보고서 정보
주관연구기관 |
인하대학교 InHa University |
연구책임자 |
김영순
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-06 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
등록번호 |
TRKO201700011414 |
과제고유번호 |
1711025003 |
사업명 |
중견연구자지원 |
DB 구축일자 |
2017-11-04
|
키워드 |
지속가능발전교육.다문화가정자녀.다문화교육.문화다양성.케어 시스템.역량강화.다문화시민성.사회통합.융합연구.ESD.Children for multicultural family.Multicultural education.Convergent Research.Care System.Empowerment.Cultural Diversity.Multicultural Citizenship.Social Integration.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700011414 |
초록
▼
□ 연구의 목적 및 내용
본 연구는 국내 다문화가정자녀의 수가 계속적으로 증가함에 따라 발생하는 학습부진, 학교에서의 따돌림과 부적응, 정체성 혼란 등의 문제가 미래사회를 위협하는 심각한 사회 문제로 발전할 가능성이 크다는 점에 착안하여, 현 시점에서 다문화가정자녀의 문제를 다차원적으로 진단하여 근본적으로 처방하고, 더 나아가 이들이 스스로 당면한 문제를 주체적으로 해결할 수 있는 역량의 함양 및 강화를 위해 지속가능발전교육(ESD)을 활용하여 이들의 가정, 학교, 사회생활을 지원하는 다문화가정자녀 케어 시스템을 구축하는 것을
□ 연구의 목적 및 내용
본 연구는 국내 다문화가정자녀의 수가 계속적으로 증가함에 따라 발생하는 학습부진, 학교에서의 따돌림과 부적응, 정체성 혼란 등의 문제가 미래사회를 위협하는 심각한 사회 문제로 발전할 가능성이 크다는 점에 착안하여, 현 시점에서 다문화가정자녀의 문제를 다차원적으로 진단하여 근본적으로 처방하고, 더 나아가 이들이 스스로 당면한 문제를 주체적으로 해결할 수 있는 역량의 함양 및 강화를 위해 지속가능발전교육(ESD)을 활용하여 이들의 가정, 학교, 사회생활을 지원하는 다문화가정자녀 케어 시스템을 구축하는 것을 목적으로 하였음.
본 연구는 다양한 학문적 영역의 배경을 가진 공동 연구진을 구성하여 다문화가정자녀의 복잡한 문제를 다차원적으로 진단하고 처방하며 더 나아가 이들이 당면한 문제를 스스로 해결할 수 있도록 하는 역량강화를 위한 케어 시스템을 구축함에 있어 필요한 이론적 논리를 체계적으로 정리하고, 이것을 현실적으로 적용할 수 있는 정책의 방향을 제시하며, 현장에서 응용하여 활용할 수 있는 프로그램을 설계함으로써 지역사회-학교-가정을 연동한 다문화가정자녀 케어 시스템의 유기적이고 효율적인 환경을 조성함에 의의가 있음.
□ 연구결과
본 연구의 1차 년도에는 다문화가정자녀 문제의 진단 및 케어 시스템의 이론 모형을 개발하고, 2차 년도에서는 앞에서 개발한 이론 모형을 바탕으로 정책 모형을 제안하였으며, 3차 년도에서는 1차년과 2차년에서 개발한 이론 모형과 정책 모형에 근거하여 프로그램 모형을 제안하였음. 그리고 다문화가정자녀 케어 시스템의 예방형 돌봄은 사회적 포섭 층위에서, 회복형 돌봄은 사회적 융합 층위에서, 역량강화형 돌봄은 사회적 응집의 층위로 설명하였음. 이처럼 지난 연구기간 동안 수행한 연구 성과는 사사표기와 비사사표기 포함하여 다음과 같음.
● 국내저널 KCI 등재/등재후보급 논문 60건 게재
● 국외저널 비SCI급 논문 12건
● 초청강연 6건
● 국내외 학술대회 논문발표 140건(국내 64건, 국제 76건)
● 수상경력 2회
● 저역서 19권
● 보고서 13건
● 국제협력 MOU 3건
● 국제학술대회 개최 3건
● 언론보도 성과 101건
□ 연구결과의 활용계획
본 연구결과는 다문화교육의 패러다임을 변화시킬 최초의 이론 및 정책의 지침서가 될 수 있으며, 지금까지 연구된 다문화교육과 정책의 문제점을 단편적이 아닌 융합적으로 분석하여 지속가능발전교육의 관점에서 다문화교육 논의와 연구에 새로운 지평을 여는 데 기여할 것임. 예컨대, 본 연구결과는 다문화 멘토링 프로그램 개선을 위한 근거자료로써 사용하였고, 대학에서 다문화를 주제로 하는 다문화사회와 교육 관련 강좌 개발에도 활용되었음.
본 연구결과는 다양한 학문분야에서 이론적 토대와 정책입안의 자료로 활용할 수 있음은 물론 본 연구의 결과물을 통해 교육현장의 교사에게는 다문화교육과 지속가능발전교육에 대한 이해를 증진시킴과 동시에 다문화가정자녀를 위한 교육 교재를 개발하는 데 있어서 밑거름이 될 것임. 예컨대, 본 연구결과 중의 하나인 10개 언어로 번역된 다국어 육아가이드『육아투게더』는 현재 인천 서구 100여개 어린이집에 재원중인 다문화가정자녀들을 지원하는 교재로 활용되고 있음.
본 연구결과는 다문화가정자녀 케어 시스템의 이론, 정책, 프로그램 모형개발을 통해 한 사회 내에서 다양한 문화정체성이 조화롭게 공존하는 사회통합과 지속 가능한 다문화사회의 구현에 기여할 수 있음. 예컨대, 본 연구의 성과 중의 한 부분인 국내외 저널 72건의 논문 게재는 다문화가정자녀 돌봄의 담론 영역을 확장시키는 효과가 있음.
( 출처 : 요약문 5p )
Abstract
▼
□ Purpose&contents
This research aims to construct a care system for children from multicultural families that supports their family life, school life and social life in order to help these children reinforce the ability to solve problems independently by applying Education for Sustainable Develo
□ Purpose&contents
This research aims to construct a care system for children from multicultural families that supports their family life, school life and social life in order to help these children reinforce the ability to solve problems independently by applying Education for Sustainable Development(ESD). In order to achieve this, a multi-dimensional diagnosis and according fundamental prescriptions should be promoted. In accordance with the fact that the children from multicultural families are increasing, we are concerned that their learning disabilities, bullying and maladjustment in school and confusion of their identity can turn into a severe social problem that threatens the whole society. Therefore, the purpose of this study is to go beyond simple healing of the problems that children from multicultural families carry and use ESD from a multidisciplinary approach to strengthen their ability to solve problems.
□ Result
In the first year of this research, the theoretical model for prognosis and care system of multicultural children was developed. In the second year, a policy model, based on the previously developed theoretical model, was proposed. In the third year, on the ground of the theoretical model as well as the policy model developed in the preceding two years, a program model was proposed. Also, the preventive care of the multicultural children care system was explained in the social subsumption layer, the restorative care in the social uniting layer, and care for strengthening of ability was explained in the cohesion layer. In this manner, the outcome of the researchconducted in the past research period is as follows.
● 60 articles published in the KCI level/KCI candidate domestic journals
● 12 articles published in non SCI level foreign journals
● 6 guest lectures
● 140 article presentations in domestic and foreign conferences (62 domestic, 68 foreign)
● 2 awards
● 19 publications
● 13 reports
● 3 international cooperation MOUs
● 3 international conferences held
● 101 reports in the press
□ Expected Contribution
The results of this research can serve as a guidebook for the first theory and policy which can change the multicultural education paradigm, not fragmentarily but integrally analyze the problems of multicultural policies researched up until now, and will make a contribution to opening a new prospect for discussion and prospect of multicultural education from the viewpoint of sustainable development education. For instance, the results of this research were used as base data for the improvement of multicultural mentoring program, as well as applied in development of lectures related to multicultural society in university. The results of this research can not only be applied as data for theoretical foundation and policy draft for various academic fields, but also through the output of this research, the understanding of multicultural education and sustainable development education of teachers in the education field will be increased. At the same time, it will serve as a foundation in developing educational textbooks for multicultural children. For example, one of the results of this research is infant care guidebook Childcare Together was translated into 10 different languages. This guidebook is currently being put into practical use as a textbook which aids multicultural children at over 101 kindergartens in Seo-Gu, Incheon. The results of this research, through the development of theory, policy and program models of multicultural children care system, can make a contribution to the realization of social unification and sustainable multicultural society where various cultural identities harmoniously coexist in one society. For instance, a part of the outcome of this research is the effectiveness of the publication of articles in 72 domestic journals have in the expansion of discourse field of multicultural children care.
( 출처 : SUMMARY 6p )
목차 Contents
- 표지 ... 1목차 ... 3연구계획 요약문 ... 4연구결과 요약문 ... 5 한글요약문 ... 5 SUMMARY ... 6연구내용 및 결과 ... 7 1. 연구개발과제의 개요 ... 7 2. 국내외 기술개발 현황 ... 8 3. 연구수행 내용 및 결과 ... 10 4. 목표달성도 및 관련분야에의 기여도 ... 87 5. 연구결과의 활용계획 ... 98 6. 연구과정에서 수집한 해외 과학기술정보 ... 99 7. 주관연구책임자 대표적 연구실적 ... 99 8. 참고문헌 ... 100 9. 연구성과 ... 101 10. 국가과학기술지식정보서비스에 등록한 연구시설·장비 현황 ... 142 11. 연구개발과제 수행에 따른 연구실 등의 안전조치 이행실적 ... 142 12. 기타사항 ... 142별첨 ... 143끝페이지 ... 240
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.