생들은 오프라인 해결을 선호한다고 응답하였다. 이러한 학교급에 따른 문제 해결 양상의 차이의 원인은 질적 연구조사에서 발견할 수 있었다. 고등학생 대부분은 중학교 때 카카오톡으로 싸운 적이 있지만, 이러한 경험을 통해 디지털 공간의 소통의 특성을 배우고 그 결과 고등학교에 진급해서는 온라인상의 다툼을 별로 경험한 적이 없게 되었다고 말하였다. 이는 학생들이 시간이 흐름에 따라 디지털 공간에서의 소통 방식을 스스로 학습하고 조절할 수 있는 능동적인 행위자임을 보여준다.
학생과 교사와의 관계에서 디지털 기기를 통한 소통은 대체로 공지사항의 전달, 반티셔츠의 결정 등 소규모 행정을 편리하게 수행하기 위한 용도로 활용되고 있었다. 학생과 교사가 방과 후에 카톡을 하거나 SNS상에서 친구를 맺는 것은 두 집단 모두 불편해했다. 이러한 배경에는 디지털기기를 통한 소통이 온·오프라인의 경계와 공적·사적 영역의 경계를 모호하게 함으로써 교사와 학생 모두 자신의 사생활이 침해될 수도 있다는 두려움이 자리 잡고 있었다. 하지만 이러한 사생활 침해의 선이 어디까지인가에 대해서는 어느 누구도 쉽게 대답하지 못하였으며, 이에 대한 교사 간의 합의, 학생들 간의 합의, 단위 학교수준에서의 합의도 부재한 듯 보였다. 모두 “각자 알아서” 자신만의 선을 지키고 있었다. 이는 디지털 미디어 기술이 학교에 침투하면서 벌어지는 문제가 기술적인 문제만은 아니며, 윤리적이고 사회적인 문제임을 시사한다.
학생과 학부모 사이의 디지털 미디어 기술을 매개로 한 의사소통은 학생과 교사의 의사소통보다 다양한 스펙트럼을 보여주고 있었다. 부모와 같이 게임을 하거나 웹툰을 보면서 원활한 의사소통을 하고 있는 학생이 있는 반면, 학업 성적 때문에 스마트폰의 사용시간 및 2G폰으로의 전환여부를 놓고 부모와 갈등을 겪고 있는 학생도 있었다. 그러나 부모의 개입 때문에 에 갈등을 겪으면서도 한편으로는 이런 개입이 조금 불편하긴 하지만 본인의 높은 의존도와 학업을 위해서 그럴만 하다고 수긍하는 모습도 보였다.
디지털 세대의 학생 문화에 대한 교사와 학부모의 경험과 인식
디지털 세대의 디지털 미디어 기술의 활용을 바라보는 태도는 크게 우려의 담론과 환호의 담론으로 나누어볼 수 있다. 연구 결과 교사와 학부모 사이에서는 환호보다는 우려의 담론이 대세를 이루고 있었으며, 학부모보다 교사가 더욱 더 그러하였다. 설문조사에서 학생들은 디지털 기기가 자신의 삶을 더욱 풍성하게 해주는 보조기기라고 응답한 비율(33%)이 가장 높았다. 반면 학부모들은 학생(자녀)들이 장난감으로 인식하고 있을 것이라고 응답한 비율(27%)이 가장 높았고, 자신의 삶을 더욱 풍성하게 해주는 보조기기로 인식하고 있을 것이라는 응답(23%)이 그 뒤를 따랐다.
반면에 교사들은 학생들이 디지털 기기를 자신의 모든 것으로 여긴다고 응답한 비율(48%)이 가장 높았고 그 다음으로 갖고는 있지만 스마트하게 못 쓰는 도구로 인식하는 비율(15%)이 높았다. 이러한 응답결과는 교사들이 학부모에 비해서 학생들의 디지털 기기에 대한 의존도를 매우 심각한 수준으로 받아들이고, 훨씬 더 부정적으로 인식하고 있음을 보여준다. 또 교사들이 구성원으로 있는 학교현장에서 우려의 담론이 편만해 있음을 시사한다. 이런 맥락에서 연구 참여 학교들은 수업과 진도, 생활지도 등의 이유로 스마트폰 사용을 학내에서 금지하고 있었으며, 이에 대해서 학부모와 학생 모두 학업분위기 조성을 위해서 수긍하는 반응을 보였다.
하지만 교사와 학부모 모두 스마트폰의 통제 혹은 금지만이 능사는 아니라는 데 의견을 같이하고 있었다. 특히 대부분의 학부모들은 입시공부와 시험성적에 치여 “낙이 없는” 자녀들로부터 스마트폰이 주는 소소한 즐거움까지 빼앗는 것은 지나친 통제라는 인식을 갖고 있었다. 하지만 동시에 자녀들이 스마트폰에 지나치게 의존해 성적이 떨어질까 봐 우려와 불안을 표시했다. 부모들의 이런 미묘한 양가감정은 자녀의 스마트폰 사용에 대해 어떻게 대처하여야 할지 모르겠다는 막막함으로 이어지기도 했다.
학부모와 교사 모두 학생들의 학업을 이유로 스마트폰의 사용 시간을 제한하거나 압수하는 등 접근에 대한 규율을 하고 있었을 뿐, 실제 학생(자녀)들이 디지털 세상에서 어떠한 앱을 활용하며, 무엇을 경험하고 어떤 사람들을 접하는지에 대해서는 잘 알지 못했다. 이 두 집단의 학생 디지털 활동에 대한 몰이해는 앞서 언급한 양가감정과 마찬가지로 대처의 막막함을 높이는 데 기여했다.
디지털 세대의 학생 문화 형성조건
이 연구에서는 디지털 세대의 학생 문화가 형성되는 조건을 살펴보기 위해 개인 배경 조건(학생 성별, 학교급, 사회경제적 배경), 학교 안 조건과 학교 밖 조건을 분석하였다. 양적 분석 결과 학생들은 성별, 학교급, 사회경제적 배경에 따라 디지털 기기의 활용 양상이 다양했고, 집단별 학생 문화의 차이가 존재했다. 일례로 남학생은 게임용 앱을, 여학생은 카톡과 같은 인스턴트 메신저 앱을 사용하는 비율이 상대적으로 높았다. 중학생의 경우에는 게임과 인스턴트 메신저를,고등학생의 경우에는 SNS를 더 많이 사용했다. 질적 연구에서도 외모에 대한 학생들의 인식과 경험은 매우 성별화(gendered) 되어 있었으며, 사회경제적 배경에 따른 진학·진로 정보 검색 경험의 격차도 눈에 띄는 발견이었다. 또 학생들은 주로 디지털 공간의 콘텐츠를 소비하는 편이었지만 능동적으로 정보를 생산하며 사회활동 및 경제활동을 하는 학생들도 극소수지만 존재하였다. 학생들의 개인적 조건에 따른 온라인상의 경험과 인식이 이처럼 다양한 것은, 디지털 세대의 학생 문화를 결코 단일한 하나의 문화로 보아서는 안되며 디지털 세대의 학생 문화들이란 다양한 지형이 존재함을 시사한다. 따라서 디지털 세대의 학생 문화의 어떤 한 측면만을 강조하여 이를 학생 문화의 전형으로 내세우는 것은 위험한 발상일 수 있다.
이미 언급했듯이 디지털 세대의 학생들은 디지털 기기를 재미와 휴식을 위해 사용한다는 특징이 있다. 이러한 특징을 깊이 있게 이해하기 위해서는 학생들이 처한 학교생활 및 일상생활의 맥락을 살펴볼 필요가 있다. 디지털 세대는 학생이란 역할과 정체성을 부여받아, 새벽부터 늦은 저녁까지 정해진 시간에 학교, 학원, 집과 같은 정해진 장소에 있어야 하는 일상을 살고 있다. 한장소에 비교적 긴 시간을 머물 때 학교의 통제와 부모의 개입 등으로 디지털 기기의 사용을 단속 당하고 있다. 따라서 이들이 디지털 기기를 사용하려면 정해진 시간과 시간 사이의 자투리 시간,혹은 정해진 공간에서 다른 공간으로 이동하는 불안정한 공간을 활용해야 한다. 디지털 기기의 사용은 이처럼 시간과 공간이 파편적으로 산재해있는 맥락 하에서 일어나기 때문에 학생들이 디지털 기기로 집중력을 요하는 작업을 하기는 힘들며, 자연스럽게 놀이와 휴식위주의 가벼운 활동을 하게 된다.
학업 성적 담론 역시 디지털 세대를 이해하기 위해 들여다볼 필요가 있는 맥락이다. 학생들은 학교의 규제와 부모의 개입에 반대하기보다는 오히려 수긍하고 있었으며, 학업을 위해선 이러한 개입이 필요하다고 인식하고 있었다. 학생, 학부모, 교사 사이의 이러한 암묵적 동의하에 스마트폰은 학생들이 공부의 스트레스로부터 잠시 쉬는 시간에 하는 오락용이지 학습용이 아니란 인식을 이들이 공유하고 있음은 일견 놀랍지 않은 결과였다. 이는 학교 안에서 벌어지는 디지털 미디어 기술과 학생의 상호작용을 이해할 때, 학업 성적 담론이 학생, 학부모, 교사 모두로부터 지지를 받으며 우위를 점하고 있음을 보여준다. 학업 성적 담론의 강력함은 새로운 디지털 환경에 부합하는 넷스마트한 인재를 키워내어야 하는 환호의 담론과 중독의 위험성을 강조하는 우려의 담론 모두를 덮을 수 있을 만큼 강력했다. 극단적인 예로, 한 학생이 뛰어난 디지털 기술을 가지고 있어도 본인을 포함하여 주변사람 모두 디지털 기술을 현재 갈고 닦는 것은 시간낭비라는 입장을 취하였다. 대신, 학교 공부를 열심히 하여 좋은 대학교에 들어갈 때까지 디지털 기술의연마를 잠시 유보하는 것이 좋다고 여기고 있었다. 이와 반대로, 수치상 스마트폰 중독으로 판명이 된 학생이 학교 성적이 좋다는 이유로 교사와 학부모로부터 스마트폰 이용에 별다른 제지를 받지 않는 경우도 있었다. 이 외에, 다양한 디지털 미디어 기술의 급속한 발전에도 불구하고, 현재 학교에서 학생들에게 허용하는 디지털 미디어 기술의 대표적인 예가 전통적 강의 형식의 EBS 동영상이라는 점도 학업 성적 담론의 우위를 보여준다. 디지털 세대의 학생과 디지털 미디어 기술 사이의 상호작용을 이해할 때 학업 성적 담론이 우위를 차지하는 것은, 이들이 디지털 세대이면서 동시에 학교에 다니는 학생이라는 두 개의 정체성이 교차하는 지점에서 발생하는 독특한 현상이라고 본 연구는 해석하였다.
학생들이 반복되는 바쁜 일상 속에서 이동 중, 학원의 쉬는 시간 중, 잠자기 전 자투리 시간에 접하게 되는 디지털 미디어 기술의 사용 환경은 일상생활의 일부분이었다. 그러나 이 기술은 학생들이 미처 이해하기도 전에 사용되는 기술로 구축되어 있고, 매우 상업화되어 있으며, 규제 중심의 정책과 정보화 진흥의 정책이 서로 줄타기를 하는 학교 밖의 조건들의 영향 하에 있었다.
학생들이 이해하지 못하는 기술에 대해 먼저 살펴보자면, 학생들은 본인들이 자주 사용하는 검색엔진이나 SNS가 편향적으로 정보를 제공한다는 사실을 인지하고 있지 못했다. 실제로 검색엔진은 사용자의 성향을 분석한 결과를 바탕으로 개인화된 검색결과를 제공하도록 짜여져 있고, 소셜미디어 플랫폼 역시 특정 알고리즘을 통해 사용자의 네트워크를 구성한다. 대부분 학생들은 이 사실을 인지하지 못하고 검색결과 및 SNS의 정보를 비판적 시각이나 별도의 여과장치 없이 수용하고 있는 경향을 보였다.
상업화의 맥락의 경우 플랫폼의 수익 구조 창출을 위한 재구조화, 전자상거래, 휴대전화 과금의 사례처럼 가시적인 상업화의 양태도 있었지만, 외모지상주의와 소비문화, 소셜미디어에서 자주 발생하는 “좋아요” 혹은 “추천”을 누름으로써 학생들이 의식하지 못한 채 기업에 무료 노동을 제공하기도 하였다.
마지막으로 규제의 맥락에서 보자면, 우리 사회가 학생을 아직 디지털 미디어 기술의 활용 주체보다는 엄호와 감시가 필요할 객체인 미성년자로 인식하고 모든 유해물과 중독의 가능성을 사전에 차단하기 위한 규제위주의 법이 주류를 이루고 있었다. 반면 중독이나 규제보다는 몰입 혹은 문화란 이름을 선호하는 정책도 있었는데, 이들 정책은 학생을 잠재적 소비자로만 상정하고 이들을 교육의 대상이나 시민사회의 구성원으로는 보고 있지는 않았다. 어른들의 다양한 이해관계를 반영하는 사회 담론의 각축장에서 디지털 세대의 학생 당사자들의 목소리와 관점을 반영할수 있는 학교 밖의 외부적 조건들은 찾아보기 힘들었다.
지금까지 소개한 연구 결과를 바탕으로 본 연구에서는 학교 정책과 학교 밖 정책을 중심으로 디지털 세대 학생들의 바람직한 문화를 조성하기 위한 정책을 제안하였다. 학교 정책으로는 디지털 세대 학생의 주체적 참여를 지원하는 학생 정책과, 디지털 세대에 대한 교사 인식의 전환 및 이를 위한 교사 지원 정책을 논의하였다. 학교 밖 정책으로는 단기, 중기, 장기별로 각각 디지털 세대 특성에 맞는 정확하고 공평한 정보의 제공, 지속적인 자료 확보 체제의 구축, 학교의 개입범위에 대한 사회적 합의와 디지털 세대에 대한 인식의 전환을 각각 제시하였다.
( 출처 : 연구요약 )
In exploring the culture of students in the digital generation, we looked at their daily lives, both in and out of the school environment, and their diverse experiences of using a digital media technology, focusing on two aspects: obtaining information and building relationships. Taking the perspect
In exploring the culture of students in the digital generation, we looked at their daily lives, both in and out of the school environment, and their diverse experiences of using a digital media technology, focusing on two aspects: obtaining information and building relationships. Taking the perspective of technology-in-practice, particular attention was paid to how students were continuously and routinely interacting with the digital media technology, what meaning they were finding in the technology, and what strategies they were using to cope with school, so as to understand the relationship between student culture and digital media technology. Taking further steps, we investigated personal and social contextual conditions that enabled or formulated such interactions, meanings and coping strategies. This approach marks a distinct departure from the technological determinism, which applies a singular causal relationship to the various interactions between digital media technology and student culture, concluding, without detailed descriptions, that use of smart phones has turned students into self-centered beings unable to get along together. In fact, technological determinism often points to the digital media technology itself as a cause of socio-cultural changes, while neglecting the social contexts, in which certain technologies are adopted, interpreted, perceived, and used by certain groups in their daily lives.
This study puts a distance from the approach of technological determinism, which defines the interaction between the digital media technology and student culture as a singular relationship and fails to consider the social contexts, in which the technology is embraced,interpreted and used in various manners. Rather, we took into consideration a diverse nature of practical interactions and conditional contexts between student culture and digital media technology so as to promote more comprehensive and dynamic understanding of the culture of students in the digital generation.
We started with four research questions: 1) How do students organize their daily experiences of using digital media technology and what meaning do they find in them?2) How do students, as part of the digital generation, perceive their school life and student culture and what are their coping strategies at school? 3) What are the experiences and/or perceptions of the digital student culture shared by teachers and parents? 4) What are the conditions that formulate the culture of students in the digital generation?
To address the above research questions, we conducted a mixed method research adoping both quantitative surveys and qualitative case studies. A survey was performed on students, teachers, and parents of two co-ed schools—school A (a middle school) and school B(a high school)—located in a middle-class district in Seoul. Based on these four research questions, we were able to identify distinctive characteristics of the student culture in the digital generation as well as certain conditions that contribute to formation of such student culture.
Daily experiences and perceptions of the digital generation
Digital media technology is already a routine part of students' daily lives. Approximately 90% of the students surveyed owned smart phones and only around 2% didn't have them.
Students were also more confident than teachers or parents in using digital devices and this was acknowledged by teachers and parents as well. Over 50% of the students surveyed had their first mobile phones between elementary grades 3 and 5, while around 20% started earlier—in kindergartens or elementary grades 1 or 2. This shows that students have owned and used personalized mobile devices from very early years.
When asked about what the digital devices, i.e., smart phones, meant to them, the most predominant answers among the students were that the devices were “auxiliary devices that enriched their lives” (33.2%) and “toys to play with” (22.4%). Compared to the 4.7% of parents and the 2.6% of teachers who answered “toys to play with,” students perceived the digital devices including smart phones to be more personal and intimate objects to play with.
A clear difference between the digital generation and the older generation was found in terms of the most frequently used applications on their smart phones. While students' favorite applications were social network services (SNS; e.g., Facebook) (36%), followed by instant messengers (e.g., Kakao Talk) (18%) and music players (11%), parents most heavily used instant messengers (24%) followed by web portals (16%) and news (10%). Teachers were similar to parents in their use of mobile applications, with instant messengers ranking the first (26%), followed by web portals (21%) and pictures/camera (13%).
Yet another sharp contrast was found between the generations in terms of the main purpose of using the digital devices. Whereas the most dominant responses among students were “to have fun” (38%) and “to relax” (25%), most of parents (62.1%) and teachers (80.0%) said “to obtain information.” Indeed, in our qualitative case study, students spoke the most about using social media, such as Facebook, as well as gaining information related to entertainment from blogs on news of celebrities, web cartoons, You Tube videos, etc.
Meanwhile, parents and teachers were using the new media, such as smart phones, to carry out more or less the same functions that they have performed with conventional media, such as chatting on messengers, reading newspapers, listening to the radio, taking pictures, etc.
With regard to experiences of communication, students did not match the stereotypical thinking that the digital generation is active in making new relationships in online space.
The students in our study mostly maintained or expanded their relationships around their circle of friends at school. 55% of the students said they expanded their online network around the people they already knew, while 32% said their online network was limited to only those they knew offline. Our qualitative study had similar observation: most of the high school students were alert toward strangers they meet online only, such as in games or on SNS.
Commoditization of online communication among students was impressive as well. For students, communicating through digital technologies, including Internet and smart phones, was common and almost universal part of their culture. Our survey also showed that students were very active in using text messages as an 1:1 online communication, compared to parents who frequently used phone calls. Many students had an experience of confessing their feelings to friends of the opposite sex (60%) and disclosed their dating status (40%) in the online world. In terms of the speed of SNS responses, 65% of students said they constantly checked their SNS. 63% of the students said they checked their SNS “almost out of habit,” while 2% said they checked it “not to be left out.” This implies that SNS-based communication has become a routine part of students' culture so much so that their online activities are performed without conscious efforts.
Experience and Perception of School Life—by Students in the Digital Generation
Despite their expression of confidence in using digital technologies outside school, their digital capabilities did not seem to be officially recognized or appreciated at school. This signifies a gap between the information technologies taught at school versus those used in the real world. The latter, as stated, is heavily tilted toward pursuing entertainment interests and making social interactions with friends, using personalized smart phones.
However, the former, as a formal subject taught in high schools, is mostly about working with documents (i.e., Microsoft Word and Excel), using public desktops. Students found such computer program classes difficult and perceived them to be irrelevant to their use of digital devices outside school and thus unfamiliar. They thought that what they learned in class would soon be forgotten after school tests.
We also surveyed students about their preferred media of learning. Compared to parents or teachers, students preferred digital devices to printed media when reading materials.
Compared to parents, students strongly preferred pictures to texts. Compared to teachers,students were more familiar to videos than to texts or pictures (students 3.33, parents 2.77, teacher 2.80). This result seems to be a good evidence for actively introducing to schools digital textbooks, electronic boards and videos as a replacement of traditional books. However, in our qualitative study, students were not enthusiastic or passionate about the introduction of new media devices to school. They found the devices fancy but that was all. Instead, what they wanted from schools were well-prepared classes offering engaging contents, fairness of teachers toward students, balanced evaluation of students across all aspects including non-academic achievements, warm friendships, and sense of togetherness—which were typical values promoted in the traditional model of education(and may seem irrelevant to the digital generation!) The implication of this finding is that, for a new digital media technology to bring meaningful changes into classrooms,it will have to fully embrace the sophisticated elements of teaching-learning, such as high quality contents, warm relationships, sense of togetherness, and dedicated attention from teachers—which have always been the essential needs of students across all times.
We also broke down students' experience of relationship-building in the digital world into relationship with peers, teachers, and parents. Our analysis showed that, contrast to the negative coverage by the media of students' digital interactions, highlighting “cyber bullying,” students' perceived experience of peer relationships in the digital space was positive: an opportunity to share thoughts and have laughs with friends. For them, the digital world was a “breathing space” where they could spare themselves from now and then from “endless waves of school work” and “tight daily routines of schools and private study centers” to joke with friends and share their worries and frustrations. Of course, there did exist some negative experiences of peer interactions online. When asked if they had ever assaulted or had been assaulted in the digital space, 11% of the students said they suffered sneering or swear words. However, they seemed to grow up and to actively acquire sociability from trials and errors of such negative experiences. For instance, when asked how they resolved online conflicts with friends, middle school students said they preferred an online resolution, while high school students chose an offline means to solve the problem. Such difference between the two levels of school may be explained by one of the findings from our case studies: most of the high school students learned from their frequent clashes in online chats that digital communication has its limitations,may cause misunderstandings, and may be used as a permanent evidence against them.
In fact, many high school students responded that they had far fewer conflicts on the online media in their high school years than during their middle school years. Here again, students seemed to grow up and to actively learn how to communicate and adjust their interactions in the online space.
In student-teacher relationships, digital communication, mostly via smart phones, was used for convenience and simple administrative purposes, such as making public announcements, making group decisions, such as selecting a design for class T-shirts.
Having a private online chat after school or being friends on SNS media with one's teacher/student was perceived as something uncomfortable for both students and teachers. Behind such unease about the online interface was a fear that it would blur the distinction between online vs. offline and between public vs. private worlds and ultimately infringe on their privacy. However, the question of “where do you draw the line of privacy between teachers and students?” was a challenge to all. It seemed that consensus was yet to be reached among teachers, among students, and between students and teachers on this question. For now, they all had their own definitions and policies. This showed that the development of digital media technology and its impact on secondary schools entailed issues with not only technical aspects, but also ethical and social dimensions.
As for student-parent interactions, the use of digital media technology had far wider spectrum than that for student-teacher communications. While some students had good communication with their parents enjoying online games or cartoons together, a fair number of students had conflicts with their parents about restricting the use of smart phones or switching back to conventional model phones to better concentrate on their studies.
In latter cases, students didn't welcome the parents' intervention, but accepted it, acknowledged their high dependence on smart phones or understanding the need to spend more time studying.
Experience and Perception of Digital Culture of Students—by Teachers and Parents
Two streams of discourses exist when it comes to the use of digital media technology in the digital generation: the discourses of concern vs. the discourse of celebration. Our study revealed that the discourse of concern was more dominant than the discourse of celebration among teachers and parents, particularly among teachers. In the survey, the largest share (33%) of students said digital devices were “auxiliary devices that enriched their lives.” Meanwhile, the largest share (27%) of parents said their children probably perceived digital devices as “toys to play with,” and the second largest (23%) chose “auxiliary devices that enriched their lives.” On the other hand, the largest share (48%) of teachers said that digital devices were everything to students and the second largest share (15%)said that students failed to use them smartly. This reveals that teachers, compared to parents, were taking students' dependence on digital devices much more seriously and far more negatively. It also implies that the discourse of concern is predominant in schools,where teachers are important players. Indeed, in the schools selected for our case studies,smart phones were banned at school for reasons of minimizing classroom interruptions,promoting discipline, etc., and this was accepted by both parents and students for reasons of creating a disciplined environment for academic achievement.
However, teachers and parents both agreed that disciplining the use of smart phones was not a panacea. Parents, in particular, shared a thinking that banning smart phones and the small joys that they brought was too much harsh for their children, who were already “deprived of fun” as they competed for college under a tremendous stress. But,at the same time, they were worried and anxious about their children being too dependent on digital devices and not performing well at school. Such ambivalence contributed to frustration and indecision in responding to their children's use of smart phones.
Furthermore, we found that parents and teachers were only disciplining students' physical access to smart phones (i.e., limiting the time of use), but they were not knowledgeable about their actual experience (i.e., what applications they were using, who they were interacting with, etc.). Again, such limited understanding or ignorance contributed to frustration and indecision in responding to students' use of smart phones.
Conditions for Formation of Student Culture in the Digital Generation
To identify conditions for shaping student culture in the digital generation, we analyzed personal background factors, such as gender, level of school, socio-economic status, as well as in-school and out-of-school factors. Our quantitative analysis showed that the use of digital devices varied significantly by gender, level of school, and socio-economic status. For instance, boys showed relatively higher use of online games, whereas girls used more instant messengers. Middle school students used more games and instant messengers compared to high school students, who used more SNS programs. Another impressive finding from our qualitative analysis was that students' perception and experience of physical appearance were highly gendered, and that their experience of searching information related to college/career varied greatly across socio-economic status. In addition, albeit very few in number, some students were actively engaged in online social and economic activities as a learner and producer/consumer. Such diversity in students' perception and experience of the digital world according to their personal background factors implies that the student culture in the digital generation is not homogeneous at all. To be more accurate, the student cultures in the digital generation have diverse topographies. Thus, it would be a big risk to highlight only one aspect of the student cultures in the digital generation and promote it as a typical or representative one.
As stated earlier, students in the digital generation (unlike the older generation) perceived digital devices as means of entertainment and relaxation. In order to understand the characteristics of the culture of students in the digital generation, it is important to examine the context of their school life and daily routines. The digital generation can be defined as a group of people, to whom an identity and role of a “student” is assigned and who are expected to be at fixed places, such as schools, study centers, and home, at fixed times throughout the day from dawn to night as routine. Their use of smart phones was more sporadic compared to that of adults, scattered across multiple time slots and places due to various school rules and parental interventions. Students agreed to the need for such rules and interventions for their academic achievement. In this regard, amid such implicit consensus among students, parents, and teachers, it was not surprising that smart phones were perceived as gadgets for entertainment, rather than for academic learning,that students use during breaks to relieve stress from academic pressure.
We noted that in the school setting, the discourse of “academic achievement” was supported and prioritized by all three parties—students, parents, and teachers—when it came to students' interaction with digital media technologies. In school space, the discourse of“academic achievement” easily overwhelmed the discourses of “celebration” (promoting development of net-smart talents fit for new digital environment) or the discourse of“concern” (emphasizing the risk of addiction). As an extreme example, a student, however digitally talented he/she may be, is expected to focus on academic studies and enter a university to learn digital media technology. Conversely, a student, however heavily addicted he/she may be to smart phones by an objective standard, is not disciplined by teachers or parents as long as they pull off high academic performance. A consistent evidence of the dominance of the discourse of “academic achievement” over others may be that the most common digital media technology allowed by schools today, despite the dramatic development of the technology, is a video lecture of conventional blackboard teaching. Our interpretation is that the predominance of the discourse of “academic achievement” in the interface between digital media technology and digital generation is a unique phenomenon originating from the intersection of two identities: digital generation and students.
The environment in which students spare time out of their busy routines to use digital media technology—mostly during transportation, during breaks at study centers, before going to bed, etc.—comprised of technologies that are designed to be consumed before or without users' critical assessment, commercial pressures, or external conditions, such as conflicts between policies for market regulation and technology promotion. With regard to technology development, students tended to accept information on SNS without critical assessment or filtration, without recognizing that their favorite search engines provide personalized search results or that SNS platforms unconsciously force users to adopt certain algorithms or that adopting such algorithms create a personalized network. As for commercial pressures, some were visible, such as profit-minded restructuring, electronic commerce,and surcharges to mobile phone bills, but others were more subtle—excessive emphasis on physical appearances, consumerism, and induction of free labor in the form of clicking“likes” or “recommends” on the SNS platforms. We analyzed the digital space operating under such commercial pressures. Lastly, in terms of regulatory policies, we noted two contrasting camps: market disciplines vs. industry promotion. The market discipline camp regards students as minors and focuses on preventing or prohibiting all hazardous and potentially addictive contents. On the other hand, the industry promotion camp looks at students more as potential consumers than recipients of school education or members of the civil society, and focuses on promoting certain industries including games business.
They tend to prefer such terminologies as “immersion” or “culture” to “addiction” or“regulation.” Amid such conflicting discourses that represent different interests of diverse adults, it was difficult to find out-of-school factors that represented the interests and perspective of the students in the digital generation.
Based on our analysis, we developed policy recommendations for fostering sound student culture in the digital generation for both in and out of the school environment. For inside of the school space, we recommended adoption of policies that encourage active participation by students, change of teachers' perception toward the digital generation,and development of policies that support such changes in teachers. For outside of the school environment, we proposed provision of accurate and equitable information, on short-, mid-, and long-term basis, that reflects characteristics of the digital generation,continuous development of a data gathering system, formation of social consensus on the scope of school intervention, and change of perception toward the digital generation.
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