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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국건설기술연구원 Korea Institute Of Construction Technology |
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연구책임자 | 정준화 |
참여연구자 | 이석기 , 문재필 , 김영록 , 조원범 , 박순용 , 이연주 , 이미애 , 조중호 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2014-08 |
과제시작연도 | 2013 |
주관부처 | 국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 | TRKO201700017886 |
과제고유번호 | 1615006275 |
사업명 | 건설교통기술촉진연구 |
DB 구축일자 | 2018-03-03 |
키워드 | 횡단보도 조명.눈부심.조도.휘도.교통안전.Crosswalk Lighting.Glare.Illumination.Luminance.Traffic Safety. |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201700017886 |
ㅇ 기준(지침) 개발 : ‘도로안전시설설치 및 관리지침’(국토부) 개정 제안
- 횡단보도 조명 설치 기준 개정
ㅇ 기준을 만족하는 등기구 개발
- 횡단보도 등기구 최적 배광개발, 광학설계 및 시작품 1차 제작
- 횡단보도 등기구 최적 배광개발, 광학설계 및 시작품 2차 제작
- 횡단보도 등기구 외함 설계 및 제작
ㅇ 조명시스템 기술 개발
- 횡단보도 조명시스템 및 제어 기술 개발
- 횡단보도 조명시스템 멀티입력 디밍컨트롤러 개발
- 횡단보도 조명시스템 개발(‘13.12)<
ㅇ 기준(지침) 개발 : ‘도로안전시설설치 및 관리지침’(국토부) 개정 제안
- 횡단보도 조명 설치 기준 개정
ㅇ 기준을 만족하는 등기구 개발
- 횡단보도 등기구 최적 배광개발, 광학설계 및 시작품 1차 제작
- 횡단보도 등기구 최적 배광개발, 광학설계 및 시작품 2차 제작
- 횡단보도 등기구 외함 설계 및 제작
ㅇ 조명시스템 기술 개발
- 횡단보도 조명시스템 및 제어 기술 개발
- 횡단보도 조명시스템 멀티입력 디밍컨트롤러 개발
- 횡단보도 조명시스템 개발(‘13.12)
ㅇ On-Road Testbed 구축 및 평가
- 고양시 소재 2차로, 4차로 도로 중 조명 및 무조명 구간 대상 구축
- 횡단보도 조명기구의 조명 기준 만족(수평면 조도, 연직면 조도)
- 설치 전・후 교통안전 효과 평가(주행속도, 보행자 주의력 등)
ㅇ 기술 이전 및 사업화
- 국토교통부 : 국도상 횡단보도 조명설치 지역, 사고 잦은 곳 개선사업, 보행우선구역 사업 등
- 지자체 : 스쿨존 사업, 사고 잦은 곳 개선사업 등
☞ 정량적 성과 : 논문 6편, 특허 6건, SW 1건, 디자인 1건, 지침(개정) 1건
☞ 기술사업화 성과 : 기술이전 3건, 현장 시범적용 4개소(고양시 풍동, 송포동, 화성 향남지구, 제주 성산읍)
(출처 : 보고서 요약서 3p)
○ Even though advanced crosswalk facilities installed and operated to diminish crosswalk accident rate, it is still insufficiency to evaluate and formulate safety, effectiveness, and detailed installation standards.
○ The crosswalk and intersection lighting facilities were described on The Road S
○ Even though advanced crosswalk facilities installed and operated to diminish crosswalk accident rate, it is still insufficiency to evaluate and formulate safety, effectiveness, and detailed installation standards.
○ The crosswalk and intersection lighting facilities were described on The Road Safety Facility Installation and Management Guideline – Lighting Part (Land, Transport and Maritime Affairs, 2008) as a general guide and arrangement-oriented guide, however the detailed lighting facilities and its installing methods were not mentioned according to the establishing area.
○ Therefore, to improve the safety of crosswalk, the crosswalk lighting guide should be found on circumstances and proposed as a lighting standard which is reflected in the validation of drivers’ PIEV characteristics, analysis of running safety, and various on-off tests.
○ This study aims to establish detailed guideline of lighting installation on rural highway crosswalk and to suggest the performance criteria of illuminator in order to satisfy the standard.
○ The key results are as followings;
1) Revised Guidelines
○ Performance Level
- Suggesting crossing lighting installation criteria : The Road Safety Facility Installation and Management Guideline – Lighting Part
○ Quantitative Achievement
- One Revising guideline (The Road Safety Facility Installation and Management Guideline – Lighting Part)
○ Desired Results
- Reduction of night time pedestrian accidents by installing crosswalk lighting which satisfied guideline
2) Development Fulfilling the Lighting Criteria
○ Performance Level
- Elegant design illuminator filling the relevant criteria
- 31.3% energy savings (compare with existing)
- 59.5% improving of heat resistance(compare with the first year)
○ Quantitative Achievement
- Crosswalk illuminator loaded pro-beam style reflector for minimizing glare
○ Desired Results
- Expecting to reduce crosswalk accident and number of installed quantity demand by competitive price
3) Evaluation of Effectiveness
○ Performance Level : Improvement of Pedestrian Traffic Safety at Night Time
○ Quantitative Achievement
- Satisfaction of criteria (average/minimum horizontal illuminance, average/minimum vertical illuminance)
- Securing the minimum stopping sight distance after installing crosswalk lighting (Sewon High School : 115.9m, MumyungGyo T: 76.8m)
- Decrease running speed about 2~6kph after installing crosswalk lighting system, and improving pedestrian attention (35% elevation watching rate on left, right side)
○ Desired Results: Expecting night time crosswalk pedestrian accident
4) Research Results and Technology Commercialization
○ Quantitative Achievement
- Three technology implementation contracts (fixed: 60,000,000won RP: 2% of sales), One Field Application (Mongolia, 4,000,000won)
- Five Patents, Six Research Papers, One S/W, One Design Patent, Five Media Relations
○ Desired Results
- Expecting expansion through active promoting and marketing
- Consultation with MOLIT and local government
- Expanding application of LH (consultation with headquarter of the Department of Urban Design consultation)
- Completing pilot installation in Goyang-Si (Songpo-dong, Pung-dong)
- Completing pilot installation in Jeju island (Sungsan) and expecting expansion
(출처 : SUMMARY 15p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
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