보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
연구책임자 |
김창길
|
참여연구자 |
정학균
,
김윤형
,
김태훈
,
문동현
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2011-11 |
주관부처 |
농림축산식품부 Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs(MAFRA) |
등록번호 |
TRKO201800000006 |
DB 구축일자 |
2018-04-14
|
초록
▼
〇 이 연구는 국가 온실가스 감축정책에 대응하여 합리적인 감축목표 계획을 도출하고 감축목표를 달성하기 위한 실효성 있는 정책프로그램을 제시하며, 기후변화가 농림수산식품산업에 미치는 영향분석과 정책진단을 통해 부문별 적절한 대응방안을 제시하기 위해 수행되었다.
〇 농림수산부문의 에너지사용량 및 온실가스 배출특성을 분석한 결과 가온시 설면적의 90% 이상에서 유류를 이용하여 가온을 하고 있어 유류 의존도가 매우 높은 것으로 나타났다. 경종부문에서 온실가스 배출량은 벼 재배에 의한 메탄 배출량과 화학비료나 축산분뇨의 농경지
〇 이 연구는 국가 온실가스 감축정책에 대응하여 합리적인 감축목표 계획을 도출하고 감축목표를 달성하기 위한 실효성 있는 정책프로그램을 제시하며, 기후변화가 농림수산식품산업에 미치는 영향분석과 정책진단을 통해 부문별 적절한 대응방안을 제시하기 위해 수행되었다.
〇 농림수산부문의 에너지사용량 및 온실가스 배출특성을 분석한 결과 가온시 설면적의 90% 이상에서 유류를 이용하여 가온을 하고 있어 유류 의존도가 매우 높은 것으로 나타났다. 경종부문에서 온실가스 배출량은 벼 재배에 의한 메탄 배출량과 화학비료나 축산분뇨의 농경지 투입에 의한 아산화질소 배출량이 대부분을 차지한다. 통계상 우리나라 경종부문 온실가스 배출량 감소추세는 벼 재배면적 감소에 기인하며, 실질적인 온실가스 감축기술 적용에 의한 것은 아닌 것으로 나타났다.
〇 농림수산식품부문은 대부분의 영역에서 기후변화에 매우 취약한 것으로 보인다. 농업, 산림, 수산의 경우 생산량이 감소하고, 생산 적지가 변동하며, 병해충 발생 빈도가 증가하는 등 부정적인 영향이 심화되고 있다. 수자원의 경우 한반도의 기온이 1℃ 상승함에 따라 실제 증발산량이 3.4%〜5.3% 변하고, 홍수 규모와 빈도가 증가할 것으로 전망되고 있다. 또, 식품ㆍ유통의 경우 각종 세균번식을 유도하여 식품 안전에 큰 위협이 되고, 농산물의 수급불안을 야기할 것으로 보인다.
〇 농림수산식품산업분야 온실가스 감축잠재력을 분석한 결과, 농림어업분야의 경우 2020년 기준 2,611~3,626천톤(BAU 대비 9.0~12.5% 수준)으로, 식품분야의 경우 308천톤(BAU 대비 5.0% 수준)으로 산정되었다. 농림어업분야 부문별 감축잠재량 추정결과 2020년 기준 농업 1,967〜3,626천톤, 축산 617~1,071천톤, 수산 26~34천톤, 수자원 0.6〜1.7천톤 등으로 나타났다.
〇 온실가스 감축기술들을 대상으로 온실가스 한 단위 감축에 추가적으로 들어가는 비용으로 정의되는 한계감축비용을 분석한 결과 지열히트펌프가 가장 비용효과적인 기술로 나타났고, 다겹보온커튼, 잎들깨 LED 적용, 녹비작물 재배, 바이오가스플랜트 등의 순으로 나타났다. 한계감축비용분석을 통한 비용효과적 대책의 정책적 우선순위 결정은 예산제약 하에서 농림수산식품 산업분야 온실가스 감축목표를 효과적으로 달성할 수 있음을 시사한다.
〇 주요국의 기후변화 대응책을 살펴본 결과 대체적으로 유사하나 국가별 특성에 따른 전략들도 있는 것으로 나타났다. 미국의 경우 농지를 휴경지와 경작지로 구분하여 온실가스 완화프로그램을 실시하고 있으며, 특히 자발적 탄소시장인 시카고 기후거래소 등을 통하여 농업부문 온실가스 감축에 대하여 오프셋 크레딧을 제공하고 있다. 일본은 ‘CO2 표시하기’를 통하여 저탄소제품의 소비를 촉진하고 있으며, 2011년부터 환경보전 효과가 높은 영농활동에 대한 메뉴방식의 저탄소 직접지불제도(환경보전형농업 직접지원 교부금)를 추진하고 있다.
〇 영국의 기후변화 대응전략을 살펴보면, 질소 민감지역 농업프로그램을 통해 간접적 인 온실가스를 저감하는 방안을 추진하고 있으며 독일의 경우 농업투자지원 프로그램을 통하여 온실가스 감축에 대한 투자를 확대하고 있는데, 바이오가스시스템과 유기퇴비 저장에 많은 투자가 이루어지고 있다. 덴마크의 경우 지속가능한 농업ㆍ수생환경 행동계획을 단계적으로 추진하고 있으며, 스위스의 경우 생태적 표준과 직불제를 연계하여 생태적 표준을 준수하는 농가에 직불금을 지급하고 있다.
〇 네덜란드의 기후변화 대응전략을 살펴보면, 온실원예정책을 통하여 에너지 효율성을 크게 향상시키는 것을 목표로 하고 있으며, 가축사육규모를 제한하여 CH4 배출량을 줄이고, 기후완충지대를 설치하여 기후변화로 인한 피해 를 줄이는데 역점을 두고 있다. 호주의 경우 탄소오염저감계획(CPRS) 하에서 탄소상쇄 크레딧과 자발적 탄소상쇄 크레딧을 제공하고 있으며, 농업시스템의 복원력 배양 및 지역사회 역량구축에 중점을 두고 있다.
〇 기후변화 완화전략 추진을 위한 핵심과제로는 배출권거래제 도입, 저탄소직불제 프로그램 도입 등 경제적 수단의 활용, 규제적 수단의 활용, 연구 및 기술개발, 기술보급 및 교육, 온실가스 흡수원 활용 등이 필요한 것으로 나타났다. 기후변화 적응전략 추진을 위한 핵심과제로는 적응기술개발, 기반 시설관리 강화, 경제적 인센티브 활용, 인력양성 및 교육 강화, 모니터링 시스템 구축, 농가적용 기술ㆍ경영 활용 등이 필요한 것으로 나타났다.
〇 기후변화에 따른 농업부문 영향분석과 대응전략에 관한 체계적인 연구를 위해서는 농학ㆍ생태학ㆍ농공학ㆍ수문학ㆍ기상학ㆍ농업경제학 등 학제간의 공동연구가 중요하다. 보다 신뢰성 있는 기후변화 영향분석이 이루어지기 위해서는 기후변화 시나리오별 예측결과와 농업적 특성을 연계한 시뮬레이션 분석과 사회경제적 요인을 연계한 경제적 분석 등 통합적 모형개발이 지속적으로 이루어져야 한다.
(출처 : 요약 4p)
Abstract
▼
This study aims to establish schemes for rationally reducing greenhouse gas to comply with the national policy for greenhouse gas abatement, to present effective policy programs for attaining the abatement target, and to present appropriate solutions for each sectors through analysis of the impact o
This study aims to establish schemes for rationally reducing greenhouse gas to comply with the national policy for greenhouse gas abatement, to present effective policy programs for attaining the abatement target, and to present appropriate solutions for each sectors through analysis of the impact of climate change on the agro-fishery food industry and policy analysis.
This report consists of eight chapters. Chapter 1 describes the necessity and purpose of this study, a review of prior studies, and the method and scope of this study. Chapter 2 describes an analysis of current situation and related policies for the agro-fishery and food industry in connection with climate change. Chapter 3 describes approaches to coping with climate changes, the impact of climate change, approaches to adapting to climate change, approaches to mitigating greenhouse gas, etc. Chapter 4 describes the impact of climate change on agriculture, forestry, fishery, water resources, food and distribution. Chapter 5 describes the current system for managing the greenhouse gas abatement target, estimation of greenhouse gas abatement, and analysis of marginal abatement costs, in the agro-fishery food industry. Chapter 6 describes cases of actions in the agriculture sector of major countries including the US, Japan, the UK, Germany, Denmark, Switzerland and Australia, against climate change. Chapter 7 describes comprehensive strategies to cope with climate change, e.g., the approaches to establishing strategies, mitigation strategies and adaptation strategies, strategies against climate change, overhaul of regulations and systems. Lastly, Chapter 8 provides a summary and concluding remarks.
The analysis of the volume of used energy and the characteristics of emitted greenhouse gas in the agro-fishery sector showed that oil has been used for heating in more than 90% of horticultural facility area, which implies a high dependence on oil for heating. Most of emitted greenhouse gases from the tilling sector are attributed to the emission of methane by cultivating rice and nitrous oxide by inputting chemical fertilizers or livestock excretions into agricultural land. According to statistics, these is a trend of reduced greenhouse gas in the tilling sector of Korea as a result of reduced area for rice cultivation, and is not led by substantial application of technology for abating greenhouse gas.
It is considered that most of the agro-fishery food sector is vulnerable to climate change. In agriculture, forestry and fishery, more and more negative impacts have been observed in relation to climate change, e.g., reductions in production volume, changing patterns optimum land for production, increased occurrence of diseases and harmful pests, etc. With respect to the water resources, as the temperature in the Korean peninsula increases by 1℃, the actual volume of evaporation has changed by 3.4%~5.3%, and it is predicted that the scale and the frequency of floods will increase. Also, in terms of food and distribution, bacterial pests will multiply to significantly threaten food safety, and to result in unstable demand and supply of agricultural products.
The analysis of potential greenhouse gas abatement in the agro-fishery food industry is estimated from 2,611,000-3,626,000 tons (compared to BAU, 9.0~12.5%) in the agriculture, forestry and fishery industry, and 308,000 tons (compared to BAU, 5.0%) in the food industry, by 2020. Estimation of the volume of potential abatement in each sector of the agriculture, forestry and fishery industry showed 1,967,000-3,626,000 tons in agriculture, 617,000~1,071,000 tons in livestock farming, 26,000~34,000 tons in fishery, and 600~1,700 tons in water resources, by 2020.
With respect to greenhouse gas abatement technologies, analysis of the marginal abatement costs, which is defined as an additional cost for unit abatement of greenhouse gas, showed that geothermal heat pumps were the most cost-effective technology, followed by multi-ply thermal insulation curtains, application of LED to perilla, cultivation of green manure crops, and biogas plants for reduction of greenhouse gases. This implies that decision of policy priority for the cost effective solutions through analysis of marginal abatement costs can contribute to achieving the target of greenhouse gas abatement in the agro-fishery food industry with the limited budgets.
Review of the solutions by major countries against climate change showed similarities, but some strategy were shown to be unique to characteristics of each country. For instance, the US has divided agricultural land into unused land and cultivated land to apply a program for mitigating greenhouse gas, and provides offset credits for abating greenhouse gas in agriculture through the Chicago Climate Exchange, which is the voluntary carbon market. Japan encourages the consumption of low-carbon products through 'CO2 labelling' and also has employed the Low Carbon Direct Payment System of menu type (direct support grant for environment conserving farming) for farming of high environment conservation since 2011. The UK's program against climate change includes a scheme for indirectly reducing greenhouse gas through the agricultural programs in nitrogensensitive regions. Germany has increasingly in greenhouse gas abatement through the programs for supporting investment in agriculture, and great investment has been made in the biogas system and storage of organic compost. Denmark has promoted the schemes for sustainable agriculture and actions for the aquatic environment step by step. Switzerland has connected an ecological standard to the direct payment system to grant the direct payment to farmers who complied with the ecological standard.
Climate change initiatives in the Netherlands aim at significantly improving energy efficiency through the greenhouse horticulture policy, and focus on limiting the scale of livestock farming to reduce emitted CH4 and on installing climate buffer zones to reduce damages due to climate change. Australia provides carbon offset credits and voluntary carbon offset credits according to the Carbon Pollution Reduction Scheme (CPRS), and focuses on improving the recovering capability of the agricultural system and establishment of the capability of local communities.
Required key projects for promoting the strategy for mitigating climate change include use of economic measures, e.g., introduction of emission trading and introduction of the low carbon direct payment programs, use of regulation measures, research and technology development, dissemination of technology and training, use of greenhouse gas absorption sources. Required key projects for promoting strategies for adaptation to climate change include development of adaptation technology, enhancement of infrastructure management, use of economic incentives, enhancement of human power training, establishment of monitoring systems, use of application and management of technology to farmers, etc.
Interdisciplinary studies among agriculture, ecology, agricultural engineering, hydrology, meteorology, agricultural economics, etc., are very important for the systematic analysis of the impact of climate change on agriculture and developing strategies to cope with climate change. For more reliable analysis of the impact of climate change, it is necessary to continue integrated model development, e.g., analysis of simulations to connect the prediction result for each climate change scenario to specific agricultural characteristics, and economic analysis to draw connections to socio-economic factors.
(출처 : ABSTRACT 8p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 2
- 요약 ... 4
- ABSTRACT ... 8
- 목차 ... 12
- 표목차 ... 14
- 그림목차 ... 18
- 제1장 서론 ... 21
- 1. 연구 배경 및 목적 ... 21
- 1.1. 연구배경 ... 21
- 1.2. 연구목적 ... 22
- 2. 선행연구 검토 ... 23
- 2.1. 기후변화가 농업생산에 미친 영향분석 ... 23
- 2.2. 기후변화에 따른 산림·수산·식품 분야 대응 연구 ... 24
- 2.3. 농업부문의 기후변화 완화전략 ... 26
- 2.4. 농업부문의 기후변화 적응전략 ... 27
- 3. 연구방법과 범위 ... 28
- 3.1. 연구방법 ... 28
- 3.2. 연구범위 ... 29
- 제2장 농림수산식품산업의 여건변화 및 정책 진단 ... 32
- 1. 농림수산·식품분야 여건변화 진단 ... 32
- 2. 기상변화와 농업부문의 수급불안정 진단 ... 35
- 2.1. 기후변화 추이 분석 ... 35
- 3. 농림수산부문의 에너지사용량 및 온실가스 배출특성 분석 ... 38
- 3.1. 농림수산부문의 에너지 사용량 ... 38
- 3.2. 농림수산부문의 온실가스 배출량 ... 39
- 3.3. 농림수산부문의 탄소생산성 ... 42
- 4. 기후변화 대응 농림수산식품분야 정책에 대한 평가 ... 44
- 제3장 농림수산부문의 기후변화 대응 방식 ... 55
- 1. 기후변화 대응의 접근방식 ... 55
- 2. 기후변화의 파급 영향 ... 58
- 3. 기후변화 적응의 접근방법 ... 60
- 4. 온실가스 완화의 접근방법 ... 61
- 제4장 기후변화에 따른 농림수산식품산업의 부문별 영향 ... 66
- 1. 농림수산식품산업에 미치는 부문별 영향 ... 66
- 1.1. 농업 ... 66
- 1.2. 산림 ... 80
- 1.3. 수산업 ... 90
- 1.4. 수자원 ... 95
- 1.5. 식품, 유통 ... 99
- 2. 기후변화가 농업부문에 미치는 경제적 영향 ... 104
- 2.1. 경제적 영향분석 방법론 ... 104
- 2.2. 리카디언 모형을 이용한 경제적 영향 분석 ... 105
- 2.3. 동태적 수리계획모형을 이용한 농업부문 총소득 변화 분석결과 ... 106
- 제5장 농림수산식품산업분야 온실가스 감축잠재력 분석 ... 109
- 1. 농림수산식품산업분야의 온실가스 감축목표 ... 109
- 1.1. 농림수산식품산업분야의 BAU 전망치 ... 109
- 1.2. 농림수산식품분야의 온실가스 감축목표 ... 111
- 2. 농림수산식품부문의 온실가스 감축잠재량 추정 ... 114
- 2.1. 감축기술 목록 ... 114
- 2.2. 농림어업(비에너지) 분야 ... 117
- 2.3. 농림어업(에너지) 분야 ... 124
- 2.4. 농림수산식품 분야 감축잠재량 ... 130
- 3. 한계감축비용분석 ... 134
- 3.1. 한계감축비용분석의 개요 ... 134
- 3.2. 국내 온실가스 감축기술의 한계감축비용 도출 ... 135
- 제6장 국제기구 및 주요국의 기후변화 대응 사례 ... 138
- 1. 국제기구의 농업부문 기후변화 대응 동향 ... 138
- 1.1. OECD ... 138
- 1.2. FAO ... 150
- 2. 주요국의 농업부문 기후변화 대응책 ... 155
- 2.1. 미국 ... 155
- 2.2. 일본 ... 168
- 2.3. 영국 ... 184
- 2.4. 독일 ... 194
- 2.5. 덴마크 ... 199
- 2.6. 스위스 ... 207
- 2.7. 네덜란드 ... 211
- 2.8. 호주 ... 216
- 2.9. 주요국의 기후변화 대응책 요약 및 시사점 ... 223
- 제7장 농림수산식품부문의 기후변화 대응 전략 ... 232
- 1. 전략수립의 접근방법 ... 232
- 1.1. 전략수립의 접근방법 ... 232
- 1.2. 실천전략의 접근방법 ... 233
- 2. 기후변화 완화 전략 ... 236
- 2.1. 기후변화 완화전략 추진을 위한 로드맵 ... 236
- 2.2. 기후변화 완화 전략 추진을 핵심과제 ... 237
- 2.3. 농림수산 분야별 온실가스 감축 대응방안 ... 256
- 2.4. 농림수산 분야별 온실가스 흡수 대응방안 ... 261
- 2.5. 농식품부문 온실가스 관리를 위한 포트폴리오 ... 264
- 3. 기후변화 적응 전략 ... 266
- 3.1. 기후변화 적응 전략 추진 로드맵 ... 266
- 3.2. 적응전략 추진을 위한 핵심과제 ... 269
- 3.3. 농림수산식품 분야별 핵심 적응 방안 ... 279
- 4. 기후변화 대응을 위한 법과 제도적 정비 ... 284
- 4.1. 탄소시장의 활용 ... 284
- 4.2. 위험관리 시스템 구축 ... 284
- 4.3. 도시농업 활성화 ... 285
- 4.4. 농업부문 기후변화 대응 컨트롤 타워 ... 285
- 4.5. 농림수산식품분야 기후변화대응포럼 운영 ... 287
- 제8장 요약 및 결론 ... 289
- 부록 ... 292
- 참고문헌 ... 295
- 끝페이지 ... 301
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.