본 연구에서는 복합환승센터 연계환승시설의 설계 및 배치기준을 개발하였다. 짐과 동반자 수요의 특성을 감안하기위해 단순보행자 환산계수와 단순대기자 환산계수를 개발하였다. 한국형 표준체형을 기준으로 인접보행 자의 이격거리에 따른 서비스 체감을 감안하여 환승센터 구성요소별로 서비스 수준(LOS)를 제시하였다. 환승센터의 시설배치 기준은 접근교통수단(Access Mode)의 승하차시설의 상대적인 위치선정에 관한 것으로 접근교통수단 하차 후 주교통수단(Main Mode)의 승하차 시설까지 이동거리를 최소화하도록 기준을 제시하였다. 이동
본 연구에서는 복합환승센터 연계환승시설의 설계 및 배치기준을 개발하였다. 짐과 동반자 수요의 특성을 감안하기위해 단순보행자 환산계수와 단순대기자 환산계수를 개발하였다. 한국형 표준체형을 기준으로 인접보행 자의 이격거리에 따른 서비스 체감을 감안하여 환승센터 구성요소별로 서비스 수준(LOS)를 제시하였다. 환승센터의 시설배치 기준은 접근교통수단(Access Mode)의 승하차시설의 상대적인 위치선정에 관한 것으로 접근교통수단 하차 후 주교통수단(Main Mode)의 승하차 시설까지 이동거리를 최소화하도록 기준을 제시하였다. 이동거리 중 계단은 평면거리 보다 큰 가중치를 적용하였고 에스컬레이터는 평면거리 보다 적은 가중치를 적용하였다 효과 척도로서 접근교통수단별 이용자 가중평면 환산거리를 채택하였다.
(출처 : 보고서 요약서 8p)
Abstract▼
I. Introduction
1. Purpose of this study ○ Intended to define minimum standards applicable to the improvement of existing transit centers or the building of new ones.
2. Scope of application ○ This study is applicable to the improvement or construction of such transit centers and
I. Introduction
1. Purpose of this study ○ Intended to define minimum standards applicable to the improvement of existing transit centers or the building of new ones.
2. Scope of application ○ This study is applicable to the improvement or construction of such transit centers and multi-modal transit centers as designated pursuant to the Integrated National Transport System Efficiency Act.
□ Item ■ Size of transfer facilities □ Application details - Size of pedestrian facilities - Size of passenger amenities - Size of pick-up and drop-off facilities for access modes
□ Item ■ Layout of transfer facilities □ Application details - Optimal route distance from the entrance to the ticket barrier - Maximum distance between boarding and alighting facilities
□ Item ■ Design of passenger information facilities □ Application details - Size of passenger information facilities (no. of installations etc.) - Locations of passenger information facilities - Content of passenger information facilities (including font sizes and colors)
3. Types of transit centers ○ Types of transit centers are classified as follows, with a focus on the primary means of transport
□ Item : Airport □ Types of transit centers - International airport, domestic airport
□ Item : Access mode facilities □ Components - Park-and-ride lots, bus stops, taxi stops and bicycle facilities
□ Item : Passenger information facilities · Connection information facilities □ Components - Variable-message signs and information signs
· Transfer information facilities □ Components - Variable-message signs, information signs, LCD signs and kiosks
5. Differences from other design guidelines ○ The differences from the guidelines that are independently developed and used by each ministry or agency such as the Korea Rail Network Authority are as follows:
◇ Standard pedestrian body dimensions □ Existing guidelines : 390 mm × 327 mm □ Suggested guidelines - 486.5 mm × 291.5 mm - (2008, Size Korea)
◇ Characteristics of baggage-carrying passengers and the disabled □ Existing guidelines : N/A □ Suggested guidelines - PME (pedestrian moving equivalent) applied - PWE (pedestrian waiting equivalent) applied
◇ Peak demand □ Existing guidelines : 15-minute peak demand is uniformly used. □ Suggested guidelines - Peak demand is accounted for in a different manner for each means of transport (5-minute or 15-minute)
◇ Overall demand for the multimodal transit centers □ Existing guidelines : N/A □ Suggested guidelines - Demand factors are calculated by overlapping pedestrian routes for each component of the multi-modal transit center.
6. Standard pedestrian body dimensions ○ Based on such 95th percentile values of standard body measurements of Korean male and female adults in their 20's and 30's as presented in Size Korea 2008.
6.1 LOS based on the separation between passengers ○ Level of service E is based on the assumption that the minimum separation distance in which adults may make physical contact is 10 cm (5cm from the end of the shoulder or from the thickest part of the chest). ○ As indicated in the following diagram, the level of service (LOS) perceived by users is analyzed to be sensitive to shorter separations and increasingly insensitive after a certain point.
6.2 Considerations for stairway and walkway user characteristics (arm length accounted for) ○ Given the movement in stairways as opposed to the standing state in waiting spaces, a minimum arm length of 30 cm, in each of the front and rear directions, is additionally taken into account. ○ In consideration of moving speed in walkways, a minimum buffer space of 120 cm, including the arm length, is additionally taken into account.
7. Characteristics of baggage-carriers and the mobility-impaired accounted for ○ Different types of transit centers result in different makeups of pedestrians (luggage carrier users, backpack carriers, handbag carriers, persons with babies, and those with no luggage). ○ The pedestrian moving equivalent (PME) in moving sections and the pedestrian waiting equivalent (PWE) in waiting spaces are applied.
8. Peak demand ○ As the operational patterns of primary means of transport results in different demand concentrations for passengers, demand factors are based on these patterns.
10. Overall demand for the multi-modal transit centers ○ Draw routes (transfer paths) from the pick-up and drop-off facilities for access modes to the boarding and alighting facilities for primary means of transport and apply overlapping demand factors (all-or-nothing techniques or other traffic assignment techniques are used).
(출처 : SUMMARY 65p)
목차 Contents
표지 ... 1
제출문 ... 3
보고서 요약서 ... 6
요약문 ... 9
SUMMARY ... 63
목차 ... 93
표목차 ... 95
그림목차 ... 104
I. T1-1 환승센터 시절배치기준 및 설계편람개발 ... 115
제1장 서론 ... 117
제1절 연구개발의 목적 및 필요성 ... 119
제2절 연구개발의 내용 및 범위 ... 122
제2장 국내·외 기술개발 현황 ... 127
제1절 국내 관련기술 개발현황 ... 129
제2절 국외 관련기술 개발현황 ... 215
제3절 연구결과가 국내·외 기술개발 현황에서 차지하는 위치 ... 254
제3장 연구수행 내용 및 결과 ... 259
제1절 연구개발의 목표 ... 261
제2절 연구수행 내용 및 결과 ... 262
제3절 연구개발 성과품 ... 447
제4장 연구개발목표 달성도 및 관련분야의 기여도 ... 451
제1절 연구개발목표의 달성도 ... 453
제2절 관련분야에의 기여도 ... 457
제5장 연구개발결과의 활용계획 ... 463
제1절 추가연구의 필요성 ... 465
제2절 타 연구와의 활용방안 ... 465
제3절 기업화 추진 방안 ... 468
제4절 기타활용방안 ... 469
제6장 연구개발 과정에서 수집한 해외 과학기술정보 ... 471
제7장 참고문헌 ... 497
II. T1-2 환승센터 설계 및 운영분석 프로그램 개발 ... 503
제1장 서론 ... 505
제1절 연구개발의 목적 및 필요 ... 507
제2절 연구개발의 내용 및 범위 ... 509
제2장 국내·외 기술개발 현황 ... 513
제1절 국내 관련기술 개발현황 ... 515
제2절 국외 관련기술 개발현황 ... 517
제3절 연구결과가 국내·외 기술개발 현황에서 차지하는 위치 ... 519
제3장 연구수행 내용 및 결과 ... 521
제1절 연구개발의 목표 ... 523
제2절 연구수행 내용 및 결과 ... 524
제3절 연구개발 성과품 ... 687
제4장 연구개발목표 달성도 및 관련분야의 기여도 ... 691
제1절 연구개발목표의 달성도 ... 693
제2절 관련분야에의 기여도 ... 697
제5장 연구개발결과의 활용계획 ... 699
제1절 추가연구의 필요성 ... 701
제2절 타 연구와의 활용방안 ... 702
제3절 기업화 추진 방안 ... 702
제4절 기타활용방안 ... 703
제6장 참고문헌 ... 705
부록 ... 709
부록1. 용어정의 ... 711
끝페이지 ... 714
연구자의 다른 보고서 :
참고문헌 (25)
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