보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
박경호
|
참여연구자 |
김지수
,
김창환
,
남궁지영
,
백승주
,
양희준
,
김성식
,
김위정
,
하봉운
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201800037899 |
과제고유번호 |
1105012977 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2018-09-15
|
키워드 |
교육격차.교육불평등.진학격차.계열화.educational gap.inequality of education.gap of entering college.tracking.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800037899 |
초록
▼
본 연구는 “교육격차 실태 종합분석”이라는 주제 하에 교육격차가 확대되고 있다는 작금의 문제의식과 시대적 상황에 기초해 초・중・고를 비롯하여 대학 그리고 노동시장을 포괄하여 교육격차 실태를 분석하고 이를 통해 현 시점에서 요구되는 교육격차 개선방안을 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위해 먼저, 선행연구를 토대로 교육격차 개념, 정책 그리고 실태를 살펴보았다. 그리고 최근의 초・중・고의 교육격차 실태를 분석하기 위해 ‘초・중・고 학교급별 소득계층에 따른 교육격차 추이 분석’과 ‘부모의 사회・경제적 지위가 학업성취 변동에 미치는 영향’
본 연구는 “교육격차 실태 종합분석”이라는 주제 하에 교육격차가 확대되고 있다는 작금의 문제의식과 시대적 상황에 기초해 초・중・고를 비롯하여 대학 그리고 노동시장을 포괄하여 교육격차 실태를 분석하고 이를 통해 현 시점에서 요구되는 교육격차 개선방안을 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위해 먼저, 선행연구를 토대로 교육격차 개념, 정책 그리고 실태를 살펴보았다. 그리고 최근의 초・중・고의 교육격차 실태를 분석하기 위해 ‘초・중・고 학교급별 소득계층에 따른 교육격차 추이 분석’과 ‘부모의 사회・경제적 지위가 학업성취 변동에 미치는 영향’을 분석하였다.
또한 대학진학과 대학경험 및 노동시장에서의 격차를 분석하기 위해 ‘부모의 사회・경제적 지위가 대학진학 격차에 미치는 영향’과 ‘부모의 사회・경제적 지위가 대학경험과 노동시장 지위에 미치는 영향’을 실증자료를 토대로 분석하고 이에 기초해 교육격차 개선방안을 제시하였다.
교육격차 실태를 실증적으로 분석한 연구결과를 중심으로 제시하면, Ⅲ장에서는 ‘초・중・고학교급별 소득계층에 따른 교육격차 추이 분석’이라는 주제 하에 교육격차 문제가 본격적으로 쟁점화 되기 시작한 2000년대 초반 이후 10여 년 동안의 변화 양상을 통해서 그 특징을 파악하고자 하였다. 특히, 입학이나 진학과 같은 교육 기회에 대한 접근성 측면보다는 학교 안팎에서 이루어지는 학습 과정과 학습 기회의 격차에 초점을 두었다. 분석결과, 소득 계층에 따른 수학성취도 격차는 최근으로 오면서 좀 더 심화되고 있는 경향을 보였고, 학교급이 초등에서 중등으로 올라가면서 소득 계층 간 격차가 확대되는 모습을 보였다. 또한 소득 계층 200~400만원 미만 집단이나 400~600만원 미만 집단에서 하락 경향이 두드러지게 나타나서 소득계층 간 성취도 격차의 확대가 중간 집단의 하락이라는 특징을 보였다.
사교육에서의 계층 간 격차는 유지되거나 소폭 감소하고 있는 추세이지만 중학교 단계에서 그 격차 수준은 가장 크게 나타나는 모습을 보였다. 자기주도 학습 시간에 대한 소득 계층 간 차이는 모든 학교급에서 시간에 따라 증가하는 모습을 보였다. 수업 집중 시간에서도 계층 간 차이가 조금씩 확대되는 추이를 보였고, 특히 초등학교에서 계층 격차의 심화 현상이 두드러지게 나타났다. 교사 지원은 다른 변인들에 비해 소득 계층 간 차이가 상대적으로 적게 나타났고, 시간에 따라서 그와 같은 계층 간 격차가 줄어드는 모습을 보였다. 교사 열의는 교사 지원과 마찬가지로 소득 계층 간 차이는 적었으나 유독 초등학교에서 그 격차가 뚜렷이 나타나고 있었다.
Ⅳ장에서는 ‘부모의 사회・경제적 지위가 학업성취 변동에 미치는 영향’이라는 주제 하에 부모의 사회・경제적 지위가 학생의 중・고등학교 시기의 학업성취 변동에 미치는 영향력이 어느 정도인지, 학업성취 변동에 영향을 미치는 학생 및 학교 요인이 무엇인지를 탐색하였다. 분석 결과, 부모의 사회・경제적 지위는 통제변수를 투입하지 않았을 때에는 국・영・수 학업성취 변동에, 학생 및 학교 배경 특성을 통제했을 때에는 국어, 영어 학업성취 변동에 유의미한 영향을 주었다. 학생 및 학교 과정 특성을 순차적으로 추가하면서 부모의 사회・경제적 지위의 영향력은 점차 작아지는 경향을 보였으며, 학생 및 학교의 과정 특성을 모두 통제한 이후에는 더 이상 부모의 사회・경제적 지위가 국・영・수 학업성취 변동에 유의미한 영향력을 미치지 않았다.
학업성취 변동에 영향을 미치는 학생 및 학교 요인을 살펴보면, 중학교 시기 학교평균 사회・ 경제적 지위의 영향력은 모형에 따라 점차 커지는 경향을 보였으며, 중학교 시기에 학교평균 사회・경제적 지위가 높은 학교에 재학하는 경우, 중학교 시기의 국・영・수 학업성취 수준이 하위 20% 보다는 상위 80%에 속할 가능성이 높음을 보여주었다. 일반계고에 비해 특성화고, 고교 평준화 적용 학교에 비해 비평준화 적용 학교에 재학하는 학생들의 국・영・수 학업성취도가 중・고등학교 시기에 지속적으로 하위권에 속할 가능성이 높았다. 중학교 시기에 자기주도학습 시간이 적더라도 학교 수업이해도가 높은 학생, 고등학교 시기에는 수업이해도가 높거나 자기 주도학습시간을 많이 투자한 학생의 학업성취도가 높은 경향으로 분석되었다. 또한 교사의 학생에 대한 교육기대나 교사 성취압력이 높았던 시기에 학생들의 학업성취가 높은 경향을 보이고 있었다.
Ⅴ장에서는 ‘부모의 사회・경제적 지위가 대학진학 격차에 미치는 영향’이라는 주제 하에 부모의 사회・경제적 지위에 따라 대학진학 결과가 어떻게 달라지는지, 이러한 진학 격차에 가정 배경의 영향력이 발생하는 기제는 무엇인지를 분석하였다. 그리고 이러한 가정배경에 따른 진학 격차가 입학전형에 따라 차이가 있는지 등에 대해 살펴보았다. 분석결과, 성적이나 부모의 교육지원 등 여러 변수들을 통제한 이후에도 대학진학에 부모의 사회・경제적 지위가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 다항로짓 분석 결과에서 여러 변수들을 통제할 경우에 비진학 대비 전문대 진학, 전문대 진학 대비 기타4년제 대학 진학에서는 부모의 사회・경제적 지위의 효과가 사라졌고, 기타4년제 대비 상위권과 서울4년제 대학 진학에서만 부모의 사회・경제적 지위의 효과가 유의하게 남았다.
대학진학 서열에 고등학교 소재지와 계열 및 유형, 성별, 부모기대와 교육포부, 자기공부 시간, 교내외 수상실적, 수능등급과 내신등급이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 전형 유형별 대학진학 결과에 대한 다항로짓 분석결과, 기타전형의 경우에 소외계층, 진학설명회, 교내외 수상실적, 수능등급, 내신등급이 유의미하였고, 입학사정관 전형의 경우에는 내재적 동기, 독서시간, 봉사시간, 수업집중시간(-), 내신등급이 유의미하였다. 정원외 특별전형은 부모의 사회・경제적 지위가 낮거나 소외계층에게 더 많은 기회를 주고 있는 것으로 보인다.
Ⅵ장에서는 ‘부모의 사회・경제적 지위가 대학경험과 노동시장 지위에 미치는 영향’이라는 주제 하에, 부모의 사회・경제적 지위가 자녀의 대학경험에 영향을 주는지 그리고 자녀의 대학 경험이 노동시장 지위에 영향을 주는지, 부모의 사회・경제적 지위와 자녀들의 대학경험의 상호 작용이 자녀들의 노동시장 지위에 영향을 주는지, 부모의 사회・경제적 지위가 자녀의 대학에서의 경험을 매개로 노동시장 지위에 영향을 주고 있는지 등을 밝히고자 하였다. 분석결과, 부모의 사회・경제적 지위가 전문대학부터 의학대학으로 구분하여 측정된 대학유형을 매개로 자녀들의 노동시장 지위에 미치는 효과는 매우 체계적으로 나타나고 있었다. 대학에서의 경험 중 어학 연수경험과 대학에서 제공하는 취업교육프로그램은 대학 졸업생들의 노동시장지위에 긍정적인 영향을 미치고 대학에서의 휴학경험은 노동시장지위에 부정적인 영향을 미치고 있었다.
대학 경험들의 효과를 시계열적으로 추적한 결과, 어학연수의 경험이 임금 프리미엄에 미치는 영향은 다소 감소하고 있는 추세를 확인할 수 있었으며, 정부에서 제공하는 청년 고용정책에 참여했던 대학 졸업생들의 평균적인 임금수준이 그렇지 않은 집단에 비해 낮기는 했지만 저소득 계층 대학생들의 임금을 끌어올림으로써 고소득계층 자녀의 첫 일자리 임금과의 격차를 줄이고 있는 것으로 나타났다. 경로모형에서는 부모의 사회・경제적 지위가 어학연수와 휴학경험을 매개로 자녀의 노동시장지위에 미치는 간접효과가 존재하고 있음을 확인하였으며, 이들 효과의 크기가 시계열적으로도 꾸준히 유지되고 있음을 확인하였다.
Ⅶ장에서는 교육격차 개념 등의 선행연구 분석을 비롯한 초・중・고 학교급별 소득계층에 따른 교육격차 추이 분석 등과 같은 실증분석 결과 및 논의에 기초해 교육격차 개선방안의 전제, 학교 운영원리를 경쟁에서 협력으로 전환하여 위험에 처해 있는 학생은 물론, 모든 학생들의 인정 욕구 충족을 향상시켜 교육격차를 개선하자는 개선방향을 제시하였다. 여기에서 협력은 학생과 학생, 교사와 교사, 교사와 학생, 학교와 학부모(지역) 등과 같이 학교를 둘러싼 이해관계자들 간에 개별 학생의 학업성취 등과 같은 교육결과를 향상시키기 위해 상호 교류하고 돕는 과정을 가정한다. Honneth(2011)가 제시했듯이, 경쟁이 아닌 협력 과정은 사랑, 동등한 권리의 인정, 사회적 연대와 같이 인정의 세 가지 요소를 지향해야 할 것이다. 이를 통해 학교 내외적으로 인정을 충분히 받은 학생은 자기 자신과 긍정적인 관계를 형성하고 삶을 성공적으로 실현시킬 가능성을 높일 수 있다. 특히, 부모의 사회・경제적 지위와 학업성취도가 낮은 학생들의 이러한 변화가 자기 긍정으로 이어져 학업성취 등과 같은 교육결과의 향상으로까지 이어져 교육격차가 개선되는 선순환을 기대하는 것이다.
교육격차 개선방안은 전제와 개선방향에 터해 현재의 유인체계 내에서는 인정받기 어려운 학생들 예를 들면, 부모의 사회・경제적 지위와 학업성취도가 낮은 학생들도 인정받을 수 있도록 학교를 중심으로 유인체계를 재설정하여 이들의 교육결과를 향상시키려는 노력이다. 교육격차 개선방안은 그림과 같이 ‘교육격차 개선을 위한 협력적 학교 구현’이라는 목적을 설정하고 교육여건, 교수-학습, 교육평가 그리고 환경 4가지 영역으로 구분하여 개선방안을 제시하였다.
이는 교육격차 개선방안의 정책적 주 공간을 학교로 설정하고 있음을 의미한다.
‘교육격차 개선을 위한 협력적 학교 구현’에서 교육격차 개선은 학업성취 등의 교육결과에서 열위에 있는 학생들의 교육결과의 절대적 수준을 향상하는 것과 부모의 사회・경제적 지위에 따른 교육결과의 상대적 차이를 줄이는 것을 함께 의미한다. 협력적 학교는 부모의 사회・경제적 지위, 인지적・비인지적 성취 등이 다양한 학생들이 모여 학생과 학생, 교사와 교사, 교사와 학생, 학교와 학부모(지역) 간에 서로 교류하고 돕는 과정을 통해 개별 학생의 인정 욕구가 충족되고 교육결과가 향상되며 이러한 협력 과정이 평가에 반영되는 교육체제를 의미한다.
이를 실현하기 위해 학교를 중심으로 학교 내부에서 작동되는 교육여건, 교수-학습, 교육평가,학교 외부에서 영향을 주는 환경으로 크게 구분하여 개선방안을 제시하였다. 교육여건 영역에서 설정한 과제는 교사주도 교육격차 개선 협약학교, 학교 규모 및 학급당 학생수 적정화, 교사가 학생과 수업에 집중할 수 있는 행정지원, 지역자원 연계를 위한 전문인력 배치이다. 교수-학습영역에서 설정한 과제는 교사 학습공동체 운영 및 강화, 학생의 지식과 경험 등의 차이 즉,특수성이 수업에 활용되는 교육과정 재구성, 탐구, 토론, 협동학습 등 학생 참여형 수업, 학생별 학업성취 수준에 따른 보충학습이다. 교육평가 영역에서 설정한 과제는 학업성취수준 평가에 더한 향상도 평가, 학생간 협력 활동에 대한 평가, 교육격차 개선을 위한 학교 자체평가와 같이 세 가지이다. 끝으로 학교를 둘러싼 환경 영역에서 설정한 과제는 고등학교 계열화 완화, 학생부종합전형 평가 요소로 협력 활동 강조, 대학진학 지원 시스템 개선, 교육을 매개로 한 임금 격차 축소 및 사회안전망 확대이다.
교육격차는 학교를 둘러싼 유인체계(학력, 대학서열 등에 따른 임금격차 등)에 대한 우리의 상당히 항구적인 반응의 결과 즉, 구조적인 현상으로 어느 하나의 분절적인 개선방안의 도입으로 해소되기는 어려울 것이다. 고로, 노동시장을 비롯한 사회 체제의 개선과 더불어 정부,교사, 학생, 학부모, 지역사회 등이 본 연구에서 제안한 교육격차 개선을 위한 전제와 개선방향에 대한 공감 하에 지금까지 제시된 개선방안에 더해 교육격차 개선을 위한 창의적인 아이디어와 노력이 결부될 때 모든 학생을 위한 교육이라는 이상에 한발 더 다가갈 수 있을 것이다.
( 출처: 연구요약 6p )
Abstract
▼
The purpose of this study is to analyze current situation of educational gap in Korean society considering recent perception and situation over ever widening gap and to explore solutions that are now required to improve the current issues under the theme of“Comprehensive Analysis of Current Situatio
The purpose of this study is to analyze current situation of educational gap in Korean society considering recent perception and situation over ever widening gap and to explore solutions that are now required to improve the current issues under the theme of“Comprehensive Analysis of Current Situation of Educational Gap in Korea.” To this end, first of all, this research thoroughly referred to the advanced researches in terms of the conception of educational gap, policies and situations. Also, to analyze the current educational gap situation in elementary, middle and high schools and classes, this research analyzed “The Analysis of the Trend of Educational Gap According to Income Bracket in Elementary, Middle and High Schools in Korea” and “How Parents’ Social and Economic Status Have Impacts on the Change of Students’ Academic Achievement.”
Additionally, to analyze gap in entering, experiences in college and labor market, this research analyzed “How Parents’ Social and Economic Status Have Impacts on Entering College” and “How Parents’ Social and Economic Status Have Impacts on Their Children’s College Experiences and Status in Labor Market.” This research proposes improvement solutions based on the analysis of substantial references such as these.
In Chapter Ⅲ, under the subject of “Analysis of the Trend of Educational Gap According to Income Bracket in Elementary, Middle and High Schools and Classes”, this research has tried to understand specific features through following changes over a decade from the early 2000s in Korean society when the educational gap has started to become a controversial issue by presenting practical analysis of studies over current situation of educational gap. In particular, this research is more focused on the gap in learning process and opportunities inside and outside of schools rather than access to educational opportunities such as entering and admission of schools. As a result, the gap of learning achievement according to income bracket has been more deepened recently and has been widened as a student is becoming middle and high school student from elementary school.
Also, the achievement results were apparently fallen in families who belong to KRW 2 million~4million or KRW 4 million~6 million of monthly income bracket, therefore the widening of achievement gap was shown as a falling in the middle group.
In terms of private education, the widening gap has been still maintained or slightly narrowed, however, in middle school, the gap was the most widened. In every school and class, the gap has increased as time goes by in terms of self directed learning hours.
In terms of continuation of students’ concentration during class, the gap was widened among different
income classes and especially remarkable at elementary school. Comparing to other factors, the gap of teacher’s support was relatively narrow and decreased gradually among income groups. Similarly, the gap of teacher’s enthusiasm was very narrow while it has shown a big gap especially at elementary school.
In Chapter Ⅳ, under the subject of “How Parents’ Social and Economic Status Have Impacts on the Change of Students’ Academic Achievement”, the research studied how parents’ social and economic status have large impacts on the change of academic achievement at middle and high school and what student or school factors that have impacts on ones’ academic achievements. As a result, parents’ social and economic status have notable impacts on the results of academic achievements in subjects such as Korean,English and mathematics in case of not inputting control variable. On the other hand,their status have meaningful impacts on the change of academic achievements in subjects such as Korean and English in case of controlling features such as students and school background. It is also shown that the impacts of parents’ social and economic status have been diminished as it added student and school process consecutively. After controlling all features such as students or school process, parents’ social and economic status has no more meaningful impacts on academic achievements in Korean, English and mathematics.
In terms of student and school factors which have impacts on the change of academic achievements, the impact of school average social and economic status during middle school period gradually increased according to specific model. During middle school period, if a student is at a school where its their parents have relatively higher school average social and economic status, his/her academic achievement in Korean, English and mathematics were more highly likely to be included in top 80% range rather than low 20% range. Students at general than specialized high schools and at high schools of standardized area than non-standardized area were highly likely to be included in the upper level of academic achievement in Korean, English and mathematics during middle and high schools continuously. Although a student may have less self directed learning time than others during middle school period, his/her academic achievement was relatively higher when he/she has higher understanding of class during middle and high school period or spending many time for self directed learning during high school period. Also, the more teacher has high expectancy or pressure of achievement over students, the higher students’ achieved their academic performances.
In Chapter Ⅴ, under the subject of “How Parents’ Social and economic Status Have Impacts on Entering College”, it analyzed how students’ entering college will be changed according to their parents’ social and economic status and what kind of family background mechanism generates such influences over the gap of college entering. Also, this research studied how such family backgrounds make differences in each college admission process.
As a result, parents’ social and economic status has an impact on the entering of college even after controlling diverse factors such as students’ grade or parents’ educational support.
Meanwhile, in case of controlling diverse factors in multinomial Logit analysis, parents’social and economic status influences disappeared in comparison of entering junior college with non college entering, entering junior college and other 4-year college. Parents’social and economic impact only notably remained in case of entering top classes at 4-year colleges and 4-year colleges in Seoul city in comparison of entering other 4-year college.
Location, type and form of high school, parents’ expectation and aspiration over their children, self studying hour, reward results, the College Scholastic Ability Test grades and school records gave meaningful influences on entering college. As a result of multinomial Logit analysis according to each college entering process, neglected social class, college fair, reward results, the College Scholastic Ability Test results and school records were meaningful in terms of others process. Also, in terms of admission officer process, intrinsic motivation, reading, volunteering and concentration of class time(-)were meaningful factors. In case of supernumerary special process, students from low social and economic status of their parents or neglected families are given more opportunities.
In Chapter Ⅵ, under the theme of “How Parents’ Social and economic Status Have Impacts on Their Children’s College Experiences and Status in Labor Market”, this research analyzed diverse subjects such as how parents’ social and economic status have impacts on their children’s college experiences, their children’s college experiences have impacts on their children’s status in labor market, how interaction between parents’ social and economic status and their children’s college experiences have impacts on their children’s status in labor market and tried to prove out how and what parents’ social and economic status have impacts on their children’s status in labor market mediating their children’s college experiences using path analysis. As a result of analysis, based on children’ college types which are categorized from junior college to medical school, parents’ social and economic status have very systematical impacts on their children’s status in labor market. Among many other college experiences, overseas language studying and vocational training from college have positive influences over college graduates’ status in labor market. In opposite, a leave of absence experience at college give negative impacts on college graduates’ status in labor market.
As a result of time series tracking of college experiences, overseas language study experience or parents’ income level impacts on wage premium has shown slight decrease.
Average wage of college graduates who have participated in the government’s youth employment policy was relatively lower than those who did not, however, the wage gap between college graduates from low income and high income is getting narrowed as the wage of low income college graduates’ is increasing in their first job. In path model,parents’ social and economic status have indirect effects on their children’s status in labor market with overseas language study and leave of absence experiences. Also, the effects of these factors has been steadily maintained.
In Chapter Ⅶ, the research proposed solutions for narrowing educational gap not only by changing from the current competitive school operation principal to cooperation, but also improving satisfaction of students’ need for approval based on the advanced researches such as the conception of educational gap and educational gap according to income bracket at elementary, middle and high schools. In this context, the “cooperation” refers to any interactive exchanges or helps among diverse stake holders surrounding schools such as students, teachers, students-teachers and schools-parents(local community) to promote better educational results such as individual’s academic achievements.
As Honneth(2011) suggested, cooperative school operation principal should aim at promoting three most important factors; cherish, recognition of student’s right and social engagement. Any student who is fully recognized by in and outside of school is highly likely to form positive relationship with him/herself and realize successful life. Also,virtuous cycle of improving educational gap can be expected by connecting with positive results such as self positivity and good academic achievements particularly for students whose parents’ have lower social and economic status and academic achievements.
The suggestions and solutions in this research are efforts to improve educational results of students, for example, whose parents have low social and economic status and academic achievements or who are hardly recognized under the current incentive system,and make them to be recognized by re-establishing incentive system focusing on schools.
In terms of improvement solution for narrowing educational gap, it was categorized and proposed with solutions for 4 parts – educational condition, instruction-learning, evaluation of education and environment by setting its goal as “Realizing Cooperative School Operation to Improve Educational Gap.” This means that the school was set as a major field of implementing policies to improve educational gap issue.
In the conception of “Realizing Cooperative School Operation to Improve Educational Gap”, the improvement of educational gap means promoting absolute level of academic results of students who are in relatively lower status because of their parents’ lower social and economic achievement and educational results as well as reducing relative gap of educational results according to their parents’ social and economic status. Cooperative school refers to an education system which all kinds of cooperative process are reflected on evaluation by promoting educational results and satisfying each individual student’s need for approval through exchanging and helping among students who have diverse backgrounds of their parents’ social and economic status and cognitive and non-cognitive achievements, teachers, schools-parents (local community).
To realize this goal, this research proposed solutions for improvement by dividing factors into two parts- internal factors such as educational condition, instructionlearning, evaluation of education and external factors such as influences from outside of schools. Educational environment established agendas such as signing on contract with schools trying to improve based on teachers, resonable school size and students per each class, administrative support for teachers to concentrate on students and class, appoint experts to connect with local community resources. Instruction – learning set up subjects such as operating and strengthening teachers learning community, restructuring educational process which each student’s characteristics is utilized, participatory classes that students discuss, cooperate and explore, complementary class according to each student’s academic achievement. For evaluation of education, the research established three goals such as adding assessment of improvement to academic achievement results, evaluation over cooperative activities among students, each school’s self assessment to improve educational gap. Lastly, for surrounding environment, reducing division of high school according to its type and purpose, emphasizing importance of cooperative activities as an assessment factors in entering college, improving entering college support system, decreasing educational wage gap and expanding social security net were selected as agenda.
It will be difficult to solve educational gap in Korean society once and for all as it is a structural phenomenon from the results of our permanent responses against incentives(wage gap according to academic backgrounds and college rankings) surrounding schools. Therefore, Korean society will get one step closer to the goal of realizing fair education for all students by combining creative, improvement solutions and efforts under the whole society’s(government, teachers, students, parents and local communities)common awareness toward improving social system as well as labor market.
( 출처: Abstract 258p )
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 4
- 연구요약 ... 6
- 목차 ... 12
- 표목차 ... 14
- 그림목차 ... 17
- Ⅰ. 서론 ... 18
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 20
- 2. 연구 내용 ... 23
- 3. 연구의 방법 ... 25
- Ⅱ. 교육격차 개념, 정책 및 실태 ... 30
- 1. 교육격차 개념 ... 32
- 2. 교육격차 개선정책 ... 44
- 3. 교육격차 실태 ... 56
- 4. 요약 및 논의 ... 69
- Ⅲ. 초・중・고 학교급별 소득계층에 따른 교육격차 추이 분석 ... 72
- 1. 연구 문제 ... 74
- 2. 선행연구 분석 ... 75
- 3. 분석 방법 ... 77
- 4. 분석 결과 ... 84
- 5. 요약 및 논의 ... 107
- Ⅳ. 부모의 사회․경제적 지위가 학업성취 변동에 미치는 영향 ... 112
- 1. 연구 문제 ... 114
- 2. 선행연구 분석 ... 115
- 3. 분석 방법 ... 118
- 4. 분석 결과 ... 123
- 5. 요약 및 논의 ... 144
- Ⅴ. 부모의 사회・경제적 지위가 대학진학 격차에 미치는 영향 ... 152
- 1. 연구 문제 ... 154
- 2. 선행연구 분석 ... 156
- 3. 분석 방법 ... 163
- 4. 분석결과 ... 169
- 5. 요약 및 논의 ... 185
- Ⅵ. 부모의 사회・경제적 지위가 대학경험과 노동시장 지위에 미치는 영향 ... 190
- 1. 연구 문제 ... 192
- 2. 선행연구 분석 ... 194
- 3. 분석자료 및 분석방법 ... 200
- 4. 분석결과 ... 205
- 5. 요약 및 논의 ... 220
- Ⅶ. 교육격차 개선방안 ... 224
- 1. 전제 ... 226
- 2. 개선방향 ... 228
- 3. 개선방안 ... 229
- 참고문헌 ... 244
- Abstract ... 258
- 부록 ... 268
- 부록1. 서열로짓 보충 분석 (결측치 많은 변수 제외) ... 270
- 부록2. 대학에서의 경험이 노동시장 지위에 미치는 영향(4년제 대학생) ... 272
- 끝페이지 ... 275
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.