보고서 정보
주관연구기관 |
한국여성정책연구원 Korean Women’s Development Institute |
연구책임자 |
정가원
|
참여연구자 |
장윤선
,
김병권
,
홍미영
,
박금식
,
고강인
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
여성가족부 Ministry of Gender Equality & Family(MOGEF) |
등록번호 |
TRKO201800022437 |
과제고유번호 |
1105012737 |
사업명 |
한국여성정책연구원 |
DB 구축일자 |
2018-06-16
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800022437 |
초록
▼
1. 연구개요
□ 연구목적 및 필요성
○ 예산의 편성→집행→결산→환류의 단계에서 지금까지의 지방자치단체 성인지 예산제도에 대한 연구는 편성과 집행 단계에 집중되었음
○ 지방자치단체 성인지결산서 작성 및 운영현황은 파악되지 않고 있으며 공식 통계조차 집계되지 않고 있는 상황임
○ 하지만 지방자치단체 성인지예산제도의 성과를 평가하고 성인지결산의 결과가 다음년도 예산편성에 반영되기 위한 가장 중요한 조건 중 하나가 성인지결산의 내실있는 운영이라고 할 수 있음
○ 따라서 본 연구에서는 지방자치단체 성인지예산제도
1. 연구개요
□ 연구목적 및 필요성
○ 예산의 편성→집행→결산→환류의 단계에서 지금까지의 지방자치단체 성인지 예산제도에 대한 연구는 편성과 집행 단계에 집중되었음
○ 지방자치단체 성인지결산서 작성 및 운영현황은 파악되지 않고 있으며 공식 통계조차 집계되지 않고 있는 상황임
○ 하지만 지방자치단체 성인지예산제도의 성과를 평가하고 성인지결산의 결과가 다음년도 예산편성에 반영되기 위한 가장 중요한 조건 중 하나가 성인지결산의 내실있는 운영이라고 할 수 있음
○ 따라서 본 연구에서는 지방자치단체 성인지예산제도 운영과정 중 결산과 환류단계에 초점을 맞추고 성인지결산서 작성현황과 성인지결산의 문제점을 파악하여 개선방안을 제시하고자 함
□ 연구내용 및 방법
○ 연구내용
- 본 연구에서는 지방자치단체 성인지결산제도의 운영현황과 문제점을 성인지 결산서 작성현황과 공무원 의견을 중심으로 파악하고, 부산여성가족개발원과 성인지결산제도 운영 지역사례 연구를 수행함으로써 그 결과를 바탕으로 지방자치단체 성인지결산제도의 실효성을 제고할 수 있는 개선방안을 제시하고자 함
- 제2장에서는 지방자치단체 성인지결산체계의 적정성을 평가함. 일반결산 체계 속에서 성인지결산체계가 어떠한 역할을 담당하고 있으며 개선되어야 할 지점을 도출함
- 제3장에서는 17개 광역자치단체의 2014회계연도 및 2015회계연도 성인지 결산서 작성현황을 분석함. 특히 성과목표 달성현황을 행정구역별, 시・도별,대상사업별, 분야별로 살펴보고 성별 집행실적을 분석함. 또한 지방자치단체성인지결산제도의 한계와 문제점을 제도운영의 주체인 공무원의 관점에서 파악하고 개선수요를 도출함
- 제4장에서는 성인지예・결산서 분석과 컨설팅 경험이 있는 부산여성가족개발원과 함께 성인지결산제도 운영 지역사례 연구를 수행함으로써 성인지결산제도 운영에서 드러나는 문제점과 개선수요를 지역 밀착적으로 파악함
- 제5장에서는 본 연구의 분석결과를 종합적으로 논의하고 이를 바탕으로 관련 정책과제를 제안하였음
○ 연구방법
- 첫째, 문헌연구를 실시함. 일반결산체계 속 성인지결산체계의 역할을 파악하고 사업에 대한 사후평가라는 공통점을 가지고 있는 다른 제도들과의 비교를 통해 지방자치단체 성인지결산체계의 실효성을 증대시킬 수 있는 지점을 탐색하고 함의를 도출함
- 둘째, 17개 광역자치단체의 2014회계연도 및 2015회계연도 성인지결산서에 담긴 정보를 직접 입력하여 데이터베이스를 구축하고 성인지결산서 작성현황과 성과목표 달성현황, 성별 집행실적 등을 분석함
- 셋째, 지방자치단체 공무원과 지역 성별영향분석평가센터 전문가를 대상으로 FGI를 실시하여 제도운영상의 어려움과 문제점을 파악하고 개선수요를 도출함
- 넷째, 산학연 공동연구를 실시함. 부산여성가족개발원과 함께 성인지결산제도 운영 지역사례 연구를 수행함
- 다섯째, 전문가 자문회의를 실시함. 관련 학계, 연구자 등을 대상으로 전문가 자문회의를 개최하여 연구방향, 내용 및 방법과 연구결과에 기반한 정책개발 등과 관련하여 의견을 수렴함
( 출처 : 연구요약 6p )
Abstract
▼
The budgeting process is mainly broken down into four different stages which include budget formation, budget execution, performance review and feedback. Up to recently, the focus of studies on gender budgeting of local governments in Korea has been put on the stages of budget formation and executio
The budgeting process is mainly broken down into four different stages which include budget formation, budget execution, performance review and feedback. Up to recently, the focus of studies on gender budgeting of local governments in Korea has been put on the stages of budget formation and execution. Moreover, the status of preparation of gender budget performance reports by local governments has not been grasped and even official data on them has not been collected. However, the substantial management of gender budget performance review is one of the most significant conditions for evaluating gender budget performance in local governments and for ensuring that the results of the evaluation are feedback into the following year’s budget.
Therefore, this study focuses on gender budget performance review and feedback, and intends to identify the status of preparation of gender budget performance reports and challenges of gender budget performance review so as to present ways for improvement.
For this study, the opinions of government officials and the status of preparation of gender budget performance reports were analyzed to figure out the status and challenges of gender budget performance review. In addition, a local case study on gender budget performance review was performed together with Busan Women and Family Development Institute with an aim to present ways to enhance the effectiveness of gender budget performance review in local governments. In Chapter 2, the adequacy of gender budget performance review in local governments was assessed, and the role of gender budget performance review in the general settlement of accounts was identified to find out areas for improvement in the performance review. In Chapter 3, an analysis was made of the status of preparation of gender budget performance reports for fiscal year 2014 and 2015 by 17 upper-level local governments. In particular, the analysis focused on the status of achievement of performance objectives by administrative district, city & province, target project and sector as well as the results of budget execution by gender. Furthermore, limitations and challenges of gender budget performance review in local governments were identified from the perspective of government officials as the ones managing the system so as to identify demands for improvement. Chapter 4 addresses challenges and demands for improvement in gender budget performance review specifically in Busan identified by performing a local case study jointly with Busan Women and Family Development Institute that has experience in consulting on preparation of gender budget statements and performance reports. In Chapter 5, the analytical results of this study are summarized and based on which, policy recommendations are made.
Policy recommendations based on this study are made as follows:Firstly, it is recommended to further utilize the data from gender budget performance reports. To that end, it is needed to revise the Guideline for Preparing a Gender Budget Performance Report with an intention to raise the accuracy and reliability of the data from gender budget performance reports. In addition, inspection of auditors and deliberation of local councils should be strengthened for gender budget performance reports. Secondly, it is recommended to make improvements in the gender budget feedback system. A project that fails to achieve performance objectives should be selected again as a gender budget project so as to manage the gender equality performance of the project.
There is also a need to encourage a reduction in the gender gap by reviewing performance objectives for projects with more than 10%p of differences in the results of gender benefit analysis. Additionally, indicators related to gender budgeting should be incorporated into indicators for Combined Evaluation of Local Governments, and the status of preparation of gender budget statements and performance reports should be analyzed for each local government. Furthermore, for one project, gender budget statements and performance reports should be reviewed simultaneously with the results of gender impact analysis and assessment. Thirdly, it is recommended to expand training and consulting on gender budget performance review in local governments. Gender budget performance review should be included in auditor training after considering that auditors may show a lack of understanding on gender mainstreaming due to the nature of their profession. Training for local councilors should cover the overall gender budgeting process because they are responsible for deliberating not only on gender budget performance reports bust also on gender budget statements. It is also necessary to train local councilors in determining the adequacy of target projects in the budget deliberation process and questioning reasons for below-target performance and future efforts for improvement based on the review results of achievement rates of performance objectives by local governments. Additionally, It is needed to provide government officials such as general manager responsible for gender budget performance review and gender budget project managers with training on the role of gender budgeting in the overall budgeting process and on the role of gender budget performance review in the gender budgeting system. Lastly, it is recommended to conduct consulting both from a short-term perspective to prepare a gender budget performance report and from a long-term perspective to present a direction for gender budgeting fit for the characteristics of each government.
( 출처 : Abstract 204p )
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 4
- 연구요약 ... 6
- 목차 ... 16
- 표목차 ... 19
- 그림목차 ... 22
- Ⅰ. 연구개요 ... 24
- 1. 연구의 배경 및 목적 ... 26
- 2. 연구의 내용 및 방법 ... 27
- 가. 연구내용 ... 27
- 나. 연구방법 ... 29
- Ⅱ. 지방자치단체 성인지결산체계 적정성 평가 ... 32
- 1. 지방자치단체 일반결산과 성인지결산 ... 34
- 가. 지방자치단체 일반결산제도 ... 34
- 나. 지방자치단체 성인지결산제도 ... 38
- 2. 지방자치단체 성과관리제도 ... 41
- 가. 지방자치단체 평가 ... 41
- 나. 지방재정 성과관리 ... 44
- 3. 국가 재정성과관리제도 ... 49
- 가. 국가성과목표관리제도 ... 49
- 나. 국가재정사업자율평가(국가통합재정사업평가) ... 51
- 4. 소결 ... 53
- Ⅲ. 지방자치단체 성인지결산제도 운영현황 및 문제점 ... 56
- 1. 지방자치단체 성인지결산서 총괄현황 분석 ... 58
- 가. 회계별 분석 ... 58
- 나. 행정구역별 분석 ... 59
- 다. 시・도별 분석 ... 60
- 라. 대상사업별 분석 ... 62
- 마. 분야별 분석 ... 66
- 바. 성인지예산서 작성현황과의 비교 ... 68
- 2. 지방자치단체 성인지결산서 성과목표 분석 ... 71
- 가. 2014회계연도 성과목표 분석 ... 71
- 나. 2015회계연도 성과목표 분석 ... 74
- 다. 2014회계연도 성평등 효과분석 ... 77
- 라. 2015회계연도 성평등 효과분석 ... 80
- 3. 지방자치단체 성인지결산제도 운영의 문제점 ... 83
- 가. 지방 성인지결산 담당공무원 및 지역 전문가 FGI 개요 ... 83
- 나. 지방 성인지결산 담당공무원 및 지역 전문가 FGI 분석결과 ... 85
- 4. 소결 ... 91
- Ⅳ. 지방자치단체 성인지결산제도 운영 지역사례 연구 : 부산광역시를 중심으로 ... 94
- 1. 연구개요 ... 96
- 가. 연구목적 및 필요성 ... 96
- 나. 연구내용 ... 97
- 다. 연구방법 ... 98
- 라. 연구체계 ... 99
- 마. 기대효과 ... 99
- 2. 부산광역시 성인지결산 현황분석 ... 100
- 가. 성인지결산서 작성현황 분석 ... 100
- 나. 한계와 시사점 ... 110
- 3. 부산광역시 성인지결산에 대한 인식분석 ... 112
- 가. 성인지결산 담당 공무원 인식분석 ... 112
- 나. 성인지결산 관련 전문가 인식분석 ... 140
- 4. 지방자치단체 성인지결산제도 운영 개선 및 환류 방안 ... 165
- 가. 성인지결산서의 긍정적 효과와 한계 ... 165
- 나. 성인지결산서의 가치와 활용도 재점검 ... 166
- 다. 성인지예・결산제도 운영방식 재점검 ... 167
- 라. 성인지결산서 작성과정에서의 개선방안 ... 168
- 마. 성인지결산제도 운영체계에서의 개선방안 ... 169
- 바. 성인지결산제도 환류체계 구축방안 ... 172
- Ⅴ. 종합논의 및 정책과제 ... 176
- 1. 종합논의 ... 178
- 2. 정책과제 ... 180
- 가. 지방자치단체 성인지결산서 정보의 활용방안 ... 180
- 나. 지방자치단체 성인지예・결산 환류체계 개선방안 ... 182
- 다. 지방자치단체 성인지결산 교육과 컨설팅 개선방안 ... 184
- 참고문헌 ... 188
- 부록 ... 196
- 부록1. 부산지역 성인지결산제도 운영 관련 공무원 설문조사지 ... 198
- Abstract ... 204
- 끝페이지 ... 208
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.