보고서 정보
주관연구기관 |
한국법제연구원 Korea Legislation Research Institute |
연구책임자 |
강문수
|
참여연구자 |
이순태
,
나채준
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-02 |
주관부처 |
원자력안전위원회 Nuclear Safety and Security Commission |
등록번호 |
TRKO201800001320 |
DB 구축일자 |
2019-04-27
|
키워드 |
원자력안전법.과징금.과태료.행정처분기준.원자로.방사성동위원소.Nuclear Safety Act.Penalty Surcharge.Fine for Negligence.Administrative Disposition Standard.Nuclear Reactor.Radioactive Isotope.
|
초록
▼
□ 최근 일본 후쿠시마 원전사고 및 방사선 관련 작업종사자의 과피폭 사망 등 국내외적으로 발생한 원자력 관련 사건·사고로 인해 국민 관심과 우려가 높아지면서 원자력 안전의 중요성이 더욱 강조되고 있음
□ 현행 원자력안전법 에 따른 과징금·과태료 부과상한액은 ‘95년 이후, 개정없이 계속적으로 적용되고 있어 원자력 안전에 대한 국민적 요구, 타법사례 등을 고려할 때 현행 부과상한액 및 부과금액은 국민의 눈높이에 맞지 않으며, 그 구체적인 부과기준도 미비한 실정임
□ 따라서 본 연구에서는 원자력안전법 상 금전적 제재수단으로서
□ 최근 일본 후쿠시마 원전사고 및 방사선 관련 작업종사자의 과피폭 사망 등 국내외적으로 발생한 원자력 관련 사건·사고로 인해 국민 관심과 우려가 높아지면서 원자력 안전의 중요성이 더욱 강조되고 있음
□ 현행 원자력안전법 에 따른 과징금·과태료 부과상한액은 ‘95년 이후, 개정없이 계속적으로 적용되고 있어 원자력 안전에 대한 국민적 요구, 타법사례 등을 고려할 때 현행 부과상한액 및 부과금액은 국민의 눈높이에 맞지 않으며, 그 구체적인 부과기준도 미비한 실정임
□ 따라서 본 연구에서는 원자력안전법 상 금전적 제재수단으로서의 과징금·과태료 제도에 관한 법제 정비방안을 도출하여 제도운영의 실효성 제고와 궁극적으로 국민의 안전한 생활환경권을 보장하고자 함에 그 목적이 있음
□ 이를 위하여 본 연구는 종래의 선행 관련 연구 등에서 보여지는 바와 같은 문헌연구적 방법론을 탈피, 전문가 면접조사 및 실태조사와 설문조사 등을 통한 현장지향적 연구방법론을 적용, 법제도적 정합성을 제고하고자 하였으며,
□ 제1장에서는 연구를 통한 정비 주요대상으로서의 원자력안전법에 대한 법체계성 및 법정합성 검토를 통한 법제적 문제점 제기와 이의 개선을 위한 연구의 목적 및 범위를 명확히 설정하고,
□ 제2장에서는 원자력안전법 상 과징금 및 과태료제도에 관한 법리적 요소로서의 성격을 규명하고 법제 현황을 분석, 그 정비방안을 도출하기 위한 인식근거로 설정. 아울러 주요국가(미국, 일본, 프랑스)의 관련 법제현황을 조사·분석하여 시사점을 얻고자 하였으며,
□ 특히 최근 IRRS 수검(‘11.7.10~22)에 따른 권고사항에 대한 국내법적 대응 방안에 관하여 원자력안전법 상 변형된 과징금제도가 가지는 국내법적 특성과 법적 효력을 중심으로 전개하여 타 국가의 법제도적 모습과 비교, 그 존재적 차별성을 제시
□ 제3장에서는 제2장을 통하여 습득된 법제도상 현황과 문제인식을 바탕으로 금전적 제재수단에 대한 정비방안을 제시. 과징금의 경우 우선적으로 “업무정지 행정처분기준”을 신설하여 과징금 부과의 근거내지 척도로써 작용되도록 하였으며(동법 시행령 제175조, 별표 11개정), 제도의 현실성을 제고하기 위한 부과상한액을 현재 5천만원에서 5억원으로 상향 조정(동법 제17조 개정)하고,
□ 연구·교육용 원자로 및 핵물질사용자 등에 대한 과징금규정을 신설(동법 제32조, 제48조, 제52조 등 개정)하여 과징금 부과대상의 확대를 통한 법제 구체화·명확화를 도모
□ 동법상 과징금제도의 정비를 위한 법제적 측면에 있어 특히 주목할 점은 입법자의 입법재량의 범주내에서 의무위반행위자 및 의무위반행위의 실무적 특성과 위반으로 인한 사회적 침익의 경중에 따른 부과기준(금액)의 설정 전개
□ 즉 단순 총매출액을 부과기준으로 한정하여 부과기준을 설정함이 아닌, 원자력관련 사업자 등의 사업환경과 위해도 등을 종합적으로 고려하기 위한 산정요인(현행 부과금액, 검사주기, 법규위반도, 피폭선량도)을 개발, 적용하여 법제도의 실무적 적용성을 크게 제고
□ 과태료의 경우, 현행 과징금제도와 동일한 문제점(부과금액의 비현실성)의 개선을 위하여 현행 부과상한액을 3백만원에서 3천만원으로 상향조정(동법 제119조 개정)하고 위반행위별 부과금액을 세분화하고 의무위반 횟수에 따른 차등 부과금액을 설정하여 법제도적 실효성 제고(동법 시행령 제177조, 별표 12신설)
□ 이상에서와 같은 연구의 진행과 최종 성과물은 현행 원자력안전법 상금전적 제재수단의 실효성을 제고함은 물론 향후 전개될 관련 법제 정비 등에 있어 입법 정책적 자료로서 충실히 활용될 것으로 기대
(출처 : 요약문 7p)
Abstract
▼
□ Recently, the incident of nuclear power plant in Fukushima, Japan and radiation exposure of personnel-related tasks deaths occurred. Domestic and international nuclear-related incidents and accidents that occurred due to the national interest and concern is growing. This is further emphasized the
□ Recently, the incident of nuclear power plant in Fukushima, Japan and radiation exposure of personnel-related tasks deaths occurred. Domestic and international nuclear-related incidents and accidents that occurred due to the national interest and concern is growing. This is further emphasized the importance of nuclear safety.
□ Maximum amount of Fine and Penalty imposed is being implemented without amendment since The “Nuclear Safety Act” of 1995. Public demand for nuclear safety and other laws, such as practices, given the current maximum amount and the amount charge do not fit to the eye level of the people and the specific criteria imposed is insufficient.
□ For this reason, in this study “Nuclear Safety Act” as a means of monetary sanctions of fines - fines on the legal system maintenance measures are derived. Operating system and, ultimately, improve the effectiveness of the safe life of the people is intended to ensure that environmental rights.
□ To this end, the present study, previous research methodology applied in the literature were away with. Expert interviews and a questionnaire survey and field-oriented research methodology was applied. In this way, the law is expected to enhance the institutional consistency.
□ In Chapter 1, the main object as maintenance through research “Nuclear Safety Act” through a review of the legal system and legal consistency ever to raise issues and improve it to clarify the purpose and scope of the study is set.
□ In Chapter 2, Nuclear Security Law in the legal nature of fines and penalties should clarify. And the legal status of the analysis and to derive measures based maintenance is presented. In addition, major countries (USA, Japan, France) on the status of the investigation and analysis of the relevant legislation and get suggestions.
□ In particular, the recent inspection IRRS('11.7.10~22) according to the recommendation about the domestic legal countermeasures “Nuclear Safety Act” penalty system with a modified domestic law revolves around the nature and legal effect of the other countries look and compare the legal aspects, the present existential difference.
□ In Chapter 3, through Chapter 2 has been acquired legal status and problem recognition on the basis of indirect monetary sanctions for the maintenance plan is presented. First of all, stop the business of penalties administrative measures based on the criteria established to measure the fines were to act as (Enforcement Decree article 175, Annex 11 amendments), to enhance the realism of the system imposed maximum amount for the current 50 million won raised to 500 million won in (the Act amended Article 17) shall.
□ Penalty provisions in the research and educational use nuclear reactors and for those who use the new (amended Article 32, 48, 52 of the Act) is. Thus, The imposition of fines by expanding subject specific, clearly defined by law is.
□ This law, the penalty in terms of legal aspects for maintenance, especially noteworthy, the legislator's discretion within the scope of the legislation, obligations and conduct practical driving characteristics exist and violation of the social damage imposed on the criteria (amount of money) is to define.
□ In other words, by simply imposing total revenue limit imposed does not set standards. Nuclear operator's business environment and a comprehensive risk should be considered. Develop and apply the components(The current amount of charge, inspection period, laws and regulations, Degree of exposure) of the legal and practical applicability is greatly improving.
□ In the case of fines, the current penalty system and the same problem (unreality of the amount charged) should improve. The current maximum amount charged to raise 3 million to 30 million won (Article 119 of the amended Act), and the amount charged by segmentation violation and breach of duty imposed on the number of the differential amount is set. Improve institutional effectiveness Act (Enforcement Decree article 17, Annex 12 new).
□ Above, the progress and final outcome of the study, in the current nuclear safety law and enhance the effectiveness of monetary sanctions, and also, in the future there will be deployed for maintenance-related laws legislative policy is expected to be utilized as a source faithfully.
(출처 : SUMMARY 11p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 3
- 목차 ... 4
- 요약문 ... 6
- SUMMARY ... 11
- 제1장 서론 ... 15
- 제1절 문제의 제기 ... 15
- 제2절 연구의 범위 및 방법 ... 15
- 제2장 현행 원자력안전법상 금전적 제재수단 ... 19
- 제1절 법제 현황 ... 19
- (1) 과징금제도 일반 ... 19
- (2) 변형된 과징금제도의 운용현황 ... 20
- (3) 과태료 규정 ... 26
- (4) 주요국가의 관련 입법례 ... 29
- 제2절 실무적 운영현황 ... 46
- (1) 원자력시설분야 ... 47
- (2) 방사선 분야 ... 50
- 제3절 현행 원자력안전법상 금전적제재수단의 문제점 ... 63
- (1) 업무정지에 갈음하는 (변형된) 과징금제도 ... 63
- (2) 과태료 제도 ... 66
- 제3장 원자력안전법상 과징금·과태료제도 실효성제고를 위한 개선방안 도출 ... 67
- 제1절 행정처분기준(업무정지 부과기준)의 신설 ... 67
- (1) 행정처분기준 개요 ... 67
- (2) 원자력안전법상 행정처분기준 설정 방향과 전개 ... 69
- (3) 원자력안전법상 행정처분기준 신설(안) 도출 ... 93
- 제2절 과징금 부과기준 정비 ... 95
- (1) 변형된 과징금 부과대상 확대 ... 96
- (2) 변형된 과징금 부과기준 입법례 및 입안척도 ... 97
- (3) 현행 원자력안전법상 과징금 부과기준 설정 ... 106
- (4) 원자력안전법상 과징금 부과기준 정비방안 도출 ... 119
- (5) 평가 ... 123
- 제3절 과태료 부과기준 정비 ... 126
- (1) 과태료 부과기준안 도출 ... 126
- (2) 현행 원자력안전법상 과징금·과태료 병과 검토 ... 140
- 첨부 ... 147
- 첨부 1. 신·구조문대비표(과징금·과태료) ... 149
- 첨부 2. 원자력안전법상 업무정지 및 과징금 부과기준 안 ... 153
- 첨부 3. 원자력안전법상 과태료 부과기준안 ... 173
- 참고 - 과징금 제도 규정현황 ... 181
- 끝페이지 ... 214
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.