보고서 정보
주관연구기관 |
경희대학교 Kyung Hee University |
연구책임자 |
김명현
|
참여연구자 |
홍성희
,
최진하
,
박윤서
,
이민재
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-06 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
등록번호 |
TRKO201700009949 |
과제고유번호 |
1711025878 |
사업명 |
원자력연구기반확충사업 |
DB 구축일자 |
2017-11-04
|
키워드 |
체험 및 실험교육.원자로실험.노심설계.방사선 실험.현장교육.인력양성.단기 전문 과정.대학 간 학점교류.대학교육 협의체.Experimental Education.Reactor Experiment.Core Design School.Radiation Experiment.Site Field Trip.Manpower Development.Special Short Courses.Inter-University Credit Exchange.University Association.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700009949 |
초록
▼
1) 원자로 실험실습 교육은 AGN-201K 시설을 개방하여 일본 긴키대학교와 나고야대학교, 규슈대학교(21명), 동국대학교(9명), 울산과기대(8명), 조선대학교(8명), 제주대학교(8명) 학생들을 대상으로 실습 교육 실시
2) 단기강좌 개설의 경우 학부 수업인 원자로 노심설계(17명), 대학원 수업인 열수력 수치해석(12명) 수강자에 대하여 강의 및 실습 실시
3) 타 대학 및 기관의 교육 프로그램의 경우 긴키대학교(2명), 한국원자력연구원(9명), 조선대학교(6명), 제주대학교(8명)에 각각 파견하여
1) 원자로 실험실습 교육은 AGN-201K 시설을 개방하여 일본 긴키대학교와 나고야대학교, 규슈대학교(21명), 동국대학교(9명), 울산과기대(8명), 조선대학교(8명), 제주대학교(8명) 학생들을 대상으로 실습 교육 실시
2) 단기강좌 개설의 경우 학부 수업인 원자로 노심설계(17명), 대학원 수업인 열수력 수치해석(12명) 수강자에 대하여 강의 및 실습 실시
3) 타 대학 및 기관의 교육 프로그램의 경우 긴키대학교(2명), 한국원자력연구원(9명), 조선대학교(6명), 제주대학교(8명)에 각각 파견하여 강의 및 실험 참가
4) 원자력시설 실험실습 견학의 경우 한국수력원자력 중앙연구원, 한전원자력연료, 월성원자력발전소, 두산중공업, 한국전력 기술원을 방문(34명)
(출처 : 보고서 요약서 3p)
Abstract
▼
Ⅱ. Research Purpose and Motivation
1) Due to a technical limitation of experiment at HANARO in Korea Atomic Energy Research Institute(KAERI), the reactor experiment program using AGN-201K in Kyung Hee University is required to continuously progress.
2) In 2015, 21 students from Kinki Unive
Ⅱ. Research Purpose and Motivation
1) Due to a technical limitation of experiment at HANARO in Korea Atomic Energy Research Institute(KAERI), the reactor experiment program using AGN-201K in Kyung Hee University is required to continuously progress.
2) In 2015, 21 students from Kinki University, Nagoya University and Kyushu University, 9 students from Dongguk University, 8 students from UNIST, 8 students from Chosun University, 8 students from Jeju University visited the educational center with AGN-201K reactor which has been operated at KHU, and then performed reactor experiments. Satisfaction level of participants was very high and all they wanted to participate in the next year programs continuously. It is required to establish a credit-exchange system which has been active with some partner universities.
3) It is required to maintain the balance of theoretical education and experimental education for the training of nuclear engineers in the department of nuclear engineering. All universities need an improvement both in facility and education system.
4) It is required to make each university specialized in a certain experimental course and share experimental facility to cooperate in education.
Ⅲ. Research Contents and Results
In case of reactor experiment education, reactor experiment by using AGN-201K was very successfully performed with education records; total 54 students and staffs from 8 universities and institutes (21 students from Kinki University, Nagoya University and Kyushu University, 9 students from Dongguk University, 8 students from UNIST, 8 students from Chosun University, 8 students from Jeju University). In case of special short training courses, reactor core design tutorial course have been held successfully, 17 students and newly numerical analysis course for thermal hydraulic has been held with 12 students in 2015. In case of dispatching students to other university's experimental education programs, 25 students from KHU are actively participated (2 students to Kinki University, 9 students to KAERI, 6 students to Chosun University and 8 students to Jeju University). For the site technical tour program, 34 students visited Central Research Institute-Korea Hydrd&Nuclear Power (KHNP-CRI), Korea Electric Power Corporation -Nuclear& Fuel(KEPCO NF), Wolsung Nuclear Power Plant, and Doosan Heavy Industry which helped students to widen their scope to industry and promote to study nuclear engineering for their future career.
IV. Application Plan
1) Development of credit exchange program for each university (progressing now).
2) Settlement of special characteristic each university and building of flexible connection system.
3) Application for study data of different subject of each grade.
4) Application for base data of the research when being a graduated student.
(출처 : SUMMARY 6p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 3
- 요 약 문 ... 4
- SUMMARY ... 6
- CONTENTS ... 8
- 목차 ... 10
- 표목차 ... 12
- 그림목차 ... 13
- 제 1 장 연구개발 과제의 개요 ... 15
- 제 1 절 목적 및 필요성 ... 15
- 제 2 절 목표, 내용 및 성과 ... 21
- 제 2 장 기술개발 현황 ... 22
- 제 1 절 국내외 기술개발 수준 ... 22
- 제 2 절 국내외 기술개발 수준에서 연구결과의 위치 ... 23
- 제 3 장 연구개발 수행 내용 및 결과 ... 24
- 제 1 절 세부연구목표별 주요사항 ... 24
- 제 2 절 추진전략 ... 27
- 제 4 장 원자로 실험 프로그램 단기과정 ... 28
- 제 1 절 단기과정 개요 ... 28
- 제 2 절 단기과정 수행결과 분석 ... 33
- 제 5 장 단기강좌 개설 ... 37
- 제 1 절 원자로 노심설계 실습 ... 37
- 제 2 절 열수력 수치해석 실습 ... 40
- 제 6 장 타 대학 교육 프로그램 참가 ... 43
- 제 1 절 한국원자력연구원 교육 프로그램 ... 43
- 제 2 절 조선대학교 교육 프로그램 ... 46
- 제 3 절 제주대학교 교육 프로그램 ... 52
- 제 7 장 원자력 산업체 견학 프로그램 ... 57
- 제 1 절 원자력 산업체 견학 프로그램 내용 ... 57
- 제 2 절 원자력 산업체 견학 프로그램 수행결과 분석 ... 66
- 제 8 장 연구개발 결과의 활용계획 ... 67
- 제 1 절 실험·실습 프로그램의 결과 ... 67
- 제 2 절 실험·실습 프로그램의 활용계획 ... 67
- 끝페이지 ... 67
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.