보고서 정보
주관연구기관 |
한국행정연구원 Korea Institute of Public Administration |
연구책임자 |
박중훈
|
참여연구자 |
박준
,
정동재
,
진경애
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201800022558 |
과제고유번호 |
1105012636 |
사업명 |
한국행정연구원 |
DB 구축일자 |
2018-06-23
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800022558 |
초록
▼
1. 연구배경과 접근
□ 정부수립 이후 역대 정부 하에서 지속적이고 엄중한 접근에도 불구하고 부패문제는 여전히 우리사회의 가장 핵심적인 문제의 하나로 작용하고 있음
○ 대한민국 정부수립 당시부터 역대 정부 하에서 부패문제는 국가적 차원의 이슈로서 지속적이고 다양한 방식으로 접근되어 왔음
- 권위주의 정부에서는 주로 통제중심의 엄정한 처벌위주 정책이 이루어졌으나, 1990년대 민주화 이후에는 부패유발요인을 사전에 제거하는 예방중심의 반부패 패러다임이 강화됨
∙ 특히 2000년 이후에는 반부패정책 전
1. 연구배경과 접근
□ 정부수립 이후 역대 정부 하에서 지속적이고 엄중한 접근에도 불구하고 부패문제는 여전히 우리사회의 가장 핵심적인 문제의 하나로 작용하고 있음
○ 대한민국 정부수립 당시부터 역대 정부 하에서 부패문제는 국가적 차원의 이슈로서 지속적이고 다양한 방식으로 접근되어 왔음
- 권위주의 정부에서는 주로 통제중심의 엄정한 처벌위주 정책이 이루어졌으나, 1990년대 민주화 이후에는 부패유발요인을 사전에 제거하는 예방중심의 반부패 패러다임이 강화됨
∙ 특히 2000년 이후에는 반부패정책 전담기구의 설립을 통해 적극적이고 포괄적인 예방중심의 반부패활동이 전개되었고, 2016년에는 청탁금지법을 통해 공직사회 전반에서의 부패유발적 관행과 문화를 차단하기 위한 접근이 시작됨
∙ 역대정부가 추진한 강력하고 다양한 반부패 활동에도 불구하고 우리나라의 부패문제는 다양한 평가와 측정에서 일반국민은 물론 정부의 기대를 충족시키는 수준으로 해소되지 못하고 있는 실정임
○ 부패행위의 특성으로 인한 측정의 어려움과 한계
- 부패행위는 다른 형법상 범죄행위와 달리 금품수수 관련자가 공범으로 피해자와 가해자의 구분이 어렵고, 범죄발생이 은밀하게 이루어져 신고나 치안활동을 통한 파악이 어려움
∙ 이러한 특성으로 인해 부패실태는 과거 사법활동을 통해 처리된 범죄건수나 처벌/징계건수 등에 의존하였으나, 이는 정부의 반부패 활동의지와 정도에 의한 결과를 반영
- 이를 극복하기 위해 기업활동 종사자 및 일반국민을 대상으로 공직부패에 대한 설문조사 방식의 인식조사가 국내외적으로 널리 사용(국제투명성기구의 CPI, 국민권익위원회 청렴도조사)
○ 부패문제 실태파악에 있어 인식에 기반한 조사가 제공하는 다양한 장점에도 불구하고 해당결과에 대한 신뢰성과 객관성 문제가 제기되어 왔음
- 정부의 강력하고 지속적인 반부패 활동으로 인한 효과를 인지하면서도, 인식조사를 통해 제시되고 있는 부패실태는 2000년대 중반이후 현재까지 답보상태
- 부패문제에 대한 응답자의 인식은 다양한 외적요인에 의해 영향을 받아 실질적인 부패발생, 즉 경험과의 괴리문제가 제기
∙ 국제투명성기구(TI) 조사에서 한국은 공직부패 경험자 비율이 비슷한 다른 국가들에 비해 현저히 낮은 부패인식지수, 즉 부패문제가 심각한 것으로 조사
□ 본 연구는 부패문제의 객관적이고 합리적인 규명을 위해 부패문제에 대한 인식의 영향요인을 규명하고, 나아가 부패문제에 대한 인식개선을 위해 어떤 접근이 필요한지에 목적을 두고 있음
○ 부패문제에 대한 왜곡된 인식과 인식에 의존한 부패문제의 규명은 국가 이미지 훼손은 물론 부패행위를 유발하는 요인으로 작용
- 이에 본 연구는 부패문제의 실태를 인식과 경험에 기초하여 파악하고, 나아가 기존에 생산된 부패실태조사관련 다양한 자료를 사용하여 공직부패에 대한 인식과 경험간의 관계 및 응답자의 부패인식에 영향을 미치는 요인들을 규명하고자 함
○ 부패실태에 영향을 미치는 요인을 규명하고 이를 통해 부패문제에 대한 인식개선을 위한 정책적 시사점을 도출하기 위해 본 연구는 구체적으로 다음의 내용을 포함하고 있음
- 통합과제적 성격: 종래 한국행정연구원에서 조사연구로 공공부문 부패실태와 정도를 파악하기 위한 「정부부문 부패실태조사」+ 부패문제에 대한 인식에 영향을 미치는 요인의 규명을 위한 설문조사가 함께 수행됨
- 한국행정연구원과 국민권익위원회를 비롯하여 국제투명성기구 등에서 생산되는 다양한 부패실태자료에 대한 분석을 통해 부패문제에 대한 인식과 경험간의 관계를 분석
- 부패문제에 대한 응답자의 인식에 영향을 미칠 수 있는 다양한 요인들과 관련하여 선행연구를 분석하여 요인규명을 위한 분석틀과 가설을 모색
- 실증분석을 통해 규명된 부패문제 인식의 영향요인에 기초하여, 부패문제 측정상 객관성과 신뢰성을 제고할 수 있는 방안과 더불어 인식의 왜곡과 과장을 해소할 수 있는 정책적 방안이 모색
○ 부패실태를 인식과 경험측면에서 비교하고 부패문제의 인식에 대한 영향요인을 규명하는 본 연구는 다음과 같은 연구과정으로 구성
- 부패문제의 인식과 경험간 관계를 규명하기 위해 기존에 생산된 다양한 부패실태조사 자료에 대한 분석과 더불어 부패인식에 영향을 미치는 요소와 관련된 연구문헌에 대한 검토
- 응답자의 부패문제 인식에 영향을 미치는 요인 규명을 위해 설문조사를 통해 수집된 자료에 대한 실증분석
- 실증분석 결과해석 및 정책적 시사점 도출을 위해 반부패 관련 전문가, 이해당사자, 공직자 등을 대상으로 한 집담회(FGI)
- 통계분석을 통해 규명된 인식에 영향을 미치는 요인과 집담회 논의결과 등에 기초하여 부패문제에 대한 인식개선은 물론 부패문제 해소를 위한 다양한 반부패 정책활동 차원의 시사점 모색
(출처 : 국문요약 11p)
Abstract
▼
South Korea has had a chronic problem with corruption, dating back to when it had first established a democratic government in 1950s. Supported by former presidents, the government tried hard to eradicate corruption but only ended up falling short of expectations.
In the end, Korea legislated the
South Korea has had a chronic problem with corruption, dating back to when it had first established a democratic government in 1950s. Supported by former presidents, the government tried hard to eradicate corruption but only ended up falling short of expectations.
In the end, Korea legislated the ‘Improper Solicitation and Graft Act’ and started to enact it by 2016. As known more popularly as the Kim Young-Ran law, the Act intends to reform ‘jub-dae’ culture, custom of bribing powerful people by offering money or favors in order to influence the outcome. Korea is expecting that the Act will bring a new atmosphere of public-private partnership.
It is true that there is consensus among Koreans that corruption must be eliminated. Then, to what extent is corruption serious in Korea? William Thomson, one of the most noted physicists in history, said that “when you cannot measure it, when you cannot express it in numbers, your knowledge is of a meagre and unsatisfactory kind.”
As his saying, understanding the actual condition of corruption is a prerequisite for defeating corruption. However, since most corruption studies rely on surveys, it is still controversial whether corruption is serious or not. Surveys are generally used in measuring corruption because it is almost impossible to exactly count the total number of bribes which occurred covertly. Surveys help to overcome these difficulties, but they also cause misunderstanding of corruption perceived because people’s answers depends on their subjective assessment. To eradicate the widespread act of giving bribes, this distortion should be deeply examined.
Many results act as evidence for this distortion. It is common to see a discrepancy between corruption experienced and perceived.
For example, a survey conducted by Korea Institute of Public Administration shows that the number of Koreans who offer money to public officials or witness this illegal behavior have decreased from 24.8% in 2000 to 0.8% in 2017, but more than 50% of them think that corruption is nevertheless a serious problem in Korea.
Although this discrepancy is crucial, it did not get much attention from earlier scholars, being insufficiently researched by them.
Instead, many earlier studies put much effort on determining what affects people’s perception of corruption. These studies show factors such as demographic variables and trust in government contribute to corruption perception, but these factors do not have much policy implication on solving problems.
We derive dependent variables which are supposed to have an effect on perception in corruption from theories, as follows. First, Susan Rose-Ackerman and Bonnie Palifka claimed that no matter how many bribes are decreased in people’s day-to-day lives or routine business activities, people shocked by political scandals think there is no improvement in corruption. As a result, negative perception can increase even though the actual amount of corruption decreases. Second, the paradox of distance. This concept means that people have a tendency to view government as being more corrupt, because they are relatively far from their lives. Third, we tested the ‘echo-chamber effect’ hypothesis as Michael Johnston used this term when studying corruption. It suggests that perception of corruption in certain sectors is influenced by the perception of corruption in other sectors and also by the interactions between mass media and those who assess corruption perception indices.
Taking these theories into account, we measured how often people are exposed to media, whether people regard ‘jub-dae’ culture as illegal or not, political alienation, government trust, and lastly, how many times they actually experience bribes. For dependent variables, we asked people how serious corruption is in the public sector. Also, we used gender, age, education, income, marital status, occupation, living area and political attitudes as control variables. A multiple regression model was used for analysis.
Conclusively, we found that the echo chamber effect existed in Korea: the perception of corruption in the overall public sector was influenced by the people’s perception of grand corruption, corrupt behaviors by political elites, and the perception of corruption in the private sector. The perception of perception in other sectors being considered, the effect of corruption experience on corruption perception was insignificant. We also found that stronger political alienation was related to stronger perception of corruption.
We conducted a Focus Group Interview (FGI) with 7 experts (i.e. a public official working in central government, a police officer, professors, etc) to help derive policy implication. Based on the survey data analysis and interviews, our suggestion regarding corruption is as follows. First, policy measures to improve the perception of corruption is necessary. Our research reveals that one of the main reasons for the general public considering corruption to be so serious in Korea is that they are highly influenced by elite-related scandals. Therefore, institutionalized efforts to confront corrupt behaviors at the top of government hierarchy such as political leaders should be considered. At the same time, we need to use a high-road approach that sheds light on how much the integrity of street-level public officials has actually improved. This approach is differentiated from a low-road approach which is dedicated to uncover corruption in the public sector. Finally, our survey shows that citizens very strongly feel political alienation, which is considered to be one of the reasons causing the discrepancy between corruption perception and corruption experience. Hence, citizens’ active participation in public administration and citizen-friendly public services are recommended to narrow the gap between perception and experience of corruption.
(출처 : 영문요약 31p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 3
- 목차 ... 4
- 표목차 ... 7
- 그림목차 ... 9
- 국문요약 ... 11
- 영문요약 ... 31
- 제1장 서 론 ... 35
- 제1절 연구의 필요성 및 목적 ... 36
- 1. 연구의 필요성 ... 36
- 2. 연구의 목적 ... 40
- 제2절 연구내용 및 범위 ... 42
- 1. 연구내용 ... 42
- 2. 연구범위 ... 44
- 제3절 연구방법 및 흐름도 ... 46
- 1. 연구방법 ... 46
- 2. 연구흐름도 ... 48
- 제2장 부패실태 현황분석 ... 51
- 제1절 「정부부문 부패실태조사」결과분석 ... 52
- 1. 정부부문 부패실태조사 개요: 조사내용과 방법 ... 52
- 2. 공직사회 전반의 부패실태 분석: 부패인식과 경험 ... 56
- 3. 세부분야별 부패인식 결과 분석 ... 66
- 4. 부패발생원인과 해소방안에 대한 인식조사 결과 분석 ... 75
- 제2절 국내외 조사결과에 기초한 부패실태 분석 ... 80
- 1. 청렴도 조사결과에 기초한 부패실태 분석 ... 80
- 2. 국제투명성기구(TI)에서 수행하는 부패실태 분석 ... 89
- 제3절 부패실태에 대한 인식과 경험간 관계 ... 97
- 1. 인식과 경험간 관계와 인식의 왜곡 가능성 ... 97
- 2. 「정부부문 부패실태조사」상 부패인식과 경험 관계 ... 100
- 3. 「공공기관 청렴도 조사」상 부패인식과 경험 관계 ... 104
- 4. 「부패관련 국제비교조사」상 부패인식과 경험 관계 ... 106
- 5. 인식의 왜곡 가능성과 인식영향요인 연구의 필요성 ... 118
- 제3장 부패문제의 특성과 조사에 대한 이론적 논의 ... 119
- 제1절 부패행위 특성과 실태파악을 위한 접근 ... 120
- 1. 부패행위의 특성 ... 120
- 2. 부패실태 파악을 위한 접근방식 ... 122
- 제2절 선행연구 검토 ... 126
- 1. 인식(Perception)에 근거한 부패실태 조사 ... 126
- 2. 경험(Experience)에 근거한 부패실태 조사 ... 129
- 3. 개인의 부패인식에 영향을 주는 요인들에 관한 연구 ... 138
- 4. 새로운 분석의 필요성 ... 142
- 제3절 분석틀 ... 146
- 1. 부패인식의 유형 ... 146
- 2. 부패인식에 영향을 주는 요인들 ... 147
- 제4장 분석 방법론 ... 153
- 제1절 자료의 수집 ... 154
- 제2절 통계분석 모델 및 자료분석 방법 ... 156
- 1. 통계분석 모형 ... 156
- 2. 자료분석 방법 ... 159
- 3. 문항분석 ... 159
- 제5장 부패인식의 영향요인 분석 ... 161
- 제1절 변수차원 기초통계량 분석 ... 162
- 1. 종속변수 : 공직자 全般의 부패에 대한 인식 ... 162
- 2. 독립변수 ... 163
- 제2절 통계분석 결과 ... 172
- 1. 변수들 간의 상관관계 분석 ... 172
- 2. 부패인식과 영향요인들 간의 인과관계 분석 ... 174
- 3. 연구가설의 검정결과 ... 182
- 4. 분석결과에 대한 해석 ... 185
- 제6장 정책적 시사점 ... 189
- 제1절 부패인식 개선을 위한 접근의 필요성 ... 190
- 1. 공직부패에 대한 국민 인식의 가변성 ... 190
- 2. 부패인식과 경험간 불일치에 대한 해석과 접근 ... 191
- 제2절 부패인식 영향요인 분석에 기초한 시사점 ... 193
- 1. 부패인식 영향요인 ... 193
- 2. 부패문제 실태에 대한 인식의 개선을 위한 접근 ... 196
- 3. 부패문제 측정 차원에서의 시사점 ... 202
- 참고문헌 ... 209
- 부록 ... 219
- 부록1. 조사설문지 ... 220
- 부록2. 청탁금지법시대 한국사회의 부패인식과 경험 전문가 F.G.I ... 226
- 부록3. 부패인식지수(CPI) 산출 기초자료 및 세부 조사내용 ... 234
- 끝페이지 ... 243
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.