보고서 정보
주관연구기관 |
한국전파진흥협회 Korea Radio Promotion Association |
연구책임자 |
이명동
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참여연구자 |
김형준
,
권순성
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
과학기술정보통신부 Ministry of Science and ICT |
과제관리전문기관 |
정보통신기술진흥센터 Institute for Information & Communications Technology Promotion |
등록번호 |
TRKO201800039335 |
과제고유번호 |
1711056755 |
사업명 |
방통융합기반정책연구 |
DB 구축일자 |
2018-09-15
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초록
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4. 연구 내용 및 결과
「방송 공동수신설비 설치기준에 관한 고시」 개정(안) 마련을 위한 연구는 변복조형 지상파 UHD 방송 신호처리기 개발 전까지 한시적으로 대체하여 사용할 수 있는 레벨조정 기, IF(중간주파수)형 UHD 신호처리기에 대한 기술 기준(안)을 마련하여 고시 개정(안)을 제시하였다.
우선, 지상파 UHD 방송 공동수신설비 적용에 대한 실질적 검증이 필요하여 2017년 3월부터 5월까지 유형별(공동주택, 업무시설, 중계유선시설) 현장 실험을 실시하였다. 현장실험에서 레벨조정기 및 IF형 UHD 신호
4. 연구 내용 및 결과
「방송 공동수신설비 설치기준에 관한 고시」 개정(안) 마련을 위한 연구는 변복조형 지상파 UHD 방송 신호처리기 개발 전까지 한시적으로 대체하여 사용할 수 있는 레벨조정 기, IF(중간주파수)형 UHD 신호처리기에 대한 기술 기준(안)을 마련하여 고시 개정(안)을 제시하였다.
우선, 지상파 UHD 방송 공동수신설비 적용에 대한 실질적 검증이 필요하여 2017년 3월부터 5월까지 유형별(공동주택, 업무시설, 중계유선시설) 현장 실험을 실시하였다. 현장실험에서 레벨조정기 및 IF형 UHD 신호처리기 등을 설치하여 시청자 댁내 확인 결과, 지상파 UHD 방송신호 및 UHDTV 시청이 양호하였다. 이를 토대로 2017년 5월 31일 수도권지역 지상파 UHD 방송 개시 전에 레벨조정기 및 IF형 신호처리기를 이용한 ‘지상파 UHD 방송 수신가이드’를 마련하여 지상파 UHD 방송 수신방법 안내에 활용 하였다.
또한, 「방송 공동수신설비의 설치기준에 관한 고시」 개정(안)을 마련하기 위해 방송 장비업체 대상으로 설명회를 개최하여 업계 의견을 수렴하였고, 기술기준 개정 전에 IF형 UHD 신호처리기 등이 시장에 유통될 수 있도록 잠정 인증 절차를 안내하였다.
본 정책과제 연구반에 의해 도출된 「방송 공동수신설비 설치기준에 관한 고시」 주요 개정(안)은 다음과 같다.
방송 공동수신설비 의무설치 대상인 공동주택은 준공 이후 관련 법령에 따라 장기수선 계획을 수립하여 유지관리 해야 함에도 불구하고 현실적으로 관리주체가 장기수선 충당금을 다른 용도로 이용하거나 비용 부담 등으로 방송 공동수신설비 유지관리 업무를 소홀히 하고 있다. 이는 관련 법령의 모호함과 처벌의 경미함, 관리주체의 인식 부족 등에서 기인된 것으로 실효성 있는 유지관리를 위해 현행 공동주택관리법 시행령 제23조(관리비등) 1항에 ‘방송 공동수신설비 유지관리비’를 신설하는 방안을 제안하였다.
또한, 2004년도 이후에 준공된 공동주택은 분리배선을 의무화4)하였지만, 실질적으로 두 개의 내부 선로를 모두 케이블방송용으로 사용하고 있는 사례가 빈번하게 일어나고 있다. 따라서 방송 공동수신설비에 대한 정기 점검 및 수시 점검을 실시 할 수 있도록 건축법 시행령 제23조의2(정기점검 및 수시점검 실시) 1항2호의 ‘다만, 「공동주택관리법」 제2조제1항제2호에 따른 관리주체 등이 관리하는 공동주택은 제외한다.’라는 항목을 삭제하여, 전문기관 등이 정기적으로 점검할 수 있도록 근거를 제시하였다.
도서·산간 등에 산재되어 있는 난시청가구 해소를 위한 직접수신 대체방안 및 재원마련 전략으로 단기적으로는 기존 난시청 가구에 제공 중인 위성수신기 유지비용 마련에 집중하고, 중‧장기적으로는 방송법 시행령 제44조(수신료의 면제)에서 ‘난시청 지역 가구 면제’조항을 삭제하여 KBS가 적극적으로 난시청 해소에 나설 수 있는 전략을 제언하였다.
(출처 : 요약문 9p)
Abstract
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4. Research Results
The study for preparing the revised (proposed) Notification on Installation Standard of Broadcasting Integrated Reception System is presented for the revised (proposed) notification by preparing the technical standard (proposed) on the level controller7) and IF-type (intermedi
4. Research Results
The study for preparing the revised (proposed) Notification on Installation Standard of Broadcasting Integrated Reception System is presented for the revised (proposed) notification by preparing the technical standard (proposed) on the level controller7) and IF-type (intermediate frequency) UHD signal processor that may replace and use temporarily until the development of the modulation-type terrestrial UHD broadcasting signal processor.
First of all, there is a need for empirical verification on the application for the terrestrial UHD broadcasting of the integrated reception system that the field experiment was implemented from March to May 2017 for each type (multi-family housing, work facilities and relay cable facilities). In the field experiment, the level controller, IF-type UHD signal processor and others are implemented to check from the homes of views, and it showed that the terrestrial UHD broadcasting signal and UHD TV view were excellent. Based on the foregoing, the ‘terrestrial UHD broadcasting reception guide’ facilitating the level controller and IF-type signal processor prior to commence the terrestrial UHD broadcasting in the capital region on May 31, 2017 to facilitate it in the publicity to the public.
In addition, In order to prepare the revised (proposed) Notification on Installation Standard of Broadcasting Integrated Reception System , a session was held for the broadcasting equipment companies to gather the opinion of the industry, and the potential certification procedure was introduced for enabling the IF-type UHD signal processor could be distributed to the market before revising the technical standard.
The revised (proposed) Notification on Installation Standard of Broadcasting Integrated Reception System as formulated by the policy task study team is reflected by the Ministry of Science, ICT and made the pore-announcement for administration on September 19, 2017 with the following main revisions (proposed).
Those multi-family housings as subject for obligatory installation of the broadcasting integrated reception system are required to establish long-term repairing plan to maintain in accordance with the pertinent laws and regulations after the completion, but in reality, the m1 body use the long-term repair allowance for other use or payment for expenses in a way of neglecting the maintenance works on the broadcasting integrated reception system. This is attributable to the fact of ambiguous pertinent laws and regulations, slap-on-the-wrist penalty, lack of awareness by m1 body and the like that the plan is proposed to newly establish the‘maintenance expense of the broadcasting integrated reception system’on Article 23 (Maintenance Fees, Etc.) of the Enforcement Decree of the Multi-family Housing Management Act in order to engage in effective maintenance.
Furthermore, those multi-family housings completed after 2004 required separate wiring8), but there have been frequent cases of using two internal routes as the cable broadcasting use in practice. Therefore, by deleting the category of ‘this shall not apply to multi-family housing managed by a managing body’under Article 23-2 (Conducting Regular and Occasional Inspections) of the Enforcement Decree of the Building Act to be able to implement regular and occasional inspections on the broadcasting integrated reception system in a way of presenting the basis to enable professional institution or the like to undertake regular inspection.
As for the alternative plan for direct reception and financial resource strategy in order to resolve the issues of fringe area households that are scattered through islands and remote rural areas, the focus should be made to prepare the maintenance costs of satellite receiver that is provided to the existing fringe area households on a short-term basis, and as for the mid- to long-term basis, under Article 44 (Exemption from TV License Fees) of the Enforcement Decree of the Broadcasting Act, it has been proposed with the strategy to relieve from the fringe area enthusiastically by KBS by deleting the ‘fringe area region and household exception’ provision.
(출처 : SUMMARY 16p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 3
- 목차 ... 4
- 표목차 ... 6
- 그림목차 ... 7
- 요약문 ... 8
- SUMMARY ... 13
- CONTENTS ... 22
- 제1장 서 론 ... 24
- 제1절 연구의 필요성 및 목적 ... 24
- 제2절 연구내용 및 방법 ... 26
- 제2장 UHD 방송 동향 및 지상파 UHD 방송 공동수신설비 개요 ... 28
- 제1절 UHD 방송 동향 및 지상파 UHD 방송 공동수신설비 개요 ... 28
- 1. UHD 방송 동향 ... 28
- 2. 지상파 UHD 방송 공동수신설비 개요 ... 32
- 제3장 방송 공동수신설비 설치기준에 관한 고시 개정방안 연구 ... 41
- 제1절 지상파UHD 방송공동수신설비 기술기준및홍보방안 마련 ... 41
- 1. 방송 공동수신설비 설치기준에 관한 고시 개정안 마련 ... 41
- 2. 지상파 UHD 방송 공동수신설비 홍보 및 교육방안 마련 ... 55
- 제4장 방송 공동수신설비 유지관리 개선방안 연구 ... 59
- 제1절 방송 공동수신설비 유지관리 체계 분석 및 개선방안 제언 ... 59
- 1. 방송 공동수신설비 유지관리 관련 법령 검토 ... 59
- 2. 기존 유지관리 체계 미비점 분석 및 개선방안 제언 ... 66
- 제5장 지상파디지털방송난시청해소를위한정책연구 ... 69
- 제1절 난시청 가구 현황 및 해소방안 ... 69
- 1. 난시청 개념 및 현황 ... 69
- 2. 난시청 해소방안 및 재원 마련 방안 검토 ... 75
- 제6장 결론 및 시사점 ... 80
- 제7장 정부정책반영현황 ... 82
- 참고문헌 ... 83
- 부록 ... 85
- 끝페이지 ... 87
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