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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국도로공사 |
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연구책임자 | 최인구 |
참여연구자 | 최재성 , 황훈희 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2017-10 |
주관부처 | 국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
과제관리전문기관 | 국토교통과학기술진흥원 Korea Agency for Infrastructure Technology Advancement |
등록번호 | TRKO201700017336 |
DB 구축일자 | 2017-11-25 |
키워드 | 자율협력주행.입체교차.기하구조.설계속도.변속차로.Autonomous driving.Vertical Crossing.Geometric design.Design Speed.Speed-Change lane. |
본 과제는 자율협력주행 차량의 미검지구간(인터체인지 연결로 등)의 주행 지원을 위하여 설계속도를 상향시킨 환경에서의 고속도로 입체교차부 기하구조 설계요소를 도출하고 향후 도로설계에 활용할 수 있도록 교통상충구간 등 도로 기하구조 지침서(안)을 마련하였으며 주요 성과는 다음과 같음
○ 자동차 성능발전을 고려한 교통상충구간등 도로 구조 지침서(안) 마련
- 해외 기준 및 연구사례 검토를 통한 공통내용 정립
- 국내 사용자 특성을 고려한 교통상충구간 등 도로구조 지침서(안) 작성
○ 자동차 성능발전을
본 과제는 자율협력주행 차량의 미검지구간(인터체인지 연결로 등)의 주행 지원을 위하여 설계속도를 상향시킨 환경에서의 고속도로 입체교차부 기하구조 설계요소를 도출하고 향후 도로설계에 활용할 수 있도록 교통상충구간 등 도로 기하구조 지침서(안)을 마련하였으며 주요 성과는 다음과 같음
○ 자동차 성능발전을 고려한 교통상충구간등 도로 구조 지침서(안) 마련
- 해외 기준 및 연구사례 검토를 통한 공통내용 정립
- 국내 사용자 특성을 고려한 교통상충구간 등 도로구조 지침서(안) 작성
○ 자동차 성능발전을 고려한 설계속도, 설계구간, 입체교차 개선 분석
- 가상주행(VR)시뮬레이션을 활용한 실험
- 설계속도 변화와 운전자 도로 인지상황 변화에 따른 평면곡선, 시거 및 변이구간에 대한 설계기준 수립
○ 변속차로 길이 및 연결로 시설한계 설정을 위한 영향요소 검토 및 기준 수립
- 종단경사에 따른 변속차로 길이 보정률 검토
- 예상대안의 국내 적용성 검토
- 연결로 시설한계 적용성 및 요소별 최적대안 검토
○ 인터체인지 및 연결로 접속부 설계기술 개발
- 연속성 및 안전성을 위한 인터체인지 계획 및 형식 도출
- 연결로 접속부 설계이론 도출
- 고속도로 연결로 접속부 설계기준 제시
(출처 : 보고서 요약서 5p)
Purpose & Contents
Autonomous driving vehicles currently in development do not have difficulty in driving on main roads. However, it is difficult to travel at section of grade separation. Therefore, the main objective of this study is to develop an upgraded geometric design at section of grade se
Purpose & Contents
Autonomous driving vehicles currently in development do not have difficulty in driving on main roads. However, it is difficult to travel at section of grade separation. Therefore, the main objective of this study is to develop an upgraded geometric design at section of grade separation that supports safe driving of autonomous cars.
In order to develop an upgraded geometric design at section of grade separation, a thorough research in design section, design speed, form of an interchange and speed-change lane are needed. Optimizing the geometric design is closely related with increased design speed.
Consequently, this study consists of developing design elements at section of grade separation in an environment of increased design speed.
Results
A proposal for highway geometric design manual at traffic conflict section
Expected Contribution
○ Allow driving of autonomous vehicles by securing the driving consistency of the highway users by calculating the length of design section at high-speed driving environment. Also, upgrade the road by maintaining consistency of the design.
○ Autonomous vehicle road facilities are expected to provide social benefits
- The travel time is expected to be reduced due to increased design speed. Therefore, users can benefit of saving their travel time.
- By ensuring driving consistency and designating safe stopping sight distance, traffic accidents on the highways can be reduced and increase safety on roads. Consequently, social benefits such as reduced traffic delays and reduced costs caused by accidents are expected.
- By presenting the design criteria that considers driver's behavior, it can minimize the risk at ramp section and reduced traffic accidents
(출처 : SUMMARY 7p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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