보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
정미경
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참여연구자 |
황준성
,
이선호
,
허은정
,
최수진
,
김성기
,
박상완
,
안성훈
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201800037892 |
과제고유번호 |
1105012972 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2018-09-15
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키워드 |
교육개혁.학습자맞춤형교육.지능정보기술의 교육적 활용.특별강사자격제도.모듈.진로탐색휴학제.Education innovation.learner-oriented education.educational application of intelligence and information technology.WISE.module.Gap Year.
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800037892 |
초록
▼
2016년에 한국교육개발원에서는 예측 가능한 미래 시점을 2030년으로 상정하고 우리가 지향해야 할 초・중등교육의 방향과 이를 구현하기 위한 정책과제 탐색을 위해 2개년 간 추진될 연구를 기획하였다. 2016년에는 미래사회를 전망하고 그에 따른 우리 초・중등교육의 비전과 혁신영역을 탐색하였다. 2개 년 간 추진되는 ‘교육개혁의 전망과 과제: 초・중등교육 영역’ 연구의 2차 년도 연구인 본 연구는 2030년에 우리가 만나야 할 초・중등교육에 대한 전체상(Big Picture)을 그려보고, 그러한 초・중등교육 구현을 위해 2018년도부
2016년에 한국교육개발원에서는 예측 가능한 미래 시점을 2030년으로 상정하고 우리가 지향해야 할 초・중등교육의 방향과 이를 구현하기 위한 정책과제 탐색을 위해 2개년 간 추진될 연구를 기획하였다. 2016년에는 미래사회를 전망하고 그에 따른 우리 초・중등교육의 비전과 혁신영역을 탐색하였다. 2개 년 간 추진되는 ‘교육개혁의 전망과 과제: 초・중등교육 영역’ 연구의 2차 년도 연구인 본 연구는 2030년에 우리가 만나야 할 초・중등교육에 대한 전체상(Big Picture)을 그려보고, 그러한 초・중등교육 구현을 위해 2018년도부터 2030년까지 추진해야 할 정책 과제 제안을 목적으로 수행되었다. 본 연구에서는 한국 초・중등교육이 개인의 잠재력 개발과 사회의 지속가능 발전에 기여하는 교육이 되어 학습자 모두 새로운 가치 창출을 할 수 있는 창의적 인재로 성장할 수 있도록, 무엇보다 학습자가 학습의 즐거움을 느끼는 교육이 되는데 그 혁신의 초점을 두었다.
Ⅱ장에서는 2016년에 수행된 1차 년도 연구결과를 제시하고, 주요국의 사례를 분석하였다.
본 연구의 배경을 이해하기 위해서 먼저 1차 년도 연구 결과를 제시하면 다음과 같다(정미경 외, 2016: 177-182). 1차 년도 연구에서는 STEEP(Society, Technology, Economy, Environment, Politics) 분석의 각 영역인 사회, 기술, 경제, 환경, 정치 분야를 중심으로 2030년도까지의 미래사회를 전망하고, 선행연구에 나타난 미래 학교교육 변화에 대한 논의와 함께 주요국의 미래교육 비전과 관련 정책들을 살펴보았다. 또한 지난 3개 정부의 교육개혁 과제 분석을 통해 각 정부에서 지속적으로 제기되어 온 현안(懸案)과 새롭게 제기된 개혁과제들을 확인하였으며,해결하고 넘어가야 할 한국교육의 근본적인 문제가 무엇인가라는 관점에서 주요 현안과 관련 정책들을 도출하여 분석하였다. 이상의 분석 결과를 바탕으로 우리나라 초・중등교육의 미래교육비전을 ‘개인의 잠재력 개발과 사회의 지속가능발전에 기여하는 교육’으로 설정하였다.
이를 위해 우리나라 초・중등교육의 혁신 목표를 ‘학습자가 학습의 즐거움을 느끼는 교육’, ‘사회변화에 대응하는 교육’, ‘사회통합을 위한 교육’으로 선정하였으며 이를 위한 우리 교육의 혁신영역을 탐색하였다.
또한 정책과제 도출에 시사점을 얻기 위해서 주요국의 혁신적인 학교 운영 사례를 제시하였다.
사례의 선정 근거는 1차 년도 연구에서 도출한 한국 초・중등교육의 혁신 영역에서 좋은 사례를 보여주고 있다고 교육계나 언론에 소개된 학교들이다. 즉 개별화 학습이 가능하도록 교육내용을 편성・운영하고, 학생들의 사회 및 정서 발달을 강조하는 덴마크의 Ørestad Gymnasium,네덜란드의 스티브잡스스쿨(Steve Jobs School), 미국의 멧하이스쿨(MET High School), 기술을 활용한 미래지향적 혁신적인 수업방법을 적용하고 이를 위해 학사제도를 탄력적으로 운영하거나 교원의 새로운 역할을 강조하는 미국의 사이언스리더십아카데미(Science Leadership Academy), 싱가포르의 난치아우초등학교(Nan Chiau Primary School), 미국의 퀘스트투런스쿨(Quest to Learn School), 미국의 위스콘신온라인스쿨네트워크(Wisconsin eSchool Network),정보통신기술을 활용한 혼합학습시스템 도입으로 수업료 부담을 경감시켜 사회통합을 위한 교육을 구현하기 위해 노력하는 페루의 이노바스쿨(Innova School) 등 8개 학교다.
Ⅲ장에서는 1차년도 연구 결과와 주요국의 사례 분석을 바탕으로 2030년 한국 초・중등학교의 전체상(Big Picture)을 그려보고 이의 구현을 위한 핵심 요소인 교육내용, 교육방법, 교원,거버넌스를 포함한 지원체제가 어떻게 변화해야 하는지를 제시하였다.
미래 학교의 기능 변화에 비추어볼 때 미래 한국 초・중등교육을 특징짓는 키워드는 ‘학습자 맞춤형 교육내용 및 방법’, ‘지능정보기술에 기반한 교수학습방법’, ‘탄력적 교육체제’, ‘교원역할의 재정립’, ‘건강하고 안전한 학교’, ‘교육복지의 확대 및 원활한 작동’이라고 할 수 있다.
학습자가 학습의 즐거움을 느끼는 교육이 되기 위해서는 학습자 맞춤형 교육을 구현해야 하며, 이를 위해서는 지능정보기술에 기반한 교육의 도입과 현재보다 탄력적이고 유연해진 교육체제가 전제되어야 한다. 또한 교수학습방법의 전환이나 학교의 기능 변화는 교원역할의 변화를 수반하고, 학교의 기능 변화는 학교가 현재보다 더 학교 구성원의 건강과 안전을 도모할 것을 요구하며 또한 교육복지도 확충되어야 한다. 단 지능정보기술의 교육적 활용이 우리 인간사회의 지속발전과 교육적 목적에 기여하기 위해 그 적용범위와 한계를 어디까지 해야 할지,나아가 인간사회 질서를 위협하는 적용에 대하여 법적으로 제한하는 방안을 먼저 마련해야 할 것이다. 또한 지능정보기술의 교육적 활용 부분은 재정규모에 따라 그 적용범위가 달라질 수 있음을 전제한다.
2030년 미래 초・중등학교 교육의 모습은 다음과 같다.
취학연령은 만 6세를 유지하되 아동의 발달수준에 따라 만 5세 입학도 또는 더 늦은 입학도 가능하게 한다. 대학입학 전까지 총 12단계의 교육을 이수할 수 있으며, 학습자의 발달상황이나 학습자 의사에 따라 휴학이나 진로탐색기간을 가질 경우 12단계까지 이수하는데 소요되는 교육기간은 12년보다 단축될 수도, 길어질 수도 있다. 이를 위해 학교는 학교급별 구분이 되는 것보다는 초등학교와 중학교, 중학교와 고등학교, 초・중등학교가 통합된 형태가 될 것이다.
이 때 통합학교는 물리적 공간의 통합이 아닌 교육과정의 화학적 통합을 의미한다.
미래학교에서 학생의 학습관리, 생활지도, 건강관리, 진로지도 등에 대한 모든 정보와 이력은 인공지능이 탑재된 학습자관리시스템에 축척되고 관리될 것이다. 따라서 학생이 학교에 등교하는 순간부터 학생의 학교생활에 대한 정보는 자동으로 학습자관리시스템에 모아져 분야별로 학생지도와 관련된 교사에게 제공될 것이다.
등교한 후 학생은 본인의 선택과 학습 수준에 따라 짜여진 개인별 시간표에 따라 수업과 다양한 활동을 하게 된다. 교육과정은 핵심역량 중심의 교육과정으로 현재 국가교육과정의 큰 틀에 맞추어 개발된 것이긴 하나 학교급별로 개발된 것이 아닌 1단계부터 12단계로 개발된 교육과정으로 동일 교과 동일 단계가 매우 다양한 모듈로 구성되어 있다. 학습자는 자신의 적성, 흥미,진로, 학업성취도 수준에 따라 특정 교과의 특정 단계에 개설되어 있는 모듈로 구성된 자신의 시간표대로 학습을 한다. 수강신청에 도움을 주기 위해 각 교과와 모듈에 대한 안내가 제공되며, 학습컨설턴트(교사)의 도움을 받아 자신의 시간표를 구성한다. 수업을 듣는 학생들의 연령대는 다양할 수 있으며, 단계 진급은 이수 기간에 의해서 정해지는 것이 아니라 특정 단계,특정 교과의 특정 모듈을 이수하여 이수학점을 충족시키면 그 다음 단계로 나아갈 수 있다.
따라서 한 수업에 다양한 연령대의 학생이 참여할 수 있으며, 특정 단계를 마쳤을 때의 학생의 연령도 다양할 수 있다. 이러한 학생들의 교육이력은 학습자관리시스템에 기록, 저장된다. 학생은 희망에 따라 진로탐색휴학기를 가진 후, 다시 복학이 가능하며 따라서 학생마다 의무교육이수에 소요되는 기간이 다를 수도 있다. 이와 같은 학습자 맞춤형 교육이 가능하도록 학사운영이나 학제 등은 매우 탄력적으로 운영된다.
수업은 다양한 형태로 운영되며, 기존의 학습방법 외에 지능정보시스템을 도입한 가상현실 시스템을 통한 수업, 온라인 커뮤니티 또는 오프라인 모임을 통한 모둠수업 등도 병행된다.
다양한 교육방법 구현을 위해 교육내용 량은 현재보다 축소된다. 학교에 개설되어 있지 않은 모듈이나 온라인 학습이 어려운 내용일 경우 지역사회 연계기관에서 수업을 들을 수 있으며,일정 기준이상일 경우 이를 학점으로 인정해 준다.
학교 급식은 학생, 학부모, 영양사가 협의하여 구성하되 그날의 학생 건강상태를 반영하여 건강에 해가 되는 식단을 제외하고 대체식단이 제공될 수 있도록 한다. 방과 후에는 돌봄이 필요한 학생이나 또는 학생의 선택에 따라 취미활동 등을 교내 또는 교외에서 실시한다.
학교 교사는 교과담당 교사와 학습컨설턴트가 있으며, 교사가 담당할 수 없는 수업의 경우 특별강사제도(WISE: Working in School chEck 제도)를 도입하여 특별강사가 담당하도록 한다. 본 연구에서 제안하는 특별강사제도란 교사자격증이 없는 외부 전문가가 학교 내에서 근무할 수 있는 자격이 되는지 신원 및 적・인성 등을 인증하는 시스템을 의미한다. 교과담당 교사가 담임도 하고, 경우에 따라 학습컨설턴트를 겸할 수도 있다. 학생의 학습 활동과 학교생활에 대한 교사의 역할을 보면, 담임교사는 학생에 관련된 정보를 학습자관리시스템으로부터 전달받아 학습 및 학교생활을 점검하고 학습컨설턴트, 영양사, 학교 주치의 등과도 협의하여 학생의 전체적인 학교생활 계획을 마련하고 점검한다. 학습컨설턴트는 학습자관리시스템의 학습이력정보를 열람하여 학생별로 교과 및 모듈 선택, 학습 계획 설계, 학습 방법 선택 등에 대한 상담을 실시한다. 뿐만 아니라 학교 밖 외부 체험활동이나 학습활동, 진로 선택 등에 대한 상담도 실시한다.
이어서 학교교육에서 핵심요소인 교육내용 구성, 교육방법 영역에서의 혁신과제 추진의 기본방향, 교원영역에서의 혁신과제 도출 방향, 지원체제 변화의 기본 방향을 제시하였다. 먼저 교육내용 구성의 기본 방향은 첫째, 핵심역량 함양을 위한 교육, 둘째, 학습내용에 대한 학습자 선택권 확대, 셋째, 교육내용 선정의 근간으로서의 국가 교육과정, 넷째, 교육 내용량의 축소다.
교육방법의 기본 방향은 첫째, 개인화된 교육활동 관리, 둘째, 개별화된 수업 운영, 셋째,다양한 온오프라인 커뮤니티 구성, 넷째, 학교 밖과 학교 안의 교육정보 연계체제 구축으로,주된 변화는 지능정보기술의 교육적 적용이라고 할 수 있다. 다만 지능정보기술의 교육적 적용이 초래할 수 있는 문제점을 고려하여 다음과 같이 이에 대한 보호 장치 마련이 선행되어야 할 것이다. 첫째, 개인정보 활용에 의한 인권침해 가능성 제한, 둘째, 교사의 자율적 교육활동권(법적 재량권) 제약 가능성 제한, 셋째, 예상치 못한 오작동으로 인한 불건전한 접근 제한,넷째, 정보입력에 따른 업무부담 및 본질적 업무 소홀 방지, 다섯째, 사회적 양극화 또는 교육정보격차를 완화하기 위한 조치 법제화 등이다.
한편 학교의 변화에 따라 교사의 역할도 변화할 것으로 기대한다. 즉 교사의 주된 역할이 학습기회의 제공이었다면 앞으로는 학습기회의 제공 뿐 아니라 그 이상이 될 것이다. 즉 돌봄기능이나 또는 기술이 닿을 수 없는 영역에 멘토, 코치, 가이드로서의 교사가 될 것이다.
이상의 학교교육이 구현되기 위해서는 현행 학교교육의 기본 틀과 교육 지원체제를 혁신적으로 변화시키지 않고서는 미래 지향적인 교육내용과 교육방법을 실현하는 데에 근본적인 한계가 있을 것이다. 따라서 교육지원체제의 변화는 다음과 같은 방향으로 변화해야 할 것이다. 첫째,탄력적이고 유연한 학습자 중심의 개인 맞춤형 교육지원체제, 둘째, 학교교육 제도의 유연화,셋째, 형성적 교육지원체제와 다양한 교육 주체 간 공유적・협력적 거버넌스, 넷째, 새로운 체제에 적합한 교육복지 체제 구축 등이다.
Ⅳ장에는 2018년부터 2030년까지 추진해야 할 정책과제를 추진시기별로 나누어 제시하였다. 먼저 과제도출 과정을 제시하고, 과제 추진의 우선순위를 정하기 위해 실시했던 전문가 대상 정책과제의 중요도-시급성 조사 결과와 일반인 대상 정책과제에 대한 동의정도 조사 결과를 제시하였다. 이를 요약하면 다음과 같다.
2030년 미래 초・중등교육을 위한 한국교육의 과제는 다음과 같은 과정을 거쳐 도출되었다.
먼저 1차 년도 연구결과, 한국교육의 혁신 영역에서 필요한 과제를 추출하고 전문가 협의회 개최 및 대안학교 졸업생을 대상으로 면담조사를 실시하여 1차 정책과제(안)을 도출하였다.
총 28개로 도출된 정책과제에 대해 추진의 우선순위를 정하기 위하여 전문가 대상으로 중요도-시급성 조사를 실시하였다. 또한 교육정책은 모든 국민에게 적용되는 것이기 때문에 일반인 대상으로 정책과제(안)에 대한 동의정도를 조사하였다. 마지막으로 조사결과를 참고하여 연구진이 1기(2018년부터 2022년까지) 추진과제, 2기(2023년부터 2030년까지) 추진과제, 지속적 추진과제를 선정하였다.
1기 추진과제는 다음과 같다. 학교 안전관리 시스템 구축, 교과별 핵심개념 도출 및 핵심성취기준(평가기준) 명료화, 진로직업 관리 시스템 구축, 학습 및 학교생활 상담관리 시스템 구축, 2015 개정 교육과정의 체계적 검토, 학생의 학교 간 이동에 따른 문제 예방, 취약계층학생에게 온라인교육체제 지원, 학습 일정 관리 시스템 구축, 학교 간 학생 이동과 진로탐색휴학제의 유연한 운영, 예비교사의 복수교사 자격 취득 의무화, 특별강사 자격제도 도입(WISE:Working In School chEck) 등이다.
2기 추진과제는 다음과 같다. 교육복지인력 확대, 석사학위 수준의 교원양성체제와 인턴교사 실습과정 운영, 학교 안과 밖의 교육정보 연계 체제 구축, 학생 건강관리 시스템 구축, 학습단위로 ‘모듈’ 도입, 교수학습 단계별 이수 요건 설정, 하나의 교원양성기관에서 운영되는 초등교사와 중등교사 양성과정, 다양한 온라인 커뮤니티 구축, 학교 밖 교수학습 프로그램을 검토・인정하는 학교 단위 교수학습인증위원회(가칭) 구성, 교과교사와 학습컨설턴트, 2-트랙(two-track) 양성, 의무교육은 교수학습 단계 9까지로 설정, 교수학습 수준을 기준으로 1~12단계의 구분, 지속적 과제는 의무교육에 대한 적극적 관리 및 지원, 학습자 맞춤형 콘텐츠 개발,학교 밖 청소년의 학습 지원 및 학력 인정, 교육대학원의 전문 교원양성기관으로서의 기능 강화, 초・중・고 교육과정 통합학교 운영 등이다.
이러한 정책이 도입되기 위해서는 관련 법 개정과 재정이 소요되는 바, 법제 정비 방안과 소요 재정을 예측해 보았다.
Ⅴ장에서는 시기별 추진 과제들의 구체적인 추진 로드맵을 제시하였다.
( 출처: 연구요약 7p )
Abstract
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The Korea Educational Development Institute planned a 2-year project in 2016 for the better future of primary and secondary education and supportive policies to realize this vision assuming the year 2030 is the time for a predictable future. In 2016, we set a future vision of the primary and seconda
The Korea Educational Development Institute planned a 2-year project in 2016 for the better future of primary and secondary education and supportive policies to realize this vision assuming the year 2030 is the time for a predictable future. In 2016, we set a future vision of the primary and secondary education and explored areas to be innovated for realizing the vision. This year, in the year 2, the purpose of this research ‘Educational Innovation Outlook and Challenges: in the areas of primary and secondary education’ mainly focuses on the big picture of the primary and secondary education in 2030 and polices to be implemented during the years 2018 to 2030. This research also puts emphasis on innovation that Korea’s primary and secondary education can contribute to potential development for each individual and to sustainable development of society that make learners to feel happiness of learning in the end.
Chapter 2 presents the result of research conducted in 2016 and analyzes examples of major countries. First, to understand the background of this research, the result of the year 1 research is the following(MiKyung Chung etc., 2016: 177-182). In year 1 research, we explored outlook for the future society from now to 2030 based on each area of STEEP (Society, Technology, Economy, Environment, Politics) analysis. We discussed changes in the future school education discovered by previous research and reviews the future education visions and the related policies in major countries. In line with this, we investigated into newly proposed innovation tasks along with constantly raised current issues from the government by analyzing the education innovation tasks of the last three governments. Based on this, we drew up and examined major current issues and the related policies in terms of how to solve fundamental problems that Korea’s education has been faced.
Based on the analysis result, we set the future vision of Korea’s primary and secondary education as ‘Education focusing on individual potentials development and sustainable development of society’. To realize it, we set the objective of Korea’s primary and secondary education as ‘Learner-friendly education which learners can feel happiness from learning’, ‘Education for responding to society change’, and ‘Education for social integration’. To this end, we explored innovation areas of Korea’s education.
In line with this, we presented examples of major countries’ innovative school operation to get an idea about policy tasks. In line with this, we presented examples of major countries’ innovative school operation to get an idea about policy tasks. The example schools selected are the ones that introduced by the press or education industry by their outstanding innovation in the areas of the Korea’s primary and secondary education in the year 1 research. Eights schools including Ørestad Gymnasium in Denmark, Steve Jobs School in Netherlands, MET High School in America which organize and manage curriculum based on personalized learning and focus on the development of students’ sociability and emotion, Science Leadership Academy in America, Nan Chiau Primary School in Singapore, Quest to Learn School in America, and Wisconsin eSchool Network which emphasize on the future-oriented innovative teaching method using technology and flexible school system operation, and new role of teaching staff, and Innova School in Peru which puts an effort to realize education for society integration by reducing school fees thanks to introduction of a blended learning system.
Chapter 3 presents a big picture of Korea’s primary and secondary education in 2030 based on the result from the year 1 research and case analysis of major countries and presents a supportive system including curriculum, teaching method, teaching staff, and governance that are core factors to implement the big picture.
Considering functional changes of future schools, keywords that characterize future Korea’s primary and secondary education will be ‘learner-oriented curriculum and method’, ‘teaching and learning method based on intelligence and information technology’, ‘flexible education system’, ‘re-establishment of teaching staff’s role’,‘healthy and safe school’, and ‘expending and implementing education welfare’.
Learner-oriented education should be enabled so that learners feel happy from learning.
To do so, intelligence and information technology-oriented education and more flexible education system are prerequisite. In line with this, changes in teaching and learning method and school function should include changes in teaching staff’s role, the school function changes should promote health and safety across school members, and education welfare should be expanded. However, when using intelligence and information technology in education for sustainable society development and educational objective, we should have methods to limit the application and scope and furthermore make a legal limitation for the application that threatens social order. In addition to this, educational application scope for intelligence and information technology should be limited by financial support.
We can expect the future primary and secondary school in 2030 as below. Children will start schooling at the age of 6 officially and can start school earlier or later than that based on the children’s development stage. They can complete 12-step education curriculum before entering university and it may take about 12 years, but it may take longer or shorter based on the circumstances where requiring time exploring career path or taking a semester off or their development stage. Therefore, the school will be a form that integrates primary, secondary and high school together. The integrated school here means a harmonious integration between curriculum not a physical space integration.
All information an history regarding students’ learning management, school life guidance, health care, career path guidance will be managed and collected into AI-embed leaner management system. Therefore, information on school life of students from the moment when the students come to school will be collected in the system automatically and provided to each teacher.
After they come to school, they will do various activities and take various classes based on their own personal curriculum schedule based on their level of learning and selection.
The curriculum is developed from the national educational curriculum based on core competencies, but it ranges from step 1 through step 12 and is not based on school grade.
It includes a variety of modules even between same subjects and same steps. The learners can learn based on their own class schedule composed of modules available for a specific step in a specific subject according to their aptitude, interest, career path, and learning achievement level. Guidance for each subject and module will be offered and students can set their class schedule with the help of learning consultants(teachers). Student age group may vary in the class, and the step promotion is not decided by the progress of course but by the completion of specific module of a class in s specific step and completion of all required credits. Therefore, there may be different age ranges in the same class and the age of students may differ when they complete a specific step. The history of students’ education will be stored and recorded in learner management system. Students can get back to school after exploring their career path based on their will, so the time required for compulsory education may differ by each student. The school operation and system will be managed flexibly so that leaner-oriented education is enabled.
The class is operated in various forms. It also includes classes with virtual reality system using intelligence and information system along with original learning method and group classes through on-line community or off-line gathering. In terms of the amount of education contents are reduced to implement various education methods. If the modules are not open in school or the contents of e-learning are difficult, students can take the class in an associated organization of a local community and the class is regarded as credits when the level is satisfactory.
Menus for school meals are decided by students, students’ parents, and nutritionists and menus that harm students’ heath based on the students’ condition of that day are excluded and substituted menus should be available. After school, students can enjoy various activities in and out of school based on their selection.
School teachers are composed of subject teachers and learning consultants and classes that teachers cannot handle will be done by special lecturers by adopting WISE: Working in School check. This system proposed by this research means a system that certifies the special lecturers whether to check they are fully qualified to work in school. The subject teachers can be both homeroom teachers and learning consultants. The roles of homeroom teachers are monitoring students’ learning and school life based on the information from learner management system and preparing and managing overall plans for school life of students in negotiation with learning consultants, nutritionists, and school doctors. Learning consultants perform consultations for how to select modules and subjects, design learning plans, and select learning method. They advise out-of-school physical activities, learning activities, and future career path as well.
In this context, we present how to structure contents of learning as a core factor in school education, a basic direction for implementing innovation tasks in the areas of education methods, how to draw innovation tasks as teachers, and a basic direction for changes in supportive system. As for how to structure contents of learning, first, education for nurturing core competencies. Second, widening selection right for learners.
Third, national education curriculum as a basis of learning contents selection. Fourth,reducing the amount of learning contents.
The following is the basic direction that the education method has. First, personalized education activity management. Second, personalized class operation. Third, making diversified on and offline community. Fourth, education information associated system establishment: a major change comes from application of intelligence and information technology. However, we should keep in mind that there will be some issues caused by the application and the following protective mechanism should be prepared in advance.
First, limiting potentials for human right infringement when using personal information.
Second, securing teachers’ autonomous education activities (legal discretionary authority). Third, limiting unhealthy access due to unexpected malfunction. Fourth, preventing work overload due to information input and prevent not to neglect the original teacher’s role. Fifth, legalize measures to mitigate social polarization and education information gap.
In the meantime, we expect the role of teachers based on the changes in school. In other words, the main role of teachers was to provide learning opportunities in the past, but in the future, teachers not only provide learning opportunities but also do many other roles. This may include caring, mentoring, coaching, and guiding students in the areas where technology cannot reach.
The school education mentioned above may not be realized if there is no innovation in changing current school education frame and education supportive system. Therefore, the education supportive system change should come from the following. First, the education supportive system that is flexible, learner-oriented, and personalized. Second,making school education system more flexible. Third, establishing a productive education system and sharing and cooperative governance among various educational organizations.
Fourth, establishing a proper education welfare for a new system.
Chapter 4 presents policy tasks to be implemented during the year 2018 to 2030 by each implementation period. Above all, we present the process of drawing tasks and the result of urgency and priority survey for the policy tasks targeted at education specialists and the degree of concurrence for the policy tasks targeted at the public. Refer to the summary as below.
To set the priority for a total of 28 policy tasks, we conducted a priority and urgency survey targeted at education specialists. In consideration of universality of education policy tasks since it is applicable for all people, we conducted a survey targeted at the public to understand their concurrence on the policy tasks(proposed). Lastly, based on the survey result, our research team selected policy tasks to be implemented by dividing two terms: the first term (from 2018 to 2022) and the second term (from 2023 to 2030).
We also considered tasks which should be implementing constantly.
The tasks to be implemented for the first term include establishing school safety management system, drawing core concept for each subject and clarifying core achievement standard, establishing career management system, establishing learning and school life consulting system, reviewing 2015 revised curriculum systematically,preventing problems that may be caused by school transfer, supporting e-learning education system for marginalized students, flexible operation for school transfer by students and Gap Year, allowing pre-teachers to obtain a double major and adopting a certifying system for special lecturers.
The tasks to be implemented for the second term include expanding workforce for education welfare, operating master-level graduate schools and internship program for pre-teachers, establishing an education association system in and out of school, adopting a module per learning unit, setting teaching and learning completion standard per each step, operating a program for nurturing primary school teachers and secondary school teachers respectively in one teacher nurturing institution, establishing various on-line community, structuring a teaching and learning certification committee(tentative),nurturing teachers with the following two tracks: subject teacher and learning consultant,setting compulsory education to step 9 in the teaching and learning process, classifying the teaching and learning level from step 1 to step 12. The constantly implementing tasks include proactive support and management for compulsory education, learner-oriented contents development, supporting out-of-school learning and accepting academic degree, intensifying teacher training of graduate schools of education, and operating integrated schools(primary, secondary, and high school).
To implement the above policies, revising or renewing related laws is required. In this context, we predict how to enact the related laws and the required financial capacity.
Chapter 5 presents a detailed roadmap by each task based on the period.
( 출처: Abstract 231p )
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 13
- 표목차 ... 15
- 그림목차 ... 17
- Ⅰ. 서론 ... 19
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 21
- 2. 연구 내용 ... 22
- 3. 연구 방법 ... 25
- Ⅱ. 이론적 배경 ... 29
- 1. 1차년도 연구 결과 ... 31
- 2. 주요국의 혁신적인 학교운영 사례 ... 38
- 3. 시사점 ... 50
- Ⅲ. 2030 초・중등학교 ... 53
- 1. 전체상(Big Picture) ... 55
- 2. 교육 내용 ... 62
- 3. 교육 방법 ... 74
- 4. 교원 ... 87
- 5. 지원체제 ... 104
- Ⅳ. 2030 초・중등교육의 과제 ... 123
- 1. 과제도출 과정 ... 125
- 2. 시기별 추진 과제 ... 156
- 3. 법제 정비 방안 및 소요 재정 예측 ... 181
- Ⅴ. 결론 및 정책적 제언 ... 213
- 1. 결론 ... 215
- 2. 정책적 제언 ... 217
- 참고문헌 ... 223
- Abstract ... 231
- 부록 ... 239
- 부록1. 면담지 ... 241
- 부록2. 전문가 대상 중요도-시급성 조사지 ... 253
- 부록3. 일반인 대상 동의 정도 설문조사지 ... 271
- 부록4. 전문가 대상 중요도-시급성 조사 문항별 분석 ... 295
- 끝페이지 ... 326
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