보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
장경숙
|
참여연구자 |
이동엽
,
송성민
,
우연경
,
정창우
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-12 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201800023015 |
과제고유번호 |
1105010427 |
사업명 |
한국교육과정평가원 |
DB 구축일자 |
2018-06-30
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800023015 |
초록
▼
본 연구는 학교교실내 교사와 학생간, 학생과 학생간의 상호작용 방식을 통한 구체적인 중학교 인성교육 방안을 제시하는데 목적을 두고 있다. 먼저 본 연구에서는 인성발달과 교육을 둘러싼 쟁점과 접근법에 대한 선행연구 고찰을 통해 인성은 관계의 맥락 속에서 형성되고 촉진되며, 중학교에서 교사와 학생 간의 상호작용과 함께 학생과 학생 간의 관계 형성이 중학생의 인성 형성을 위한 중요한 요인으로 작용하게 됨을 밝히었다. 상호작용과 인성 발달 관련 문헌 분석을 통해 중학교 교실 내에서 이루어지는 상호작용 중 중학생의 인성 발달과 밀접하게 관련
본 연구는 학교교실내 교사와 학생간, 학생과 학생간의 상호작용 방식을 통한 구체적인 중학교 인성교육 방안을 제시하는데 목적을 두고 있다. 먼저 본 연구에서는 인성발달과 교육을 둘러싼 쟁점과 접근법에 대한 선행연구 고찰을 통해 인성은 관계의 맥락 속에서 형성되고 촉진되며, 중학교에서 교사와 학생 간의 상호작용과 함께 학생과 학생 간의 관계 형성이 중학생의 인성 형성을 위한 중요한 요인으로 작용하게 됨을 밝히었다. 상호작용과 인성 발달 관련 문헌 분석을 통해 중학교 교실 내에서 이루어지는 상호작용 중 중학생의 인성 발달과 밀접하게 관련된 교사와 학생 간, 학생과 학생 간 상호작용 방식으로 의사소통 기술, 교사 피드백, 갈등 해결, 자율적인 규칙 제정 및 준수 네 가지 상호작용 방식을 추출하였다. 네 가지 상호작용 방식이 중학교 교실에서 학생의 인성 발달에 어떻게 연관되는지 분석하고 이를 토대로 상호작용을 통한 인성교육 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 중학교 교실 내 인성교육 실태, 상호작용을 통한 인성교육에 대한 인식, 인성교육 활성화를 위한 지원 요구를 파악하기 위하여 설문 조사를 실시하였다.
또한 수업 관찰, 교사와 학생 면담, 우수 사례 분석을 통하여 상호작용 방식별 효율적인 인성교육 방안을 제안하였다.
설문 조사는 중학교 451개교의 교사 779명과 학생 18,996명을 대상으로 온라인 설문 조사방식으로 진행되었다. 설문 조사의 주요 조사 영역은 1) 중학교 교실 내 인성교육 실태 파악, 2) 교실 내 상호작용을 통한 인성 함양에 대한 학생과 교사 인식 조사, 3) 인성교육 활성화를 위한 지원 요구이다. 설문 조사의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 중학교 인성교육 실태와 관련하여 학교에서의 인성교육 강조 여부에 대해 학생과 교사 모두 최근 중학교에서 인성교육이 강조되고 있다고 응답하였으며, 학교에서 활용되는 인성교육프로그램이나 활동이 학생인성 함양에 효과적이라고 응답하였다. 많이 활용되는 인성교육 프로그램이나 활동에 대해 교사는 독서와 상담, 스포츠 활동 순으로 응답하였으며, 학생은 인성교육프로그램, 인성노트 및 일기, 그리고 효․예절 교육 순으로 응답하였다. 중학생에게 필요한 인성 덕목으로는 학생과 교사 모두 배려, 존중, 책임이 가장 필요한 덕목이라고 응답하였다.
둘째, 중학교 교실 내 상호작용을 통한 인성교육에 대하여 학생과 교사 모두 교사와 학생 간 상호작용이 인성교육에 중요하다고 응답하였으며, 인성교육을 위한 상호작용의 출발점은 좋은 관계 맺기에서 시작해야 한다고 답하였다. 인성 발달에 상호작용이 중요하다는 인식에도 불구하고 교사의 과반수가 상호작용을 반영한 인성교육 프로그램이나 활동에 대한 경험이 없다고 응답하였다. 본 연구에서 인성교육과 관련된 네 가지 상호작용 방식인 의사소통, 교사의 피드백 제공, 갈등 해결, 자율적 규칙 제정 및 준수에 대하여 학생, 교사 모두 각 상호작용에 대해 중요하게 인식하고 있는 것으로 나타났다. 인성발달에 중요한 의사소통 방식은 교사가 학생의 의견을 존중하고, 학생상호간에 상대방의 입장에서 잘 들어주는 것으로 나타났다. 교사 피드백에 대해서는 학생 스스로 자신의 과오를 뉘우치도록 하는 피드백이나 긍정적 피드백이 학생 인성 발달에 도움이 되며, 가장 빈번히 쓰이는 피드백 제공 방식인 것으로 나타났다. 갈등 해결을 통한 인성교육의 본질은 상담과 대화인 것으로 나타났으며, 긍정적인 갈등 해결을 위해 학생에게는 원만한 의사소통 능력이, 교사에게는 학생에 대한 적절한 상담능력이 요구되는 것으로 나타났다.
학교에서의 자율적 규칙 제정 준수 경험에 대해 교사는 대다수가 있다고 응답하였으나, 학생은 그 절반에도 미치지 못하였다.
셋째, 중학교 인성교육 활성화를 위한 지원 요구에 대하여 효과적인 인성교육을 위해서는 교사의 관심과 참여, 인성교육 프로그램이나 활동 자료 제공, 교사의 업무 경감 등이 필요하다는 응답이 주를 이루었다. 교육과정 관련 지원에 대하여서는 인성교육 편성 및 운영 방안 제시, 인성교육 시수 확충 등에 대한 요구가 나타났다. 수업 관련 지원으로는 교육 자료, 교수학습 방법 개발 및 보급에 대한 요구가 있었다. 교사의 인성교육 역량 강화를 위한연수 관련 지원에 대해서는 프로그램개발 및활용 연수, 상담 및 생활 지도 연수, 학생 발달 이해를 위한 연수 등에 대한 요구가 있는 것으로 나타났다. 또한 교사의 인성교육 역량강화를 위해 상담, 생활지도, 교육코칭 등을 포함하는 내용이 제공되어야 한다고 응답하였다.
설문 조사를 바탕으로 교사와 학생, 학생과 학생 간 상호작용 방식과 인성교육에 대하여 수업관찰, 교사와학생면담, 우수사례분석을 통해 인성교육 방안에 대해 좀 더 미시적 으로 접근하였다. 중학교 교실 내에서 이루어지는 상호작용 방식과 내용을 분석하였으며, 이를 토대로 의사소통기술, 교사의 피드백, 갈등 해결, 자율적인 규칙 제정 및 준수 등 네 가지 상호작용 방식의 인성교육 방안을 다음과 같이 도출하였다.
의사소통 기술방식과 인성교육: 교사와 학생간 의사소통에서 가장 중요한 요소는 학생을 배려하는 의사소통으로 나타났으며, 긍정적인 의사소통이 학생과 교사의 친밀도 증진, 학생의 정체성 형성에 기여하는 것으로 나타났다. 또한, 학생 간 의사소통으로는 토론 및 협력 학습에 기반을 둔 수업 및 수업 외 활동이 효과적인 것으로 나타나 교실 내 활동을 통해 효율적인 인성교육이 실현될 수 있을 것이라는 시사점을 얻었다.
교사 피드백 방식과 인성교육: 교사의 피드백은 학교생활에서 가장 자주 일어나는 상호작용으로, 교과 수업을 포함한 다양한 환경 속에서 학습자로 하여금 자연스럽게 바람직한 인성을 획득할 수 있도록 도와주는 상호작용 방식이었다. 특히, 학생에 대한 관심을 기반으로 한 친화적이고 공감적인 피드백은 교사와의 신뢰 관계 구축에 도움이 되며 이를 바탕으로 지적․도덕적․시민적 인성이 함양되는 것으로 나타났다. 또한, 중학생이라는 사회적 관계와 환경에 민감한 시기적인 특성을 고려하여 교사의 언어적인 피드백뿐만 아니라 목소리 톤, 눈빛 등의 비언어적 피드백 제공도 중요하다는 시사점을 얻었다.
갈등 해결 방식과 인성교육: 갈등의 원인을 이해하고 해결책을 모색하는 활동을 통하여 학생들은 협동적인 태도를 기르고 사회적인 관계를 형성함으로써 인성 발달에 도움이 되는 것을알 수 있었다. 인성 발달에 도움이 되는 원만한갈등 해결을 위해 대화나 상담, 또래 조정 등을 통해 갈등 해결 능력을 증진할 수 있음을 알 수 있었다. 이를 바탕으로 중학교 교실 내에서 발생하는 구성원 간의 갈등을 긍정적으로 해결하는 프로그램 및 활동을 개발하여 학교 현장에 보급하는 방안을 도출하였다. 프로그램 개발 및 보급과 함께 갈등 해결에 필요한 교사 역량 강화를 위한 연수를 통해 갈등의 원인을 이해하고 긍적적인 해결 방안을 모색하기 위해 갈등분석력, 또래 조정자 훈련과 같은 역량을 강화하는 지원이 이루어져야 한다는 시사점을 얻었다.
자율적 규칙 제정 및 준수 방식과 인성교육: 학생들의 자율적인 규칙 제정과 준수는 인성함양에 도움이 될 수 있으며, 공동체 생활 협약, 자치법정 등의 활동이 학생들의 생활지도에 획기적인 개선을 가져오고, 인성 발달에도 영향을 미치는 중요한 상호작용 방식임을 확인하였다. 학생들의 자치활동을 통한 인성교육을 위해 자율적이고 민주적인 학교문화와 풍토 조성 방안이 마련되어야 한다는 시사점을 얻었다.
본 연구를 통해 얻은 중학교 교실 내 상호작용을 통한 인성교육 방안을 토대로 1) 상호작용 기반 인성교육 활성화를 위한 제도 및 법제화, 2) 상호작용을 통한 인성교육 프로그램 개발 및 확산, 3) 교육과정과 연계한 상호작용을 통한 인성교육 실천, 4) 교사의 상호작용을 통한 인성교육 지도 역량 강화, 5) 상호작용 기반 인성교육 활성화를 위한 민주적인 학교 풍토 및 문화 조성에 대한 정책 제언을 제시하였다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
This study sets its aim to suggest effective ways of doing character education through teacher-student and student-student interaction at the middle school, and draw implications for educational policy. The review of the relevant literature reveals that character develops through building up the rel
This study sets its aim to suggest effective ways of doing character education through teacher-student and student-student interaction at the middle school, and draw implications for educational policy. The review of the relevant literature reveals that character develops through building up the relationship in the social context. . in the social relational context. It also supports that the relationship building through teacher-student and student-student interaction plays an important role in secondary students’ character development. Interaction conducive to secondary students’ character development are categorized into four types: communication skill, teacher feedback, conflict resolution, and autonomous rule-making and observing. The present study investigates how the interaction types are related to secondary students’ character development and draws ways of promoting character education through interaction.
At the first phase of the research a questionnaire survey was conducted to find out the current state of character education at the middle school, perceptions on character education through interaction, and needs for support. 779 teachers and 18,996 students from 451 middle schools took part in the online survey. The key findings are the majority of the participants responded that character education was emphasized and character education programs or activities were effective. The teachers said the most commonly used character education programs were reading, counselling and sports, while the students character programs, character diary, and filial duty․manners. Both respondent groups regarded consideration, respect, and responsibility as the most needed virtues.
It was found that both students and teachers considered teacher-student and student-student interaction to be important in character education. They said that starting point of interaction conducive to character education was to build up the reciprocally good relationship. In spited of the importance of interaction in character development, it was shown that more than half of the teacher participants had no experience of using character education programs through interaction.
The analysis of the responses shows that both teachers and students thought that communication skill, teacher feedback, conflict resolution, and autonomous rule-making and observing were important in character development. Respecting students’ opinions and attentive listening were considered to be the most important in communication skill.
It was found that teacher feedback to help student repent themselves was helpful in character development, which was the most frequently used feedback type. It was reveals that effective communication and counselling skills were required for positive conflict resolution. Regarding autonomous rule-making and observing, the majority of the teachers responded they had experience while less than half of the students said they had no experience.
The teachers responded that teachers’ active participation, provision of programs, and reducing administration work are needed to expand character education. In relation to curriculum, there was need for implementing the reconstructed curriculum with emphasis on character education. It was also revealed that instructional materials for character education needed to be provided with customized teacher training for material development and effective uses, counselling and coaching.
At the subsequent phase, the research sought for the ways of doing character education through each interaction type using class observation, interview and case analysis. It was found that communication with considering students was the important, and intimacy and identity was formed through positive communication. The class observation showed that discussion and cooperative learning were conducive to character development. It was suggested that character education can be done through learning activities in the classroom.
Teacher feedback as one of the most frequent interaction types was observed to be conducive to helping students’ character development take place naturally in the various classroom situations. It was found that intimate and empathic teacher feedback with interest in students was helpful in building trustworthy relationship with teachers, bringing about character development. Considering adolescence It was suggested that non-verbal feedback such as the tones of voice and looks in eyes are meaning in character education, considering adolescence.
It was revealed that understanding causes of conflict and seeking for resolving it was conducive to character development by bringing up cooperative attitude, and building social relationship. It was also found that positive conflict resolution and capacities could be achieved through dialogue, counselling, and peer mediation. It was suggested that conflict resolution programs need to be developed and disseminated to schools. Along with the program development and dissemination, teacher training was proposed to help teachers build their own capacity for effective conflict resolution in understanding causes of conflict and finding out positive resolution through conflict analysis and peer mediator training.
The analysis of the gathered data showed that students’ autonomous rule-making and observing were conducive to character development. It was also revealed that community life agreements and independent student courts brought improvement in student guidance and had influence on character development. It was suggested that actions should be taken to build democratic school culture and environment for character education through student council activities.
The research concludes by proposing some educational policies on character education through interaction at the middle school: to implement interaction-based character education integrated in the curriculum; to develop and disseminate character development and education programs; to support teacher training for interaction-based character education capacity; to build democratic school culture and environment; and to set up systems and legislation for implementing character education based on teacher-student and student-student interaction.
(출처 : ABSTRACT 195p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 15
- I. 서론 ... 17
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 19
- 2. 연구 내용 ... 20
- 3. 연구 방법 ... 21
- II. 이론적 배경 ... 25
- 1. 인성, 인성교육, 상호작용 ... 27
- 2. 상호작용과 인성교육 ... 37
- 3. 인성교육 관련 선행연구 고찰 ... 54
- 4. 논의 및 시사점 ... 59
- III. 중학교 인성교육 실태, 인식 및 지원 요구: 설문 조사를 중심으로 ... 63
- 1. 설문 조사 개요 ... 65
- 2. 자료 수집 및 분석 방법 ... 68
- 3. 설문 조사 결과 ... 70
- 4. 논의 및 시사점 ... 95
- IV. 중학교 교실 내 상호작용을 통한 인성교육: 수업 관찰, 면담 및 사례분석을 중심으로 ... 101
- 1. 의사소통과 인성교육 ... 103
- 2. 교사 피드백과 인성교육 ... 114
- 3. 갈등 해결과 인성교육 ... 127
- 4. 규칙 제·개정 및 준수와 인성교육 ... 137
- 5. 논의 및 시사점 ... 154
- V. 요약 및 제언 ... 157
- 1. 연구 요약 ... 159
- 2. 중학교 교실 내 상호작용을 통한 인성교육 활성화를 위한 정책 제언 ... 170
- 참고문헌 ... 183
- ABSTRACT ... 195
- 부록 ... 199
- 부록1. 중학교 인성교육 실태, 인식 및 지원 요구 조사를 위한 온라인 설문지 ... 201
- 부록2. 중학교 인성교육 실태, 인식 및 지원 요구 조사를 위한 설문 주관식 분석 결과 ... 224
- 끝페이지 ... 238
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.