보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
박효정
|
참여연구자 |
이희현
,
최보라
,
유형근
,
최지영
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201500000751 |
과제고유번호 |
1105008721 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2015-04-18
|
키워드 |
학교폭력예방문화.학교폭력예방문화 특성.학교폭력예방문화 지표.학교폭력예방문화지표 타당화.School Climate for Violence Prevention.Characteristics of School Climate for Violence Prevention.School Climate for Violence Prevention Indicators.Validation of School Climate for Violence Prevention Indicators.
|
초록
▼
학교폭력 문제를 근본적으로 해결하기 위해서는 학교폭력 사안이 발생한 이후의 사안처리 및 치유․선도보다는 학교폭력 발생을 미연에 방지하기 위한 학교폭력 예방교육이 무엇보다도 중요하다. 특히, 학교폭력의 효과적인 예방을 위해서는 무엇보다도 학생, 교사, 학부모 등 학교 구성원의 학교폭력 예방교육을 위한 노력, 다시 말해서 학교폭력예방을 위한 학교장의 리더십과 지원, 교사의 관심, 학생들의 적극적인 개입 등을 통한 단위학교의 학교폭력예방문화 조성이 이루어져야 한다. 본 연구는 이와 같은 단위학교의 학교폭력예방을 위한 학교문화 조성을 목적
학교폭력 문제를 근본적으로 해결하기 위해서는 학교폭력 사안이 발생한 이후의 사안처리 및 치유․선도보다는 학교폭력 발생을 미연에 방지하기 위한 학교폭력 예방교육이 무엇보다도 중요하다. 특히, 학교폭력의 효과적인 예방을 위해서는 무엇보다도 학생, 교사, 학부모 등 학교 구성원의 학교폭력 예방교육을 위한 노력, 다시 말해서 학교폭력예방을 위한 학교장의 리더십과 지원, 교사의 관심, 학생들의 적극적인 개입 등을 통한 단위학교의 학교폭력예방문화 조성이 이루어져야 한다. 본 연구는 이와 같은 단위학교의 학교폭력예방을 위한 학교문화 조성을 목적으로 2014년부터 2016년까지 3년간 수행되는 연구의 1차년도 연구이다. 1차년도 연구에는 먼저 첫번째로 학교폭력예방문화의 개념 정립을 위하여 국내․외 학교폭력예방과 학교문화 관련문헌을 분석함으로써 학교폭력예방문화의 개념 정립, 학교폭력에 영향을 미치는 학교문화 및 학교폭력예방문화 형성요인 분석, 학교폭력예방문화 지표 개발 및 타당화에 대한 이론적 기반을 제시하였다. 두 번째로 학교폭력에 미치는 학교문화특성과 학교폭력예방문화 형성을 위한 요인을 파악하기 위하여 연구팀이 2014년 6월부터 7월까지 학교폭력 우수사례 초등학교와 중학교 4개교(각각 2개교)와 일반사례 초등학교와 중학교 2개교(각각 1개교)를 총 3주간 직접 방문하여 집중 관찰 및 자료를 수집하였고, 2014년 8월 31일부터 9월 7일까지 핀란드와 노르웨이의 관련 연구기관 및 7개 학교를 방문하였다. 국내의 학교폭력예방 우수학교 및 일반학교 사례를 통해 학교폭력예방문화의 특성과 형성요인을 추출하였으며, 학교폭력 예방교육의 선진 사례인 핀란드와 노르웨이의 경우에는 학교폭력 예방 정책과 단위학교의 학교폭력예방문화의 특성 및 형성 요인을 분석하였다. 세 번째로 선행연구 분석과 국내․외 학교폭력예방문화 사례분석을 바탕으로 구안한 학교폭력예방문화 지표영역과 지표의 타당성 검증을 위해 2014년 8월 29일부터 9월 17일까지 델파이 조사를 실시하였으며, 1차 및 2차 델파이 조사는 e-mail, 3차 델파이 조사는 전문가협의회로 실시하였다. 마지막으로 앞선 연구를 통해 학교폭력예방문화를 개념화하고, 학교폭력예방문화의 하위영역 및 지표를 구성하여, 학교폭력예방문화지표를 개발하였으며, 개발한 학교폭력예방문화지표가 학교폭력예방문화 실태 및 수준을 정확하게 파악할 수있는지를 분석하기 위해 2014년 9월22일부터 10월3일까지 예비조사를 실시하여 이를 타당화하였다. 이와 같은 과정을 거쳐 수행한 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 먼저, 초등학교와 중학교의 현장관찰 및 사례분석 결과, 학교폭력예방문화는 학교 구성원인 학생, 교사, 학교장의 문화와 학교 구성원 간의 관계, 전반적인 학교운영에 대한 인식으로 형성된다고 나타났다. 둘째, 학교폭력예방문화를 형성하는 학생요인은 학생 간 친밀한 관계, 순화된 언어사용, 이해와 타협을 통한 갈등해결 및 협력, 학교에 대한 유대감, 교사요인은 교사-학생 간 친밀한 관계 및 긍정적 상호작용, 학생중심 교직관, 교사 간 협력, 학생지도 역량, 학교장요인은 솔선수범적 태도, 학교 구성원 간의 소통 및 수용, 학생 및 교사와의 친밀한 관계형성 마지막으로 학교운영요인은 학교 구성원 간의 협력, 학교구성원 간 의사소통, 자율성을 바탕으로 한 규칙적용, 인성교육 및 인성중심 학교운영, 일관성 있는 생활지도, 학생자치활동 및 체육활동 운영, 학교폭력예방교육 운영, 학생보호인력 활동으로 나타났다. 다음으로, 학교폭력예방문화지표를 개발하고 타당화하기 위해서 현장관찰 및 사례분석, 델파이 조사 그리고 설문조사 결과를 통해 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, 학교폭력예방문화는 학교폭력예방을 위한 학교문화이며, 학교 구성원인 학교행정가와 교사, 학생들이 공유하는 학교의 물리적, 사회적, 심리적 환경에 대한 신념 및 가치, 인식 등을 의미한다. 이에 따라 학교폭력예방문화지표는 학교의 물리적, 사회적, 심리적 환경을 포함한 학교폭력예방문화에 대한 포괄적인 판단을 제공할 수 있는 준거가 된다. 둘째, 학교폭력예방문화 특성 및 형성요인 분석과 3차례에 걸친 델파이 조사 결과, 예비 학교폭력예방문화지표가 개발되었으며 이를 활용한 예비조사 결과에 대한 요인분석 및 신뢰도 검증 등 경험적인 분석결과를 바탕으로 최종 학교폭력예방문화지표가 확정되었다. 개발된 학교폭력 예방문화지표 중 학교 구성원의 주관적 인식인 학생 인식지표와 교사 인식지표, 학교장인식지표의 문항은 신뢰도 검증 및 구인타당도 검증을 통해 타당성이 확보되었다. 셋째,최종 학교폭력예방문화지표는 학교폭력예방을 위한 학교문화를 객관적으로 파악할 수 있는 객관적 지표(학교공시활용 및 학교보고지표)와 학교 구성원인 학교행정가, 교사, 학생들이 공유하고 있는 학교의 물리적, 사회적, 심리적 환경에 대한 인식을 의미하는 주관적지표(학교장, 교사, 학생 인식지표)로 구성되었다. 객관적 지표는 학교 기초자료, 교사 기초자료, 학교폭력 실태 및 현황, 학교폭력예방활동의 4개 주영역, 11개 지표영역으로 구성된다. 주관적 지표 중 1) 학생 인식지표는 학생 기초자료, 학생문화, 교사에 대한 인식, 학교(운영)에 대한 인식의 4개 영역, 9개 지표영역으로 구성되었고 2) 교사 인식지표는 교사 기초자료, 교사문화, 학생에 대한 인식, 학교장에 대한 인식, 학교(운영)에 대한 인식의 5개 영역, 16개의 지표영역으로 구성되었으며 3) 학교장 인식지표는 학교장 기초자료, 학교장문화, 학생에 대한 인식, 교사에 대한 인식, 학교(운영)에 대한 인식의 5개 영역, 12개의 지표영역으로 구성되었다. 이와 같은 연구결과를 토대로 구체적인 정책 제언을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 학교폭력예방문화지표는 학교폭력예방을 위한 학교문화를 현장관찰 및 사례연구 등을 통해 면밀하게 분석하고 경험적인 자료 분석을 통해 타당화 하였기 때문에, 이와 같은 학교폭력예방문화지표를 활용하여, 단위학교의 학교폭력예방문화 수준을 진단하고 이를 기저로한 맞춤형 컨설팅을 제공할 필요가 있다. 둘째, 분석결과 또래 간 친밀한 관계를 형성하는 또래문화, 교사와 학생 간의 친밀한 관계 형성 및 긍정적인 상호작용을 통한 학급문화, 학교에 대한 소속감 및 유대감 등이 중요한 것으로 밝혀졌으며, 이에 따라 학교폭력예방을 위해서 또래문화, 학급문화 등 학교문화 개선이 강화될 필요가 있다. 셋째, 학생 생활지도 강화 및 내실화와 관련하여 현재의 단순 상담인력 확충, 상담연수를 통한 생활지도 역량강화보다 실질적이고 근본적인 대책이 강조될 필요가 있다. 넷째, 국내 및 해외 학교폭력예방 우수학교는 모두 학교장과 교사가 학생이 행복한 학교, 안전한 학교를 만드는 것을 교육철학으로 삼고 학교폭력을 예방하기 위한 학교문화를 만들고 다양한 예방활동을 지속적으로 운영하고 있었다. 따라서 단위 학교에서 학교장과 교사가 주인의식을 가지고 학교폭력예방활동을 지속적으로 운영할 수 있는 시스템을 구축하고 지원할 필요가 있다. 마지막으로 현재 만연한 입시지향적, 학업중시적 교육보다 인간의 전인적 발달을 목표로 하는 학교교육 본연의 취지를 살린 학생의 인성 및 사회성을 강조한 교육과정이 반영될 필요가 있다.
Abstract
▼
In the effort to end all school violence, education on school violence prevention is more important than any other resolution, recovery or guidance program that typically follows incidents of violence. Above all, the school members, including students, teachers and parents, must be educated substant
In the effort to end all school violence, education on school violence prevention is more important than any other resolution, recovery or guidance program that typically follows incidents of violence. Above all, the school members, including students, teachers and parents, must be educated substantially on school violence prevention and each school must take every available measure to create a climate for violence prevention with the leadership and support of the principal, awareness of teachers and active participation by students. This research was conducted during the first year of a three-year research project with the purpose of creating a school climate for violence prevention in every school. The first-year research presents the concept of the climate of school violence; an analysis of the influence of school climate on violence and factors in the creation of a school climate for violence prevention; a theoretical foundation for development and validation of indicators of school climate for violence prevention through analysis of international literature on school violence prevention and school climate. To understand what cultural aspects cause school violence and what aspects may contribute to the creation of a school climate for violence prevention, the research team visited 4 elite schools (2 primary and 2 middle schools) and 2 general schools (1 primary and 1 middle school) between June and July 2014 in Korea. They then travelled to Finland and Norway to visit a research institute and 7 schools between 31 August and 7 September 2014 with the purpose of observing the schools and collecting necessary data. Based on case studies of best and general practices, the research team has identified the characteristics and factors which are most effective in creating a school climate for violence prevention. When visiting schools in Finland and Norway, which are known to have advanced education systems, they analyzed the policies for school violence prevention as well as characteristics and the factors of them in each school. They utilized the Delphi surveys to verify the validity of indicators of a school climate for violence prevention, which was based on the analysis of previous studies and cases at home and abroad from 29 August through 17 September 2014. The first and second surveys were conducted via e-mail and the third through a meeting of experts. Finally, they have developed indicators of the school climate for violence prevention by defining the concept of it and creating subordinate definitions on the basis of previous studies, thereby validating the developed indicators to see if they are properly designed to assess the actual conditions and levels of school climate for violence prevention by conducting a preliminary examination from 22 September through 3 October 2014. The main results of the research are as follows. First, as a result of the case studies and the visit to the schools, it is revealed that school climate for violence prevention can be formed through the relationships among school members, including students, teachers and principals, and through their perception of overall school operations. Second, the research has identified some factors in the creation of school climate for violence prevention as it relates to each school member. The student-related factors include close relationships among students, refined language use, conflict resolution through cooperation and compromise, and a sense of belonging to the school. The teacher-related factors are close relationships between a teacher and students, positive interaction, a student-oriented view on the teaching profession, cooperation among teachers, and the effectiveness of student guidance. The principal-related factors include taking the initiative to lead, communicating with other school members and establishing close relationships with students and teachers. The school operation-related factors are cooperation and communication among school members, self-regulation of emotions, the instilling of humanitarian sensibilities, consistent student guidance, the inclusion of student government oversight and regular physical activities, education on school violence prevention and maintenance of security personnel. After a series of research activities, including the field observation, case studies, Delphi surveys and a questionnaires to develop and validate school climate for violence prevention indicators, the team has reached the following conclusion. school climate for violence prevention should be defined as school climate to prevent school violence, and also means the beliefs, values and perceptions regarding physical, social and psychological environment shared by school members, including administrators, teachers and students. In this sense, indicators of school climate for violence prevention can work as the basis of comprehensive evaluation of school climate for violence prevention within physical, social and psychological environments. Second, the preliminary indicator of a school climate for violence prevention has been developed from the analysis of its characteristics and factors and the Delphi surveys. The final set of indicators has been completed on the basis of empirical analysis such as preliminary examination and verification of reliability. The indicators of students, teachers and principals, which are personal factors, have been validated through reliability verification and construct validity verification. The final set of school climate for violence prevention indicators consist of objective indicators (school information and school report indicators) which help interpret school climate objectively, and subjective indicators (principal-related, teacher-related and student-related indicators) which refer to the understanding of physical, social and psychological environments within the school that are shared by school administrators, teachers and students. The objective indicators include 11 secondary indicators and 4 primary indicators, including school information, teacher information, actual conditions of school violence and school violence prevention activities. The subjective indicators are composed of three parts; the student indicators consist of 9 secondary indicators and 4 primary indicators of student information, student climate, perception on teachers and perception on the school administration; the teacher indicators consist of 16 secondary indicators and 5 primary indicators of teacher information, teacher climate, perception on students, perception on the principal and perception on the school administration; the principal indicators consist of 12 secondary indicators and 5 primary indicators of principal information, the culture of principals, perception of students, teachers and the school administration. The research suggests following policy proposals. First, as the school violence prevention indicators have been analyzed through field observations and case studies and validated with empirical data analysis, it is necessary to provide schools with customized consultations based on assessment through indicators of the level effectiveness of the climates within each school. The data analysis also shows that the important factors affecting school violence prevention include peer culture among students, close relationships between teachers and students, class climate with positive interactions among students and a sense of belonging to the school. Therefore, the improvement of overall school climates shall contribute to school violence prevention. In order to improve and substantialize student guidance, it is required to not only increase the number of counsellors or provide teachers with counselling training but to take more substantial and profound measures. At elite schools at home and abroad, the principals and the teachers are committed to making their schools safe, creating a climate of preventing school violence and consistently conducting a variety of violence prevention activities. Accordingly, it is necessary to establish and support a school violence prevention system of which principals and teachers may take the responsibility of operating. Lastly, while the current national curriculum focuses on college admission examination and student performances, it is essential to design a curriculum with the proper aim of school education, which places focus on nurturing the personalities and social health of students.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 차례 ... 9
- 표차례 ... 11
- 그림차례 ... 15
- Ⅰ. 서 론 ... 17
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 19
- 2. 연구내용 ... 21
- 3. 연구방법 ... 24
- Ⅱ. 이론적 배경 ... 39
- 1. 학교폭력과 학교문화 ... 41
- 2. 학교폭력에 영향을 미치는 학교요인 ... 44
- 3. 학교폭력 및 학교안전 관련 지표 ... 48
- Ⅲ. 학교폭력예방문화 분석 ... 53
- 1. 국내 사례분석 ... 55
- 2. 해외 사례분석 ... 102
- 3. 국내․외 사례분석을 통한 학교폭력예방에 영향을 미치는 학교문화 형성요인 추출 ... 114
- Ⅳ. 학교폭력예방문화지표 개발 및 타당화 ... 119
- 1. 지표개념 및 개발방향 ... 121
- 2. 지표구성 및 내용 구안 ... 122
- 3. 델파이 조사 결과 ... 130
- 4. 예비조사 결과 ... 152
- 5. 최종 지표영역 및 지표 ... 166
- 6. 학교폭력예방문화 지표 타당화 ... 178
- Ⅴ. 결론 및 제언 ... 185
- 1. 결론 ... 187
- 2. 제언 ... 191
- 참고문헌 ... 197
- ABSTRACT ... 201
- 부록 ... 207
- 끝페이지 ... 325
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.