보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
박효정
|
참여연구자 |
김현진
,
김종민
,
최지영
,
김수인
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201700003921 |
과제고유번호 |
1105011386 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2017-09-20
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700003921 |
초록
▼
「학교폭력예방문화 정착방안 연구(Ⅲ)」는 2014년부터 2016년까지 수행되어 온 3개년 연구의 3차년도 연구이다.
3개년 연구 내용을 간략하게 살펴보면, 1차년도에는 문헌 연구 및 3차에 걸친 전문가 대상의 델파이 조사를 실시함으로써 학교폭력예방문화 구성 요인을 추출하고 설문지를 구성하였다. 2치년도에는 1차년도 연구를 바탕으로 학교폭력예방문화 구성 요소를 재구조화 하였으며, 설문조사를 실시하여 지수를 산출하였고, 그 결과를 통해 학교폭력예방문화 실태 및 수준을 진단하여 학교폭력예방문화 조성을 위한 정책적 시사점을 제
「학교폭력예방문화 정착방안 연구(Ⅲ)」는 2014년부터 2016년까지 수행되어 온 3개년 연구의 3차년도 연구이다.
3개년 연구 내용을 간략하게 살펴보면, 1차년도에는 문헌 연구 및 3차에 걸친 전문가 대상의 델파이 조사를 실시함으로써 학교폭력예방문화 구성 요인을 추출하고 설문지를 구성하였다. 2치년도에는 1차년도 연구를 바탕으로 학교폭력예방문화 구성 요소를 재구조화 하였으며, 설문조사를 실시하여 지수를 산출하였고, 그 결과를 통해 학교폭력예방문화 실태 및 수준을 진단하여 학교폭력예방문화 조성을 위한 정책적 시사점을 제공하였다. 3차년도 연구는 1차와 2차년도 연구의 연구 내용 및 방법의 제한점을 보완하여 학교폭력예방문화지수를 일반화하고 규준화하였다. 즉,학교폭력예방문화 개념 정의에 터하여 학교폭력예방문화에 영향을 미치는 핵심 요소가 무엇인지를 탐색하고, 단위학교의 학교폭력예방문화 실태와 수준 진단을 위한 지수 개발은 물론, 단위학교가 자율적으로 지표·지수를 활용할 수 있는 활용 매뉴얼을 개발하였다.
3개년 연구결과는 단위학교는 물론 시도교육청, 교육부가 향후 학교폭력예방문화의 안정적 정착을 위한 개선 및 정책 지원을 위한 유용한 자료로 활용하는데 기여하기를 기대한다.
3차년도인 올해 연구에서는 선행연구 분석을 통해 학교폭력예방문화 관련 정책 추이 및 학교폭력예방문화의 구성 요인과 영향 요인을 추출하였다. 구체적으로, 학교폭력예방문화 관련 정책 추이를 분석하여 학교폭력예방문화 조성을 위한 제도적 기반의 변화 추이를 살펴보고 학교폭력예방문화 조성에 영향을 미치는 제도적 근거를 파악하였다. 아울러 선행연구 분석을 통해 학교폭력예방문화를 구성하는 핵심 요소를 추출하고 이들 요인들이 학생에게 미치는 영향을 분석하였다. 이를 통해 학교폭력예방문화 조성 지원 방안을 마련하는 데 중요한 요인이 무엇인지 파악하고, 이들 핵심 요인으로 구성된 학교폭력예방문화 개념 모형 개발을 위한 근거를 마련하였다. 본 연구에서 수행한 주요 연구 결과와 시사점을 요약하면 다음과 같다.
3장 학교폭력예방문화지수 개발에서는 학교폭력예방문화 개념 모형의 정련화를 위해 1차년도와 2차년도 연구에서 제시한 학교폭력예방문화 개념 모형의 핵심 요소 및 이론적 탐색을 통해 확인된 중요 요인을 살펴보고, 3차년도의 학교폭력예방문화 개념 모형을 최종 확정하였으며, 이를 측정하는 세부 문항을 구성하여 학생, 교사, 학교장을 대상으로 설문자료를 수집하였다. 전국 초등학교와 중학교를 모집단으로 17개 시·도 및 지역규모 등을 고려하여 8%를 층화표집하였으며, 초등학교는 4 ~ 6학년, 중학교는 1 ~ 3학년 중, 학년별 2개 학급씩 총 6개 학급 전체 학생,이들 학급의 담임교사 6명, 학교장과 교감 2명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 최종적으로 수거된 자료 중 무응답 및 불성실 응답들은 기준에 따라 최종 자료에서 제거되고 본 연구에서는 총 642개교(초등학교 375개교, 중학교 207개교)의 자료가 분석되었다.
학교폭력예방문화 개념 모형의 적합도를 분석하기 위해 확인적 요인분석을 실시한 결과 모형의 적합도가 확인되어 모형을 최종 확정하였다. 또한 확인적 요인분석을 통해 산출된 표준 요인적재치를 활용하여 가중치를 부여함으로써 전체, 지표 영역 및 하위지표의 지수화 작업을 최종 마무리 하였다. 그 결과, 학생과 교사(대상별), 초등학생과 중학생(학교급별)의 총 4 종류의 학교폭력예방문화지수 결과가 산출되었다. 산출된 지수점수를 기준으로 6단계 절대 기준별 점수와 해당학교의 상대적 위치를 알 수 있는 규준을 제시하였다. 따라서 단위학교가 설문을 실시하고 산출된 지수점수에 터해 해당 학교의 학교폭력예방문화 조성 실태 및 수준을 파악하는 기준 자료로 활용할 수 있도록 활용방안을 제시하였다.
4장에서는 학교폭력예방문화에 대한 구성원의 인식 실태가 어떠한지와 학교폭력예방문화에 영향을 미치는 요인이 무엇인지 탐색하기 위해 학교폭력예방문화에 영향을 미치는 학생, 교사, 학교장, 학교의 중요 특성을 분석하였다. 그 결과, 초등학교와 중학교 학교장/교감은 학생들의 인성과 생활지도가 가장 중요하다고 응답하였다. 특히 중학교 학교장들은 학교폭력예방문화 조성에 대해 2순위와 3순위로 응답을 많이 함으로써, 학교폭력예방문화 조성에 대해 중요하게 인식하고 있음이 확인되었다. 또한 학교장/교감의 학교폭력예방문화 조성에 영향을 미치는 요인과 관련하여 질문한 결과, 학교폭력예방을 위한 공정한 규칙 적용이나 학교폭력 무관용 신념에 대해 비교적 중요도를 낮게 인식하고 있음이 확인되었다. 또한 이 장에서는 학교장과 교사들의 학교폭력발생에 대한 단호한 대처와 학교폭력예방을 위한 학교구성원의 긍정적 관계 형성이 학교폭력예방문화 조성에 중요하다는 사실이 재확인되었다. 이 시기의 학생들은 ‘정의’ ‘공정성’과 같은 올바른 인지적·정의적 발달 특성이 발달되어가는 시기이므로 학교장과 교사들의 학교폭력에 대한 단호한 대처, 학교폭력에 대한 공정한 처리, 학교폭력 무관용의 일관성 유지 등이 학생들의 의식 제고에 필요하다는 점을 제안하였다.
또한 초등학교에서 중학교로 학교급이 증가하면서 학생들의 학교폭력예방문화 조성 요인에 대한 인식이 통계적으로 유의미하게 감소된다는 사실이 확인되어 중학생에 대한 긍정적인 학교폭력 예방문화에 인식 제고 방안이 마련되어야 함을 제안하였다. 이를 위해, 중학생을 대상으로 하는 다양한 자치법정 운영, 또래상담 운영, 자율동아리 활동 등을 활성화 하고, 어울림이나 어깨동무와 같이 실증적 실효성이 증명된 학교폭력 예방활동을 확대 운영되는 것이 필요하며, 이러한 프로그램들을 자유학기제 등과 연계하여 운영함으로써 다양한 국가 정책 사업들 간에 긍정적 시너지 효과를 높일 수 있는 방안이 모색되어야 한다는 점을 제안하였다.
5장에서는 학교폭력예방문화지수와 학교의 학교폭력예방 실태의 관계성을 탐색하기 위해 학교수준의 지수를 산출하였다. 먼저, 학교폭력예방문화 우수학교(학생 지수의 상위 25%)와 미흡학교(학생 지수의 하위 25%)를 추출하여 학교폭력예방문화 실태에서 어떠한 차이가 있는가를 분석하였다. 그 결과, 학교폭력예방문화 우수학교가 미흡학교에 비해 더욱 긍정적인 학교폭력예방문화 특성을 나타내는 것으로 확인되었다. 즉, 우수학교는 미흡학교에 비해 학교폭력 피해응답률,학교폭력 대책 자치위원회 개최 및 심의 건수가 낮은 반면, 학교폭력예방교육은 기준 횟수(2회)보다 많이 실시하였다. 또한 학생, 교사, 학교장 등 구성원 간 관계가 긍정적이었으며, 학교장이 학교폭력예방을 위한 지도성과 책무성을 중요하게 인식하고 있는 것으로 드러남으로써 학교폭력 예방문화 조성을 위한 학교장의 지도성과 책무성의 중요성이 확인되었다. 이러한 결과를 바탕으로, 학교폭력예방문화 조성을 위해서는 학생 뿐 아니라 교사와 학교장 등 학교구성원의 긍정적 관계 형성 및 조직문화 형성이 중요함을 제시하였으며, 학교장의 학교폭력예방을 위한 리더십,책무성 제고를 위한 학교장 연수의 필요성을 제안하였다. 또한 학교의 공정한 규칙 적용이나 학교폭력 무관용 학교풍토 역시 중요한 요인으로 학교생활 규칙과 규율 준수를 생활화하기 위한 학교문화 조성 노력이 필요하다는 점을 주장하였다. 마지막으로, 학교폭력예방문화 조성 지원을 위해 실제 학교에서 활용할 수 있는 다양한 학부모 및 지역사회와 연계된 인적·물적 인프라를 확대·지원할 필요가 있음을 제안하였다.
6장에서는 학교폭력예방문화 실태와 실제 사례를 파악하기 위한 심층면담 조사를 실시하였다.
심층면담 결과는 구체적인 사례를 통한 시사점 제공은 물론, 양적 연구 결과에서 확인된 결과를 뒷받침하는 실제적·실증적 자료를 제공하는데 기여하였다. 심층면담 대상 학교는 2015년 2차 연구에서 분석되어 추출된 결과에 터해 학교폭력예방문화 우수학교와 미흡학교 총 9개교(우수학교 4개교, 미흡학교 5개교)로서 교사 18명과 학생 50명을 대상으로 면담조사를 하였다. 이 결과를 통해 학교폭력예방문화 조성에 영향을 미치는 주요 요인을 파악하고, 이들에 대한 구체적인 사례를 살펴봄으로써 양적 연구 결과에서 드러나지 않는 실제 사례를 보완하여 정책적 시사점을 제공하였다. 구체적인 결과를 살펴보면, 학교장의 학교폭력예방을 위한 리더십 발휘, 학교폭력예방을 위한 또래관계에 대한 지속적 모니터링, 학교구성원 간 긍정적 관계, 교사의 민주적 학교운영 기술 및 태도, 지역사회와 연계된 학교폭력예방을 위한 협력 및 인프라 활용 등이 학교폭력예방문화 구성 요인으로 매우 중요하다는 사실이 확인되었다.
( 출처 : 연구요약 )
Abstract
▼
This research is the third-year research of the 3-year 「Study on Policy of School Climate for Violence Prevention」(2014-2016). The research, based on the definition of school climate for violence prevention, aims to achieve three goals that are; to investigate critical factors which influence creati
This research is the third-year research of the 3-year 「Study on Policy of School Climate for Violence Prevention」(2014-2016). The research, based on the definition of school climate for violence prevention, aims to achieve three goals that are; to investigate critical factors which influence creating school climate for violence prevention; to create indexes to measure the current status and the level of school climate for violence prevention in school level; and to develop and distribute manuals for each school to utilize the indexes in measuring the level of their school climate for violence prevention. The ultimate goal of this research is to provide each school as well as municipal and provincial offices of education and the Ministry of Education with essential policy references for creation of school climate for violence prevention.
In summary of the previous researches, the first-year research constituted the elements of and designed the questionnaire for school climate for violence prevention by conducting literature research and delphi survey on experts three times. The second-year research, based on the previous one, reconstructed the elements of school climate for violence prevention, created the indexes by conducting the questionnaire survey and suggested policy implications for creating school climate for violence prevention with the result of measuring the current status and the level. The aim of the third-year research is to synthesize both two previous researches. To this end, this research generalized and normalized the indexes by complementing those previous researches. This research also conducted in-depth interviews to collect cases influencing the creation of school climate for violence prevention. Moreover, in order to establish a supporting system for creating school climate for violence prevention, the research suggested policy plans to support creating school climate for violence prevention by analyzing the progress of the policy on creating school climate for violence prevention and integrating the results from the questionnaires and case studies.
As this research covers a variety of research methods and results, including theoretical investigation, analysis on policy progress, index model development, identification of factors of creating school climate for violence prevention and in-depth interviews, each school and policy-relevant organizations may make good use of these researches for various policy making by utilizing implications and policy plans from the research results. Also, the implications from this research may contribute to school field and the organizations that promote educational policies as they shall be used as the standard for policy supporting the school climate for violence prevention to effectively and stably settle.
This research identified the progress of policy and structuring and influencing factors of school climate for violence prevention by analyzing preceding research. Specifically,the analysis on the progress of the policy on school climate for violence prevention helped to examine the change in systematic foundation to create school climate for violence prevention and to identify the systematic basis affecting the creation of school climate for violence prevention. In addition, by analyzing the preceding research, the research identified critical factors which constitute school climate for violence prevention and analyzed the influence of these factors on students, thereby determining important factors to provide plans to support creation of school climate for violence prevention and established the basis of index model development of school climate for violence prevention which consists of these critical factors. The summary of the major results and implications of the research are as follows.
The chapter 3, index development of school climate for violence prevention, examined the critical factors of school climate for violence prevention provided by the first and second-year researches and important factors identified through theoretical research in order to revise the index model of school climate for violence prevention,finalized the third-year index model of school climate for violence prevention, and collected data from students, teachers and principals by questionnaires with detailed question items. It also collected 8% of the data by stratified sampling from primary and middle schools nationwide, considering their locations and the size of their regions. The questionnaire surveys were conducted for students from 6 classes, which are from 2 classes each from the fourth to sixth graders in primary schools and 2 classes each from the first to third graders in middle schools, and their 6 class teachers and the principal and the vice-principal. The non-responses or dishonest responses have been removed from the final collected data in accordance with a standard and total of 642 schools, including 375 primary and 207 middle schools, have been analyzed in this research.
The research finalized the index model after confirming the suitability of the model by confirmatory factor analysis on the index model of school climate for violence prevention. It also weighted values on the indexes by utilizing standard factor load values identified through confirmatory factor analysis. As a result, the research has identified the total of 4 kinds of indicators and indexes of school climate for violence prevention representing students and teachers (by targets), primary and middle school students (by school level), and provided a 6-grade scale measure. As these indexes may be utilized as a standard to identify the current status and the level of creation of school climate for violence prevention, they may contribute as a basis to establishing supporting plans on school climate for violence prevention in each school as well as the organizations which promote policy.
Chapter 4 analyzed the major characteristics of students, teachers, principals and schools affecting school climate for violence prevention to investigate the status of the members’ awareness of school climate for violence prevention and influencing factors on school climate for violence prevention. The result shows that the principals and vice-principals of primary and middle schools responded that the personality of students and student guidance are the most import factors. As many of the principals of middle schools particularly chose creation of school climate for violence prevention as the second and the third priority, it has been identified that they are aware of the importance of it. Moreover, the responses from the principals and the vice-principals of the questions on the factors affecting creation of school climate for violence prevention show that the level of their recognition on the fair applications of the rules or the norms for nonviolence is relatively lower than on other items. This chapter also reconfirmed the importance of a robust response of the principal and teachers to school violence and building positive relationships among the members of a school in creating school climate for violence prevention. It is important to develop proper sense of recognition and justice, such as ‘justice’ and ‘fairness’ in students. The research suggest that it be necessary to raise the awareness of importance of teachers’ and the principal’s robust response to and fair treatment to school violence and maintaining consistency in norms for nonviolence.
As this research identified the fact that the students’ awareness of the factors of school climate for violence prevention is shown statistically significantly lower in middle school than primary school, it suggested establishing plans to raise the recognition of middle school students on positive school climate for violence prevention. To this end, it is necessary to support various student autonomies, peer counselors and autonomous club activities for middle students. In addition, it is important to expand and support qualified school violence prevention activities such as Eoullim or Eoggaedongmu. In this sense, the research suggested searching for plans to create a positive synergy effect in various national policy projects by operating these programs with free semester system.
Chapter 5 analyzed the values of indicators and indexes of school level to investigate the relationship between indicators and indexes of school climate for violence prevention and the current status of school violence prevention. To specify the relationship, the research analyzed the difference in the current status of school climate for violence prevention between outstanding schools which are upper 25% in student indexes and unsatisfactory schools which are lower 25% in school climate for violence prevention. The result shows that those outstanding schools tend to have more positive characteristics of school climate for violence prevention than those unsatisfactory ones.
That is, while the outstanding ones have rather lower rate of school violence and the smaller number of holding the committee on school violence measures, they have the bigger number of educational sessions on school violence prevention than the unsatisfactory ones. Besides, the fact that the relationship among the school members are positively established and the principal is aware of the importance of guidance and responsibility to prevent school violence shows the importance of the role of the principal in guiding students and taking responsibility in creating school climate for violence prevention. Based on these results, the research emphasized the importance of building positive relationship and creating positive climate among not only students,but also teachers and the principal, and suggested the necessity of educational training for the principals to raise their responsibility. Moreover, as the importance of fair application of the rules by school or norms for nonviolence are identified, the research highlighted the necessity of giving efforts on creating school climate to educate students in conforming to the school rules. Finally, to make a substantial support to create school climate for violence prevention, the research suggested that it be necessary to expand and support human resources and infrastructure related to students’ parents and local communities which most of schools may make practical use of.
Chapter 6 conducted in-depth interviews to investigate the current status and actual cases of school climate for violence prevention. With the result from the second-year research in 2015, the interviews were conducted for 18 teachers and 50 students from 9 schools which consist of 4 outstanding and 5 unsatisfactory schools of school climate for violence prevention. The aim of the interviews was to produce policy implications with complements to the actual cases by investigating the major factors affecting creation of school climate for violence prevention and studying the specific cases. As a result, the research identified the importance of various factors in school climate for violence prevention, including the leadership of the principal to prevent school violence, continuous monitoring relationship among students, building positive relationship among school members, skills and attitude of teachers toward democratic management, and cooperation with local community and utilization of local infrastructure to prevent school violence. The implications from the specific cases of in-depth interviews are covered in the final chapter, 「Suggestions from the Research」, as practical and empirical data supporting the research result examined from quantitative research.
( 출처 : Abstracts )
목차 Contents
- 표지 ... 1머리말 ... 3연구요약 ... 5목차 ... 9표목차 ... 11그림목차 ... 14Ⅰ 서 론 ... 15 1 연구의 필요성 및 목적 ... 17 2 연구 내용 ... 20 3 연구 방법 ... 22 4 3개년도 연구 추진 경과 ... 30 5 3차년도 연구 방향과 내용 ... 32Ⅱ 이론적 배경 ... 35 1 학교폭력예방대책의 추이와 내용 ... 37 2 학교폭력예방문화에 영향을 미치는 핵심 요소 ... 48Ⅲ 학교폭력예방문화 개념 모형 정련화 및 지수 개발 ... 55 1 학교폭력예방문화 개념 모형 정련화 과정 ... 57 2 학교폭력예방문화 개념 모형 개발 절차 ... 61 3 학교폭력예방문화 개념모형 구안 및 지수 산출 ... 63 4 요약 및 시사점 ... 85Ⅳ 학교폭력예방문화 조성에 대한 구성원의 인식 실태 및 영향 요인 탐색 ... 87 1 분석 대상 및 측정 도구 ... 89 2 기초통계 및 상관분석 ... 95 3 학교장/교감의 학교폭력예방문화를 위한 학교운영 ... 101 4 학교급별 학교폭력예방문화 인식 차이 ... 107 5 학교폭력예방문화에 영향을 미치는 학교구성원 및 학교 요인 탐색 ... 110 6 요약 및 시사점 ... 124Ⅴ 학교폭력예방문화의 실태와 특성 분석 ... 129 1 기초통계 및 상관관계 분석 ... 131 2 학교폭력예방문화 우수학교와 미흡학교 특성 비교 ... 138 3 요약 및 시사점 ... 156Ⅵ 심층 면담을 통한 학교폭력예방문화 실태 분석 ... 159 1 개요 ... 161 2 학교폭력예방문화의 구성 요소 ... 164 3 요약 및 시사점 ... 188Ⅶ 요약 및 제언 ... 189 1 요약 ... 191 2 제언 ... 193참고문헌 ... 209Abstract ... 215부 록 ... 221끝페이지 ... 253
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.