보고서 정보
주관연구기관 |
한국항공우주산업 Korea Aerospace Industries, Ltd |
연구책임자 |
박충진
|
참여연구자 |
차성현
,
박혜은
,
정훈화
,
이성구
,
김승구
,
탁수평
,
김상곤
,
남기은
,
박원영
,
유현덕
,
이진호
,
오충환
,
이창재
,
이두한
,
안준모
,
곽재진
,
차병혁
,
김채성
,
정대희
,
최경욱
,
가광현
,
하영관
,
이영민
,
임태현
,
심준곤
,
김승찬
,
김기남
,
김영하
,
권하
,
배경문
,
고철훈
,
유승하
,
김원주
,
김성종
,
김창익
,
최승용
,
김지원
,
박고은꿈님
,
김경택
,
하상우
,
권대우
,
오정석
,
양용만
,
이상욱
,
권지훈
,
김효봉
,
안병호
,
이국진
,
조정설
,
이현모
,
이인철
,
이은성
,
신승태
,
김일용
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-05 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 |
TRKO201700017224 |
과제고유번호 |
1615008616 |
사업명 |
항공안전기술개발 |
DB 구축일자 |
2017-11-25
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키워드 |
종합군수지원.군수지원분석.신뢰성/정비성.개조형식증명.비행훈련장치.ILS(Integrated Logistics Support).LSA(Logistics Support Analysis.RM(Reliability & Maintainability).K-LIS(KAI Logistics Information System).ATC(Amended Type Certificate).CPT(Cockpit Procedure Trainer).
|
초록
▼
○ 소형 항공기 비행시뮬레이터 국산화 연구결과
• 비행훈련장치 체계설계 기술서, 소프트웨어 요구규격서(SRS: Software Requirement Specification), 개발 규격서, 비행훈련장치 소프트웨어 설계기술서(SDD: Software Design Document), 수락검사 절차서 작성
• 비행훈련장치 4식 제작
• 항공기 성능 튜닝 시스템 개발 특허출원
• 공군사관학교(모의비행훈련실)에서 운영중인 T-103 PARE(조종적성검사/연구장비) 대체 CPT 2대 수주
○ 후속지원 기술
○ 소형 항공기 비행시뮬레이터 국산화 연구결과
• 비행훈련장치 체계설계 기술서, 소프트웨어 요구규격서(SRS: Software Requirement Specification), 개발 규격서, 비행훈련장치 소프트웨어 설계기술서(SDD: Software Design Document), 수락검사 절차서 작성
• 비행훈련장치 4식 제작
• 항공기 성능 튜닝 시스템 개발 특허출원
• 공군사관학교(모의비행훈련실)에서 운영중인 T-103 PARE(조종적성검사/연구장비) 대체 CPT 2대 수주
○ 후속지원 기술 개발 연구결과
• 신뢰성 예측 보고서, Failure Mode Effect and Criticality Analysis,정비성 예측 보고서, 표준화/호환성 보고서, 정비업무분석 보고서,군수지원분석 보고서(LSAR), 창정비개략계획서, 지원장비 보고서,인력운용 보고서, 포장 및 수송보고서, 보급지원 보고서 작성
• 비행교범, 정비교범, 보급교범 등 책자형 기술교범 및 전자식기술교범(IETM) 기본판/후속판 개발
• 한국항공과 공군 정보화 체계 구축을 위한 후속지원 정보체계(K-LIS) 보완
• 운영자(조종사/정비, 보급요원) 교육
○ 탑재장비 장착 및 개조형식증명 시범인증 연구결과
• 탑재장비와 관련된 도면 21종/규격서 2종
• 형식증명자료집(TCDS) 및 개조형식증명(ATC)획득
• 방위사업청 최종감항성 심의 의결 획득
( 출처 : 요약서 7p )
Abstract
▼
Ⅰ. The Overview of research and development
A. Localization development for flight simulator of small aircraft
(1) Purpose and necessity
(a) Purpose
① Study of flight simulator was developed for the purpose of training support with delivery of KT-100 aircraft at Air Force Academy.
(b)
Ⅰ. The Overview of research and development
A. Localization development for flight simulator of small aircraft
(1) Purpose and necessity
(a) Purpose
① Study of flight simulator was developed for the purpose of training support with delivery of KT-100 aircraft at Air Force Academy.
(b) Necessity
① It is necessary for pilot training, qualification maintenance for flight and popularize flight simulator.
B. Follow-on support
Since the KC-100 has been developed with very limited flight and maintenance manuals in the follow-on support field for practical use in the development stage of the aircraft. Therefore, in order to utilize the aircraft efficiently and safely during the practical aircraft operation and life cycle, maintenance support, supply support, and technical support etc. further development of follow-on support for practical use is required.
C. Application of equipment and ATC
(1) The purpose of research and development
(a) The purpose of this certification project is to obtain Amended Type certification of KT-100 airplane by design change.
(2) Necessity of research and development
(a) Assure the certification system and capability of civil aircraft by earning development and certification experiences.
(b) Establish systematical infra of domestic civil aircraft development industry
Ⅱ. Contents of research and development
A. Localization development for flight simulator of small aircraft
(1) Goals
(a) Development for KT-100 CPT(cockpit procedures trainer) in accordance with requirement of Defense Acquisition Program Administration
① Requirement analysis for H/W and S/W
② Detail design and manufacturing
③ Integration test for H/W and S/W
(2) Contents of final development study
(a) Year 8
① Requirement analysis for H/W and S/W on KT-100 CPT
② Layout design on Cockpit, IO, Computer, Visual and IOS system
(b) Year 9
① Detailed design and manufacturing of KT-100 CPT(#1 ~ #4)
② Development of simulation software
③ Integration and test on KT-100 CPT H/W and S/W(#1 ~ #4)
④ Delivery KT-100 CPT(#1 ~ #3)
(c) Year 10
① Delivery KT-100 CPT(#4)
B. Follow-on support
- Analysis of requirements by elements, reflect design
- Easy to follow-on support and sustain ability, minimization research of operation maintenance cost
- Requirements analysis of support equipment and tools
- SERD(Support equipment recommendation data) development
- Curriculum research of pilot, mechanic and distributor
- Research and development of instruction, acquire educational equipment
- Development technical manual
- Research and development of supply specifications list
- Calculate maintenance and supply manpower
C. Application of equipment and ATC
- Analysis of requirements by elements, reflect design
- Change design
- Evaluation System Safety
Ⅲ. Final output of research and development
A. Localization development for flight simulator of small aircraft
(1) Summary of final output
(a) Completion of FTD level 4 CPT development in accordance with AC120-45A
(b) Completion of requirement analysis, detail design, integration and test
(c) Writing out design documents(10 volumes), Acceptance Test Procedure document(1 volume), application for a patent(1 case) and Manufacturing CPT(4ea)
B. Follow-on support
- Follow-on support development for light civilian aircraft
During the life cycle of the aircraft, we have experience developing a follow-on support system to operate the aircraft safely and efficiently
- Establish infrastructure to develop follow-on support system for heavy civilian aircraft (maintenance plan, technical manual, support equipment recommendation data. etc.)
- It is possible to prevent the unnecessary flow of foreign currency when the domestic light aircraft demand that was dependent on the imports is converted to domestic and the maintenance, repair, and parts procurement are carried out in the Korea itself through development of follow-on support technology. Time loss can be minimized, and component domestic can be accelerated. Especially, it is possible to expect the effect of operating the aircraft economically by increasing the operation rate of the aircraft by minimizing the time wasted in maintenance.
C. Application of equipment and ATC
- Result of research and development and achievements
Ⅳ. Achievement of research and development goal
A. Localization development for flight simulator of small aircraft
(1) Achievement of quantitative result indicator
(a) Year 1
① Writing out KT-100 CPT System Design Description : 100%
② Writing out KT-100 CPT Software Requirement Specification : 100%
(a) Year 2
① Writing out KT-100 CPT Development Specification : 100%
② Writing out KT-100 CPT Software Design Document : 100%
③ Manufacturing KT-100 CPT 4ea : 100%
④ Writing out KT-100 CPT Acceptance Test Procedure : 100%
(a) Year 3
① Patent application(THE TUNING METHOD OF PERFORMANCE OF SIMULATOR) : 100%
B. Follow-on support
- CR(Change Request) data
- CAF(Change Authorization Form) data
- FMECA(Failure Mode Effect and Criticality Analysis) report
- Reliability and maintainability estimate report
- Cataloging request data
- Maintenance task analysis report
- LASR(Logistics Analysis Support Report)
- Draft depot-level maintenance plan
- SERD(Support Equipment Recommendation Data)
- Maintenance and supply manpower
- Technical Manual(flight, maintenance, etc.) and IETM(Interactive electronic technical manual)
- Packing and transportation guide
- K-LIS(KAI logistics information system) for KT-100
- CSP(Concurrent Support Parts) recommendation list
- Pilot and mechanic education report
C. Application of equipment and ATC
- Obtain TCDS(Type Certificate Data Sheet)
- Obtain ATC(Amended Type Certification)
V. Practical plan of research
A. Localization development for flight simulator of small aircraft
(1) Practical plan
(a) Utilization flight training for air force cadets of air force academy
(b) Plan for commercialization market advance to develop optimized and cost-effective civilian small aircraft flight training system on the basis of KT-100 simulator
(c) Apply into development UAV(Unmanned aerial vehicle) Ground Station controller from technology of simulator
B. Follow-on support
The developed KT-100 follow-on support technology can be used immediately if light aircraft is practically used for flight training and aerial reconnaissance at public institutions such as Air Force Academy. In particular, government agencies are expected to create an opportunity to effectively utilize domestic light aircraft by sharing and jointly utilizing infrastructures acquired through the development of follow-up support technologies.
C. Application of equipment and ATC
- Practical usage of flight test infra and flight test results
- Building customer confidence base of gained operation data by Air force
- Developing of certification technical and procedure
( 출처 : SUMMARY 19p )
목차 Contents
- 표지 ... 1제 출 문 ... 3보고서 요약서 ... 7요 약 문 ... 9SUMMARY ... 19목차 ... 25그림목차 ... 27표목차 ... 33CONTENTS ... 35제1장 연구개발과제 개요 ... 37 1절 연구개발의 목적 및 필요성 ... 37 1. 소형 항공기 비행시뮬레이터 국산화 개발 ... 37 2. 후속지원 기술 개발 ... 37 3. 탑재장비 장착 및 개조형식증명 시범인증 ... 39 2절 연구개발의 정의, 범위, 특징 ... 40 1. 소형 항공기 비행시뮬레이터 국산화 개발 ... 40 2. 후속지원 기술 개발 ... 41 3. 탑재장비 장착 및 개조형식증명 시범인증 ... 42 3절 관련분야의 국내외 기술개발 현황 ... 44 1. 소형 항공기 비행시뮬레이터 국산화 개발 ... 44 2. 후속지원 기술 개발 ... 50 3. 탑재장비 장착 및 개조형식증명 시범인증 ... 50 4절 연구결과가 관련분야에서 차지하는 위치 ... 57 1. 소형 항공기 비행시뮬레이터 국산화 개발 ... 57 2. 후속지원 기술 개발 ... 59 3. 탑재장비 장착 및 개조형식증명 시범인증 ... 60제2장 연구개발 수행 내용 및 결과 ... 64 1절 연구수행 전략 및 방법론 ... 64 1. 소형 항공기 비행시뮬레이터 국산화 개발 ... 64 2. 후속지원 기술 개발 ... 65 3. 탑재장비 장착 및 개조형식증명 시범인증 ... 67 2절 연구수행과정 및 내용 ... 69 1. 소형항공기 비행시뮬레이터 개발 ... 69 2. 후속지원 기술 개발 ... 70 3. 탑재장비 장착 및 개조형식증명 시범인증 ... 74 3절 연구수행결과 및 결과의 검증 방법 ... 77 1. 소형항공기 비행시뮬레이터 개발 ... 77 2. 후속지원 기술 개발 ... 210 3. 탑재장비 장착 및 개조형식증명 시범인증 ... 250제3장 최종 연구성과 및 적용실적 ... 267 1절 연구성과 및 적용실적 ... 267 1. 소형항공기 비행시뮬레이터 개발 ... 267 2. 후속지원 기술 개발 ... 269 3. 탑재장비 장착 및 개조형식증명 시범인증 ... 273제4장 연구목표 달성 및 효과 ... 278 1절 연구개발 최종목표 달성도 ... 278 1. 소형 항공기 비행시뮬레이터 국산화 개발 ... 278 2. 후속지원 기술 개발 ... 279 3. 탑재장비 장착 및 개조형식증명 시범인증 ... 280 2절 연구개발 성과의 효과분석(기술적, 경제적, 정책적) ... 281 1. 소형 항공기 비행시뮬레이터 국산화 개발 ... 281 2. 후속지원 기술 개발 ... 283 3. 탑재장비 장착 및 개조형식증명 시범인증 ... 283제5장 연구성과의 활용 ... 285 1절 연구성과 향후 활용방안 ... 285 1. 소형 항공기 비행시뮬레이터 국산화 개발 ... 285 2. 후속지원 기술 개발 ... 287 3. 탑재장비 장착 및 개조형식증명 시범인증 ... 287참고 문헌 ... 288부록 ... 289끝페이지 ... 289
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