보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
정동철
|
참여연구자 |
김지하
,
김영식
,
강신혜
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201700003922 |
과제고유번호 |
1105011387 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2017-09-20
|
키워드 |
교육복지.교육복지우선지원사업.탈북청소년 교육지원사업.다문화학생지원사업.educationally underprivileged.Education Welfare Priority Program.Education Support Program for North Korean Migrants.Education Support Program for Multi-Cultural Families.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700003922 |
초록
▼
■ 연구 결과
◦ 교육복지사업 재정 현황
- 학생수 감소 추세를 감안하더라도 교육복지 재정의 규모는 완만한 증가세가 예상되나, 보편적 복지정책에 비하여 선별적 복지정책에 대한 투자는 위축되고 있음
- 지방교육재정은 의존재원의 비중이 높고, 고정적 경직성 경비의 비중이 과다하여 복지재정의 확보 및 운영에 태생적 한계가 있어서 추가적인 재정의 확보가 필요함
- 교육부 특별교부금 사업에서 포괄하는 교육복지 정책의 대상뿐만 아니라 프로그램의 내용과 범위도 확대되고 있음
- 시・도교육청, 사업별 학생 1인당 지원금
■ 연구 결과
◦ 교육복지사업 재정 현황
- 학생수 감소 추세를 감안하더라도 교육복지 재정의 규모는 완만한 증가세가 예상되나, 보편적 복지정책에 비하여 선별적 복지정책에 대한 투자는 위축되고 있음
- 지방교육재정은 의존재원의 비중이 높고, 고정적 경직성 경비의 비중이 과다하여 복지재정의 확보 및 운영에 태생적 한계가 있어서 추가적인 재정의 확보가 필요함
- 교육부 특별교부금 사업에서 포괄하는 교육복지 정책의 대상뿐만 아니라 프로그램의 내용과 범위도 확대되고 있음
- 시・도교육청, 사업별 학생 1인당 지원금액의 차이가 크게 나타남
- 교육부의 특별교부금 사업의 장기적인 집행보다는 안정적 재원확보를 통한 지방이양을 고려하여 사업을 조정할 필요가 있음
◦ 교육복지우선지원사업의 현황 및 운영실태
- 교육복지우선지원사업의 2011년부터의 지방이양은 지방교육행정과 학교행정 및 경영 측면에서 사업의 혁신과 변화를 모색하는 차원에서 큰 의미를 가짐
- 지역 및 학교의 특성을 반영한 자율적이면서도 유연한 사업 운영 체제를 갖추게 되었음
- 그럼에도 불구하고 사업기관 간의 연계는 여전히 미비한데, 이는 지역사회 교육복지 네트워크 구축의 미흡과 연계 업무를 담당할 전문인력 부족 등과 같은 문제에 기인함
- 사업에 대한 평가가 주로 정량적 지표에 초점을 맞추어 있어서 프로그램 및 교육과정의 질적 수준 제고에 초점을 맞춘 통합적면서도 종합적인 사업 지원 체제 구축 및 성과 평가시스템 운영이 필요함
◦ 탈북청소년 교육지원사업의 현황 및 운영실태
- 2008년부터 시작한 사업의 재정규모가 크게 확대되어 개별학생의 지원금에 대한 체감도는 다른 사업보다 높을 수 있으나 예산 사용의 자율성이 부족함
- 탈북청소년에 대한 지원사업은 교육부와 통일부가 역할을 분담하고 있지만, 실제 사업의 진행 측면에서는 교육부와 통일부의 업무를 연계하여 진행할 필요가 있음
- 탈북청소년을 지원하는 사업은 단기간에 성과를 볼 수 있는 종류의 사업이 아니기 때문에 장기적인 안목에서 각종 프로그램을 구상할 필요가 있음
◦ 다문화학생 교육지원사업의 현황 및 운영실태
- 정책대상을 이주배경을 지닌 가정만으로 특정하여 낙인이나 역차별의 문제가 발생할 소지가 있음
- 학령인구 구조의 변화에 따라 초등학교 중심의 정책에서 중고등학교를 대상으로 하는 정책의 보완이 요구됨
- 중도입국자 자녀들의 증가에 따른 이들을 위한 정책의 도입이 필요함
◦ 교육복지 사업의 발전방향
- 정책대상을 선별하여 지원하는 것은 이들이 우리사회에서 타자로 계속 남는 것을 의미하는 것이기 때문에 저소득층 학생, 탈북청소년, 다문화가정학생, 그리고 그 외의 학생 모두가 다름에 대한 인식변화를 바탕으로 한 사회통합을 위한 학교교육의 정책대상이 되어야 함
- 교육복지사업의 근본적인 목적 중의 하나는 아동이나 청소년에게 투자하여 이들의 역량을 향상시켜 성인이 되었을 때 사회의 일원으로서 자립할 수 있도록 지원하여 빈곤의 대물림을 방지하는 것임
- 미래의 빈곤위험을 사전에 예방하여 복지의존성을 약화시키는 미래지향적인 교육복지사업을 설계하기 위해서는 보편적인 복지의 틀을 기반으로 하여 세밀한 선별적인 프로그램의 운영이 요구됨
( 출처 : 연구요약 )
Abstract
▼
The purpose of this study is to analyze the status of education support for the educationally underprivileged and suggest the development plan of the education welfare policy in the era of social polarization. Despite the steady enlargement of budget for education welfare policies, it is necessary t
The purpose of this study is to analyze the status of education support for the educationally underprivileged and suggest the development plan of the education welfare policy in the era of social polarization. Despite the steady enlargement of budget for education welfare policies, it is necessary to secure financial stability and construct selective welfare programs based on the universal welfare framework for the social investment welfare.
Interests and discussions on the income inequality have been increased since the financial crisis in the late 1990s and the global economic crisis in the late 2008. Unlike in the past, welfare policies for new social risks such as low fertility, aging, working poverty, and social polarization are concerned rather than simple poverty and inequality. In the education sector, the government policies for the welfare of the educationally underprivileged began to appear since the late 1990s. The total amount of education welfare budget implemented by the Ministry of Education has increased from 4,600 billion won in 2011 to 7,162 billion won in 2013. Given studies on education welfare are discussed with more emphasis on the effectiveness of policies rather than theoretical aspects. In this study, education welfare programs are discussed in the perspective of social investment policy, which encompassing both universalism and selectionism in welfare studies.
Regrading education welfare policy budget, even though the number of students is declining, the size of education welfare financing is expected to increase moderately,but investment in selective welfare policies is shrinking compared to universal welfare policies. Local education finance requires additional financial resources because it has a high proportion of dependent resources and a high proportion of fixed spending expenses,which is inherently limited in securing and operating welfare programs. It is necessary to adjust the education welfare programs considering the local transfer through securing stable financial resources rather than the long-term implementation of the Ministry’s special grant project.
The transfer of Education Welfare Priority Program from central to local government in 2011 is a great innovation and change of business in local education administration, school administrative and management. It has an autonomous and flexible business operating system that reflects the characteristics of the region and the school. Nevertheless, the linkages between business organizations are still insufficient. It comes from the insufficient establishment of community of Education Welfare Network due to the lack of professionals to carry out linkage work. While the evaluation of program focuses mainly on quantitative indicators, it is necessary to establish an integrated and comprehensive support system focusing on improving the quality of programs and curriculum.
Since the Education Support Program for North Korean Migrants in 2008, the budget has expanded significantly for the individual students to experience higher funding than other program beneficiary however, there is lack of budget autonomy. Although the Ministry of Education and the Ministry of Unification share the role of supporting North Korean defectors in North Korea, the Ministry of Education and the Ministry of Unification are required and the program is not a type of project that can see the results in a short term period.
Regarding Education Support Program for Multi-Cultural Families, there is a problem of stigma or reverse discrimination by specifying policy subject only with assumption of migration background. According to changes in the school-age demographic structure, elementary school-centered policies are required to supplement policy for middle and high schools. There is also need for the introduction of policies for the increase of middle-entry children.
Selection of education welfare policy targets means that the selected continue to remain as others in our society. Therefore, low-income family students, North Korean refugees, multi-cultural students, and other students all need social integration based on their perception of difference. One of the fundamental objectives of the educational welfare program is to invest in children to improve their capacity to help themselves become independent members of society when they become adults, thereby preventing poverty.
To design future-oriented education welfare policies that prevent future poverty risk and weaken welfare dependency, it is necessary to operate detailed program selectively based on universal welfare framework.
( 출처 : Abstracts )
목차 Contents
- 표지 ... 1머리말 ... 3연구요약 ... 5목차 ... 9표목차 ... 12그림목차 ... 14Ⅰ 서 론 ... 15 1 연구의 필요성 및 목적 ... 17 2 연구의 내용 ... 20 3 연구의 방법 ... 21Ⅱ 이론적 배경 및 선행연구 ... 23 1 교육복지와 사회적 투자 ... 25 가. 교육복지와 사회투자적 접근 ... 25 나. 교육복지의 대상 ... 30 다. 교육복지와 국가재정의 운용 ... 33 라. 정책의 집행과정과 관리체계 ... 35 2 선행연구 ... 37 가. 교육복지 정책의 평가 ... 37 나. 교육복지 정책사업의 실태 및 효과 ... 41Ⅲ 교육복지사업 재정 현황 분석 ... 45 1 지방교육재정 구조 ... 47 2 교육부 특별교부금 교육복지사업 현황 ... 51 3 시・도교육청의 교육복지사업 재정 현황 ... 52 가. 분석방법 ... 52 나. 교육복지사업 분류 ... 54 다. 분석결과 ... 55 4 단위학교의 교육부 특별교부금 사업 현황 ... 73 가. 종합분석 결과 ... 73 나. 학교급별 사업비 규모 ... 74 5 시사점 ... 78Ⅳ 교육복지우선지원사업의 현황 및 운영실태 ... 81 1 사업의 주요 내용 ... 83 가. 사업의 배경 및 정책목표 ... 83 나. 교육복지우선지원사업 추진 현황 ... 86 2 사업 추진 체계 및 운영 ... 90 가. 운영체계 및 지원체계 ... 91 나. 전문인력 배치 및 활용 ... 94 다. 교육복지 프로그램 내용 ... 95 3 사업 집행 과정의 효율성과 적정성 ... 98 가. 사업 집행 과정의 적정성 ... 98 나. 사업 집행 과정의 효율성 ... 100Ⅴ 탈북청소년 교육지원사업의 현황 및 운영실태 ... 103 1 사업의 주요 내용 ... 105 가. 사업의 배경 및 정책목표 ... 105 나. 사업의 현황 ... 110 2 관리 체계 및 운영 ... 115 가. 운영 및 지원 체계 ... 115 나. 전문인력 배치 및 활용 ... 120 3 사업집행과정의 효율성과 적정성 ... 123 가. 사업집행 과정의 적정성 ... 123 나. 사업집행 과정의 효율성 ... 125Ⅵ 다문화학생지원사업의 현황 및 운영실태 ... 127 1 사업의 주요 내용 ... 130 가. 사업의 배경 및 정책목표 ... 130 나. 사업의 현황 ... 137 2 관리 체계 및 운영 ... 142 가. 운영 및 지원 체계 ... 142 나. 전문인력 배치 및 활용 ... 147 3 사업집행과정의 적정성과 효율성 ... 149 가. 사업집행 과정의 적정성 ... 149 나. 사업집행 과정의 효율성 ... 150Ⅶ 요약 및 제언 ... 153 1 교육복지 사업의 연계 ... 155 2 현황과 문제점 및 개선방안 ... 159 3 교육복지 사업의 발전방향 ... 165참고문헌 ... 167Abstract ... 173끝페이지 ... 177
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.