보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
정광희
|
참여연구자 |
김미란
,
박병영
,
서남수
,
김경범
,
민일홍
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2011-12 |
과제시작연도 |
2011 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201400001902 |
과제고유번호 |
1105004874 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2014-04-19
|
키워드 |
고교-대학 연계.희망 전공 분야별 교육과정.수능 절대평가 5등급제.대입중등교육영향평가제.대입종합지원시스템.articulation between upper secondary and higher education.Ability Test.School based curriculum.Governance of the College Admission.Integrated Support Center for the College Admission.
|
초록
▼
본 연구의 목적은 고교와 대학의 연결 장치인 대입제도가 오히려 고교와 대학 간에 단절 상황을 초래하고 있는 현재적 문제 상황을 극복하기 위해 고교 교육에서 대학으로 원활한 교육 이행이 가능한 고교-대학 연계형 대입제도의 종합방안을 구안하는 데 있다. 이를 위해 그 동안 수행되어 온 KEDI 8년 연구를 비롯한 대입 관련 연구 성과를 참고하여 대입제도 운영 현황을 분석하고 집담회, 정책 포럼, 콜로키움 등 다양한 방식의 전문가 의견 수렴을 통해 고교-대학 연계형 대입제도 종합 방안을 제시하였다.
특히, ① 대입제도의 개선만으로
본 연구의 목적은 고교와 대학의 연결 장치인 대입제도가 오히려 고교와 대학 간에 단절 상황을 초래하고 있는 현재적 문제 상황을 극복하기 위해 고교 교육에서 대학으로 원활한 교육 이행이 가능한 고교-대학 연계형 대입제도의 종합방안을 구안하는 데 있다. 이를 위해 그 동안 수행되어 온 KEDI 8년 연구를 비롯한 대입 관련 연구 성과를 참고하여 대입제도 운영 현황을 분석하고 집담회, 정책 포럼, 콜로키움 등 다양한 방식의 전문가 의견 수렴을 통해 고교-대학 연계형 대입제도 종합 방안을 제시하였다.
특히, ① 대입제도의 개선만으로 대입 문제 해결에 한계가 있다는 분명한 인식하에, ② 고등학교 교육과 대학교 교육의 연계 측면에서 대입 제도의 개선이 이루어져야 하며, ③ 교육에 대한 국가의 책무성이라는 관점에서 국가가 안정적으로 대입 환경을 정비해야 하고, ④ 고교 교육과정, 국가고사, 대학의 입학 전형, 대입 거버넌스가 상호 유기적으로 연계되어야 한다는 점에서 다음과 같은 대입제도 개선안을 제안하였다.
먼저 고교 교육과정 편성 및 운영과 평가 부분에 대해서는 문과, 이과로 이분화된 현재의 선택형 교육과정 운영의 한계를 보완하기 위해 선택형 교육과정의 기본은 그대로 유지하되, 대학에 진학하고자 하는 희망 전공 분야에 따라 일반계 고교의 교육과정을 12개의 희망 전공 분야별 교육과정 이수모형을 제시함으로써 학생 개인별로 진로 탐색과 개발이 구조적으로 이루어지도록 하고 상대평가와 절대평가의 병행안을 제시하였다.
수능 운영 체제는 고교 교육과정과 평가를 연계하는 관점에서, 수능 I과 수능 II로 이원화하고 절대평가 5등급제 실시를 제안하였다. 수능 I은 공통의 기본교과 중심의 선다형 시험이고, 수능 II는 창의적 인재의 필수적인 요건인 비판적 사고 능력을 배양하기 위한 논술형 시험으로 진로 희망에 따른 선택 교과를 평가 대상으로 한다. 5등급으로 구분된 평가체계는 학생 선발지표로서의 수능 비중을 낮추고 고등학교에서의 교과 운영이 시험 체계에 종속되지 않도록 하면서 동시에 최소한의 선발 기능을 유지할 수 있도록 고안된 것이다.
대학의 입학전형은 원칙적으로는 대학 자율의 범위이지만, 공공의 관점에서 대학 공통으로 협력해 줄 사항들을 제안하고 학생부 활용 등 고교-대학 연계 방식의 대입 전형 사례들을 제시하여 대학이 참고할 수 있도록 하였다. 중장기적으로는 수시, 정시의 통합(안)을 제시하였다.
대입 거버넌스의 개선은 정부 주도의 대입 환경 정비와 관련 주체 공동 참여 방식, 그리고 지원자를 배려하는 시스템 구축에 주로 초점을 맞추고 있다. 주요 개선 내용으로,정부 주도의 대입 환경 재정비, 관련 주체 참여 방식의 제3의 독립적인 ‘대입종합지원센터’(가칭)의 설치ㆍ운영, 대입 자율화 정책 속에서 고교 교육의 정상화가 이루어질 수 있도록 하기 위한 ‘대입 중등 교육영향 평가제’ 도입, 복잡한 원서 지원 과정을 대폭 간소화하는 원스톱 지원시스템 개발 운영 등이 있다.
이를 그림으로 정리하면 다음과 같다.
Abstract
▼
The purpose of the study is to devise a comprehensive measure for the articulation between upper secondary and higher education, so as to smooth the transition from high school to the college level by overcoming the present barriers originated from the college admission system that has caused the di
The purpose of the study is to devise a comprehensive measure for the articulation between upper secondary and higher education, so as to smooth the transition from high school to the college level by overcoming the present barriers originated from the college admission system that has caused the disconnection between the two levels. We have conducted an eight-year research on the status of the college admission system, by collecting a wide range of opinions through a number of conferences, policy forum and colloquium, and have proposed a comprehensive measure focusing on the articulation between the high-school and college education.
The following features are among the important findings of this research: ① we have come to the point that the changes in the college admission policies alone cannot sufficiently solve the problems related to the admissions system ② the college admission system must take into account the articulation between upper secondary education and higher education ③ the government policy on college admission should be geared towards enhancing the accountability and promoting the principles of public education by organizing a stable and consistent environment related to college admissions ④ we have proposed an improvement scheme which suggests that the high-school curricula, national testing, college admissions system, and the governance should all be closely connected.
First, in the organization, operation, and evaluation of the high-school curricula, we have suggested that the currently practiced dual tracks between the humanities & social sciences and the natural sciences should be changed and divided more in detail to meet the future career goals of the students, supposed to be pursued at the college level. To systemize the students' career exploration and development, we have proposed 12 different curricular models based on the wide range of electives with regard to the respective majors in high-school curricula, which may correspond to those at the college level. The evaluation plans which combine both the criteria-referenced assessment and the norm-referenced assessment are also proposed as part of the models.
The National College Scholastic Ability Test is proposed to be operated in a sequential binary system, i.e., the Ability Test I and the Ability Test II, where students are evaluated by a criteria-referenced assessment measure and ranked into 5 levels, based on the articulation scheme to connect high-school and college education. The Ability Test I is a multiple choice exam focusing on the common core curricula, and the Ability Test II is an essay test based on the electives to enhance the critical-thinking skills indispensible for developing creative talents in the students. The evaluation system based on 5 levels of ranking was devised to optimize the influence of the National College Scholastic Ability Test as the criteria for selecting new students, and to prevent the subordination of the school-level tests to the standardized tests at the national level.
While the college admission policy is to be determined autonomously by the higher education institutes, we have proposed certain dimensions that should be collaboratively worked out and shared in common to make higher education more relevant to the public interest. We have presented some model cases that articulate the high-school and college education in such forms as utilizing the transcript of school records for the colleges to refer. A mid/long-term plan to integrate the early admission and the regular admission has also been proposed.
In the improvement of the governance, the focus is placed on the establishment of a system which considers the applicants, the organization of the environment for the college admission driven by the government, and the participation of all the parties which are related to the college admission. The tasks for improvement include: the government's organization of the better environment for college admission; the installation and operation of an independent thirdparty agency, i.e., the 'Integrated Support Center for the College Admission' which would allow all the relevant parties to participate; the introduction of an 'Evaluation System on the Impact of the Secondary Education on College Admission' to facilitate secondary schools to perform independently in their education while the higher education institutes exert more autonomy in their college admissions policy; the development and operation of the 'One-Stop Application System' aimed at simplifying the complicated application processes for admission.
목차 Contents
- 표 지 ... 1
- 머 리 말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 차 례 ... 7
- 표차례 ... 9
- 그림차례 ... 12
- I. 서론 ... 15
- 1. 연구의 필요성과 목적 ... 15
- 2. 연구 내용 및 방법 ... 21
- 3. 주요 개념 정의 ... 26
- 4. 선행 연구 분석 ... 28
- 5. 연구의 의의와 제한점 ... 39
- Ⅱ. KEDI 8년 연구 추진 배경과 경과 ... 47
- 1. KEDI 8년 연구 추진 경과 ... 47
- 2. 연구 성과와 과제 ... 51
- Ⅲ. 대입제도의 기능과 운영 방향 ... 61
- 1. 대입을 둘러싼 환경 변화 ... 61
- 2. 대입제도의 기능과 원칙 ... 77
- Ⅳ. 대입정책과 제도운영의 현황 진단 ... 93
- 1. 대입 정책의 변천과 특징 ... 93
- 2. 대입제도 운영의 문제점 ... 106
- 3. 대입제도 개선을 위한 정책의 한계 ... 147
- 4. 개선 시 고려사항 ... 153
- Ⅴ. 고교-대학 연계형 대입제도 중장기 종합 방안 ... 157
- 1. 고교-대학 연계형 대입제도 개요 ... 157
- 2. 관련 내용별 개선 방안 ... 160
- Ⅵ. 종합 : 실천 조건 및 정책 제언 ... 225
- 1. 연구 요약 ... 225
- 2. 고교-대학 연계형 대입제도 실천 조건과 추진 전략 ... 232
- 3. 관련 주체별 역할 ... 235
- 4. 정책 제언 ... 236
- 5. 향후 과제 ... 243
- 참고문헌 ... 246
- ABSTRACT ... 253
- 부록 ... 257
- [부록 1] 고교-대학 연계형 대입제도안에 대한 Q&A ... 259
- [부록 2] 한국교육개발원 8년 연구 관련 자료 목록 ... 265
- [부록 3] 교육과학기술부의 대입관련 부서의 업무 내용 ... 269
- [부록 4] 8차 년도 연구 관련의 협의회 개최 내용 및 연구협력진 명단 ... 271
- 끝페이지 ... 280
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.