보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
연구책임자 |
박지연
|
참여연구자 |
김연중
,
최진용
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-10 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201700008956 |
DB 구축일자 |
2017-10-28
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700008956 |
초록
▼
연구 배경
○ 농업의 성장이 지속적으로 부진하고 농촌의 노령화가 빠르게 진행되고 있는 실정에서 농업벤처가 농업의 미래성장산업화와 청년 일자리 창출을 위한 동력으로 부상하고 있음.
○ 기술의 발달이나 농업벤처 활성화에 대한 공감대 형성에도 불구하고 농업은 자본투자가 정체되어 있고 농식품 벤처로 신규 인증 받는 건수는 오히려 계속 감소하는 등 농촌의 변화하는 현실과 산업 성장 간 격차가 있는 상황임.
○ 농식품 부문 벤처창업 지원 사업은 홍보 부족, 추진체계 미비 등으로 인해 타 부처의 창업 지원사업에 비
연구 배경
○ 농업의 성장이 지속적으로 부진하고 농촌의 노령화가 빠르게 진행되고 있는 실정에서 농업벤처가 농업의 미래성장산업화와 청년 일자리 창출을 위한 동력으로 부상하고 있음.
○ 기술의 발달이나 농업벤처 활성화에 대한 공감대 형성에도 불구하고 농업은 자본투자가 정체되어 있고 농식품 벤처로 신규 인증 받는 건수는 오히려 계속 감소하는 등 농촌의 변화하는 현실과 산업 성장 간 격차가 있는 상황임.
○ 농식품 부문 벤처창업 지원 사업은 홍보 부족, 추진체계 미비 등으로 인해 타 부처의 창업 지원사업에 비해 인지도가 낮으며, 벤처창업 관련 범부처 지원사업은 농업의 특수성이 고려되지 않아, 미래성장 가능성에 비해 현 산업구조상 경쟁력이 낮은 농업분야 특성에 맞는 지원 방안을 마련할 필요가 있음.
○ 농업의 미래성장산업화를 앞당기고 농산업의 새로운 일자리를 창출하기 위한 기술기반 벤처 창업을 촉진하기 위해 정부부처의 농식품 벤처관련 제도와 정책의 추진실태 및 문제점을 파악하고, 농식품 벤처기업의 실태와 창업 성공요인 및 애로사항을 조사·분석하여 과학기술 기반 농식품 벤처창업 활성화를 위한 정책방안을 제시하고자 함.
연구 방법
○ 농식품 벤처기업과 일반 농식품 기업의 전반적인 실태와 운영현황, 창업 시 문제점 등을 살펴보기 위하여 설문조사를 실시하였으며, 설문자료를 토대로 도구적 회귀분석을 이용하여 농식품 벤처기업의 성공요인 및 창업성공요인의 정량적 분석을 실시함.
○ 농식품 벤처창업 지원기관 설문조사를 통해 농식품 벤처창업 지원 네트워크를 분석하고 각 기관별 수행 중인 역할과 강화해야 할 역할, 농식품 벤처창업 지원 네트워크의 강약점을 분석함.
○ 관련 문헌과 담당자와의 심층면접을 통해 농림수산식품모태펀드의 운영방식과 현황에 관한 조사를 실시함.
○ 우리 정부의 농식품 벤처 창업 지원제도 및 정책, 일본의 농업 벤처 실태와 정책에 대해서는 위탁연구를 실시함.
농식품 벤처기업 실태 진단
○ 2015년 농식품 벤처기업의 평균 매출액은 51.8억 원이며, 2014년 기준 농식품 벤처기업의 평균 매출액은 일반 벤처기업의 63%, 평균 영업이익율은 74% 수준으로 매출의 규모는 일반 벤처기업에 비해 작으나 매출액영업이익률은 오히려 다소 높음.
○ 매출이나 영업이익의 규모보다 인력의 규모가 커서 1인당 매출액/영업이익이 적게 나타나며 일반 벤처기업에 비해 비정규직 비율이 높아 인력운영의 안정성이 낮은 것으로 분석됨.
○ 농식품 벤처기업은 자사의 품질과 기술 경쟁력을 우수하다고 자체평가하고 있으나, 상표권을 제외한 산업재산권을 일반 벤처기업보다 적게 보유하고 있으며, 해외특허나 국제규격을 보유하지 못한 기업의 비율도 일반 벤처기업보다 높음.
- 현재 가장 필요한 교육분야에서 기술사업화가 세 번째로 높게 나타나 농식품 벤처기업의 기술을 사업화시키고 산업재산권으로 연계시키는 노력이 필요한 것으로 판단됨.
- 연구인력 및 총근로자수대비연구인력비율이 일반 벤처기업보다 낮게 나타나 농식품 벤처기업의 자체 연구개발 투자도 강화되어야 함.
○ 농식품 벤처기업의 경영상 가장 큰 애로사항으로 해외시장 개척이 나타났으며 해외진출에 대한 관심 또한 높은 것으로 보이나, 해외특허나 국제규격을 보유한 농식품 벤처기업의 비율이 40%로 일반벤처의 51%보다 낮은 것으로 나타나 해외진출을 위한 기술력이나 준비는 다소 부족한 것으로 판단됨.
○ 자금 위주의 기존 지원정책에서 벗어나 지원정책의 다양화가 필요함.
- 농식품 벤처기업은 창업 전 계획수립단계와 창업단계에서 가장 많이 겪은 어려움이 창업자금 조달이라고 응답하였으나, 창업지원기관 담당자와의 심층면접 결과 대부분의 벤처기업이 요구하는 부분이 자금지원이지만 실제로 필요한 것은 아이템 기획력 및 타 기관과의 협조라는 의견이 많았음.
- 실제로 창업 전 계획수립단계와 창업단계에서 상담 및 지원을 받은 분야는 대부분 자금과 마케팅·홍보·유통이었으나 만족도가 높게 나타난 것은 오히려 아이디어 및 기술창업과 기술개발 지원(창업 전 계획 수립단계), 교육과 보증서 지원(창업단계)임.
벤처기업의 기술력과 영업이익은 양의 상관관계
○ 농식품 벤처기업의 성공요인 분석 결과에 따르면, 농식품 벤처기업의 영업이익은 해당기업의 기술력(산업재산권)과 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 보증서 지원 자금과 교육 및 훈련에 대한 적극성이 클수록 증가함. 중소벤처기업이나 대기업과의 협력 또한 벤처기업의 영업이익을 증가시키는 것으로 나타남.
○ 창업 초기의 농식품 벤처기업의 영업이익은 역시 기술력의 영향을 크게 받는 것으로 나타났으며, 업력과 근로자 수가 커질수록 영업이익도 커지는 것으로 나타나 창업초기의 기업일수록 기업의 규모가 영업이익에 큰 영향을 미치는 것으로 사료됨.
농식품 벤처창업 지원기관 네트워크 분석
○ 사회연결망 분석결과 농식품 벤처 창업생태계 내 지원기관들은 농업기술실용화재단과 중앙정부 및 지자체, 농식품 벤처·창업지원 특화센터를 중심으로 네트워킹이 형성되어 있음.
- 농업기술실용화재단과 중앙정부 및 지자체, 농식품 벤처·창업지원 특화센터 순으로 근접중심성 및 타 기관과의 연결강도가 높게 나타나, 이 세 기관이 농식품 벤처 창업생태계 내 다른 기관으로부터 정보나 자원 제공을 많이 요청받는 것으로 분석됨.
- 이 세 기관 이외에 생물산업진흥원은 전체 창업생태계 내 기관들 사이의 정보흐름과 교환에 있어 중요한 중재 역할을 수행하는 것으로 나타남.
농식품 벤처창업 지원 인프라의 강·약점 및 성과 진단
○ 농식품 벤처창업 지원시스템의 강약점 분석결과, 지원기관과 벤처기업 모두 ‘컨설팅 지원’, ‘아이디어 및 기술창업 지원’이 농식품 벤처창업 지원시스템의 강점이며, ‘수출 지원’이 약점으로 나타남.
○ 농식품 벤처창업 지원시스템의 강약점과 강화 중요도를 비교분석해보면, ‘금융 지원’의 개선필요에 대해서는 지원기관과 벤처기업의 의견이 같지만, ‘기술개발’, ‘마케팅·홍보·유통’, ‘시설, 설비 및 운전자금’에 대해서는 지원기관은 개선이 시급하고 판단하고 있는 반면 벤처기업은 위의 분야보다 오히려 ‘수출’, ‘인증’, ‘교육’ 지원 분야의 개선이 필요하다고 생각하는 것으로 나타남.
○ 농식품 벤처 창업생태계 내 지원기관들은 대부분 각 기관들의 현재 역할에 대해 잘 인지하고 있음.
- 농업기술실용화재단은 아이디어 및 기술창업 지원, 농업정책보험금융원은 금융지원, 생물산업진흥원은 시제품제작 지원, 창업보육센터는 금융지원, 농식품 벤처·창업지원 특화센터는 타 기관과의 연계 협력활동 지원의 역할을 주로 하는 것으로 자체 및 외부 평가에서 나타남.
- 하지만 6차산업지원센터나 중앙정부 및 지자체의 경우 현재 수행하고 있는 역할에 대한 인식에 대내외적으로 차이가 있는 것으로 나타났으며, 기관별 향후 강화해야 할 역할에 대한 의견은 자체평가와 외부평가가 대부분 다른 것으로 나타나, 농식품 벤처 창업생태계의 개선을 위해 각 기관의 향후 역할에 대한 기관간의 조정이 필요함.
농식품 벤처창업 촉진을 위한 전략과 방안
○ 첫째, R&D 강화를 통한 농식품 벤처기업의 과학기술역량 향상
- 창업 초기 벤처기업을 대상으로한 R&D 자금 지원 강화
- 기술사업화지원센터(가칭)를 설립하여 농업기술의 사업화 및 기술창업 지원
- 농업부문 R&D에 대한 지속적인 투자와 R&D 성과확산을 위한 R&D 거버넌스의 개선 필요
○ 둘째, 효율성 및 성과 개선을 위한 벤처창업 지원네트워크 구축
- 농식품 벤처창업 지원시스템 내 지원기관들의 상호 이해를 바탕으로하여 각 기관별 역할을 정립 및 조정하여 벤처창업 지원사업의 효율성과 성과 제고
- 생물산업진흥원과 같이 중앙과 지역을 이어주는 기관 설립 필요
- 벤처기업 관리의 효율성을 개선하기 위하여 각 기관들의 벤처기업별 지원 이력 및 정보 공유 시스템을 구축하고, 정기적으로 농식품 벤처기업의 실태조사 실시
○ 셋째, 벤처기업의 수준별·성장단계별 맞춤형 자금지원시스템 구축
- 벤처기업의 수준별·성장단계별 맞춤형 자금지원 실시
- 엔젤투자 활성화를 위해 엔젤투자지원센터(엔젤투자마트) 벤치마킹
○ 넷째, 농식품 특화 전문인력 및 농식품 벤처창업 교육 인력 육성
○ 다섯째, 기업가 정신 및 창업을 독려하는 창업친화적 분위기 조성
- 단계별로 벤처창업을 유도-비교적 창업이 쉬운 사회적기업 등으로 시작하여 기업 운영 중 필요한 기술을 개발하여 기술기반 벤처기업으로 발전할 수 있도록 지원
- 폐업 시 리스크관리에 대한 지원정책 필요
- 중앙정부는 개별 지원사업보다는 세제해택과 같은 인센티브제 등을 통해 창업을 독려하고 신규벤처기업에 투자를 독려하는 창업과 벤처기업에 우호적인 사회분위기를 조성
(출처 : 요약 4p)
Abstract
▼
Background of Research
○ With the continuous sluggish growth of agriculture and the fast aging of the rural population, agricultural venture enterprises have received attention as an engine for the future growth industrialization of agriculture and job creation for young people.
○ Despite
Background of Research
○ With the continuous sluggish growth of agriculture and the fast aging of the rural population, agricultural venture enterprises have received attention as an engine for the future growth industrialization of agriculture and job creation for young people.
○ Despite technology development and the consensus on promoting agricultural venture companies, capital investment in farming has been stagnant, and the number of the new certification of agri-food venture companies has been on the decline, showing a gap between the changing reality in rural areas and industrial growth.
○ Awareness of the support project for the establishment of agri-food venture enterprises is low compared to other departments’ business start-up support projects due to the lack of promotion and an insufficient implementation system. And the uniqueness of agriculture is not considered in the pan-departmental support project related to the establishment of venture enterprises. Accordingly, it is needed to seek support plans suitable for the characteristics of the agricultural sector with low competitiveness in the current industrial structure compared to its future growth potential.
○ To promote the establishment of technology-based venture businesses for the future growth industrialization of agriculture and job creation in the agricultural industry, this study identifies the implementation status and problems of the government’s systems and policies regarding agri-food venture companies, surveys and analyzes the present state of the companies and success factors and difficulties in their founding, and proposes policy plans to boost setting up agri-food venture businesses based on science and technology.
Method of Research
○ We carried out a survey to examine the overall state, operation status, and problems in the establishment of agri-food venture enterprises and general agri-food companies, and then conducted quantitative analysis of success factors in agri-food venture enterprises and success factors in business start-up by using instrumental regression analysis based on the survey data.
○ Through the survey for institutions supporting agri-food venture business start-up, we analyzed a network for supporting the establishment of agri-food venture enterprises, each institution’s current roles and roles to be strengthened, and the network’s strengths and weaknesses.
○ We investigated the operation method and present state of the MIFAFF Fund of Funds through a literature review and in-depth interviews with people in charge.
○ We commissioned research on the Korean government’s systems and policies for supporting the establishment of agri-food venture enterprises and Japan’s current status and policy of agricultural venture companies.
Diagnosis of the Present State of Agri-food Venture Enterprises
○ In 2015, the average sales of agri-food venture enterprises were KRW 5.18 billion. As of 2014, the average sales of agri-food venture enterprises account for 63% of general venture companies’ sales, and their average operating income ratio is 74% compared to general venture companies.
That is, the scale of sales is smaller but the ratio of operating income to sales is somewhat higher compared to general venture companies.
○ It is analyzed that agri-food venture enterprises’ scale of labor bigger than their size of sales or operating income leads to small sales/operating income per capita, and the higher percentage of their temporary workers compared to general venture companies results in the low stability of labor management.
○ Agri-food venture enterprises evaluated the quality and technology competitiveness of their products high. However, they have obtained less industry property right except for trademark rights compared to general venture companies, and the proportion of agri-food venture enterprises without overseas patents or international standards is higher compared with general venture companies.
- Technology commercialization ranked third in the most necessary education field at present. Therefore, it is needed to commercialize agri-food venture enterprises’ technologies, and connect them to industrial property right.
- The number of researchers in agri-food venture enterprises is smaller, and the percentage of researchers in the total workers is lower compared to general venture companies. Accordingly, it is required to strengthen agri-food venture enterprises’ own investment in research and development.
○ The biggest difficulty in agri-food venture enterprises’ management was the development of overseas markets, and their interest in the entry into export markets is high. Nevertheless, the proportion of agri-food venture enterprises with overseas patents or international standards is 40%, lower than 51% of general venture companies, indicating the insufficient technology and preparation for export.
○ Support policies should be diversified beyond the existing support policy centered on funds.
- Agri-food venture enterprises responded that their biggest difficulty in the planning stage before business start-up and the business start-up stage was raising funds for business start-up. In the in-depth interviews with people in charge at business start-up support institutions, many of them said that most venture enterprises demand funding, but the ability to plan items and cooperation with other institutions are actually necessary.
- In fact, although most venture enterprises were provided consulting and support concerning funds, marketing, promotion, and distribution in the planning stage before business start-up and the business start-up stage, their satisfaction was high with support for ideas, technology-based business start-up, and technology development (in the planning stage before business start-up) and education and support for a warranty (in the business start-up stage).
A Positive Correlation Between Venture Enterprises’ Technology and Operating Income
○ The result of an analysis of agri-food venture enterprises’ success factors shows that an agri-food venture enterprise’s operating income has a positive correlation with its technology (industrial property right), and increases if it is more active in support funds for a warranty, education, and training. Cooperation with small and medium-sized venture enterprises or large companies also enhances venture enterprises’ operating income.
○ The operating income of agri-food venture enterprises in the initial stage of founding is much affected by technology. And the longer the years of operation and the more the number of workers, the higher the operating income. Therefore, it is analyzed that companies in the initial phase of founding are more influenced by the economy of scale.
Analysis of a Network of Institutions Supporting the Establishment of Agri-food Venture Enterprises
○ According to social network analysis, support institutions in the ecosystem of agri-food venture business start-up have been networked centered on the Foundation of Agri. Tech. Commercialization & Transfer, the central and local governments, and agri-food venture and business start-up support centers.
- The Foundation of Agri. Tech. Commercialization & Transfer shows the highest closeness centrality and connection strength with other institutions, followed by the central and local governments and agri-food venture and business start-up support centers. Accordingly, it is analyzed that other institutions in the ecosystem of agri-food venture business start-up mainly request these three institutions to provide information or resources.
- In addition to the three institutions, institutes for bioindustry play an important role of arbitration in information flows and exchange among institutions in the business start-up ecosystem.
Strengths and Weaknesses and Performance Diagnosis of the Infrastructure for Supporting the Establishment of Agri-food Venture Enterprises
○ The results of analyzing strengths and weaknesses of the system for supporting agri-food venture business start-up are as follows: both support institutions and venture enterprises point out “consulting support” and “support for ideas and technology-based business start-up” as the system’s strengths, and “export support” as its weakness.
○ The comparative analysis of the strengths and weaknesses of the support system and the importance level of reinforcement shows that support institutions and venture enterprises agree on the need for improving “financial support.” However, while support institutions think that “technology development,” “marketing, promotion, and distribution,” and “facilities, equipment, and working funds” should be improved urgently, venture enterprises think that the fields of support for “export,” “certification,”and “education” need improvement, rather than the above areas.
○ The support institutions in the ecosystem of the establishment of agri-food venture companies are mostly well aware of each institution’s current roles.
- The internal and external evaluation shows the following major roles: the Foundation of Agri. Tech. Commercialization & Transfer supports ideas and technology-based business start-up; institutes for bioindustry supports the production of test products; the Agricultural Policy Insurance & Finance Service and Business Incubators provide financial support; and agri-food venture and business start-up support centers support cooperation activities with other institutions.
- Nonetheless, perceptions of the present roles of Sixth Industry
Support Centers and the central and local governments differ internally and externally. Also, internal and external assessment mostly shows differences in opinions on each institution’s roles to be strengthened. Therefore, to improve the ecosystem of the establishment of agri-food venture companies, it is necessary to coordinate each institution’s future roles among the institutions.
Strategies and Plans to Promote the Founding of Agri-food Venture Companies
○ First, it is needed to enhance agri-food venture enterprises’ science and technology capabilities by strengthening R&D.
- It is required to strengthen support for R&D funds targeting venture businesses newly established.
- It is necessary to support the commercialization of agricultural technologies and technology-based business start-up by setting up a tentatively named “Technology Commercialization Support Center.”
- R&D governance should be improved to continuously invest in agricultural
R&D and expand R&D outcomes.
○ Second, it is needed to establish a network for supporting the founding of venture businesses to improve their efficiency and performance.
- Based on the mutual understanding among support institutions in the system for supporting the founding of agri-food venture enterprises, establishing and coordinating each institution’s roles can enhance the efficiency and performance of the project for supporting venture business start-up.
- It is required to found institutions such as institutes for bioindustry that connect the central government and the provinces.
- To increase the efficiency of venture business management, it is necessary to build a system for sharing each institution’s information and support history by venture company, and to regularly survey the current status of agri-food venture enterprises.
○ Third, it is needed to construct a funding system customized to each level and growth stage of venture companies.
- Funding should be customized to each venture enterprise’s level and growth phase.
- To promote angel investment, benchmarking the Angel Investment Support Center (Angel Investment Mart) is necessary.
○ Fourth, it is required to train agri-food experts and specialists in education on agri-food venture business start-up.
○ Fifth, it is needed to create an atmosphere that encourages entrepreneurship and business start-up.
- The establishment of venture companies can be induced by stages.
Support can be provided to start as a social enterprise relatively easy to found, and then to develop into a technology-based venture company by developing technologies needed in the operation of the enterprise.
- Support policy is necessary for risk management in case of business closure.
- The central government should boost business start-up through incentive systems including tax benefits rather than individual support projects, and create a social atmosphere friendly to business start-up and venture companies that encourages investment in new venture enterprises.
(출처 : ABSTRACT 11p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머 리 말 ... 2
- 요 약 ... 4
- ABSTRACT ... 11
- 목차 ... 18
- 표목차 ... 20
- 그림목차 ... 24
- 제1장 서 론 ... 26
- 1. 연구 필요성 및 목적 ... 26
- 2. 연구 범위, 내용 및 방법 ... 31
- 3. 관련 선행연구 ... 34
- 제2장 농식품 벤처창업 지원제도 및 정책 ... 40
- 1. 정부의 벤처기업 육성 필요성 ... 40
- 2. 벤처 산업 관련 제도 및 주요정책 ... 41
- 3. 농업분야 벤처창업 및 육성 정책 ... 51
- 4. 시사점 ... 58
- 제3장 농식품 벤처기업 운영실태 및 성공요인 분석 ... 60
- 1. 농식품 벤처기업 현황 및 운영실태 ... 60
- 2. 농식품 벤처 성공요인 분석 ... 81
- 3. 우수 농식품 벤처기업 사례조사 ... 85
- 제4장 농식품 벤처창업 지원네트워크와 농림수산식품모태펀드 ... 100
- 1. 농식품 벤처창업 지원네트워크 ... 100
- 2. 농림수산식품모태펀드 ... 118
- 3. 요약 및 시사점 ... 129
- 제5장 일본의 농업벤처 산업의 실태 및 정책 ... 132
- 1. 일본 벤처 산업 발전사 ... 132
- 2. 일본 벤처 산업 관련 제도 및 정책 ... 135
- 3. 일본 농림수산성의 농업 벤처 육성 정책 ... 139
- 4. 일본 농림어업 벤처 산업 성공 사례 ... 145
- 5. 시사점 ... 147
- 제6장 농식품 벤처창업 활성화를 위한 정책적 제언 ... 150
- 1. 연구 요약 ... 150
- 2. 정책 제언 ... 152
- 부록1 농식품 벤처확인기업 기초분석 결과(2016. 5.) ... 162
- 부록2 벤처기업 관련 법령 ... 168
- 부록3 농림수산식품 투자조합 ... 170
- 부록4 농식품 크라우드펀딩 ... 172
- 부록5 일본의 플레이어별(기관별) 벤처 지원 정책과 환경정비 ... 174
- 부록6 일본의 단계별 벤처 지원 시책 ... 177
- 참고문헌 ... 182
- 끝페이지 ... 185
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.