보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
박영숙
|
참여연구자 |
양승실
,
황은희
,
허은정
,
김갑성
,
김이경
,
전제상
,
정바울
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201800037898 |
과제고유번호 |
1105012976 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2018-09-15
|
키워드 |
교직환경 변화.교원 정책.교원 양성.교원 채용.혁신 과제.Changes in Teaching Environment.Teacher Policy.Teacher Training.Teacher Recruitment.Innovation Challenge.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800037898 |
초록
▼
□ 연구 개요
본 연구의 목적은 교직환경 변화에 따른 교원 정책의 혁신 이슈와 관련 집단의 혁신 요구를 수렴하여 혁신 과제를 탐색하여 제시하는 데 있다. 본 연구는 3개년에 걸쳐 추진되며 각 년도의 연구 목적과 분석 주제는 다음과 같다.
제1차년도(2017년)의 연구에서는 예비교사가 현장에 들어오는 교직 입문 단계에 초점을 맞추어 교사 양성 및 채용 정책의 혁신 과제를 다룬다. 제2차년도(2018년) 연구에서는 현직 교원의 역량에 초점을 맞추고 교직환경 변화에 따라 교원에게 요구되는 역량 중심으로 교원의 맞춤형 연
□ 연구 개요
본 연구의 목적은 교직환경 변화에 따른 교원 정책의 혁신 이슈와 관련 집단의 혁신 요구를 수렴하여 혁신 과제를 탐색하여 제시하는 데 있다. 본 연구는 3개년에 걸쳐 추진되며 각 년도의 연구 목적과 분석 주제는 다음과 같다.
제1차년도(2017년)의 연구에서는 예비교사가 현장에 들어오는 교직 입문 단계에 초점을 맞추어 교사 양성 및 채용 정책의 혁신 과제를 다룬다. 제2차년도(2018년) 연구에서는 현직 교원의 역량에 초점을 맞추고 교직환경 변화에 따라 교원에게 요구되는 역량 중심으로 교원의 맞춤형 연수 및 인사제도가 구축되어 있는가의 관점으로 교원인사제도의 혁신 과제를 탐색한다.
마지막 3차년도(2019년)에는 단위학교의 교육과정 운영에 초점을 두고, 국가 수준의 교원의 배정 및 활용 계획이 적합하게 이루어지고 있는가?의 관점에서 혁신 과제를 탐색한다.
1차년도(2017년)인 본 연구에서 접근한 연구 문제는 다섯 가지로 다음과 같다. 첫째, 교직환경의 변화로 인하여 학교교육은 어떻게 변화해 오고 있으며, 교사의 역할과 역량의 변화 내용은 무엇인가? 교직환경 변화가 교원정책 혁신에 주는 시사점은 무엇인가? 둘째, 교직환경의 변화와 더불어 현장에서 필요로 하는 교원의 역량이 달라지고 있는 상황에서 대응 혁신이 시급한 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 이슈는 무엇인가? 셋째, 주요국의 혁신 사례와 혁신 동향이 우리나라에 주는 시사점은 무엇인가? 넷째, 교원 양성 및 채용 정책에 관한 관련 집단의 혁신요구 내용은 무엇이고, 관련 집단의 요구는 어떠한 차이를 보이는가? 다섯째, 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 방향과 과제는 무엇인가?
연구 내용은 ① 교직환경 변화에 따른 학교교육 변화 전망 및 교사 역할 분석, ② 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 영역 및 분석 기준 정립, ③ 교원 양성 및 채용 정책의 문제 및 혁신 이슈 진단, ④ 주요국의 혁신 사례 및 시사점 추출, ⑤ 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 요구조사, ⑥ 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 방향과 과제의 여섯 영역으로 구성하였다.
연구 방법은 ① 문헌 연구, ② 전문가 협의회, ③ 주요국 혁신 사례 집필, ④ 설문조사(1차:전문가 E-mail 조사, 2차: 혁신 요구 온라인 설문조사), ⑤ 정책포럼, ⑥ 정부 관계자 실무협의 등이었다. 연구 절차는 세 단계를 거쳐 추진되었다. 첫째 단계에서는 교직환경 변화에 따른 학교교육과 교사 역할 변화 등에 관한 선행 연구를 개관한 후 교원 양성 및 채용 정책에 주는 시사점을 분석하였다. 둘째 단계에서는 교원 양성 및 채용 정책의 문제를 분석하고 혁신 요구가 높아 논의가 부각되는 혁신 이슈를 진단하였다. 셋째 단계에서는 주요국 혁신 사례 분석과 혁신 과제에 관한 집단별 요구를 수렴하는 요구 조사를 실시하였고, 혁신 과제를 탐색하였다.
□ 교직환경 변화에 따른 학교교육 및 교사 역할 변화
분석 결과는 ① 선행연구 개관, ② 21세기 교육모델 및 학교교육 변화 지향성, ③ 미래학교의 운영 특징, 교사 역할 및 교사 역량, ④ 4차 산업혁명 시대의 새로운 교육모델, ⑤ 교원 정책혁신에 주는 시사점으로 구분하여 제시하였다. 선행연구 개관에서는 본 연구의 주제와 관련된 선행연구의 주제와 연구 내용을 ① 교직환경・미래학교 변화, 및 학교혁신 관련 선행연구, ②교원 역할 및 역량 변화 관련 선행연구, ③ 교원 정책 혁신 관련 선행연구, ④ 교원 양성 및채용 정책 관련 선행연구로 구분하여 제시하였다.
21세기 학교교육의 변화 동향에서 부각된 점은 개혁의 동력으로 교사의 전문성(역량)이 중시되고, 학생의 핵심 역량을 교사가 길러낼 수 있게 교사에게 요구되는 역량을 중심으로 한 교사교육에서의 대응 혁신이 시급해졌다는 점이다. 미래학교에서는 학교 운영 전반에서 학생이 주도적인 역할을 하게 됨으로써 학생의 역할이 확대될 것이므로 학생의 책임 있는 역할을 지원하는 교사의 코칭과 컨설턴트 등의 다양한 역할이 부각되었다. 현행 학교 교육과정 운영을 위해 교사에게 요구되는 핵심 역량으로는 자기 관리 역량, 지식 정보 처리 역량, 생활 조직 역량,창의적 사고 역량, 심리적 감성 역량, 의사소통 역량, 공동체 역량 등이 부각되었다. 이들 역량을 갖출 수 있도록 교원 양성과 채용 정책에서의 대응 혁신이 요구된다.
□ 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 영역 및 분석 기준
분석 결과는 ① 교원 정책의 영역 및 기능, ② 혁신의 특징과 성공 요건, ③ 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 영역 및 분석 기준으로 구분하여 제시하였다. 교원 정책의 영역 및 기능 분석에서는 교직환경 변화에의 적응 관리를 위해서는 역량 개발의 관점에서 교원정책의 영역 분류체계를 재구조화할 필요가 있음이 확인되었다. 교원 정책의 영역 분류에 관하여는 인적자원 관리관점과 역량 개발의 관점으로 구분하여 교원 정책 영역을 분류하여 제시하였다. 인적자원 관리관점을 전통적인 접근으로 보았고, 역량 개발의 관점은 교직환경 변화에의 적응 관리 관점에서 교원 정책을 새롭게 구안해야 하는 혁신적인 접근으로 보았다.
혁신의 개념과 특징 분석에서는 혁신 개념을 ‘과거 또는 현재 보다 더 우수한 것을 추구하는 획기적인 방식을 의미하는 것으로 현재를 대신할 새로운 가치를 창출하는 것’으로 정립하였다.
본 연구에서의 혁신 과제는 혁신 요구가 높아 시급하게 추진되어야 할 문제, 혁신에 걸림돌로 작용하는 장애 요인으로 우선 버려야 할 문제, 현장의 변화 요구와 차이가 심하거나 쉽게 해결할수 없었던 난제 등에 관하여 획기적이고 새로운 방식으로 개선하는 것‘으로 정립하였다.
교원 양성 및 채용 정책의 혁신 영역은 교원 양성 정책과 채용 정책으로 구분하여 혁신 요구가 높아 집중적으로 분석될 만한 이슈를 중심으로 6개 즉, ① 교원 양성대학의 신입생 선발 전형혁신, ② 교원 양성대학의 교육과정 혁신, ③ 교원 양성대학의 교육실습 혁신, ④ 교원 양성체제 혁신, ⑤ 신규교사 임용고사 및 채용 혁신, ⑥ 교장 채용 혁신으로 정하였다. 혁신 이슈분석을 위한 기준으로는 ① 현황, ② 문제, ③ 쟁점 및 이슈, ④ 개선 요구 및 방안, ⑤ 혁신사례의 다섯 개 요소로 구성하였고, 혁신 과제 분석을 위한 기준으로는 ① 문제 상황 개요,② 문제 원인 및 장애 요인, ③ 대응 시급한 혁신 이슈, ④ 혁신 가치, ⑤ 혁신 요구(우선순위),⑥ 혁신 과제 동의도, ⑦ 혁신 과제 추진 요소 등의 요소로 구성하였다.
□ 교원 양성 및 채용 정책의 문제 및 혁신 이슈
분석 결과는 ① 교원 양성대학의 신입생 선발 전형 혁신, ② 교원 양성대학의 교육과정 혁신,③ 교원 양성대학의 교육실습 혁신, ④ 교원양성체제 혁신의 ⑤ 신규교사 임용고사 및 채용혁신, ⑥ 교장 채용 혁신으로 구분하여 제시하였다. 혁신 이슈에 관한 주요 결과를 기술하면 다음과 같다.
첫째, 교원 양성대학의 학생 선발에 관한 혁신 이슈로는 ① 역량 중심의 학생 선발 기준강화, ② 부적격 선정 기준 강화, ③ 면접 전형 방식 변화, ④ 교과 성적 우수자 쏠림 현상방지, ⑤ 선발 시기 조정(수시 전형으로 전환 등)이 진단되었다.
둘째, 교원 양성대학의 교육과정 혁신에 관한 이슈로는 ① 역량 중심의 교육과정 재구성,② 정보 기술 활용 역량 개발, ③ 양성 교육과정 재구성 관련 국가 수준 선도 사업 지원 확대,④ 초등과 중등 교육과정의 연계・통합, ⑤ 교과 간 융합 및 통합교과 대응, ⑥ 교직, 교과내용 및 교과교육 연계 강화, ⑦ 교수진 역량 개발, ⑧ 온・오프라인 기반 개별 학습 및 활동촉진, ⑨ 교직 적성・인성 지도 프로그램 강화 등이 진단되었다.
셋째, 교원 양성대학의 교육실습에 관한 혁신 이슈로는 ① 실습 기간 확대, ② 실습 학교확보, ③ 실습 전담 교수 및 교사의 질, ④ 현장 기반 실습 프로그램, ⑤ 실습학교의 실습환경, ⑥ 양성대학-실습학교-시・도교육청 연계체제 구축 등이 진단되었다. 넷째, 교사 양성대학의 수학 연한 및 체제 혁신에 관하여는 ① 양성 기관 간 통합・조정, ② 유능한 인력의 학교교육 활동 참여 기회 확대, ③ 양성 기간을 석사 수준으로 확대, ④ 교사 양성 전문대학원 설치,⑤ 양성 대학 간 협력 네트워크 구축, ⑥ 양성대학-학교현장-시・도교육청 연계체제 강화 등이 진단되었다.
다섯째, 신규교사 임용 및 채용 혁신에 관하여는 ① 임용 시험의 교직 적합성 강화, ② 임용시험의 관리 방식 변화, ③ 임용 시험의 평가 방식 변화(1차 시험에 절대 평가 도입 등), ④신규교사 채용 절차 변화, ⑤ 임용고사 준비 사교육시장 의존 방지, ⑥ 인턴교사제도 도입 등으로 진단되었다. 마지막으로 교장 채용 혁신에 관하여는 ① 교장 공모제 확대, ② 교장자격 취득 기준(요건) 강화, ③ 대학원 수준의 전문 양성 과정 신설, ④ 교장 임명 주체를 시・도교육감으로 위임, ⑤ 특정 기피 지역에 대한 교장 임용 방식 전환 등으로 진단되었다.
□ 주요국 혁신 사례 및 시사점
분석 대상국은 미국, 싱가포르, 일본, 핀란드, 호주의 5개국이었다. 이들 국가의 혁신 동향을 교원 양성 분야와 신규 채용 분야로 구분하여 분석한 결과, 각 국가가 채택하고 있는 혁신정책은 해당 정책의 과거 형태, 변천 과정 등 정책 추진 배경 요인과 함께 국가의 규모나 인구구성, 정치적 경제적 상황 등에 따라 정책의 세부 내용에는 차이가 있음이 확인되었다. 그럼에도 불구하고, 교원 양성 체제의 부적절성, 교원 양성 기관에 유입되는 인재의 경쟁력 저하,이론에 치우친 교원 양성 행태, 교원 양성 기관과 학교 현장의 괴리, 교원 양성과 신규 채용간의 단절, 시대적 요구를 반영하지 못하는 경직된 신규 채용 운영 방식 등의 공통적 도전을 해결하기 위해 중앙 정부, 지방 정부, 교원 양성 기관, 일선 학교들의 연계와 협력을 통해 혁신적 자구책을 활발하게 구상하고 실천하고 있는 것으로 나타났다.
공통적 특징으로는, 교원 양성 체제의 종합대학화와 대학원 수준으로의 이동, 초등과 중등양성 기능의 통합, 교원 양성 교육과정을 실천 위주 프로그램으로 개편, 교양 양성 기관과 학교현장 간 연계를 위한 실습 및 협력 학교 제도 강화, 교직으로 유입되는 인재의 선발 및 채용의 개방화 및 유연화, 신규채용 제도의 적합성을 높이기 위한 선발 방법 혁신 등으로 제시되었다.
□ 교원 양성 및 채용 정책 혁신 요구 조사
교원 양성 및 채용 정책에 관하여 진단된 혁신 이슈 내용과 본 연구에서 탐색하여 제안한 혁신 과제(안)에 관하여 관련 집단을 대상으로 혁신 요구에 관하여 조사하였다. 관련 집단은 각급학교 교원과 교사 양성대학 교수, 시・도교육청 및 교육부, 교원 정책전문가 등 총 1,340명으로 구성하였다. 조사 방법은 온라인 설문조사였다. 응답 전용 웹사이트(URL)을 만들어 응답자가 접속하여 응답하는 방식이었고, 설문 조사는 조사 전문업체에 의뢰하여 실시하였다. 조사기간은 2017년 9월 7일부터 22일까지로 약 2주간이었다. 조사 응답률은 671명이 응답하여50.1%의 응답률을 보였다.
조사 영역은 일반사항 영역 외에 ① 교원 양성 및 채용 정책의 현장 적합성, ② 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 요구, ③ 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 과제의 세 가지로 구성하였다.
분석 결과, 주목할 만한 특징을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 교사 양성과 관련하여 교사 양성대학의 교육과정의 현장 적합성이 가장 낮은 것으로 나타났으며 이에 대한 혁신 요구가 매우 높게 나타났다. 교사 양성대학의 교육과정에서 지향해야 할 혁신 가치는 전문성이었으며, 동의 정도가 가장 높은 혁신 과제는 교직 적성·인성 지도 프로그램이었다.
둘째, 신규교사의 채용 및 임용고사의 경우 혁신이 시급한 정도가 두 번째로 높았다. 신규교사 채용 및 임용고사의 혁신에서 가장 중요하게 고려해야 할 요소는 교직(현장)적합성이었으며, 동의 정도가 가장 높은 혁신 과제는 임용 시험의 교직 적합성 강화로 나타났다.
셋째, 교장 양성 및 채용의 경우 특히 교장자격 취득 기준 및 방법의 현장 적합도가 매우 낮았으며, 혁신 필요도와 혁신 시급 정도는 비교적 높게 나타났다. 교장 양성 및 채용 영역에서 지향해야 할 핵심 가치로는 자격 취득에 관해서는 전문성, 채용 방법 및 절차에 관해서는 공정성이라는 응답이 가장 많았다. 동의 정도가 가장 높은 혁신 과제는 특정 기피 지역에 대한 교장임용 방식의 전환이었다.
□ 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 방향과 과제
교원 양성 및 채용 정책의 혁신 과제를 탐색하는 과정에서 접근한 혁신의 시각과 전략을 제시하고, 혁신 영역별로 혁신 과제를 제시하였다. 혁신 전략은 ① 혁신 요구를 토대로 한 혁신이슈 진단, ② 새로운 혁신 가치 창출 및 혁신 장애 요인 제거, ③ 지속 가능한 혁신 관리체계 구축, ④ 교원 정책 관련 집단의 협력 네트워크 구축으로 설정하였고, 혁신 지향성으로는① 교직 입문 과정의 현장 적합성 제고, ② 글로벌 역량 중심의 교원 양성 교육과정 혁신,③ 양성기관과 단위학교 교육과정의 연계, ④ 현장 수요 변화와 연계한 교원 양성 및 채용계획 수립, ⑤ 역량 중심의 교원 양성 및 채용 혁신 등의 관점으로 정립하였다.
이러한 교원 정책 혁신에 관한 현장 및 국가 수준의 변화 요구와 지향성을 토대로 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 영역은 제4장에서 진단된 혁신 이슈와 대응하는 관점으로 양성 정책 영역에서는 ① 교사 양성대학의 신입생 선발 혁신, ② 교사 양성대학의 교육과정 혁신, ③ 교사양성대학의 교육실습 혁신, ④ 교사 양성체제 혁신의 네 개 영역으로 구성하였고, 채용 정책영역에서는 ① 신규교사 임용 고사 및 채용 혁신, ② 교장 채용 혁신의 두 개 영역으로 구성하였다.
교원 양성 및 채용 정책의 혁신 과제는 교원 양성 정책과 채용 정책으로 구분하여 혁신 이슈를 중심으로 탐색하였다. 혁신 과제는 혁신 과제는 혁신 요구가 높거나 혁신 이슈로 부각된 내용 가운데 본 연구에서 조사한 혁신 과제별 동의 수준을 반영하여 혁신 영역별로 단기 과제 2개와 장기 과제 2개씩을 선정하여, 총 22개 과제(단기 과제 11개 과제, 중・장기 과제 11개)를 제안하였다. 혁신 과제를 혁신 영역별로 구분하여 기술하면 다음과 같다.
첫째, 교원 양성대학의 신입생 선발 혁신 영역에서 제안한 과제는 3개로 단기 과제 2개,중・장기 과제 2개였다. 단기 과제로는 ① 면접 전형 방식 개선과 ② 교과 성적 우수자의 쏠림현상 방지를 위한 전형제도 개선을 제시하였고, 중・장기 과제로는 역량 중심 학생 선발체제로의 전환이 제시하였다.
둘째, 교원 양성대학의 교육과정 혁신 영역에서 제안한 과제는 4개로 단기 과제 2개, 중・장기과제 2개를 제시하였다. 단기 과제로 ① 교직 적성 및 인성 프로그램 강화와 ② 교직, 교과내용 및 교과교육 연계 강화를 제시하였고, 중・장기 과제로 ① 역량 중심의 교육과정 재구성과② 교수진 역량 개발 강화를 제시하였다.
셋째, 교원 양성대학의 교육실습 혁신 영역에서 제안한 과제는 3개로 단기 과제 2개, 중・장기과제 2개였다. 단기 과제로는 ① 현장 친화형 교육실습 매뉴얼 공동 개발을 제안하였고, 중・장기 과제로 ① 교육실습 기간 확대와 ② 교육실습센터 설치・운영을 제시하였다. 교원 양성체제혁신 영역에서 제안한 과제는 3개로 단기 과제 1개, 중・장기 과제 2개였다. 단기 과제로는 교원양성 기관과 국책 연구 기관, 단위학교의 협력 네트워크 구축을 제안하였고, 중・장기 과제로는 ① 교직학 중심의 교원 양성 대학(가칭 교원대학) 설치・운영과 ② 교원전문대학원 설치・운영을 제안하였다.
넷째, 신규교사 임용고사 및 채용 혁신 영역에서 제안한 과제는 4개 과제로 단기 과제 2개,중・장기 과제 2개이다. 단기 과제로는 ① 중・장기 교원 수급 계획 정례화 및 신규 채용 계획합리화와 ② 신규 채용 계획 수립 절차 개선을 제안하였고, 중・장기 과제로는 ① 실천 역량중심, 시・도교육청 주도의 임용 고사 제도로 전환과 ② 교원 양성과 임용 시험의 연계 추진을 제안하였다.
마지막으로 교장 양성 및 채용 혁신 영역에서 제안한 과제는 4개 과제로 단기 과제 2개와 중・장기 과제 2개였다. 단기 과제로는 ① 교장 공모제 확대와 ② 특정 기피 지역의 교장 임용방식 전환을 제안하였고, 중・장기 과제로 ① 교장 자격 취득 기준(요건) 강화와 ② 대학원 수준의 전문 양성 과정 신설을 제안하였다.
( 출처: 연구요약 7p )
Abstract
▼
□ Study Outline
The purpose of this study is to explore and propose the innovation task of teacher policy according to the change of teaching environment. Also, the purpose of this study is to establish the direction of innovation based on the needs of related groups and issues of teacher policy
□ Study Outline
The purpose of this study is to explore and propose the innovation task of teacher policy according to the change of teaching environment. Also, the purpose of this study is to establish the direction of innovation based on the needs of related groups and issues of teacher policy innovation, and the cases of innovation in major countries. This research is carried out over three years, and the study purpose and analysis subject of each year are as follows.
In the first year (2017), focusing on preliminary teachers' entrance to the teaching profession, it address innovation challenges in teacher training and recruitment policies.
In the second year (2018) study, we will focus on the competencies of teachers and examined the appropriateness of the personnel system from the viewpoint of whether the training of the teachers and the personnel system are built on the competence required for the teachers according to the changes in the teaching environment. And we will explore innovation directions and challenges. In the final third year, we will focus on allocation and utilization of school-specific teachers who are suitable for the future school operation, and the disparity in supply and demand for teachers due to changes in demand for the future school conditions is expected. So we will examine the appropriateness of teachers supply and allocation plan and explore innovation directions and challenges.
In the first year (2017), there are five research problems that were approached in this study.
First, how is the teacher image changed due to the change of the teaching environment and what is the change of the competency required for the teacher? Second, what are the implications of changes in the teaching environment on teacher policy? What are the areas and issues of teacher policy that innovation is urgently needed? Third, with the changes in the teaching environment, the competence of teachers needed in the field is changing. But, how much is the suitability of the pre-teacher selection process, the training process, and the recruitment process for new teachers at the teacher training college? What are the related groups' need for innovation on innovation issues? Fourth, what are the implications of innovation cases and innovation trends in major countries for Korea? Fifth, what are the directions and tasks of innovation for selection and training of pre-teachers to attract qualified professionals with high proficiency and new teachers recruitment to improve site adaptability?
This study consists of six areas. ① Prospect of change in school education and teacher role analysis according to the change of teaching environment, ② Establishment of innovation area and analysis standard of teacher training and recruitment policy, ③Diagnose problems and innovation issues of teacher training and recruitment policy, ④Extracting Innovative Cases and Implications of Major Countries, ⑤ Survey of innovation needs of teacher training and recruitment policy, ⑥ Innovation direction and challenges of teacher training and recruitment policy
Various research methods were applied. ① Literature Research, ② Expert Council,③ Writing innovation case of major countries, ④ Survey(Primary: Expert E-mail survey,Secondary: Innovation Needs Online Survey), ⑤ Policy Forum, ⑥ Consultation on the practical work of government officials and so on
The research process was divided into three stages. In the first stage, we reviewed the previous study to prospect the change of school education and to analyze the role of teachers in according of the change of teaching environment. Also, Since the 21st century, the direction of school education has been changed in response to changes in teaching environment, and the contents of the role and capacity changes of teachers have been analyzed. In the second stage, we diagnosed on - site suitability of teacher training and recruitment policy and selected the issue of innovation because of the high demand for innovation. In the third stage, the innovation cases in major countries were analyzed to explore the innovation cases of teacher training and recruitment policies. Also, the policy forum was convened to collect the group 's needs related to the innovation task(plan) in this study and opinions of related groups on policy proposals.
□ Changes in School Education and Teacher Role According to the Change of Teaching Environment
In this chapter, we prospect the transition of the fourth industrial revolution and the changes of teaching environment, analyze how teachers' roles and capacities change in the operation of future schools, and suggest implications for teacher policy innovation.
The analysis results are presented as follows. ① Precedent Study Overview, ② 21st Century Education Model and School Education Change Orientation, ③ Characteristics of Future School Operation, Teacher Role and Teacher Competency, ④ New Educational Model in the Age of the Fourth Industrial Revolution, ⑤ Implications for Teacher Policy Innovation
In the precedent study overview, the topics and research contents of precedent studies related to the subject of this study are as follows. ① precedent study related to teaching environment, future school change and school innovation, ② precedent study related to teacher's role and capacity change, ③ precedent study related to teacher policy innovation, ④ precedent study related to teacher training and recruitment policy
As a result of analyzing the change of teacher role in future school, students will play a leading role in overall learning and school operation, so that students' role as a partner of school change and development of teacher professional will expand. So, the roles of teachers coaching and consultants who support responsible students' roles have been highlighted. In addition, it was required to check the existing teacher role and demands of the teachers' image change and to redefine the concept. The core competencies required of teachers for the operation of school curriculum are self - management capacity, knowledge information processing capacity, life organizational capacity, creative thinking capacity, psychological emotional capacity, communication capacity, community capacity. It has been confirmed that innovations in teacher training and recruitment policies are required to provide these competencies. The innovations are requirement of dramatic improvement in the selection of pre-teachers, and the demand for reorganization of introducing a competency-based curriculum in the teacher training system. In addition, it is confirmed that restructuring of the training courses related on the student-centered teaching and learning activities that meets the future school system is urgent.
□ Innovation Areas and Analytical Standards of Teacher Training and Recruitment Policy
In this chapter, we present the areas of innovation in teacher training and policy, and present analytical areas and analytical criteria for exploring innovations in the training and recruitment policies. The analysis area of the training policy consists of the following four areas in connection with the innovation issue. ① Innovation of Selection of Freshmen of Teacher Training University, ② Teacher Training Curriculum Innovation, ③ Education Practice Innovation, ④ Teacher Training System Innovation
The area of teacher recruitment policy consists of the following two areas. ① New Teacher Certification Examination and Recruitment Innovation, ② Principal Recruitment Innovation
The results of the analysis are as follows. ① Areas and Functions of Teacher Policy,② Characteristics of Innovation and Success Requirements, ③ Innovation areas and analytical standards of teacher training and recruitment policy
As a result of analyzing the scope and function of teacher policy, it was confirmed that teacher policy can not be supported in any area or element because it is closely related with changes in teaching environment. Especially, in an era where the teaching environment is changing rapidly, it is necessary to strategically strengthen the linkage between regions so that they can reflect the change orientation of school education and stressed the need to establish and support systematic and comprehensive measures throughout the teacher policy.
Regarding the classification of the area of teacher policy, it is divided into human resource management perspective and competency development perspective. We view the human resource management perspective as a traditional approach, and the viewpoint of competency development is viewed as an innovative approach to reform teacher policy in terms of adaptation to changes in the teaching environment. In the analysis of the concept and characteristics of innovation, the concept of innovation was defined as‘creating new value to replace current which means a revolutionary way to pursue something better than the past or present’. The innovation tasks in this study are problems to be urgently urged due to high demand for innovation, problems that should be abandoned as obstacles that serve as obstacles to innovation, and improvement in the new and innovative ways to difficult problems that can not be solved easily or have severe difference with change the requirements of the field.
In this study, four areas of innovation were set up in urgent response to teacher training. These areas are as follows. ① Innovation that Selection of New Students for Teacher Training Schools, ② Teacher Training Curriculum Innovation, ③ Education Practice Innovation, ④ Teacher Training System Innovation
Also, The areas of innovation that are urgently needed in relation to the recruitment of teachers are set as follows. ① New Teacher Certification Examination and Recruitment Innovation, ② Principal Recruitment Innovation
The analysis factors related to the innovation issue are composed of the following five factors. ① Status, ② Problem, ③ Arguments and Issues, ④ Improvement Needs and Plans, ⑤ Innovation Case
The analysis elements related to the innovation task are as follows. ① Problem Situation Overview, ② Problem Causes and Barriers, ③ Responding Urgent Innovation Issues, ④Innovation Value, ⑤ Need for Innovation(Priority), ⑥ Innovation Task Agreement, ⑦The Factors of Innovation Challenges
As for the innovation task, it is as follows. ① Innovation Needs and Task Selection Criteria, ② Promotion of Innovation Task
In order to enhance the effectiveness of the policy implementation in the future, the analysis of the innovation task is based on the following factors. ① Policy Goals, ② Promotion Contents, ③ Strategy and method, ④ Expected Effects and Impact on Teaching Profession, ⑤ Prerequisites, ⑥ Propulsion System(Bipartisan Council and so on), ⑦ Timing, ⑧ Law Amendment
□ Teacher Training and Recruitment Policy Problems and Innovation Issues
The analysis of innovation issues related to teacher education policy is divided into four areas as follows. ① Innovation of Selection of Freshmen of Teacher Training University, ② Teacher Training Curriculum Innovation, ③ Education Practice Innovation, ④ Learning Period and Teacher Training System Innovation
Innovation issues related to teacher recruitment policy are divided into two areas as follows. ① New Teacher Certification Examination and Recruitment Innovation, ② Principal Recruitment Innovation
The contents of innovation issues are as follows. ① Status, ② Key issues presented in Precedent Research, ③ Argument and Issues, ④ Improvement Plan Presented in Precedent Research, ⑤ Innovations Promoted at the Level of the Ministry of Education and College of Education
Analysis on Teacher Training and Recruitment Policy Problems and innovation issues are as follows.
First, the innovation issues related to the selection of students at teacher training colleges were diagnosed as follows. ① Strengthen Competency-based Student Selection Criteria, ② Strengthen Inadequate Selection Criteria, ③ Interview Selection Method Change, ④ Preventing Rush of Students from Having Good Grades, ⑤ Adjust Timing of Selection(Converted to Frequent Screening and so on)
Second, the issues of teacher education curriculum innovation were diagnosed as follows. ① Competency-based Curriculum Reorganization, ② Development of Information Technology and Utilization Capacity, ③ Expanding Support for State-level Leading Business Related to Reconstruction of Training Curriculum, ④ Integration of Elementary and Secondary Curriculum, ⑤ Interdisciplinary Integration and Integrated Instruction, ⑥Strengthen Linkage between Teaching Profession, Curriculum Contents and Curriculum Education, ⑦ Development of Faculty Competency, ⑧ Facilitate Individual Learning and Activities Based on On-line and Off-line, ⑨ Strengthen Teaching Aptitude and Personality Program
Third, the innovation issues related to teaching practice of teacher training college were diagnosed as follows. ① Expansion of Practice Period, ② Securing Practice School, ③ Quality of Teaching Practice Professors and Teachers, ④ Field Based Practice Program,⑤ Practice Environment of Practical Training School, ⑥ Establishment of a Linkage System between College of Education, Teaching Practice School and Office of Education Fourth, the learning period and system innovation of the teacher training college was diagnosed as follows. ① Integration and Coordination between Training Institutions, ②Expanding Opportunities for Competent Staff to Participate in School Education Activities,③ Expansion of the Training Period to the Master's Level, ④ Establishment of Teacher Training Graduate School, ⑤ Establish a Cooperation Network between the Teacher Training Colleges, ⑥ Reinforcing the System of Cooperation between College of Education, School Field and Office of Education
Fifth, new teacher appointment and recruitment innovation were diagnosed as follows.
① Strengthening the Suitability between Teacher Certification Examination Teaching Profession, ② Change in Management Method of Teacher Certification Examination ③Change in evaluation method of Teacher Certification Examination(Introduction of Absolute Evaluation in the First Test and so on), ④ New Teacher Recruitment Process Change, ⑤ Preventing Dependence on Private Education Market Preparing for a Teacher Certification Examination, ⑥ Introduction of Intern Teacher System
Finally, the principal recruitment innovations were diagnosed as follows. ① Expanding the Principal Open Recruitment System, ② Strengthening Standards for Qualification of Principal, ③ Established Graduate Level Professional Training Courses, ④ Delegate the Appointment of the Principal to the Superintendent, ⑤ Transition of Principal Appointment Method for Specific Avoidance Areas
□ Examples and Implications of Innovation in Major Countries
Major countries analyzed were the United States, Singapore, Japan, Finland, and Australia.
As a result of analyzing the innovation trends of these countries, the innovation policies adopted by each country are based on the details of the policy, such as the past form of the policy, background factors such as the transition process, And there was a difference between them. Nonetheless, it reflects the inadequacy of the teacher training system, the competitiveness of the talented personnel entering the teacher training institute, the teacher training behavior that is deviated from the theory, the divergence between the teachers training institute and the school site, hiring new recruiting practices that can not be achieved, In order to solve common challenges such as the difficulties, the central government, local governments, teacher education institutes, and schools have actively conceived and implemented innovative self-help measures through linkage and cooperation.
Common features include a comprehensive university system for teacher education and transfer to graduate level, integration of elementary and secondary education functions, reorganization of teacher education curriculum into practice-oriented programs, practical training for linking between education institutions and school sites, selection of talent to be introduced into teaching profession, openness and flexibility of recruitment, and selection method innovation to enhance suitability of new recruitment system.
□ Survey Results of Teacher Training and Recruitment Policy Innovation Needs
In this study, the innovation needs of the related groups were investigated in terms of the innovation issues identified in the teacher training and recruitment policy and the proposed innovation tasks in this research. The related groups consisted of 1,340 including teachers from various schools, professors from teacher training schools, offices of education and Ministry of Education, and teacher policy experts. The survey method was an online survey. A response-specific website (URL) was created and responded to by a respondent. The questionnaire was conducted by a survey company. The survey period was from September 7 to 22, 2017, for about two weeks. The survey response rate was 671 respondents and 50.1% response rate.
The survey area consists of the following three areas besides the general area. ① Field Suitability of Teacher Training and Recruitment Policy, ② Need for Innovation of Teacher Training and Recruitment Policy, ③ Innovation Challenges in Teacher Training and Recruitment Policy
The survey results are divided into the outline of needs survey, the results of needs survey, and implications for the search for innovation tasks. The characteristics of the survey are as follows.
First, in terms of teacher training, the Teacher Training College's curriculum has the lowest suitability and the innovation demand is very high. The innovation value that should be oriented in the curriculum of the teacher training college was professionalism, and the innovation task with the highest degree of agreement was the teaching proficiency / personality guidance program.
Second, in the case of teacher certification examination and recruiting of new teachers innovation was the second most urgent. In the new teacher recruiting and teacher certification examination innovation, the most important factor to consider was teaching(field) suitability and the innovation task with the highest level of consensus appeared to be strengthening the appropriateness of the teacher certification examination.
Third, in the case of principals training and recruitment, in particular, the criteria for the qualification of principal and methods fitness were very low, and the degree of innovation need and urgent innovation was relatively high. The core values to be addressed in the field of training and recruiting principals were professionalism in terms of qualifications, fairness in terms of recruitment methods and procedures. The innovation task with the highest degree of agreement was the shift in the way principals wererecruited for specific avoid areas.
□ Innovation Direction and Challenges of Teacher Training and Recruitment Policy
In the process of exploring the innovation tasks of teacher training and recruitment policy, the perspectives and strategies of approach to innovation were presented, and innovation tasks were presented for each innovation area. Innovation tasks are divided into teacher training and recruitment policy areas. Innovation tasks are presented as a response to the six innovation issues analyzed in the previous chapter as sub-domains of each domain. The innovation task was divided into 'innovation demand and task selection argument' and 'innovation task action plan'. In the case of the innovation demand and the selection of the task, it is presented in connection with the results of the demand survey in this study focusing on the reason for the innovation and in the case of the selection of the task, the suggestion of the scholars in connection with the innovation demand and the policy of the government were presented.
The innovation strategy in this study was set as follows. ① Diagnose Innovation Issues Based on Innovation Needs, ② Create New Innovation Value and Eliminate Obstacles to Innovation, ③ Establish Sustainable Innovation Management System, ④ Establishment of Cooperative Network of Teacher Policy-related Groups
Also, in terms of innovation orientation, the following perspectives were established.
① Enhancement of Site Adaptation in Teaching Introductory Course, ② Innovating Teacher Training Curriculum Focused on Global Competency, ③ Linking Training Institutes with the Unit School Curriculum, ④ Establishment of Teacher Training and Recruitment Plan in connection with Changes in the Demand of the Field, ⑤Competency-centered Teacher Training and Recruitment Innovation
Based on the demand and direction of change at the field and national levels, the innovation areas of teacher training and recruitment policies are composed of the following points in view of the innovation issues identified in Chapter 4. In the area of teacher training policy, ① Selection of New Students at Teacher Training Universities, ②Curriculum Innovation of Teacher Training College, ③ Innovation of Teaching Practice of Teacher Training University, ④ Teacher Training System Innovation
In the employment policy area, ① New Teacher Certification Examination and Recruitment Innovation, ② Principal Recruitment Innovation
Innovation tasks are divided into short-term and midway. We selected two short-term and two long-term projects reflecting the level of consent of each innovation task in this study. The important tasks that need to be urgently implemented with high demands for innovation are presented as short-term tasks and in the case of the new scheme, the issues that need to be investigated and the basis of the consensus of the related groups are presented as medium-and long-term tasks. In the case of teacher training system innovation, it is necessary to provide a basis for discussion on the innovation system of the positive system. Therefore, one short term project and two long term projects are presented.
In the area of selection of new students for teacher training universities, the short-term tasks are ① Improve Interview Selection Method, ② Improvement of Selection System to Prevent Rush of Students with Good Grades, and medium-and long-term task is Transition to competency-centered student selection system. In the curriculum innovation of the teacher training college, the short-term tasks are ① Strengthen Teaching Aptitudes and Personality Programs, ② Strengthen Linkage of Teaching, Curriculum Contents and Curriculum Education, and medium-and long-term tasks are ① Competency-based Curriculum Reorganization, ② Strengthening the Development of Faculty Capacity.
In the field of innovation of teaching practice in teacher training course, the short-term tasks are ① Site-Friendly Type Periodic Training Practice Monitoring, ② Joint Development of Teaching Practice Manual between Teacher Training Institute and Practical Training School, and medium-and long-term tasks are ① Expansion of Training Practice Period, ② Establish and Operate Teaching Practice Center.
In the area of teacher education system innovation, the short-term task is Establishment of cooperative network of teacher education institutes, national research institutes and unit schools, and medium-and long-term tasks are ① Establishment and operation of teacher training college - tentatively Teacher's College - centered on teaching academy, ② Establishment of Teacher Graduate School.
Also, In the area of new teacher certification examination and recruiting innovation, the short-term tasks are ① Regularization of Medium-and Long-term Teacher Supply-demand Plan and Rationalization of New Recruitment Plan, ② Improve the Process of Establishing a New Recruitment Plan, and medium-and long-term tasks are① Centered on Practical Capacity, Turned into a System of Appointment Examination by the Office of Education, ② Promotion of Linkage between Teacher Training and Appointment Test.
Finally, in the area of principal training and recruiting innovation, the short-term tasks are ① Expanding the Principal Open Recruitment System, ② Conversion of the Principal Appointment Method of a Specific Avoidance Area, and medium-and long-term tasks are① Strengthening Standards for Qualification of Principal, ② Established Graduate Level Professional Training Courses.
( 출처: Abstract 419p )
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 15
- 표목차 ... 19
- 그림목차 ... 22
- Ⅰ. 서론 ... 25
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 27
- 가. 연구의 필요성 ... 27
- 나. 연구의 목적 ... 30
- 2. 연구의 문제 및 내용 ... 31
- 가. 연구의 문제 ... 31
- 나. 연구의 내용 ... 32
- 3. 연구의 방법 및 절차 ... 37
- 가. 연구의 방법 ... 37
- 나. 연구의 절차 ... 41
- 4. 연구의 범위 및 제한점 ... 42
- 5. 용어 정의 및 분석 모형 ... 43
- 가. 용어 정의 ... 43
- 나. 분석 모형 ... 43
- Ⅱ. 교직환경 변화에 따른 학교교육 및 교사 역할 변화 ... 47
- 1. 선행연구 개관 ... 49
- 가. 교직환경과 미래학교 변화, 및 학교혁신 관련 선행연구 ... 50
- 나. 교원 역할 및 역량 변화 관련 선행연구 ... 54
- 다. 교원 정책 혁신 관련 선행연구 ... 57
- 라. 교원 양성 및 채용 정책 관련 선행연구 ... 60
- 2. 21세기 교육모델 및 학교교육 변화 ... 64
- 가. 21세기 학습 모델에 의한 교수・학습 전략 변화 ... 65
- 나. 21세기 학교교육의 변화 지향성 ... 68
- 3. 미래학교의 운영 특징, 교사 역할 및 교사 역량 ... 70
- 가. 미래학교의 운영 특징 ... 70
- 나. 미래학교의 교사상 및 교사 역할 ... 73
- 다. 미래학교에서 요구되는 교사 역량 ... 74
- 4. 4차 산업혁명 시대의 새로운 교육 모델, 4차원 교육 역량 ... 77
- 5. 교원 정책 혁신에 주는 시사점 ... 81
- Ⅲ. 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 영역 및 분석 기준 ... 83
- 1. 교원 정책의 영역 및 분류 ... 85
- 가. 인적자원 관리 관점에서 본 교원 정책 영역 ... 85
- 나. 역량 개발의 관점에서 본 교원 정책 영역 ... 88
- 2. 교원 양성 및 채용 정책의 기능 ... 90
- 3. 혁신의 특징과 성공 요건 ... 92
- 가. 혁신의 개념 및 특징 ... 92
- 나. 혁신의 성공 요건 ... 95
- 4. 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 영역과 분석 기준 ... 96
- 가. 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 영역 ... 96
- 나. 분석 영역 및 기준 ... 98
- Ⅳ. 교원 양성 및 채용 정책의 문제 및 혁신 이슈 ... 101
- 1. 분석 영역, 내용 및 방법 ... 103
- 2. 교원 양성 정책의 문제 및 혁신 이슈 ... 104
- 가. 교원 양성대학의 신입생 선발 혁신 ... 104
- 나. 교원 양성대학의 교육과정 혁신 ... 112
- 다. 교원 양성대학의 교육실습 혁신 ... 122
- 라. 교원 양성체제의 혁신 이슈 ... 135
- 3. 교원 채용 정책의 문제 및 혁신 이슈 ... 148
- 가. 신규 교사 임용 고사 및 채용 혁신 이슈 ... 148
- 나. 교장 채용 관련 혁신 이슈 ... 157
- 4. 혁신 과제 탐색에 주는 시사점 ... 168
- 가. 교원 양성 정책의 문제 및 혁신 이슈 ... 168
- 나. 교원 채용 정책의 문제 및 혁신 이슈 ... 172
- Ⅴ. 주요국의 혁신 사례 및 시사점 ... 175
- 1. 주요국 선정 기준, 분석 방법 및 내용 ... 177
- 가. 선정 기준 ... 177
- 나. 분석 방법 및 내용 ... 179
- 2. 주요국 사례 분석 결과 ... 179
- 가. 미국 ... 179
- 나. 싱가포르 ... 192
- 다. 일본 ... 205
- 라. 필란드 ... 217
- 마. 호주 ... 239
- 3. 혁신 과제 탐색에 주는 시사점 ... 253
- 가. 교원 정책 개혁의 공통 이슈 ... 253
- 나. 교사 양성 및 채용 정책 혁신 사례의 특징 ... 254
- 다. 혁신 과제 탐색에 주는 시사점 ... 256
- Ⅵ. 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 요구 조사 ... 261
- 1. 요구 조사 개요 ... 263
- 가. 조사 목적 및 기간 ... 263
- 나. 조사 방법 및 규모 ... 264
- 다. 조사 내용 및 분석 방법 ... 266
- 2. 요구 조사 분석 결과 ... 267
- 가. 응답자 구성 및 응답률 ... 267
- 나. 조사 내용별 분석 결과 ... 268
- 3. 혁신 과제 탐색에 주는 시사점 ... 293
- Ⅶ. 교사 양성 및 채용 정책의 혁신 방향과 과제 ... 297
- 1. 혁신 방향 ... 299
- 2. 혁신 과제의 구조 및 내용 ... 302
- 3. 교원 양성 정책의 혁신 영역과 과제 ... 305
- 가. 혁신 영역 1: 교원 양성대학의 신입생 선발 혁신 ... 305
- 나. 혁신 영역 2: 교원 양성대학의 교육과정 혁신 ... 311
- 다. 혁신 영역 3: 교원 양성대학의 교육실습 혁신 ... 324
- 라. 혁신 영역 3: 교원 양성체제 혁신 ... 334
- 4. 교원 채용 정책의 혁신 영역과 과제 ... 346
- 가. 혁신 영역 1: 신규교사 임용고사 및 채용 혁신 ... 346
- 나. 혁신 영역 2: 교장 채용 혁신 ... 355
- Ⅷ. 요약 및 정책 제언 ... 365
- 1. 요약 ... 367
- 2. 정책 제언 ... 379
- 참고문헌 ... 387
- Abstract ... 419
- 부록 ... 433
- 부록1. 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 이슈 조사지 ... 435
- 부록2. 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 요구 조사지 ... 445
- 부록3. 제104차 KEDI 교육정책포럼 일정표 ... 459
- 부록4. 제109차 KEDI 교육정책포럼 일정표 ... 460
- 부록5. 싱가포르 초・중등교사 양성 학사학위 프로그램 ... 461
- 부록6. 핀란드 초・중등 교사 양성 교육과정 사례 ... 468
- 끝페이지 ... 470
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.