보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-12 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201600011325 |
과제고유번호 |
1105009950 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2016-11-19
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201600011325 |
초록
▼
학교폭력 현상은 하나의 요인으로만 설명될 수 없으며, 개인, 또래집단, 가족, 학교, 지역사회, 국가 혹은 문화적 맥락 등 사회생태학적 관점에서 그 원인이 분석되고 해결 방안들이 모색될 필요가 있다. 학교폭력의 문제를 근본적으로 해결하기 위해서는 학교폭력 발생 사안에 대한 후속 조치를 마련하는 일도 필요하지만, 학교폭력을 미연에 예방할 수 있는 방안을 마련하는 일이 더 중요하다. 기존에는 학교폭력에 대한 예측변인으로 학교의 물리적 환경에 대한 연구가 많이 이루어진 반면, 최근에는 학교 정책, 교사의 태도, 또래집단의 역할, 학교풍토
학교폭력 현상은 하나의 요인으로만 설명될 수 없으며, 개인, 또래집단, 가족, 학교, 지역사회, 국가 혹은 문화적 맥락 등 사회생태학적 관점에서 그 원인이 분석되고 해결 방안들이 모색될 필요가 있다. 학교폭력의 문제를 근본적으로 해결하기 위해서는 학교폭력 발생 사안에 대한 후속 조치를 마련하는 일도 필요하지만, 학교폭력을 미연에 예방할 수 있는 방안을 마련하는 일이 더 중요하다. 기존에는 학교폭력에 대한 예측변인으로 학교의 물리적 환경에 대한 연구가 많이 이루어진 반면, 최근에는 학교 정책, 교사의 태도, 또래집단의 역할, 학교풍토 등 학교폭력을 둘러싼 사회적, 심리적 변인에 대한 관심이 높아지고 있는 추세이다.
교육부도 지난 2014년도 12월 「제 3차 학교폭력예방 및 대책 기본계획(2015~2019)」에서, 학교폭력에 대한 보다 근본적인 대안을 마련하기 위한 방안으로 인성교육 강화와 함께 소통과 배려의 긍정적인 학교문화 조성을 중요한 정책 과제로 제시한 바 있다. 본 연구에서는 학교폭력예방을 위한 긍정적인 학교문화 조성을 위해 학교가 자신의 학교폭력예방문화 실태와 수준을 스스로 진단하고 자율적으로 개선방안을 마련해 갈 수 있도록 학교폭력예방문화 진단도구와 함께 지수를 개발하여 제공하고자 하였다. 또한 본 연구에서 개발된 학교폭력예방문화 지수를 활용하여 우리나라 학교폭력예방문화 수준과 실태를 분석하고, 학교 수준의 투입, 과정, 결과 변인 중 학교폭력 예방문화에 영향을 미치는 변인들을 탐색하고자 하였다. 학교폭력예방문화 지수가 높은 학교와 낮은 학교의 특징, 그리고 학교폭력발생 건수가 높은 학교와 낮은 학교의 특징을 분석하여 학교 폭력예방문화 조성에 있어 중요한 변인이 무엇인지에 대한 시사점을 얻고자 하였다.
이를 위해 첫째, 본 연구에서는 학교폭력 무관용의 학교규범, 학교구성원 간 대인관계 풍토, 학교의 학교폭력에 대한 관심과 지원 등 세 가지 요인을 학교폭력예방문화의 핵심요인으로 설정하고, 이 요인들을 중심으로 학교폭력예방문화를 개념화하고, 학교폭력예방문화 수준 및 유형을 진단할 수 있는 학교폭력예방문화 지수를 개발하였다. 학교폭력예방문화 지수는 1) 이론적 배경 검토를 통한 개념모형 설정, 2) 자료 수집, 3) 탐색적 분석, 4) 가중치 부여 방안 탐색, 5) 표준화 및 종합지수 산출의 절차를 통해 개발되었다.
둘째, 본 연구의 학교폭력예방문화 모형에 근거한 학교폭력예방문화의 3가지 영역 및 10개 하위요인을 지수화한 결과를 기초로 하여, 우리나라 초ㆍ중학교의 학교 특성별 학교폭력예방문화 실태 및 수준을 알아보았다. 분석 결과, 초등학교, 중학교 모두 대체로 대도시나 읍면지역에 위치한 학교보다는 중소도시에 위치한 학교, 소규모 학교보다는 중ㆍ대규모 학교의 학교폭력예방 문화가 낮은 것으로 나타났다. 또한 학교폭력 피해응답률이 높은 학교가 낮은 학교에 비해 상대적으로 학교폭력예방문화 지수가 낮게 나타나, 학교폭력 피해 경험이 학교폭력예방문화와 직접적으로 관련이 있음을 보여주었다. 학교의 학교폭력예방과 관련된 다양한 교육활동 지원에 따른 학교폭력예방문화의 차이를 살펴본 결과에서는 초등학교의 경우 동아리 참여가 높은 학교에서 학교폭력 예방문화가 높게 나타난 반면, 중학교에서는 동아리 참여보다는 또래조정, 또래상담, 자치법정등 학생자치활동 참여가 학교폭력예방문화와 관련이 있는 것으로 나타났다.
셋째, 학교폭력예방문화지수에 영향을 미치는 요인을 탐색하기 위해서 위계적 회귀분석을 실시하였다. 초등학교의 경우 투입변인 중에서 통계적으로 유의미한 영향을 준 변인은 없었으며, 과정변인 중에서는 학교평균 교사의 학교폭력 예방지원활동, 동아리참여율, 학생대상 예방교육 평균시간 순으로 통계적으로 유의미한 정적인 영향을 주는 것으로 나타났고, 작년도 결과변인인 2014년 학교폭력 피해응답률이 올해인 2015년 학교폭력예방문화 지수와 부적인 관계에 있는 것으로 나타났다. 반면 중학교의 경우 초등학교와는 다르게 투입변인 중에서 특별광역시에 위치한 학교가 그렇지 않은 학교보다 학교폭력예방문화 지수의 평균값이 높았으며, 과정변인 중에서도 초등학교와는 다르게 학교평균 교사의 교사-학생 관계, 학생자치활동 참여율 순으로 통계적으로 유의미한 정적인 영향을 주는 것으로 나타났고, 학교평균 교사의 학교폭력 무관용 규범이 통계적으로 유의미한 부적인 영향을 주는 것으로 나타났으며, 초등학교 결과와 동일하게 작년도 결과변인인 2014년 학교폭력 피해응답률이 올해인 2015년 학교폭력예방문화 지수와 부적인 관계에 있는 것으로 나타났다.
넷째, 학교폭력예방문화 지수가 높은 학교, 학교폭력 발생 건수 낮은 학교의 특징을 분석하기 위해 학교폭력예방문화 지수 프로파일, 교사 관련 변인, 학교장 관련 변인, 학교폭력 발생 결과 변인들에 대한 분석을 실시하였다. 분석 결과, 학교폭력예방문화 지수가 높거나 학교폭력 발생 건수가 낮게 나오는 학교 모두 학교구성원들의 학교폭력 무관용의 규범이 엄격하며, 학교구성원간 긍정적인 대인관계 풍토가 구축되어 있고, 학교폭력예방 지원활동이 활발히 이루어지고 있는 특징이 공통적으로 나타났다. 특히, 교사들의 학교폭력 무관용 규범이 중요한 변인으로 나타났으며, 교사-학생 간 관계 뿐 아니라 동료교사 간, 교사-학교장 간 관계 풍토가 중요한 변인으로 나타났다.
마지막으로, 본 연구에서는 학교폭력예방문화 지수를 활용한 학교폭력예방문화 실태 분석, 영향 변인 탐색, 학교폭력예방문화 지수가 높은 학교 및 발생 건수가 낮은 학교의 특징 분석에 기초하여 다음과 같은 정책적 제언을 제시하였다.
첫째, 학교폭력 무관용에 대한 엄격한 학교규범을 확립하고 학교구성원들 간의 규범의 공유를 위한 노력을 기울여야 한다.
한 개인이 가지고 있는 태도나 신념은 현재의 행동에 영향을 미칠 뿐만 아니라 미래의 행동 또한 예측할 수 있는 중요한 변인이다. 더 나아가, 한 개인이 속한 집단의 구성원들이 공유하고 있는 태도나 신념 또한 개인의 행동에 중요한 영향을 미친다. 같은 맥락에서, 학생 개인이 가지고 있는 학교폭력에 대한 무관용 신념이나 태도뿐만 아니라 동료집단, 더 나아가 교사나 학교장의 학교폭력에 대한 학교규범은 학생들의 공격적 행동에 중요한 영향을 미친다. 학교구성원들이 학교폭력은 어떤 형태로든 발생하면 안 된다는 강력한 태도와 신념을 가질 때 학교폭력 발생률은 현격히 낮아질 뿐만 아니라 건전한 학교폭력예방문화를 형성해 나갈 수 있을 것이다. 학생 개인뿐만 아니라 또래집단, 더 나아가 교사와 학교장을 포함한 학교구성원들 간에 학교폭력 무관용에 대한 엄격한 학교규범을 확립하고 이를 공유해 나갈 필요가 있다.
둘째, 동아리활동 및 학생자치활동 등 다양한 학생중심 활동을 통해 학교폭력예방문화를 조성해 나갈 필요가 있다.
초등학교에서는 학생들의 동아리 참여율에 따른 학교폭력예방문화의 하위요인들 간에 유의한 차이가 나타난 반면, 중학교에서는 학생들 간의 또래조정, 또래상담, 자치법정 등과 같은 학생자치활동 참여율에 따른 차이가 유의한 것으로 나타났다. 즉 학생들의 동아리나 자치활동 참여는 학교구성원 간 관계(학생-학생 관계, 학생-교사 관계 등) 및 학교의 다양한 지원활동(문화ㆍ예술ㆍ스포츠 활동 등) 요인과 관계가 있으며, 이러한 요인들이 학교의 긍정적인 학교폭력예방문화 조성에 영향을 미친 것으로 볼 수 있다. 따라서 동아리활동이나 학생자치활동을 포함한 다양한 학교활동 지원을 통해 긍정적인 학교폭력예방문화를 조성해 나갈 필요가 있다. 즉 초등학교에서는 창의적 체험활동 시간을 통해 학생들이 다양한 활동에 참여할 수 있도록 동아리활동을 적극적으로 지원해 줄 필요가 있다. 중학교에서는 학생 주도적인 학교활동을 적극 지원해 줌으로써 학생들이 자율적인 자치활동을 활발히 해나갈 수 있는 환경을 조성해 줄 필요가 있다.
셋째, 학교폭력예방문화 조성의 기반으로서 학교구성원 간 긍정적인 대인관계 풍토 조성을 위한 노력이 필요하다.
학교폭력예방문화의 기초로서 학교구성원 간 관계는 교사-학생 간, 교사-교사 간, 교사-학교장 관계 등 다차원적으로 생각해 볼 수 있다. 교사-학생 간 강한 유대관계는 학교폭력 발생 건수를 낮출 뿐 아니라, 학교폭력 피해자가 피해의 후유증으로 학업성적이 떨어지는 현상을 완충하기도 한다. 교사-교사 간 관계, 교사-학교장 간 관계는 학교 전체 분위기에 영향을 줄 뿐 아니라, 학생들에게 긍정적인 관계 형성의 모델이 되기도 한다. 학교구성원 간의 관계 풍토가 학교폭력예 방문화의 중요한 기반을 이루며, 특히 교사-학생 관계는 물론 교사-교사 관계, 교사-학교장 관계가 중요한 변인으로 나타났다. 학교폭력예방문화 조성을 위해서는 직접적인 교사-학생 관계 뿐 아니라 간접적인 환경으로서 교사-교사 간 관계, 교사-학교장 간 긍정적인 관계 형성 노력을 기울일 필요가 있다. 이를 위해 현직교사를 대상으로 교사-학생 관계 등 관계 측면의 멘토링 등 현직 교육이 강화될 필요가 있으며, 예비교사교육 단계에서도 교사-학생 간 관계의 중요성과 민감성을 키워 줄 수 있는 교원양성 교육과정이 마련될 필요가 있다.
넷째, 학교폭력예방문화 진단도구 및 지수를 활용하여 학교폭력예방문화의 강약점을 파악하고 자율적인 노력을 기울일 수 있도록 안내할 필요가 있다.
본 연구에서 개발된 진단도구 및 지수를 활용하여 단위학교 차원에서 학교폭력예방문화의 강약점을 파악하여 자율적인 개선 노력을 유도하고, 시도교육청, 교육부 수준에서는 해당 교육청내 학교들의 학교폭력예방문화의 강약점 진단결과를 활용하여 컨설팅 제공 및 정책 구안의 기초자료로 활용할 필요가 있다.
다섯째, 학교폭력예방문화 지수의 의미와 활용방법에 대한 교원의 연수와 매뉴얼 제작 및 보급이 필요하다.
학교폭력예방문화 지수가 학교폭력예방에 의미있고 중요한 정보를 제공하기 위해서는 무엇보다도 교원과 학교장을 포함한 학교행정 실무자 및 교육정책 결정자들이 학교폭력예방문화 지수의 의미를 명확하게 인지할 필요가 있다. 또한 학교폭력예방문화 지수를 보다 적절하게 활용하기 위해서 구체적이고 상세한 활용방법에 대한 연수를 실시하고 연수내용의 전이효과를 극대화하기 위해서는 매뉴얼 보급이 함께 이루어져야 한다.
여섯째, 학교급에 따라 학교폭력예방문화 지수에 영향을 미치는 요인이 상이함으로 학교급에 따른 학교폭력예방정책을 구안하여 시행할 필요가 있다.
학교폭력예방정책의 실효성을 극대화하기 위해서 무엇보다도 자료기반 또는 증거기반 정책결정을 할 필요가 있고 그런 의미에서 각 시도교육청 단위나 각 단위학교 단위에서도 학교폭력예방 문화 지수에 영향을 미치는 요인을 측정하여 분석할 필요가 있다. 이런 맥락적인 정보를 고려하여 생태학적인 관점에서 학교폭력예방의 맞춤형 정책의 필요성을 인식해야 한다. 또한 학교폭력 예방정책의 시행효과를 극대화하기 위해서도 먼저 학교급에 따라서 우선순위 설정과 절대기준에 따른 각 영역별 하한선 설정을 할 필요가 있다.
일곱째, 학교폭력예방과 학교폭력피해의 상호작용 관계 예측을 통한 정책 수립 및 실행이 필요하다.
학교폭력예방문화 지수에 영향을 미치는 요인으로 작년도 결과변인인 학교폭력 피해응답률과 상호관련이 있음을 볼 때, 지속적이고 장기적인 안목에서 학교폭력예방정책을 기획할 필요가 있다. 특히 점진적으로 학교폭력 피해응답률을 낮추어 가기 위해서는 무엇보다도 학교폭력예방과 학교폭력 피해가 상호작용하는 점을 분명히 인지하고 관련 자료를 측정하여 모니터하는 정책을 기획할 필요가 있다. 또한 빅데이터 관점에서 한 학교에서의 측정 및 분석된 자료를 학교 내에서만 공유하기 보다는 우리나라 전체의 자료로 수집할 필요가 있고, 축적된 빅데이터를 분석하여 학교폭력예방과 학교폭력 피해의 상호작용 관계를 예측하는 정책을 시행할 필요가 있다.
또한 본 연구에서는 연구결과의 현장 활용도 및 정책 기여도를 높이기 위해 단위학교, 시도교육청, 교육부 수준에서 학교폭력예방문화 진단도구 및 지수의 활용 방안을 제시하였다.
첫째, 단위학교 수준에서는 본 연구에서 제시한 학교폭력예방문화 진단도구를 통해 자신의 문화를 진단하고, 그 결과를 토대로 구성원들이 구체적인 해결 방안을 모색할 수 있다. 단위학교 수준에서 활용할 수 있도록 학교폭력예방문화 진단도구의 목적, 진단 영역, 진단 방법, 진단 결과 해석 방법 등을 제시하였다.
둘째, 시도교육청 수준에서는 단위학교를 대상으로 하여 학교폭력예방문화 진단도구를 활용한 조사를 실시하고 그 결과를 학교폭력예방문화 구축을 위한 집중 컨설팅 실시, 인적, 물적 자원의 투입에 대한 의사결정 및 정책 우선과제 발굴을 위한 기초자료로 활용할 수 있다.
셋째, 국가 수준에서는 학교폭력예방문화에 대한 표집조사 혹은 시도교육청을 통한 전집조사를 통해 국가 수준의 학교폭력예방문화 실태 및 수준을 모니터링 할 수 있다. 국가 수준에서는 우선적으로 정책적 지원이 필요한 영역을 확인하고, 학교폭력예방 및 대책에 대한 정책적 아젠다를 발굴하여 필요한 예산, 인력 등을 집중적으로 투자하는 등 선제적 대응을 위한 정책 입안 자료로 활용할 수 있다.
Abstract
▼
The school violence cannot occur for a single reason, but there may be many factors causing it. It is necessary to analyze the cause and seek the solution in the point of socio-ecological view, including an individual, a peer group, family, school, local community, nation and cultural background. A
The school violence cannot occur for a single reason, but there may be many factors causing it. It is necessary to analyze the cause and seek the solution in the point of socio-ecological view, including an individual, a peer group, family, school, local community, nation and cultural background. A complete solution to school violence requires violence prevention measures in advance rather than taking follow-up actions after any violent incident occurs. While there used to be plenty of studies on physical environment of schools as a prediction factor for school violence in the past, there is currently a growing attention to social and psychological factors of school violence, such as school policy, teachers’ attitude, the role of a peer group and school climate.
In December 2014, the Ministry of Education announced “The 3rd Master Plan for School Violence Prevention and Measure,” which presented policy issues, such as creating positive school culture of communicating with and being considerate of others as well as reinforcing character education. This study aims to develop and provide tools and indicators for measuring school culture for school violence prevention, so that each school could measure their status and level of the culture for school violence prevention and develop improvement plans to create positive school climate by themselves. In addition, this study analyzes the level and current status of school culture for school violence prevention in Korea with a school culture indicator for school violence prevention developed in this study, and investigates the factors of input, process and result at school level to identify those affecting school culture for school violence prevention. This study also aims to identify important factors of creating school culture for school violence prevention by analyzing the features of both the schools with high and low level of the indicator, and with many violent incidents and a few.
This study first established 3 key factors of school culture for school violence prevention, including norms for nonviolence, interpersonal climate among school members and attention & support to school violence prevention, and then conceptualized the school culture for school violence prevention, and finally developed a school culture indicator for school violence prevention which makes it possible to measure the level and the type of school culture for school violence prevention. The school violence indicator has been developed in the procedure of 1) establishment of a concept model by examining theoretical basis, 2) data collection, 3) exploratory analysis, 4) investigation on a weighting method, and 5) standardization and calculation of a composite indicator.
With the indicators established from 3 main factors and 10 subordinate factors of school culture for school violence prevention, the current status and the level of school culture for school violence prevention has been examined in accordance with the nature of primary and middle schools in Korea. The result indicates that both primary and middle schools located in small and medium-sized cities show lower values in the school culture indicator for school violence prevention those in major cities and rural areas, medium-sized and large schools than small schools respectively. In addition, the indicator value of the schools with high response rate on the school victim survey is relatively lower than the schools with low response rate, which indicates that school violence experience is directly correlated to school culture for school violence prevention. According to the analysis on the difference in school culture for school violence prevention by school support for various educational activities related to school violence prevention, the primary schools with high rate of participation in club activities tend to have higher level of school culture for school violence prevention, whereas participation in student body activities, including peer mediation, peer counselling and a student court, shows more relation to school culture for school violence prevention than participation in club activities in middles schools.
In order to identify factors affecting a school culture indicator for school violence prevention, hierarchical regression analysis has been conducted. As for primary school, there was no statistically significant variable among input variables. Among process variables, there are some statistically significant variables which have a static effect on the indicator in the order of teachers’ participation in school violence prevention activities, participation rate in club activities and average time spent in school violence preventive education for students. It is also shown that response rate on the school victim survey in 2014 has a negative relation with the school culture indicator for school violence prevention in 2015. On the contrary, the middle schools in major cities have higher average value of the school culture indicator than those in small and medium-sized cities and rural areas. Among process variables, there are some statistically significant variables which have a static effect on the indicator in the order of teacher-student relationship and participation rate in student body activities. It is also shown that teachers norms for nonviolence has a statistically significant negative effect, and response rate on the school victim survey in 2014 has a negative relation with the school culture indicator for school violence prevention in 2015, which is the same with the primary schools.
In order to analyze the features of the schools with high value of a school culture indicator for school violence prevention and a small number of violent incidents, this study analyzes the profiles of a school culture indicator for school violence prevention, teacher-related factors, principal-related factors and influencing factors on school violence. The analysis shows that all the schools have strict norms for nonviolence, positive interpersonal climate among school members, and active support for school violence prevention. In particular, teachers norms for nonviolence turns out to be an important factor, as well as teacher-student, teacher-teacher and teacher-principal interpersonal climate.
This study provides following policy suggestions based on the analysis of current status of school culture for school violence prevention utilizing the indicator, investigation on influencing factors, and the feature analysis on both schools with high value of the indicator and with a small number of violent incidents.
First, It is required to make efforts on establishing strict school norms for nonviolence and sharing the norms among the school members. The attitude and belief of an individual not only influences current actions, but also works as an important factor to predict future actions. Moreover, the attitude and belief shared by the members of the community extends a significant influence on the actions of an individual. In the same vein, the attitude and norms for nonviolence of an individual student as well as that of a peer group, teachers and the principal has a considerable influence on aggressive actions of the students. When the school members share strong attitude and belief toward nonviolence, school violence will drastically decrease and positive school culture for school violence prevention will be created. Not only an individual students, but also the whole school members, including a peer group, teachers and the principal, need to establish and share strict school norms for nonviolence.
Second, it is necessary to create school culture for school violence prevention through various student activities, such as club activities and student body. While primary schools show significant difference among subordinate factors of school culture for school violence prevention in accordance with participation rate in club activities, middle schools with participation rate in student body activities, including peer mediation, peer counselling and a student court. Namely, students’ participation in club activities or student body activities has correlation with the factors of interpersonal relationships (student-student and student-teacher relationships) and various support activities by the school (culture, arts and sports activities), and those factors extend a significant influence on creating positive school culture for school violence prevention. Consequently, it is necessary to create positive school culture for school violence prevention by supporting various school activities, including club activities and student body activities. Primary schools need to provide active support for club activities, so that the students could participation in various activities during the creative experience classes. Middle schools should support student-led activities to create environment in which the students engage in autonomous activities.
Third, the efforts to create positive interpersonal climate among school members are required to create the basis of school culture for school violence prevention. The interpersonal relationships among school members as a basis of school culture for school violence prevention may be considered having a multi-dimensional feature of teacher-student, teacher-teacher and teacher-principal relationships. Strong teacher-student ties not only reduce the number of violent incidents, but also help prevent the victim from being poor in academic work due to the aftermath of violence. Teacher-teacher and teacher-principal relationships have an effect on the whole school climate, as well as they may work as a model for students to create positive relationships. The interpersonal climate establishes the important basis of school culture for school violence prevention, as all the relationships among the school members turn out to be important factors. In order to create school culture for school violence prevention, it is important to develop positive climate not only in direct teacher-student relationship, but also in teacher-teacher and teacher-principal relationships as indirect environment. To this end, it is necessary to enhance in-service teacher training, such as mentoring programs for teacher-student relationships, and also to provide pre-service teachers with educational programs to help them understand the importance and sensitiveness of teacher-student relationships.
Fourth, it is required to provide guidance to help schools identify their own strengths and weaknesses in school culture for school violence prevention and make autonomous efforts with measuring tools and indicators in school level. Municipal offices of education and the Ministry of Education will utilize the results of measuring the strengths and weaknesses of each school for base data to provide consultation and establish policies.
Fifth, it is necessary to provide teachers with training sessions on the meaning of and how to use the school culture indicator for school violence prevention, and to develop and distribute an instruction manual for the indicator. In order for the indicator to play a significant and important role in school violence prevention, the top priority is to make all the people concerned, including education policy makers, administration staff of schools, principals and teachers, fully understand the meaning of the school culture indicator for school violence prevention. In addition, it is required to conduct training sessions on how to fully utilize the indicator and to distribute an instruction manual simultaneously in order to maximize the transition effect of the training sessions.
Sixth, as the influencing factors on the school culture indicator for school violence prevention vary according to the level of school, the school violence prevention policy needs to be developed and implemented in accordance with the level of school. To maximize the effectiveness of school violence prevention policy, decision making is required to be done based on data and evidence. In that sense, the influencing factors on the school culture indicator for school violence prevention need to be measured and analyzed in municipal offices of education and school level. Considering such contextual information, it is necessary to understand the necessity of customized policy for school violence prevention in the point of ecological view. Besides, for maximization of the effectiveness of school violence prevention policy reasons, it is required to determine priority by level of school and establish a lower limit of each areas in accordance with each standard.
Lastly, it is necessary to establish and implement a policy by predicting correlation between school violence prevention and victimization. According to the fact that response rate on the school victim survey which is the outcome variable from the last year study has correlation with the school culture indicator for school violence prevention, the school violence prevention policy needs to be planned in the continuous and long-term perspective. In particular, to reduce response rate on the school victim survey gradually, the most important thing to do is to understand the correlation between school violence prevention and victimization, and to devise a policy of measuring and monitoring relevant data. From the Big Data point of view, the measured and analyzed data of a school would rather be collected in national level than stay in the school, and the accumulated Big Data needs to be analyzed to develop and implement a policy for predicting correlation between school violence prevention and victimization.
This study suggests some ways to utilize measuring tools and indicators of school culture for school violence prevention in school, municipal offices of education and national level respectively so as to enhance utilization of the results and contributions to the policy.
First, in school level, the school members can measure their own level of school culture for school violence prevention with the measuring tools provided by this study, and come up with detailed solutions based on the results. This study provides the purpose, measuring areas and measuring methods of the measuring tools of school culture for school violence prevention as well as the ways to interpret the results, so that each school may utilize those tools.
Next, municipal offices of education may conduct a survey for schools with the measuring tools of school culture for school violence prevention. They can utilize the results as the basis for implementing focused consultation for creating school culture for school violence prevention, making decision on input of human and material resources, and developing priority policy tasks.
Finally, in national level, it is possible to monitor the current status and the level of school culture for school violence prevention by conducting a sampling survey or a collection survey through municipal offices of education. The Ministry of Education can utilize the base data to make a policy for preemptive measures which include identifying the areas in need of policy support, drawing up a policy agenda for school violence prevention and measure, and then making a concentrated investment of a policy, budget and human resources.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.