보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
박선화
|
참여연구자 |
전효선
,
이문복
,
장근주
,
김영은
,
이재진
,
임철일
,
문무경
,
장은희
,
김선영
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900002372 |
과제고유번호 |
1105012166 |
사업명 |
한국교육과정평가원 |
DB 구축일자 |
2019-06-15
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900002372 |
초록
▼
본 연구는‘미래사회 대비 교육과정, 교수학습, 교육평가 비전연구’라는 주제로 2016년부터 3년에 걸쳐 수행하는 연구의 2차 연도 연구이다. 1차 연도 연구에서는 한국 사회의 변화 추세에 따른 2030년 학교교육의 방향 및 초·중등 교과교육의 방향을 탐색하는 데 초점을 두었고, 2차 연도인 올해 연구는 1차 연도 연구결과를 토대로, 2030년 미래 유치원 및 초·중등학교 교수학습 방향을 제시하는 것을 주요 연구 목적으로 한다.
미래 교수학습과 관련된 국내외 문헌연구와 전문가 협의회를 토대로 2차 연도교 수 학습방향 탐색
본 연구는‘미래사회 대비 교육과정, 교수학습, 교육평가 비전연구’라는 주제로 2016년부터 3년에 걸쳐 수행하는 연구의 2차 연도 연구이다. 1차 연도 연구에서는 한국 사회의 변화 추세에 따른 2030년 학교교육의 방향 및 초·중등 교과교육의 방향을 탐색하는 데 초점을 두었고, 2차 연도인 올해 연구는 1차 연도 연구결과를 토대로, 2030년 미래 유치원 및 초·중등학교 교수학습 방향을 제시하는 것을 주요 연구 목적으로 한다.
미래 교수학습과 관련된 국내외 문헌연구와 전문가 협의회를 토대로 2차 연도교 수 학습방향 탐색을 위한 연구를 설계한 후 심층면담과 델파이 조사, 국내외 미래형 교수학습 사례 분석을 통해 미래 교수학습의 방향을 제시하였고 나아가 이를 구현한 가상적 미래 교수학습 예시 자료를 개발하였다.
선행연구에서는 1차년도 연구의 주요 결과를 제시하고, 미래 유치원 및 초·중등학교의 교수학습방향 관련 선행연구를 분석하였다. 유치원 및 초·중등학교의 미래 교수학습 관련 세계 각국의 정책 및 사례, 미래 교수학습방법 관련 연구, 미래 교수학습환경 관련 연구 등을 중심으로 선행연구를 분석한 후 시사점을 도출하여본 연구의 범위와 방향을 설정하는 데 토대로 삼았다.
미래 교수학습 전문가 및 관계자 심층면담과 델파이 조사를 통해 미래 교수학습 목표 및 내용(역량), 교수학습방법, 교수 학습 환경의 측면에서 분석 결과를 제시하고 시사점을 도출하였다. 시사점으로, 미래 교수 학습 목표 및 내용에 있어서는‘학생 주도의 배움으로 교수학습 패러다임 전환’, ‘문제해결력, 협력, 창의력, 의사소통능력, 인성역량, 사회적 역량 등의 미래역량에 대한 강조’, ‘학교급별, 교과영역별 특성에 맞는 역량 차별화’를 제시하였다. 미래 교수학습방법의 측면에서는‘협력·협동학습’, ‘유치원 단계에서의 체험학습과 스토리텔링’, ‘초등학교에서의 토의·토론학습 강조’, ‘중등학교에서 토의·토론학습, 프로젝트 학습, 문제해결학습의 강조’, ‘언어영역과 인문사회 영역에서 토의·토론학습 강조’, ‘수학·과학 영역에서 문제 해결, 탐구·발견학습, 실험·실습 강조’, ‘체육·예술 영역에서 체험학습, 개별화·맞춤형 학습 강조’를 제시하였다. 미래 교수학습환경의 측면에서는‘학교 공간의 혁신적 구성’, ‘테크놀로지 기반 교수학습환경’, ‘지역사회와의 연계 및 소통을 통한 학습경험의 확대’, ‘성장과 발달을 고려한 환경, 친환경 건축과 생태환경의 중요성 강조’를 제시하였다.
미래 교수학습방향 설정을 위한 국내외 사례연구에서는 한국, 미국, 캐나다, 영국, 독일, 싱가포르, 일본을 분석 사례로 선정하고, 각 나라의 교육부 및 연구기관, 미래형 학교 방문 관찰 및 면담을 통해 분석 결과와 시사점을 제시하였다. 도출한 시사점으로, 국내외 각국은 창의융합적 사고력과 협업적 문제해결력 등 21세기 역량 함양 교육을 강조하고 있다는 점과 이를 위해 교과 융합 및 통합 학습을 활성화하고 있다는 점이다. 나아가 교사 중심에서 벗어나 학생 중심의 자기주도적학습을 강조하며 각자의 흥미와 진도에 따른 개별 맞춤형 학습을 제공하고자 노력하고 있다. 학교라는 공간에 대한 패러다임도 변화하고 있는데, 공연장, 메이커 스페이스, 자유공간 등 다양한 활동 공간을 조성해서 학교 공간을 다변화하고 있고 첨단 교수학습 테크놀로지가 자연스럽게 학교 환경과 교육과정에 녹아들어있다.
또한 지역사회와의 물적·인적교류를 통해 긴밀한 연계를 강조하고 더불어 학교가 평생교육기관의 역할도 함께 하는 모습을 보여주었다.
선행연구 분석, 미래 유치원 및 초중등학교의 교수학습방향 탐색을 위한 실태 및 요구분석 차원에서 수행한 심층면담 및 델파이 조사, 한국을 비롯한 영국, 독일, 미국, 캐나다, 싱가포르와 일본의 교육부, 연구기관 및 학교를 방문하여 조사한 미래사회 대비 국내외 교수학습 운영 사례들에 대한 분석 결과를 종합하여 2030년 미래 유치원 및 초·중등학교 교수학습방향을 교수 학습 목표 및 내용, 교수학습방법, 교수학습환경 측면으로 나누어 모두 8가지를 도출하였다. 교수 학습 목표 및 내용 측면에서는 창의융합적 사고력과 협력적 문제해결력 함양, 글로벌 시민의식 함양, 인문학적 소양 및 감성교육 강화를 제시하였고, 교수학습 방법 측면에서는 학습자의 특성을 고려한 개인 맞춤형 학습 강화, 학습자 배움 중심의 교수학습방법 강조, 학교 안팎, 온·오프라인 평생학습을 지향하는 자기주도적학습 강화를 제시하였다. 한편, 교수학습 환경 측면에서는 학습 경험 확장을 위한 테크놀로지 기반 교수학습환경 구축, 학습, 쉼, 놀이의 유기적 연계가 가능한 학습환경 조성을 제시하였다.
그리고 이러한 미래 유치원 및 초·중등학교의 교수학습 방향에 대한 이해를 제고하는 데 도움이 될 가상적인 미래 교수학습 상황을 보여주는 예시자료를 개발하였다. 이를 위해 유치원, 초등학교, 중학교, 고등학교의 4개 학교급별 교사 총 53명이 언어영역, 인문사회 영역, 수학·과학 영역, 예술·체육 영역별 워킹그룹을 구성하여 본 연구에서 제언한 미래 교수학습 방향을 토대로 학교급별, 영역/교과별 특성에 적합한 가상적인 미래 교수 학습 예시자료를 개발하였다.
마지막으로, 정책 제언에서는 미래 교수학습 지원 강화 측면에서 ‘미래 핵심 역량 함양 중심 교육과정 구현을 위한 교육과정 개선 및 학교 교육과정 편성·운영의 자율성 확대’,‘학습자 중심 교수학습실현을 위한 교사 전문성 신장’, ‘지역단위 미래형 교수학습 혁신 센터 활성화’를 제안하였고, 미래 교수학습환경 조성 측면에서는‘창의성, 인성, 감성교육 기능을 강화한 학교 공간 조성 및 학교 건축’, ‘테크놀로지 기반 교수학습 환경 구축’, ‘학습자 맞춤형 교육을 위한 통합 학습 관리 시스템 구축’을 제안하였으며, 학교 체제 다양화 및 학교 역할 강화 측면에서는‘유치원 및 초·중등학교 간 연계 강화 및 통합 운영’, ‘지역사회 평생교육 핵심센터로서의 미래 학교 역할 강화’를 제안하고, 각 제언별로 구체적인 추진전략 및 정책 추진 주체별 역할을 제시하였다.
(출처 : 연구요약 11p)
Abstract
▼
This study is the second year of research that has been conducted over three years from 2016 under the theme of 'Education Vision for the Future Curriculum, Teaching and Learning, Evaluation in Korea’. In the first year, the study focused on exploring the directions for subject matters education in
This study is the second year of research that has been conducted over three years from 2016 under the theme of 'Education Vision for the Future Curriculum, Teaching and Learning, Evaluation in Korea’. In the first year, the study focused on exploring the directions for subject matters education in elementary, middle and high schools reflecting upon the changing trends of Korean society toward 2030, and in the second year study, based on the results of the first year study, it is aimed to present the future directions of K-12 teaching and learning.
Based on the review of domestic and foreign literature and the expert group advisory the research design of this study was made to explore the directions of the second year study, and then through in-depth interviews and Delphi survey, the directions of the future teaching and learning were presented and finally the packets of the hypothetical models for the future teaching and learning were developed.
In the previous study, the main results of the first year study were presented and implications were drawn from the results, and then a variety of the previous studies related to the directions of teaching and learning of the K-12 were analyzed. Moreover, a large number of the previous studies on the future teaching and learning were analyzed and the scope and directions of this study were set.
The in-depth interviews and two delphi surveys were conducted with many experts from various academic disciplines at all levels on the future teaching and learning and the results of the analyses were presented in terms of the future learning objectives and contents, teaching and learning methods, and teaching and learning environments.
Firstly, in the aspect of the future learning objectives and contents (competencies), self-directed learning competence, problem-solving competence, cooperation, creativity, communicative competence, character, social competence were emphasized. Secondly, in terms of the future teaching and learning methods, collaborative learning, experiential learning and storytelling at kindergarten, discussion, problem-based learning, individualized and personalized learning, etc., were drawn as key learner-centered methods to be applied in schools. Thirdly, in terms of the future teaching and learning environments, the followings were considered as important: the innovative design of school space, technology-based teaching and learning environment, school-communitylinkage, expansion of learning experience through communication, learning environment considering students’ growth and development, environment-friendly architecture and ecological environment, etc.
The developed nations of the United States, Canada, the United Kingdom, Germany, Singapore including Korea were selected for case studies for identifying the future teaching and learning directions, and the analysis results and implications were presented through observations and interviews with education departments, research institutes, and future schools in the respective country. The implications are that the countries emphasize education for building the 21st century core competencies such as creative/convergent thinking competence and collaborative problem solving competence, and that in order to achieve this goal the countries make an effort to activate subject convergence lessons in schools. Furthermore, they are trying to provide students with individualized learning based on their interests and progress, emphasizing student-centered self-directed learning. The paradigm for the school space is also changing. They are diversifying the school space by creating a variety of activity spaces such as a performance hall, a maker space, and a free space, and the 21st century teaching and learning technology is naturally incorporated into the school environment and curriculum. In addition, while emphasizing close ties with communities through mutual exchanges and sharing in human and material resources, the role of schools as lifelong educational institutions is being strengthened.
The comprehensive analyses were conducted based on the theoretical background and previous research, the in-depth interviews and the Delphi surveys for identifying the status and needs of the future teaching and learning of K-12, and lastly a lot of cases of the future teaching and learning practices in the domestic and foreign countries such as UK, Germany, USA, Canada, Singapore, including Korea. From those multifaceted analyses, eight teaching and learning directions for future K-12 were drawn as follows: First, it is necessary to strengthen individualized and personalized learning considering the characteristics of learners. Second, it is necessary to emphasize the teaching and learning methods for learners at its center. Third, cultivating creative/convergent thinking and cooperative problem-solving competencies is utmost important. Fourth, it is necessary to cultivate global citizenship. Fifth, humanities education and emotional education should be strengthened. Sixth, technology-based teaching and learning should be strengthened to expand the learning experience.
Seventh, self-directed learning aimed at on-and-off-line lifelong learning in and out of school should be strengthened. Eighth, it is necessary to closely link learning, rest,and play.
Hypothetical future teaching and learning examplary lessons were developed so as to promote teachers’ understanding of the future K-12 teaching and learning directions.
For this purpose, a total of 53 teachers from kindergartens, elementary school, middle and high schools constituted a working group in the respective field of language, humanities and social sciences, mathematics and science, arts and sports, Based on the teaching and learning directions presented by this study, hypothetical future teaching and learning examplary practices suitable for subject/area characteristics were developed by school level.
Finally, the policy suggestions are made as follows: improvement of curriculum for the implementation of competency-based curriculum, expansion of autonomy of school curriculum development and operation, enhancement of teacher professionalism for realizing learner-centered learning, building school spaces and school design reinforcing creativity, fortifying character and emotion education, building technology-based teaching and learning environments, building comprehensive learning management system for customized education for learners, strengthening linkages of kindergarten, elementary and secondary schools, strengthening the role of future schools as a core center for lifelong learning in the communities. And specific strategies for implementing each policy proposal were set up and the roles of each of the policy-executing organizations were presented.
(출처 : ABSTRACT 349p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 국외 방문국가 연구협력진 ... 6
- 머리말 ... 9
- 연구요약 ... 11
- 목차 ... 15
- 표목차 ... 17
- 그림목차 ... 19
- Ⅰ 서론 ... 21
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 23
- 2. 연구 내용 ... 27
- 3. 연구 방법 ... 29
- Ⅱ 이론적 배경 ... 37
- 1. 1차년도 연구의 주요 결과 개요 ... 39
- 2. 2030년 미래 유치원 및 초·중등학교의 교수학습 관련 선행 연구 분석 ... 45
- 3. 시사점 ... 81
- Ⅲ 2030년 미래 유치원 및 초·중등학교의 교수학습 방향 탐색을 위한 실태 및 요구 분석 ... 85
- 1. 우리나라 유치원 및 초·중등학교 교수학습 실태 분석 ... 87
- 2. 미래 유치원 및 초·중등학교의 교수학습 목표 및 내용에 대한 요구 분석 ... 97
- 3. 미래 유치원 및 초·중등학교의 교수학습 방법에 대한 요구 분석 ... 114
- 4. 미래 유치원 및 초·중등학교의 교수학습 환경에 대한 요구 분석 ... 126
- 5. 종합 논의 및 시사점 ... 147
- Ⅳ 2030년 미래사회 대비 국내외 교수학습 운영 사례 분석 ... 149
- 1. 한국 ... 151
- 2. 영국 ... 167
- 3. 독일 ... 175
- 4. 미국 ... 180
- 5. 캐나다 ... 191
- 6. 싱가포르 ... 198
- 7. 일본 ... 211
- 8. 시사점 ... 219
- Ⅴ 2030년 미래 유치원 및 초·중등학교의 교수학습 방향 및 가상적 교수학습 예시자료 개발 ... 221
- 1. 2030년 미래 유치원 및 초·중등학교의 교수학습 방향 ... 223
- 2. 가상적 교수학습 예시자료 개발 ... 236
- Ⅵ 요약 및 정책 제언 ... 283
- 1. 요약 ... 285
- 2. 정책 제언 ... 292
- 참 고 문 헌 ... 333
- ABSTRACT ... 349
- 끝페이지 ... 352
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.