보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
연구책임자 |
김홍상
|
참여연구자 |
김윤형
,
김정승
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-12 |
주관부처 |
농림축산식품부 Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs(MAFRA) |
과제관리전문기관 |
농림축산식품부 Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs |
등록번호 |
TRKO201800001561 |
DB 구축일자 |
2019-05-04
|
초록
▼
연구결과 및 시사점
이 연구는 주요 결론 및 시사점은 다음과 같다.
첫째, 관리체계의 효율화, 합리적 거버넌스 구축과 관련하여 현재 이원화되어 있는 농어촌공사관리구역과 지자체관리구역을 통합적으로 이해하고, 수리 시설을 규모별 특성 등을 고려하여 국가관리, 지자체관리로 구분하고, 현장 농업용수 및 수리시설의 관리는 농업인의 참여를 통한 자율관리의 틀을 마련하는 방향으로 재편해나갈 필요가 있다.
둘째, 통합적 관리와 관련해서는 농업 수리시설의 영세성, 비용 조달 문제 등이 심각한 지자체 관리의 개선만이 아
연구결과 및 시사점
이 연구는 주요 결론 및 시사점은 다음과 같다.
첫째, 관리체계의 효율화, 합리적 거버넌스 구축과 관련하여 현재 이원화되어 있는 농어촌공사관리구역과 지자체관리구역을 통합적으로 이해하고, 수리 시설을 규모별 특성 등을 고려하여 국가관리, 지자체관리로 구분하고, 현장 농업용수 및 수리시설의 관리는 농업인의 참여를 통한 자율관리의 틀을 마련하는 방향으로 재편해나갈 필요가 있다.
둘째, 통합적 관리와 관련해서는 농업 수리시설의 영세성, 비용 조달 문제 등이 심각한 지자체 관리의 개선만이 아니라 상대적 고비용구조인 농어촌공사관리구역에서의 농업수리시설 유지관리 구조의 개선을 동시에 도모해야 하는, 단순히 전문관리조직인 농어촌공사관리체계로의 일원화 또는 조직 통합의 차원을 넘어서서 전체 농업용수 및 수리시설의 효율적 관리를 위한 새로운 틀을 마련한다는 관점에서 새로운 통합 관리 거버넌스를 구축할 필요가 있다. 또한 전체적으로 농업용수 및 수리시설의 유지관리 비용의 절감 노력이 요구되며, 농업용수 및 농업수리시설의 이용자이자 관리자인 농업인의 비용 부담 원칙 준수, 농업용수 이용·관리의 다원적 기능 등을 고려하여 국가와 지자체의 적절한 비용 부담 원칙 정립 등이 필요하다.
셋째, 농업수리시설 관리의 효율화를 위해서는 관련 법·제도의 개선 등이 필요하며, 중장기적 목표를 달성하기 위해서는 사회적 갈등을 최소화하는 단계적 추진 방안 마련이 필요하며, 이를 위해서는 새로운 합리적 통합 관리 거버넌스를 전제로 한 사례지구 시범 사업의 실시, 농업인의 비용 부담 원칙 준수와 직접지불제도와의 연계 방안 마련, 용수 절감 인센티브 제도 도입, 농업·농촌 노동력의 감소와 노령화에 대응한 지속적인 농업인 참여 기반 구축 차원에서 농업수리시설의 현대화·구조물화 등을 동시에 검토할 필요가 있다.
넷째, 법·제도 개선과 관련하여 농어촌정비법에 농업수리시설 유지관리 기본 계획 수립 관련 규정을 신설하고, 농업수리시설 유지관리 기본계획에서 비용 부담의 원칙, 수리시설의 규모별 특성 등을 고려한 관리 주체(국가, 지자체) 설정 등을 담을 필요가 있으며, 농어촌공사 및 농지관리기금법만으로 농업용수 이용료 등 비용 부담 원칙을 담고 있는 현재 법 체계가 지니는 한계를 극복할 필요가 있다.
다섯째, 농업수리시설의 현대화·구조물화 등이 필요하며, 이를 위해서 농어촌공사관리구역과 지자체관리구역으로 구분되어 집행되는 수리시설개보수사업을 통합적으로 운용하고, 국가, 지자체, 농어촌공사 둥이 협력하여 중장기 합리적 수리시설개보수 계획을 수립하여 체계적으로 수리시설 현대화·구조물화를 도모할 필요가 있다.
여섯째, 향후 관리체계의 개편, 경제적 효율화, 농업인의 참여 확대, 체계적 수리시설 현대화·구조물화 등을 체계적으로 실천하기 위해서는 수리시설의 규모별·지역별 특성을 고려한 국가관리, 지자체관리 등의 구분 기준 마련, 농업용수 및 수리시설 유지관리 적정 비용 추정, 농업인의 합리적 비용 부담 방안 등에 대한 추가적인 연구가 필요할 것으로 생각된다.
(출처 : 요약 3p)
Abstract
▼
There are various agricultural irrigation facilities-reservoir, pumping station, weir, and tube well. It can be said, however, that the nation’s irrigation system centers on reservoirs because they supply 58.2% of water to irrigated paddy fields, while pumping stations (both pumping and drainage sta
There are various agricultural irrigation facilities-reservoir, pumping station, weir, and tube well. It can be said, however, that the nation’s irrigation system centers on reservoirs because they supply 58.2% of water to irrigated paddy fields, while pumping stations (both pumping and drainage stations) account for 25.5% of the supply, weirs represent 9.2%, and tube wells (using underground water) make up 5.1%. However, 26.4% of the existing agricultural irrigation facilities were built more than fifty years ago. As for reservoirs, the nation’s major irrigation facility, 68.3% were made more than fifty years ago, so their deterioration has become a serious problem. As rainfall is often greater than facilities’ capacity because of climate change and regional torrential rain, reports on facility damage have recently been increasing. Almost half of irrigated paddies in Korea are safe from the 10-year return period of drought or heavy rain. This is pretty insufficient compared to Japan, where almost every rice paddy is managed in the form of a well-irrigated paddy. To effectively respond to climate change and increasing natural disasters, irrigated facilities should urgently be modernized and reorganized. Furthermore, water supply facilities, including reservoirs, require reinforcement work, as there recently have been frequent local torrential downfalls. Reorganization of irrigation/drainage canals and the creation of pipe channels are needed. Significantly long irrigation/drainage canals are necessary for supplying water from facilities, such as reservoirs or weirs, to farmland. Most of them are earth canals now, so water loss is great. Temporary downpours also cause water to overflow the bank, flooding farmland and waterways.
The management mechanism for agricultural water and irrigation facility is divided into two sectors: the KRC(Korea Rural Community Corporation) and local governments. The KRC-controlled areas have relatively better facilities, and farmers use agricultural water free of charge thanks to the central government's support. However, other areas under local governments’ control have problems of mismanagement and low quality of water supply service. This is because local governments avoid shouldering such burdens and leave managerial work to farmers’ discretion, although they cover maintenance costs of irrigation facilities. Farmers in the KRC-controlled areas are exempt from the charge for agricultural water use, which becomes a burden to other farmers under local governments’ control, generating asymmetry in water management levels. Moreover, along with situational changes, including climate change, demands are growing for agricultural water’s professional management, efficiencies, and scale improvement. Requirements for reforming the management system of agricultural water and irrigation facilities are continuously raised. As local governments begin to take on more responsibilities and problems, such as bank loss and the growing concerns among residents, some local governments require the MAFRA(Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs) to unify the maintenance process and leave it to the KRC. To attain national food security, improve the water service quality provided by farmers, and cope with climate change, measures for the integrated management are necessary. Moreover, every relevant party-the government, the KRC, local governments, and farmers-must appropriately share responsibility. Besides, many other problems, such as local governments’ lack of expertise, labor force shortages, KRC’s insufficient ability to react on-site, and the inflexibility of the organization and budget, should be solved. In cities and counties, professional manpower is not enough to consistently and fully maintain irrigation facilities, but cities and counties are crucial, and civil servants should cooperate with officials of those districts in case of emergency, including a torrential rain. It is difficult to handle various situations on site with only the professional manpower of the KRC. In order to find problems of irrigation facilities and solve them in a timely manner, farmers need to actively take part in maintenance work for agricultural irrigation facilities.
(출처 : ABSTRACT 6p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 요 약 ... 3
- ABSTRACT ... 6
- 목차 ... 8
- 표목차 ... 10
- 그림목차 ... 12
- 제1장 서론 ... 13
- 1. 연구 필요성과 목적 ... 13
- 2. 연구 범위와 내용 ... 17
- 2.1. 연구의 범위와 특징 ... 17
- 2.2. 연구의 내용 ... 18
- 3. 연구방법 ... 21
- 제2장 현행 농업수리시설 관리의 실태와 문제점 ... 25
- 1. 농업수리시설 관리체계 변화 과정과 관리현황 ... 25
- 1.1. 농업수리시설 관리체계 및 비용분담구조의 변화 ... 25
- 1.2. 농업수리시설 실태와 관리 현황 ... 35
- 2. 지방자치단체관리의 실태와 문제점 ... 43
- 2.1. 지자체 관리 수리시설 실태 ... 43
- 2.2. 지자체관리의 문제점 ... 50
- 3. 농어촌공사관리의 실태와 문제점 ... 58
- 3.1. 농어촌공사관리의 실태 ... 58
- 3.2. 농어촌공사관리의 문제점 ... 58
- 4. 관리효율화 관련 주요 논점과 문제점 ... 64
- 4.1. 지자체 관리의 성격과 과제 ... 64
- 4.2. 농어촌공사관리의 한계와 효율화 과제 ... 67
- 4.3. 관리 비효율성 측면의 주요 논점과 과제 ... 69
- 제3장 관리효율화 방향 정립을 위한 전제적 논의 ... 73
- 1. 기존 관리체계 개편 논의 검토 ... 73
- 1.1. 기존 연구 내용 검토 ... 73
- 1.2. 농어촌공사의 자체 관리일원화 추진(안) 검토 ... 77
- 2. 관리체계 개편 관련 국내외 환경 검토 ... 83
- 2.1. 농업용수 이용·관리여건 변화 검토 ... 83
- 2.2. 관리체계 개편 정책 환경 변화 ... 86
- 2.3. 국제 논의 동향 검토 ... 90
- 3. 일본 사례의 시사점 ... 101
- 3.1. 일본의 농업수리시설 관리 ... 101
- 3.2. 일본 사례의 시사점 ... 109
- 4. 상수도 구조 개편 논의의 시사점 ... 113
- 4.1. 광역상수도와 지방상수도 통합 논의 ... 113
- 4.2. 광역상수도와 지방상수도 통합 논의의 시사점 ... 121
- 제4장 관리효율화 방안 ... 123
- 1. 관리효율화의 기본방향 정립과 선결과제 ... 123
- 1.1. 기본방향 정립 ... 123
- 1.2. 관리체계 개편 관련 핵심 선결 과제 ... 134
- 2. 관리체계의 효율화 ... 138
- 2.1. 통합적 관리 거버넌스 구축 ... 139
- 2.2. 수리시설의 구분과 관련 기관간의 합리적 역할 분담 ... 142
- 2.3. 수리시설의 현대화·개보수 계획 수립과 관련 예산 통합 운용 ... 148
- 3. 경제적 효율화 ... 150
- 3.1. 비용 분담 원칙 정립 및 농업인의 참여를 통한 관리 효율화 ... 150
- 3.2. 추가 비용 추정과 안정적 재원 확보 ... 155
- 4. 법·제도적 개선 방안 ... 167
- 4.1. 수리시설유지관리기본계획 수립 ... 167
- 4.2. 시설관리권, 재산권 처리 방안 ... 168
- 5. 단계적 추진 방안과 과제 ... 170
- 5.1. 통합적 관리 거버넌스 구축의 중장기 목표 수립 ... 170
- 5.2. 농업인 참여 확대 전략 ... 177
- 5.3. 관련 제도 보완 및 법 개정 ... 180
- 제5장 요약 및 결론 ... 183
- 부록 ... 187
- 참고문헌 ... 197
- 끝페이지 ... 198
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