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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국철도기술연구원 Korea Railroad Research Institute |
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연구책임자 | 김민수 |
참여연구자 | 최돈범 , 이호용 , 구병춘 , 박현준 , 창상훈 , 최문원 , 홍희록 , 이한솔 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 | 2017 |
주관부처 | 과학기술정보통신부 Ministry of Science and ICT |
등록번호 | TRKO201800009906 |
과제고유번호 | 1711062043 |
사업명 | 한국철도기술연구원연구운영비지원 |
DB 구축일자 | 2018-05-26 |
키워드 | 제동시스템.전기기계식.제동작용장치.전자제어장치.Brake system.Electro-mechanical.Brake Operation Unit.Electric Control Unit. |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201800009906 |
1. 도시철도용 전기기계식 제동 핵심장치 시작품 제작
- 기존 공기제동방식의 캘리퍼와 호환되는 전기기계식 제동엑츄에이터 시작품 제작
- 전기기계식 제동엑츄에이터 제어기 시작품 제작
- 전기기계식 제동 ECU의 I/F 장치 제작
2. 도시철도용 전기기계식 제동 핵심장치 성능평가
- 제동캘리퍼/접촉력 현시장치를 통한 전기기계식 제동장치 응답시간 및 제동력 등 정적 성능시험 수행
- 제동시험기를 이용한 전기기계식 제동장치 동적 성능시험 수행(접촉력, 제동거리, 마찰계수)
3. 전기기계식
1. 도시철도용 전기기계식 제동 핵심장치 시작품 제작
- 기존 공기제동방식의 캘리퍼와 호환되는 전기기계식 제동엑츄에이터 시작품 제작
- 전기기계식 제동엑츄에이터 제어기 시작품 제작
- 전기기계식 제동 ECU의 I/F 장치 제작
2. 도시철도용 전기기계식 제동 핵심장치 성능평가
- 제동캘리퍼/접촉력 현시장치를 통한 전기기계식 제동장치 응답시간 및 제동력 등 정적 성능시험 수행
- 제동시험기를 이용한 전기기계식 제동장치 동적 성능시험 수행(접촉력, 제동거리, 마찰계수)
3. 전기기계식 제동시스템 인터페이스 시험
- 전기기계식 제동엑츄에이터 및 제어기 구동시험 수행
- 전기기계식 제동장치(제동엑츄에이터/제어기, 제동ECU) 통합 인터페이스 성능시험 수행
- 고성능 제동시스템 통합 시뮬레이션 시험 플랫폼을 구축 완료
4. 제동디스크 균열검출장치 보완 및 균열 측정
- 다양한 유형의 결함시험편을 검사할 수 있는 제동디스크 결함측정시스템을 범용장비로 보완
- 결함 분석 소프트웨어 및 알고리즘 수정
- 열피로로 인해 발생되는 경사진 결함시험편 제작
- 휴대용 결함검출장비에 대한 성능시험 수행
5. 제동디스크 열해석 및 열균열 평가
- 제동시험기를 이용한 열균열 진전 및 열분포 변화 측정시험 수행(3가지 타입의 제동패턴 분석)
- 패드형태 별 유한요소해석을 통한 디스크의 온도 및 열응력 모델 제작
- 제동디스크 및 제동패드의 접촉면적 분석 및 디스크 영역별 접촉면적과의 상관관계정립
( 출처 : 보고서 요약서 8p )
Ⅳ. Results
1. Prototype production of core equipments of the electro-mechanical braking device for urban railway vehicles
The electro-mechanical brake system for urban railway vehicles is carried out the performance evaluation of prototype manufactured in the 1st and 2nd
Ⅳ. Results
1. Prototype production of core equipments of the electro-mechanical braking device for urban railway vehicles
The electro-mechanical brake system for urban railway vehicles is carried out the performance evaluation of prototype manufactured in the 1st and 2nd years. The final prototype is manufactured to reflect the complement(securing brake force, stroke range, enter of gravity, interference between mechanism parts). Then, the prototypes of the electro-mechanical brake device are composed of the electro-mechanical brake actuator/controller/ECU. Each devices are carried out the interface test, the static test and the dynamic test by manufacturing the I/F to coincide.
2. Performance evaluation of core equipments of the electro-mechanical braking device for urban railway vehicles
The display device is manufactured by making compatible the brake caliper for urban railway vehicles and capable of confirming the contact force of the request.
The static test of response time and contact force of the prototype of the manufactured electro-mechanical brake actuator is performed. The dynamic test of braking time, contact force change, braking force, braking distance and friction coefficient characteristics is carried out using a brake dynamometer. Compared with existing pneumatic cylinders for urban railway vehicles, the performance is confirmed.
3. Interface test of the electro-mechanical brake system
The interface test is performed to ensure compatibility between the developed prototype and the existing brake systems. An range of the interface test is electro-mechanical brake ECU/actuator/controller and the integrated drive test is conducted among the devices. To analyze the operating characteristics of the electro-mechanical brake system, operational test is also performed in HILS environment that reflects the dynamic characteristics of the vehicles.
4. Crack measurement and supplementation for crack detection device on brake disc
The defect measurement system of brake disc which can exam various types of defect test specimens is supplemented with general purpose C-Scanner and manufactured. A slant defect specimen caused by thermal fatigue is prepared. A portable fault detection system is designed and manufactured also, the performance test of the fault detection system is performed. The signal acquisition, software and algorithms of the crack detection system is revised and supplemented.
5. Evaluation of thermal analysis and thermal crack on brake disc
As a results of test using the dynamometer, three types of braking patterns are confirmed. Three patterns of contact between the brake disc and brake pad are confirmed and constant relation is repeated among the patterns. The thermal analysis model is designed to predict the maximum temperature and thermal stress of each type of pads. Then, the analysis of the influence factors on the brake disc and brake pad is carried out. Base on this, it is reflected in the optimum design of brake disc and brake pad.
( 출처 : SUMMARY 17p )
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연구책임자(Manager) : | - |
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