초록
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Ⅰ. 서 론
21세기에 접어들면서 전기는 전 세계 인류에게 있어 매우 유용한 수단으로 편리하고 빠른 생활을 영위할 수 있도록 현대 사회에 많은 혜택을 주고 있는 것이 사실이다. 그러나 각종 전기제품 및 가전제품 사용의 급증과 동시에 유발되고 있는 전자장에 대해 관련 직업종사자 뿐만 아니라 일반인의 노출기회 증대로 인한 인체영향이 우리 사회가 관심을 가지고 있는 환경문제의 한 부분으로 인식되게 되면서 사회적 관심이 증대되고 있다.
국제적으로는 WHO(국제보건기구) 산하 IARC(국제암연구소)에서 극저주파 대역 전자파
Ⅰ. 서 론
21세기에 접어들면서 전기는 전 세계 인류에게 있어 매우 유용한 수단으로 편리하고 빠른 생활을 영위할 수 있도록 현대 사회에 많은 혜택을 주고 있는 것이 사실이다. 그러나 각종 전기제품 및 가전제품 사용의 급증과 동시에 유발되고 있는 전자장에 대해 관련 직업종사자 뿐만 아니라 일반인의 노출기회 증대로 인한 인체영향이 우리 사회가 관심을 가지고 있는 환경문제의 한 부분으로 인식되게 되면서 사회적 관심이 증대되고 있다.
국제적으로는 WHO(국제보건기구) 산하 IARC(국제암연구소)에서 극저주파 대역 전자파를 발암 가능성을 고려하는 물질(발암 2B등급)로 분류하고 건강 영향에 대한 과학적인 근거는 명확히 밝혀지지 않았지만 가능성을 고려하여 현명한 회피를 할 것을 권고하고 있다. 현대인들은 일상생활 중 가전제품, 휴대전화, 지하철 등 다양한 전자파 발생원에 노출되고 있다. 이 중 지하철 등과 같은 대중교통에서 발생되는 전자파는 타 발생원에 비해 능동적인 전자파 노출 회피가 어렵고 비교적 장시간(출‧퇴근시 매일 1시간 가량) 노출되는 특성이 있다. 따라서 본 연구에서는 대중교통 수단 중 전자파가 많이 발생되는 지하철, KTX 등에 대한 전자파 현황을 파악하고자 하였다.
(출처 : 본문 I. 서 론 8p)
Abstract
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Recently, electric power is used as a very useful tool in the world since it gives us convenient living environment and many benefits to modern society. However, at the same time, the increasing use of electric power in our living environment cause the increase of the exposure to the electromagnetic
Recently, electric power is used as a very useful tool in the world since it gives us convenient living environment and many benefits to modern society. However, at the same time, the increasing use of electric power in our living environment cause the increase of the exposure to the electromagnetic field which affects the adverse effect to human health. So, the exposure to the electromagnetic field in living environment is becoming a social problem. IARC which is a WHO affiliated organization classified the extremely low frequency electromagnetic fields as "possibly carcinogenic to humans" and recommended that there could be some risk, and therefore we need to keep a close watch for a link between extremely low frequency electromagnetic fields and public health.
In this study, the objects to measure the MFD(Magnetic Flux Density) are the transportations which are using electric power like the subway train(line 1〜9, etc), high-speed train(KTX-I, KTX-sancheon) and hybrid car. The range of measurement height of MFD is 0.8〜1.0 m(on the seat). The measurement spots for the train are selected in the middle of each train compartment(pantagraph compartment, motor-driven compartment and the compartment which is not attached by any other electric equipment). The measurement spots for the hybrid car is at the seats of the driver, assistant-driver and passenger(right back seat). The readings were taken at 10 second intervals and the other measurement conditions were followed by IEEE-Std 644-1994.
The MFD of trains was measured from the starting station to the terminal station in each route.(Seoul line 1〜9, Incheon line 1, Incheon international airport line, Kyongui line, Bundang line, Gyeonchun line, Joongang line, Suin line) The MFD of hybrid car is measured at the running conditions of constant velocity(20 km/h, 40 km/h, 60 km/h, 80 km/h, 100 km/h) and acceleration(2,000 rpm, 3,000 rpm, 4,000 rpm) on the driving test road of NIER.
From the study, we found that the average and the range of the MFD in the DC power subway train are 2.4 mG and 0.1 〜 125.9 mG, respectively.
And the average and the range of the MFD in the AC power subway train are 10.4 mG and 0.0 mG 〜 156.3 mG, respectively. So, the average MFD of the AC power subway train is about 4 times higher than that of the DC power subway train. And the maximum MFD of 156.3 mG measured in the subway train was found to be lower than the reference level(833 mG, 60 Hz) of ICNIRP for exposure to time varying magnetic fields.
The results of this study regarding the characteristics of ELF-MFD for subway, KTX(high-speed train) and the hybrid car will be useful to derive the ELF-MFD exposure coefficient from our living environment in the next study.
(출처 : Abstract 6p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 목차 ... 2
- 표목차 ... 4
- 그림목차 ... 5
- Abstract ... 6
- Ⅰ. 서론 ... 8
- Ⅱ. 연구내용 및 방법 ... 10
- 1. 조사대상 ... 10
- 가. 국내 철도 등 대중교통 수단 현황조사 ... 10
- 나. 측정 장비 ... 10
- 2. 연구방법 ... 12
- 가. 사용전력(교류 및 직류) 종류에 따른 전자파 발생 특성 조사 ... 13
- 나. 철도차량 종류에 따른 전자파 발생 특성 ... 14
- 다. 하이브리드 자동차 전자파 발생 특성 ... 15
- Ⅲ. 연구결과 및 고찰 ... 18
- 1. 국외의 교통수단 별 전자파 발생량 비교 ... 18
- 2. 수도권 지하철 전자파 방출량 측정 결과 ... 19
- 가. 조사대상 지하철 제원 ... 19
- 나. 사용전력 종류에 따른 전자파 발생 특성 ... 20
- 다. 변속장치(GTO 및 IGBT 방식) 종류에 따른 전자파 발생 특성 ... 22
- 3. KTX 전자파 발생 특성 ... 24
- 가. 철도차량 운행 정보 및 전자파 측정 위치 ... 24
- 나. KTX 전자파 현황 ... 24
- 4. 하이브리드 자동차에서 방출하는 전자파 특성 ... 25
- 가. 작동조건에 따른 전자파 발생 현황 ... 25
- Ⅳ. 결론 ... 27
- 1. 국외 교통수단 전자파 발생량 비교 ... 27
- 2. 수도권 지하철 전자파 방출량 측정 결과 ... 27
- 3. KTX 전자파 발생 특성 ... 28
- 4. 하이브리드 자동차 전자파 특성 ... 28
- 참고문헌 ... 29
- 끝페이지 ... 30
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