보고서 정보
주관연구기관 |
이화여자대학교 Ewha Womans University |
연구책임자 |
김정효
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참여연구자 |
온정덕
,
이철현
,
정혜영
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
주관부처 |
교육부 Ministry of Education |
과제관리전문기관 |
교육부 |
등록번호 |
TRKO201900000447 |
DB 구축일자 |
2019-06-15
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초록
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본 연구는 2015 개정 교육과정과 관련하여 미래 지능정보사회의 변화와 특성을 전망하고 한국초등교육이 나아갈 방향을 탐색하여 국가의 미래초등교육의 방향성을 제시함과 동시에 이와 관련한 중장기 정책 제안을 하는데 그 목적이 있다. 구체적인 연구문제는 다음과 같이 1) 지능정보사회와 관련한 미래 사회전망과 교육동향은 어떠한지 2) 지능정보사회에서의 인성교육은 어떻게 변화해야하는지 3) 정보지능사회를 대비하기 위해 초등 SW교육은 어떻게 개선되어야 하는지 그리고 4) 핵심역량함양을 위한 초등학교 교육과정, 교수학습방법, 그리고 평가는 어
본 연구는 2015 개정 교육과정과 관련하여 미래 지능정보사회의 변화와 특성을 전망하고 한국초등교육이 나아갈 방향을 탐색하여 국가의 미래초등교육의 방향성을 제시함과 동시에 이와 관련한 중장기 정책 제안을 하는데 그 목적이 있다. 구체적인 연구문제는 다음과 같이 1) 지능정보사회와 관련한 미래 사회전망과 교육동향은 어떠한지 2) 지능정보사회에서의 인성교육은 어떻게 변화해야하는지 3) 정보지능사회를 대비하기 위해 초등 SW교육은 어떻게 개선되어야 하는지 그리고 4) 핵심역량함양을 위한 초등학교 교육과정, 교수학습방법, 그리고 평가는 어떠해야 하는지의 네 가지로 구성된다.
본 연구는 2016년 7월에서 2016년 12월까지 시행되었으며 연구 방법은 문헌 연구, 국내 전문가 협의 및 정책협의회, 국외 학자 면담, 설문조사, 국제세미나 등을 활용하였다. 초등학교 현장 교원과 전문가 집단을 대상으로 소프트웨어 교육 강화에 대한 인식과 의견을 수렴하기 위한 목적으로 설문조사를 실행하였으며, 초등학생들이 살아나가야 할 미래사회를 전망하고 한국초등교육이 나아갈 방향에 대한 공론의 장 마련 및 연구결과 확산하기 위하여 국내외 초등교육학계의 연구자 뿐 아니라 관련 산업체의 전문가들, 학교현장의 교사 및 실행가들을 초대하여 “지능정보사회 대비 초등교육의 과제와 전망”라는 주제로 국제학술세미나를 개최하여 관련 내용을 수렴, 종합하였다.
각 연구 문제의 결과는 다음과 같이 요약된다.
첫째, ‘미래사회 전망과 교육 변화 동향 분석’에서는 제 4차 산업혁명의 일반적인 특징과, 이를 기반으로 하는 미래 직업세계와 학교교육의 환경이 어떻게 변화할 것인지 알아보고 이를 기반으로 OECD와 EU를 비롯한 교육선진국의 대처가 어떠한지를 살펴보았다. 구체적으로 4차 산업혁명에 대한 교육 변화의 전망을 1) 새로운 시대의 도래, 2) 인공지능 시대, 3) 제 4차 산업혁명의 특징, 4) 4차 산업혁명에 따른 직업 키워드, 5) 2025년 발생할 티핑 포인트, 6) 고용의 미래 예측, 7) 현재 직업 702가지 중 미래에도 견딜 수 있는 직업 리스트, 8) 새로운 학교교육 접근, 9) 새로운 지능정보시대의 명암, 10) 학교교육의 변화 방향, 11) 교사들을 위한 교사교육 필요성 대두, 12) 수업방법의 변화 필요 등의 12가지 구체적인 쟁점을 중심으로 논의하였다. 또한 지능정보사회를 대비한 OECD, EU(European Union), 핀란드, 영국, 미국 등 세계 주요 국가 및 단체들의 사례를 탐색하고 이를 바탕으로 다양한 대안을 제시하였다.
둘째, ‘지능정보사회에서의 인성교육’ 에서는 미래 지능정보사회에서 예측되는 다양한 윤리적 쟁점들을 배경으로 인성의 문제들을 확인하고, 우리나라 교육과정과 해외 사례를 분석함으로써 그 대안을 탐색하였다. 먼저 지능정보사회에서의 윤리적 쟁점들을 1) 인간다움의 본질 추구, 2) 교육의 내재적 목적의 추구, 3) 디지털 시대의 인간의 변화에 대한 경험적 탐구의 필요, 4) 불평등의 문제의 심화, 5) 가치판단을 포함하는 과학기술문해력교육의 필요 등으로 제시하였다. 또한 인성을 도덕성, 사회성, 감성의 세 영역으로 나누어 지능정보사회의 부작용으로 예측되는 다양한 인성의 문제를 논의하였다. 마지막으로 최근 발표된 인성교육진흥법 및 현행 도덕과, 실과, 과학과의 교육과정을 분석하여 지능정보사회에서 필요한 인성교육의 요소가 적절하게 반영되었는지 검토하고 또 해외의 사례를 분석하여 개선 방안을 제시하였다.
셋째, ‘초등 소프트웨어 교육에 대한 초등교사의 인식’ 부분에서는 현직 교사들의 초등학교 소프트웨어 교육에 대한 인식을 알아보고자 설문조사를 실시하였다. 이를 토대로 1) 초등 SW교육과정에 대한 인식, 2) 교사의 초등 SW교육의 인적 자원에 대한 인식, 3) 초등 SW교육 연수에 대한 인식, 4) 초등 SW교육에 대한 물적 인프라에 대한 인식으로 분석하여 그 결과를 제시하였다. 먼저 초등 SW교육과정에 대한 인식 부분에서는 정부에서 교육 시간으로 제안한 17시간은 초등학교 소프트웨어교육을 시행하기에 매우 부족한 시간이라고 인식하고 있었으며 이를 위한 장단기 해결방안을 제시하였다. 한편 교사의 초등 SW교육의 인적 자원에 대한 인식에서는 초등 교사가 소프트웨어 수업을 지도할 수 있는 전문 역량이 필요하며, 이를 위해 일반 교사와 관리자를 대상으로 하는 연수가 지속적으로 확대되어야 한다는 내용으로 인식하고 있었다. 또한 초등 SW교육 연수의 인식에서는 SW교육 연수의 효율성을 높이기 위한 방법으로 자발적인 교사 연수, 교사가 주도하는 연수, 일관성 있는 추진 및 홍보 등의 내용이 필요하다는 내용이 포함되었다. 마지막으로 초등 SW교육에 대한 물적 인프라에 대한 인식에서는 초등학교 컴퓨터실과 인터넷 환경 의 열악함을 지적하고 이를 개선하기 위하여 컴퓨터의 업그레이드, 유무선 인터넷 환경의 안정적 제공, 교구 확보, 학생의 다양한 요구 부응, 예산 확보와 적절한 안배 등에 대한 방안을 제안하였다.
넷째, ‘초등학교에서 역량 함양을 위한 교육과정, 교수·학습 및 평가’에서는 미래의 지능정보사회에서 학생들에게 요구되는 역량이 새로 개정된 2015 교육과정에서 효과적으로 구현될 수 있도록 1) 초등학교 교육과정 편제와 운영, 2) 초등학교에서 역량 함양을 위한 교수·학습의 강조점, 3) 초등학교에서 역량 함양을 위한 평가의 세 측면에서 다양한 방안들을 제시하였다. 먼저 초등학교 교육과정 편제와 운영에서는 교육과정 자율화를 위하여 교과별 시수증감의 폭을 적극적으로 활용하도록 하고, 교과와 창의적 체험활동의 총 시수만 제시할 것을 제안하였다. 한편 교수·학습에서는 교과서의 활용이 ‘교과서를 가르치는 것’으로부터 ‘교과서를 참고로 하여 단원을 설계’하는 방식으로 변화해야 함을 다양한 사례와 함께 논의하였다. 또한 교과서는 학생들이 교과 고유의 탐구과정을 경험할 수 있도록 활동을 구성해야 하고, 학생 맞춤형 수업이 이루어질 수 있도록 다양한 선택활동들을 제시해야 하며, 수행과제 중심으로 교수·학습이 이루어질 수 있도록 개발되어야 함을 강조하였다. 위의 연구 결과에 기초한 각 정책 제언은 다음과 같다.
[교육정책]
□ 우리 정부가 2016년 ‘지능정보사회 원년’으로 선포하고 관련 시행 로드맵을 발표하였는데, 이러한 시행 로드맵이 효과적으로 시도되고 정착될 수 있는 관련 예산 확보 및 정책이 함께 수반될 수 있어야 한다.
□ 지능정보사회를 맞이하여 교육내용 및 학습방식의 변화를 모색함과 동시에 교사들이 이를 어떻게 접근해야 하는가에 대한 근본적인 성찰과 변화가 필요하다. 따라서 미래사회에서 필요한 역량을 대하는 교사들의 인식과 태도 역시 변화될 수 있도록 적극적인 학습 및 연수기회의 장이 마련되어야 한다.
[교육과정]
□ 새로운 테크놀로지의 활용을 통한 팀워크, 창의성, 문제해결능력을 수업에서 적극 시도할 수 있도록 교육과정 재구성을 지원해야 한다. 통합·융합교육, 주제중심학습, 문제해결학습 등이 가능할 수 있는 교육과정 편제의 유연성이 확보될 수 있는 관련 규정 변경이 필요하다. 초등학교의 경우, 교과 교육과정 자율화를 위해 교과별 시수 증감의 폭을 넓히고 교과와 창의적 체험활동을 총 시수만 제시하도록 한다.
□ 교과서의 활용이 ‘교과서를 가르치는 것’으로부터 ‘교과서를 참고로 하여 단원을 설계’하는 방식으로 변화해야 한다. 교과서는 학생들이 교과 고유의 탐구과정을 경험할 수 있도록 활동을 구성해야 하고, 학생 맞춤형 수업이 이루어 질 수 있도록 다양한 선택활동들을 제시해야 하며, 수행과제 중심으로 교수·학습이 이루어질 수 있도록 개발되어야 한다.
□ 인공지능시대에서 강조하는 소통, 설득능력, 감성능력 등의 가치를 학생들이 수업에서 다양한 방식으로 경험하고 계발할 수 있도록 해야 한다. 특히 2015 개정 교육과정에서 강조하는 자기관리 역량, 심미적 감성 역량, 의사소통 역량, 공동체 역량 등은 학교 및 수업현장에서 창의적이며 융합적이고 테크놀로지를 활용하여 어떻게 발현되고 계발될 수 있는지에 관한 구체적인 실례와 역량의 수준 등을 제공하는 가이드라인이 필요하다.
[교수학습 및 평가]
□ 미국의 컴퓨터 활용 평가방식(예: Smarter Balanced Assessment)과 같이 테크놀로지를 수업 도구로 활용할 뿐만 아니라, 학습의 진단 및 평가의 도구로 활용하여 효율적인 개별학습 도구로 활용할 수 있는 방안을 모색해야 한다.
□ 컴퓨터 기반으로 형성평가 및 총괄평가 기능을 할 수 있는 웹사이트를 개발하여 교사들이 문항들을 보고, 구성할 수 있도록 하며, 수행평가 과제의 좋은 예시들을 활용할 수 있도록 해야 한다.
[소프트웨어 교육]
□ 지능정보사회를 맞이하며 테크놀로지의 중요성을 감안할 때 현재 초등학교 소프트웨어 교육 시간으로 제안되고 있는 17시간으로는 시수가 매우 부족하다. 이 문제의 단기적인 해결방안으로는 과제 학습을 통해 필요한 내용을 학습하도록 하고, 수업 시간에는 결과와 과정을 점검하고, 피드백 제공활동을 하는 것이다. 또, 타 교과의 내용과 융합하는 방안이 있다. 예를 들어, 국어 시간에 이야기를 만들고, 그 내용을 엔트리로 구현해 보는 활동, 사회 시간에 투표에 대해 학습하고, 모의 투표하는 프로그램을 만들어보는 활동 등을 할 수 있다.
□ 국가 수준의 교사 및 학생용 교재와 교육 프로그램을 개발하여 일선학교에 제공할 필요가 있다. 이미 만들어진 교재가 있다면 이를 초등교사 대상으로 적극적으로 홍보하고, 쉽게 구할 수 있도록 해야 할 것이다.
□ 대부분의 초등 교사가 소프트웨어 수업을 위한 대학교육이나 연수를 이수한적이 거의 없기 때문에 전문적인 수업 역량을 갖추고 있지 못하다. 이 문제의 해결을 위한 방안은 일반 교사, 관리자 등을 대상으로 소프트웨어 교사 연수를 지속적으로 확대하는 것이다.
□ 교사 대상의 연수는 교사들이 주관이 되어 만들고 운영하는 것이 효과적이다. 수업을 직접 운영하는 교사들이 그들이 무엇을 필요로 하는지 가장 잘 알고 있기 때문이다. 평소 자율적이고 자발적으로 소프트웨어 교육을 하고 있었던 교사 그룹을 발굴하여 지원해야 한다. 그들의 의견을 존중하고 제도권의 소프트웨어 교육 행정 및 연수정책 등에 참여시켜야 한다.
□ 관리자의 인식과 의지에 따라 일선 학교 교육 정책이 달라지는 경우가 많기 때문에 관리자 연수를 좀 더 확대할 필요가 있다. 관리자들이 연수에 참여하여 코딩을 직접하고, 소프트웨어 교구를 활용하며 실습을 하다 보면 소프트웨어 교육의 학교 도입 필요성을 직접적으로 느낄 수 있다.
□ 소프트웨어 교육 연수의 내용은 2015 개정 교육과정의 내용을 기본으로 하되, 도구 활용 방법을 습득하는데 그치지 않고 소프트웨어 교육의 본질을 알고, 수업을 효과적으로 지도할 수 있는 다양한 방법을 익히도록 구성해야 한다.
□ 소프트웨어 교육을 위한 기반 시설로 컴퓨터실의 컴퓨터를 업그레이드하고 유무선 인터넷 환경을 안정적으로 제공할 수 있도록 해야 한다. 소프트웨어 교육을 위한 교구를 충분히 확보하여 교사와 학생의 교육 요구에 부응할 수 있어야 한다. 이를 위하여 국가와 지역교육청 차원에서 일선 학교 지원을 위한 예산을 확보해야 하고, 학교의 관리자는 예산을 적절히 안배하여 물적 인프라를 충분히 확충해야 할 것이다.
[인성교육]
□ 지능정보사회에서의 인성교육의 접근은 인간과 기계와의 관계에 대한 기술윤리에 대한 바른 시각 위에 정립되어 인간이 미래사회에서 기술발전의 통제권을 유지하며 인간의 존엄이 훼손되지 않도록 하는데 기여하여야 한다.
□ 지능정보사회에서의 인성교육의 내용은 정보지능사회의 다양한 가치적 쟁점들 즉, 인간다움의 본질, 교육의 내재적 목적, 불평등 문제, 인터넷 세계에서의 인간 변화, 과학기술 문해력 등을 반영할 수 있어야 한다. 이를 위하여 도덕성 영역에서는 도덕적 판단력의 위기의 문제, 인간존엄에 대한 혼란, 생명의료윤리의 약화와 로봇윤리 대두 등을, 사회성 영역에서는 인간의 소외와 공감능력 상실의 문제를, 감성 영역에서는 인간의 감성 상실과 SNS 중독 문제가 다루어져야 한다.
□ 지능정보사회에서의 인성교육의 방법은 학교교육과정의 다양한 관련 교과와 연계하여 가르쳐야 한다. 인성교육을 부차적인 관점에서 주지교과에 첨가하는 방식에서 벗어나, 보다 본질적으로 탐구와 학습이 초점이 되는 지성교육의 실용적이고 현실적인 맥락 속에서 인성 핵심역량이 함양되어지도록 해야 한다. 동시에 ‘과학기술 문해력’이 인성 핵심역량에 포함되도록 해야 한다.
□ 지능정보사회에서의 인성교육을 위해서는 인성교육의 핵심 교과라 할 수 있는 도덕교과에 인간의 존엄과 로봇과 기계윤리에 대해 집중적으로 다룰 수 있도록 ‘인간과 기계와의 관계에 대한 윤리’로 분리 확장되어 기술윤리가 집중적으로 다루어져야 한다.
(출처 : 연구요약 5p)
Abstract
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This research aims to foresee the characteristics and changes of future intelligence information society and to suggest directions for nation's future elementary education by exploring the way Korean elementary education is headed while coming up with medium and long-term policies on these matter. T
This research aims to foresee the characteristics and changes of future intelligence information society and to suggest directions for nation's future elementary education by exploring the way Korean elementary education is headed while coming up with medium and long-term policies on these matter. The detailed research questions are as follows: 1) How are the future prospects and educational trend of intelligence information society? 2) How should elementary school curriculum, teaching and learning method and evaluation be for cultivation of core abilities? 3) How should elementary SW education be improved to prepare for intelligence information society? and 4) How should personality education be changed in intelligence information society?
The following research was conducted from July 2017 to December 2016 by literature research, consultation and policy council with local experts, meetings with foreign scholars, survey and international seminar, etc. Survey was conducted targeting elementary school field teachers and expert group to collect opinions and perceptions about enforcing software education. Also, to forsee the future society in which elementary school students have to live, to set up a place for discussions regarding future directions of Korean elementary education and to spread the research results, not only local and foreign scholars on elementary education field but also experts of related fields, teachers and practitioners of school education field had been invited to the international seminar under the agenda "Prospects and Problems of Elementary Education -Preparing for Intelligence Information Society" in order to put together the related contents.
The results of each research question can be summarized as follows.
First, in ‘Analysis of Change in Education and Prospects of Future Society', general characteristics of the Fourth Industrial Revolution and how future job market and environments of school education may be changed have been discussed. On the basis of that discussion, measures which have been taken by educationally developed countries in OECD and EU have been examined. Prospects in educational change according to the Fourth Industrial Revolution were discussed in 12 detailed issues: 1) Advent of the new era, 2) Age of artificial intelligence, 3) Characteristics of the Fourth Industrial Revolution, 4) Job keyword according to the Fourth Industrial Revolution, 5) Tipping point which will occur in 2025, 6) Predicting the future of employment, 7) List of jobs that will survive in the future out of currently existing 702 jobs, 8) Approaching new school education, 9) Upside and downside of new intelligence information era, 10) Direction of change in school education, 11) Rise in necessity for teacher education, and 12) Necessity of change in teaching methods. Also regarding preparation for intelligence information society, cases of major organizations and countries such as OECD, EU(European Union), Finland, United Kingdom, U.S.A. etc. have been investigated and diverse suggestions have been made based upon the investigation.
Second, in 'Curriculum, Teaching Methods and Evaluation for Acquiring Abilities in Elementary School', various measures have been suggested in three aspects - 1) Organizing and managing elementary school curriculum, 2) Emphasis on points of teaching methods for acquiring abilities in elementary school, and 3) Evaluation for acquiring abilities in elementary school - so that abilities required for students in future intelligence information society are able to be effectively embodied in the newly-reformed 2015 curriculum. First of all, in the organizing and managing elementary school curriculum, the research has suggested to increase the variation of each subject’s classroom hours and to provide only the total number of class and creative experience hours in order to guarantee curriculum autonomy. On the other hand, the part of teaching methods has discussed that application of textbook should be changed from the way of ‘teaching the textbook’ to the way of ‘designing the units by referring to the textbook’, with various examples. Moreover, the research has emphasized that textbook should be organized with activities that enable students to experience unique learning processes of each subject and also with various optional activities for personalized learning, while enabling performance-centered teaching and learning at the same time.
Third, in ‘Elementary School Teachers’ Perception of Elementary Software Education’, the survey has been conducted in order to figure out field teachers’ perception of elementary software education. On the basis of that survey, the result has been suggested by analyzing 1) Perception of elementary SW curriculum 2) Perception of human resources for elementary SW education 3) Perception of teacher training about elementary SW education 4) Perception of material infrastructure for elementary SW education. First of all, in ‘Perception of elementary SW curriculum’, it was perceived that 17-hour, which is the time specified in the newly-reformed 2015 curriculum, is clearly insufficient for elementary software education, so the research has provided short-term and long-term solutions to solve this problem. Meanwhile, the part of ‘Perception of human resources for elementary SW education’ has proposed that it has been recognized that elementary school teachers need professional competency to instruct software class, and the training for general teachers and administrator should be continuously expanded for that competency. Also, the part of ‘Perception of teacher training about elementary SW education’ has included the necessity of voluntary teacher training, teacher-initiated training and consistent progress and promotion in order to enhance the efficiency of teacher training about SW education. Lastly, ‘Perception of material infrastructure for elementary SW education’ has indicated inadequate conditions of elementary computer rooms and the Internet environment, and then suggested several solutions such as offering upgraded computers and stable connection to the wire-wireless Internet, securing teaching aids, meeting various demands of students and securing and appropriately distributing the budgets.
Fourth, ‘Humanistic Education in Intelligence Information Society’ has identified humanistic problems expected in future intelligence information society based on various ethical issues, and then explored its alternatives by analyzing local curriculum and foreign cases. Firstly, the research has proposed ethical issues in intelligence information society as: 1) Pursuit of essence of humanity, 2) Pursuit of intrinsic purpose of education, 2) Pursuit of intrinsic purpose of education, 4) Increasing inequality and 5) A need of education about scientific and technical literacy including value judgement. Moreover, various humanistic problems, which have been expected as side effects of intelligence information society, have been discussed by dividing humanity into three aspects: morality, sociality and emotion. Lastly, the lately announced law on enhancement of humanistic education and current curriculums of Ethics, Home Economics and Science have been analyzed in order to examine whether factors that would be needed for personality education in intelligence information society have been properly applied, and also foreign cases have been analyzed in order to propose plans for improvement.
Each policy proposal based on the above research results is as follows.
[Educational policy]
□ The government has declared that the year of 2016 would be ‘the first year of intelligence information society’ and announced related enforcement road map, but securement of the budget and policies should also be accompanied in order to effectively attempt and establish that enforcement road map.
□ It is necessary to change and to reflect on the contents of education and the method of learning for the intelligent information society. Also, how teachers approach this matter also needs to be fundamentally changed and reflected on, at the same time. Therefore, opportunities of active learning and training should be provided, so that perceptions and attitudes of teachers toward abilities required in the future society could be changed as well.
[Curriculum]
□ Reformation of curriculum should be supported in order to actively use teamwork, creativity and problem-solving ability through the use of new technologies. There is a need to change relevant regulations in order to ensure the flexibility of curriculum organization, which could enable convergence and integrated education, subject-based learning, problemsolving learning, and so on. In the case of elementary schools, increasing the variation of each subject’s classroom hours and providing only the total number of class and creative experience hours are essential in order to guarantee curriculum autonomy.
□ Application of textbooks should be changed from the way of ‘teaching the textbook’ to the way of ‘designing the units by referring to the textbook.’ Textbook also should be organized with activities that enable students to experience unique learning processes of each subject and with various optional activities for personalized learning, while being developed to enable performance centered teaching and learning.
□ In the age of artificial intelligence, students should have opportunities to experience and develop values such as communication, persuasive power and emotion by various methods in the class. In particular, there is a need to provide a guideline including specific examples and levels of abilities about how to express and develop abilities such as self-discipline, aesthetic emotion, communication and community, which are abilities emphasized in the newly reformed 2015 curriculum, using creative, integrative and technological method.
[Teaching, Learning and Evaluation]
□ There is a need to seek ways to apply technology not only as a teaching tool but also as a effective tool of personalized learning, by using it as tool of diagnosis and evaluation for learning, as an evaluation system of the United States (Smarter Balanced Assessment) has done.
□ The web site that enables formative evaluation and summative evaluation based on the computer should be developed so that teachers could see and organize questions, and also could utilize good examples of assignments for performance evaluation.
[Software Education]
□ Considering the importance of technology in intellectual information society, 17 hours, which are hours currently allocated for elementary software education, are very insufficient. The short-term solution to this problem would be learning necessary contents as assignments, and then checking the result and process, and providing a feedback during the class. Another solution would be integration with contents of other subjects. For example, making story during Korean class and then expressing it as entry, or learning about vote during Social Studies class and then making a program for mock voting could be done as classroom activities.
□ A textbook and an education program for teachers and students are needed to be developed in national level and then distributed to schools. If a textbook exists already, it needs to be actively promoted and become accessible to elementary school teachers,
□ Most elementary school teachers lack professional teaching competency for software education. as they have not completed university course or teaching training about SW. The solution for this problem is to continually expand teacher training for general teachers and administrators.
□ The training for teachers is efficient when teachers initiate and manage the training course, because teachers who actually manage the class by themselves know what they need best. There is a need to discover and support a group of teachers who have voluntarily and autonomously done software education so far. Their opinion should be respected and be participated in educational administration system and training policies of software.
□ Since there have been many cases that school education policy have changed according to perception and willingness of administrators, it is necessary to extend training for administrators. Administrators can directly realize the necessity of adopting software education to school by participating in the training, trying the coding by themselves and utilizing the software teaching aids.
□ The content of software education training should be based on the content of newly-reformed 2015 curriculum, but should also be organized in order to acquire various methods to know the essence of software education and to effectively teach it, not only learning how to use tools.
□ As infrastructure for software education, computers in computer rooms should be upgraded and wire-wireless Internet environment should be stabilized. Teaching aids should be secured enough so that those aids can meet the educational demand of teachers and students. In order to do this, it is necessary for the national and regional educational office to secure a budget to support the front line schools, and the school administrators should appropriately allocate the budget to sufficiently improve material infrastructure.
[Humanistic Education]
□ The approach of humanistic education in intellectual information society should be based on the desirable view about ethics of technology, and contribute to maintain the control of technological development and not to damage human dignity in the future society.
□ The content of humanistic education should reflect various controversial issues of values, such as essence of humanity, intrinsic purpose of education, increasing inequality, change of humanity in the cyber world and scientific and technical literacy. For this purpose, the crisis of moral judgement should be dealt in the morality aspect, alienation of humanity and lack of empathy in the sociality aspect and lack of emotion and SNS addiction in the emotion aspect.
□ Humanistic education in intellectual information society should be taught in connection with various relevant subjects of school curriculum. It is needed to cultivate core humanistic abilities in the realistic and practical context of intellectual education which fundamentally is a focus on research and learning, rather than to add humanistic education knowledge-based subjects as the secondary issue. At the same time, "scientific and technological literacy" should be included in core humanistic competencies.
□ For humanistic education in intellectual information society, the Ethics, which can be called as the core subject in humanistic education, should focus on the ethics of technology by dividing and expanding it to ‘ethics of relationship between human beings and machinery’, so that it can focus on human dignity, robots, and ethics of Technology.
(출처 : Abstract 145p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 3
- 연구협력진 ... 4
- 연구요약 ... 5
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 16
- Ⅰ 서 론 ... 17
- 1. 연구의 필요성과 목적 ... 18
- 2. 연구내용과 범위 ... 19
- 가. 미래사회 전망과 교육 변화 동향 분석 ... 19
- 나. 지능정보사회에서의 초등학교 인성교육 ... 20
- 다. 소프트웨어 교육의 강화에 따른 현장 및 전문가의 의견 수렴 ... 20
- 라. 역량기반 교육에서의 초등 교과교육과정 분석, 평가시스템의 변화 방향 탐색 및 정책적 대안 모색 ... 20
- Ⅱ 연구 방법 ... 21
- 1. 자료 수집 방법 ... 22
- 가. 문헌연구 ... 22
- 나. 전문가 포커스그룹 인터뷰 ... 22
- 다. 국내외 전문가 자문 및 협의회 ... 22
- 라. 설문조사 ... 23
- 마. 국제 학술세미나 개최 ... 24
- 2. 연구 일정 ... 25
- 가. 월별 일정 ... 25
- 나. 연구 흐름도 ... 26
- Ⅲ 연구결과 ... 27
- 1. 미래사회 전망과 교육 변화 동향 분석 ... 28
- 가. 4차 산업혁명에 대한 교육 변화 전망 ... 28
- 나. 미래사회 전망에 따른 해외의 교육과정 동향 ... 39
- 2. 지능정보사회를 대비한 초등학교 인성교육 ... 45
- 가. 인간과 기술의 관계에 대한 접근들 ... 45
- 나. 지능정보사회에서의 윤리적 쟁점들 ... 49
- 다. 지능정보사회에서의 인성의 문제 ... 56
- 라. 과학기술관련 인성교육의 현황과 외국의 사례 ... 61
- 3. 초등 소프트웨어 교육에 대한 초등교사의 인식 분석 ... 72
- 가. 조사도구 ... 72
- 나. 소프트웨어 교육 인식 조사 방법 ... 75
- 다. 분석 방법 ... 76
- 라. 결과 분석 ... 76
- 4. 초등학교에서 역량 함양을 위한 교육과정, 교수・학습 및 평가 ... 103
- 가. 초등학교 교육과정 편제와 운영 ... 103
- 나. 초등학교에서 역량 함양을 위한 교수・학습의 강조점 ... 108
- 가. 초등학교에서 역량 함양을 위한 평가 ... 124
- Ⅳ 결론 및 제언 ... 128
- 1. 결과 요약 및 결론 ... 129
- 가. 미래사회 전망과 교육 변화 동향 분석 ... 129
- 나. 초등학교에서 역량 함양을 위한 교육과정, 교수・학습 및 평가 ... 131
- 다. 초등 소프트웨어 교육에 대한 초등교사의 인식 ... 133
- 라. 정보지능사회의 인성교육 ... 136
- 2. 정책 제언 ... 138
- 3. 연구의 의의 및 활용방안 ... 139
- 참고문헌 ... 141
- Abstract ... 145
- 부 록 ... 153
- <부록 1> 소프트웨어 교육 인식 조사도구 ... 154
- <부록 2> 학술대회 자료집 ... 162
- 끝페이지 ... 401
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