보고서 정보
주관연구기관 |
이티앤제우스 |
연구책임자 |
이재우
|
참여연구자 |
이애주
,
도해용
,
김창규
,
전동현
,
이희열
,
이상건
,
박란숙
,
정준하
,
김미경
,
오문향
,
박인숙
,
유지은
,
양재장
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-07 |
주관부처 |
농림축산식품부 Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs(MAFRA) |
등록번호 |
TRKO201800001832 |
DB 구축일자 |
2018-12-15
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초록
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IV. 연구 결과
■ 본 연구는 선행 연구, 전문 서적과 논문, 각종 간행물 및 통계자료 조사 및 연구와 관련된 참고자료 검토 등의 문헌연구를 통해 기초자료를 수집하였으며, 웹크롤링 기법을 이용하여 중국 베이징 83,419개, 상하이 77,783개의 레스토랑에 대한 빅데이터를 수집, 분석하였으며, 3회의 현지 방문조사, 현지 경영주 인터뷰, 소비자 인터뷰, 조리/외식 전문가 인터뷰, 소비자 설문조사를 통해 연구를 진행하였으며 자문위원의 검증을 거쳐 최종 연구결과를 도출하였음
■ 한식 현지화를 위한 중국 시장 분석을
IV. 연구 결과
■ 본 연구는 선행 연구, 전문 서적과 논문, 각종 간행물 및 통계자료 조사 및 연구와 관련된 참고자료 검토 등의 문헌연구를 통해 기초자료를 수집하였으며, 웹크롤링 기법을 이용하여 중국 베이징 83,419개, 상하이 77,783개의 레스토랑에 대한 빅데이터를 수집, 분석하였으며, 3회의 현지 방문조사, 현지 경영주 인터뷰, 소비자 인터뷰, 조리/외식 전문가 인터뷰, 소비자 설문조사를 통해 연구를 진행하였으며 자문위원의 검증을 거쳐 최종 연구결과를 도출하였음
■ 한식 현지화를 위한 중국 시장 분석을 위해 문헌조사, 빅데이터분석, 소비자 인터뷰, 경영주 인터뷰, 소비자설문조사를 통해 환경 분석, 시장 분석을 수행하였음. 중국 지역의 환경 분석을 수행하여, 중국 진출 시 정치적, 경제적, 사회문화적, 외식환경 고려사항에 대해 조사하였으며, 시장분석을 통해 시장현황, 식문화문석, 업종분석, 상권분석, 시장매력도 분석, 경쟁 분석, 외식 소비 행동 분석, 한식당 현황분석을 수행하였음. 한식레스토랑은 경쟁군인 일본 요리, 서양요리, 동남아시아요리와 비교하여 인기도는 높고, 중저가의 가격대를 형성하며, 만족도는 전체 에스닉 요리 전문점 중 중간대의 수준임. 따라서 현재의 인기도를 꾸준히 유지할 수 있도록 만족도를 향상시키고 가격대를 서서히 올리는 전략이 필요함
■ 시장세분화, 목표시장, 포지셔닝(STP) 전략을 위해 데이터 마이닝 기법을 이용한 빅데이터 분석, 경영주 인터뷰, 소비자 인터뷰를 수행하였으며, 이를 기반으로 중국 베이징과 상하이의 지리적·업종별 시장을 세분화하고, 가격대와 경쟁현황을 분석하여 목표시장을 선정하였음. 포지셔닝을 위해 중국 베이징과 상하이의 한식당과 상권, 업종의 브랜드 이미지를 측정하였음. 한식당의 브랜드 이미지와 상권, 업종의 브랜드 이미지를 비교·분석하여 중국진출 시 성공적인 현지화를 위한 포지셔닝 전략을 수립하였음
■ 중국 시장 분석과 시장세분화, 목표시장, 포지셔닝(STP) 전략수림을 바탕으로 중국진출을 위한 마케팅 전략 방향 제시를 위한 연구를 수행하였음. 중국 베이징과 상하이 지역의 가격 전략, 상품전략, 입지전략, 홍보전략, 브랜드전략을 분석하여 최종적으로 마케팅 전략을 도출하였음. 그 결과 중국진출 시 한식당의 현지화를 위해 전문사이트와 소셜미디어를 활용하여 마케팅을 수행하고, 고객관리 프로그램 운영과 스토리텔링을 통해 고객에게 한식당에 대 한 이미지를 전달할 수 있음. 또한 스타마케팅과 한류붐을 활용한 마케팅과 매장의 디스플레이스를 적절하게 활용하고, 고객과의 커뮤니케이션을 바탕으로 CSR활동을 통한 마케팅을 제안하였음
■ 통합적 마케팅 커뮤니케이션 전략 수립을 위해 효율적인 IMC 전략 수립을 위해 정의, 목표, 등장배경, 전략기획과정, 구성요소 둥 IMC 전반에 대해 분석함. Advertising, Direct marketing, Internet marketing, Sales promotion, Public relation 둥 IMC률 수행하는 각 채널들을 정의하고 세계적인 사례를 통해 각각의 효과를 살펴봄으로써 통합적 마케팅 커뮤니케이션을 분석하였음. 통합적 마케팅 커뮤니케이션 전략 수립을 위해 통합적 마케팅 커뮤니케
이션에 대한 이해와 해외, 중국시장의 IMC 적용 사례분석을 바탕으로, 중국시장에 진출하는 한국 외식기업들이 수행할 수 있는 IMC 전략을 제안하였음
■ 신 메뉴 개발 컨셉 제시를 위해 데이터 마이닝 기법을 이용한 빅데이터 분석, 경영주 인터뷰, 소비자 인터뷰, 신 메뉴에 대한 메뉴엔지니어링을 수행하였음. 현지 시장에 적합한 신 메뉴 컨셉 제안을 위해 소비자 인터뷰를 수행하여 현지 소비자가 한식당과 한식메뉴에 갖고 있는 이미지를 분석하였으며, 튀기는 방법을 주요 조리법으로 사용하는 중식과 달리 굽거나 찌는 조리법의 한국음식을 웰빙으로 인식하고 있었음. 빅데이터 분석을 통해 중국의 소비자가 선호하는 한식 메뉴를 파악하고, 한식메뉴의 만족도, 가격대 분석을 수행하였음. 또한 중국 현지에서 한식당을 운영하고 있는 경영주와 인터뷰를 통해 한식당 운영 시 메뉴 개발과 차별화방안에 대해 조사를 수행하였으며, 소비자 설문조사를 통해 한식 메뉴의 인지도와 선호도 분석을 수행하였음. 분석결과를 바탕으로 신 메뉴를 개발하고 레스토랑의 매출 데이터를 기반으로 Kasavana & Smith의 메뉴엔지니어링을 실시하여 메뉴의 공헌 이익, 메뉴믹스 비율, 평균 선호도를 파악함
(출처 : 요약문 5p)
Abstract
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IV. Results of the study
■ Basic data for the study are collected through the previous studies, technical literatures and papers, various publications and statistical data, relevant researches and reviews of reference materials and literatures. Big data are collected by the web crawling on 83,419
IV. Results of the study
■ Basic data for the study are collected through the previous studies, technical literatures and papers, various publications and statistical data, relevant researches and reviews of reference materials and literatures. Big data are collected by the web crawling on 83,419 restaurants in Beijing and 77,783 restaurant in Shanghai and analyzed. The study has conducted the site visitation, local owner interview, consumer interview, cooking / dining expert interview and consumer survey in three different occasions to derive the final conclusions after the verification by advisory committee.
■ The literature search, big data analyses, customer interviews, owner interviews, environment analyses through consumer surveys, and market analysis are conducted in order to analyze the Chinese market for Korean food localization. Political, economic, socio-cultural, and dining environmental considerations are looked into by conducting the Chinese environmental analyses to prepare for entering the Chinese market. The market conditions, food culture analysis, commercial sector analysis, market sector analysis, market attractiveness analysis, competitive analysis, dining consumer behavior analysis, Korean restaurant status analysis are conducted. In comparisons to competing Japanese, western and Southeast Asian food, Korean food seems to have slightly more popular, low to mid-ranged price, and average satisfaction. Therefore, a careful strategy is necessary to steadily improve the popularity and satisfaction while slowly raising price.
■ Big data analysis, owner interviews and consumer interviews are conducted by using the data mining method to establish the market segmentation, target marketing and positioning (STP) strategies. Geographical and business type markets in Beijing and Shanghai are further segmented based on these and target market is established based on price and competition analyses. Korean restaurant market sharing and brand images in Beijing and Shanghai are measured for the positioning. A positioning strategy for successful localization is established with analyses of Korean restaurant brand image, market sharing, and brand images per business type.
■ Studies on marketing strategy directions for the Chinse market are conducted based on the Chinese market segmentation, target market, and positioning (STP) strategy established by the study. A final marketing strategy is derived with the analyses of strategies of price, product, location, public relations and brand. As the result, marketing can be done through the dedicated sites and social media for the Korean restaurant localization in China and images of Korean restaurants can be delivered to customers through the customer management programs and storytelling. In addition marketing suggestions are made using star marketing as well as Hallyu in store display and CSR activities based on communications with customers.
■ Overall IMC analyses are conducted on the definition, goals, emerged background, strategic planning process and components in order to establish the integrated marketing communkations strategy and efficient IMC strategy. The integrated marketing communications is analyzed by defining each channels of IMC such as Advertising, Direct marketing, Internet marketing, Sales promotion and Public relation and by looking into the respective effects through global practices. IMC strategy is presented for Korean restaurant business to follow in entering Chinese market based on understanding of the integrated marketing communication and case study analysis of IMC in overseas or Chinese market in order to establish the integrated marketing communication strategies.
■ Big Data Analysis, owner interviews, consumer interviews, and menu engineering fornew menu are conducted using the data mining method in order to come up with new menu developing concept. Consumer interviews are done to come up with new menu concept that fits the local market and consumer impressions on Korean restaurants and menu are analyzed. Most Chinese consider Korean food as healthy since it is mainly broiled or steams as opposed to frying in Chinese cooking. Korean menu preferred by Chinese are identified through the big data analysis and satisfaction and price analysis of Korean menu are also done. Study is done on new Korean menu development and differentiation through interviews with Korean restaurant owner in China. Awareness and preference of Korean menu are analyzed through the consumer survey. New menu development based on the analyses and Kasavana Smith menu engineering based on restaurant sales data are done to identify Contribution of the menu, menu mix ratio and average preferences.
(출처 : ABSTRACT 8p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 연 구 진 ... 3
- 요 약 문 ... 4
- ABSTRACT ... 7
- Table of Contents ... 11
- 연구개발보고서 초록 ... 13
- 목차 ... 16
- 표목차 ... 18
- 그림목차 ... 22
- 제1장 서론 ... 27
- 1. 연구의 필요성 ... 27
- 가. 연구 수행 동기 ... 27
- 나. 주요 연구 동향 ... 28
- 다. 연구의 필요성 ... 30
- 2. 연구의 목적 및 범위 ... 32
- 가. 연구 목적 ... 32
- 나. 연구 범위 ... 33
- 3. 연구 방법 ... 34
- 가. 연구 체계 ... 34
- 나. 연구 방법 ... 35
- 4. 조사 방법 ... 36
- 가. 조사 개요 ... 36
- 나. 정성적 조사 ... 36
- 다. 정량적 조사 ... 42
- 5. 연구결과의 유용성 ... 47
- 제2장 한식 현지화를 위한 중국 시장 분석 ... 48
- 1. 연구 개요 ... 48
- 가. 연구 목적 및 내용 ... 48
- 2. 연구 결과 ... 50
- 가. 환경 분석 ... 50
- 나. 시장 분석 ... 65
- 제3장 시장세분화, 목표시장, 포지셔닝(STP) 전략 ... 94
- 1. 연구 개요 ... 94
- 가. 연구 목적 및 내용 ... 94
- 2. 연구 결과 ... 98
- 가. 베이징 STP ... 98
- 나. 상하이 STP ... 119
- 제4장 마케팅 전략 방향 제시 ... 139
- 1. 연구 개요 ... 139
- 가. 연구 목적 및 내용 ... 139
- 2. 연구 결과 ... 141
- 가. 베이징 지역 마케팅 전략 ... 141
- 다. 마케팅 전략 도출 ... 167
- 제5장 통합적 마케팅 커뮤니케이션 전략 방안 제시 ... 175
- 1. 연구 개요 ... 175
- 가. 연구 목적 및 내용 ... 175
- 2. 연구 결과 ... 179
- 가. 통합적 마케팅커뮤니케이션 분석 ... 179
- 나. 통합적 마케팅커뮤니케이션 전략 수립 ... 186
- 다. 통합적 마케팅커뮤니케이션 적용 ... 202
- 라. 통합적 마케팅커뮤니케이션 시범 적용 및 평가 ... 225
- 제6장 신 메뉴 개발 컨셉 제시 ... 237
- 1. 연구의 개요 ... 237
- 가. 연구 목적 및 내용 ... 237
- 2. 연구 결과 ... 239
- 가. 메뉴 전략 수립 ... 239
- 나. 한식 메뉴 개발 및 평가 ... 261
- 제7장 결론 ... 275
- 1. 연구의 목표 ... 275
- 2. 연구의 결과 요약 ... 276
- 가. 한식 현지화를 위한 중국 시장 분석 ... 276
- 나. 시장세분화, 목표시장, 포지셔닝(STP) 전략 ... 277
- 다. 마케팅 전략 방향 제시 ... 278
- 라. 통합적 마케팅 커뮤니케이션 전략 방안 제시 ... 279
- 마. 신 메뉴 개발 컨셉 제시 ... 280
- 3. 연구목표 달성도 ... 281
- 가. 연구 목표의 달성도 ... 281
- 나. 연구 성과 목표의 달성도 ... 282
- 4. 연구성과의 파급효과 ... 283
- 5. 정책과의 연계성 ... 284
- 끝페이지 ... 284
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