보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
양윤정
|
참여연구자 |
박소영
,
김정효
,
이주연
,
이은영
,
박정유
,
손지현
,
박만용
,
서진아
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-11 |
주관부처 |
교육부 Ministry of Education |
등록번호 |
TRKO201900000735 |
DB 구축일자 |
2019-06-22
|
초록
▼
본 연구는 국가 교육과정의 성공적인 안착을 위한 교육과정 적용 지원 연구이며 2015 개정 교육과정에 따른 미술과 성취기준과 평가기준을 개발하여 보급함으로써 학교 현장에서 유용하게 활용될 수 있도록 하는 것을 목적으로 한다.
이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 미술과의 초·중학교 평가준거 성취기준 및 평가기준 개발과 예시 평가도구 개발을 주된 연구 내용으로 하고 있다. 연구의 타당성과 실효성을 높이기 위해서 관련 전문가 및 학교 현장 교사들과의 협의회, 워크숍 등을 개최하였고, 연구 결과물에 대한 현장 적합성 검토를 실
본 연구는 국가 교육과정의 성공적인 안착을 위한 교육과정 적용 지원 연구이며 2015 개정 교육과정에 따른 미술과 성취기준과 평가기준을 개발하여 보급함으로써 학교 현장에서 유용하게 활용될 수 있도록 하는 것을 목적으로 한다.
이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 미술과의 초·중학교 평가준거 성취기준 및 평가기준 개발과 예시 평가도구 개발을 주된 연구 내용으로 하고 있다. 연구의 타당성과 실효성을 높이기 위해서 관련 전문가 및 학교 현장 교사들과의 협의회, 워크숍 등을 개최하였고, 연구 결과물에 대한 현장 적합성 검토를 실시하였다. 주요 연구 내용과 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 본 연구에서는 그동안 유사한 연구들에서 사용되었던 평가기준 관련 용어들을 ‘교육과정 성취기준’, ‘평가준거 성취기준’, ‘평가기준’, ‘영역별 성취수준’으로 정리하였다. 교육 과정 성취기준은 2015 개정 교육과정의 교과별 교육내용으로 제시된 영역별 성취기준을 말한다. 평가준거 성취기준이란 ‘학생들이 학습을 통해 성취해야 할 지식, 기능, 태도의 능력과 특성을 진술한 것으로서 평가 활동에서 판단의 기준이 될 수 있도록 교육과정을 재구성한 것’이다. 평가기준은 ‘평가 활동에서 학생들이 어느 정도의 수준에 도달했는지를 판단하기 위한 실질적인 기준 역할을 할 수 있도록 각 평가준거 성취기준에 도달한 정도를 상/중/하로 구분하고 각 도달 정도에 속한 학생들이 무엇을 알고 있고, 할 수 있는지를 기술한 것’이다. 본 연구에서는 초, 중학교 미술과 교육과정 성취기준을 토대로 평가준거 성취기준을 재구성하고 이에 따른 평가기준, 영역별 성취수준, 예시 평가도구를 개발하였다.
둘째, 미술과의 평가준거 성취기준을 개발하기 위해서 2015 개정 미술과 교육과정의 성취 기준이 교수·학습 및 평가의 단위로 적절한지, 하나의 성취기준에 두 개 이상의 학습 요소가 포함되어 있는지를 검토하였다. 검토 결과 초등학교에서는 교육과정 성취기준을 그대로 평가준거 성취기준으로 사용하였고, 중학교는 체험 영역의 성취기준 한 개에 대해서만 두개의 평가준거 성취기준으로 재구성하게 되었다.
셋째, 미술과의 평가준거 성취기준별로 평가기준을 개발하기 위해서 평가준거 성취기준을 분석하였다. 평가기준 상/중/하는 평가준거 성취기준에 제시된 동일한 지식, 기능, 태도를 평가하는 것이어야 하며, 학년 또는 학년군의 위계를 고려하고, 가능한 한 명확한 행동 동사로 진술하였다. 이때 상 수준은 평가준거 성취기준의 수준과 범위를 넘어서지 않도록 하며 하수준은 부정적인 표현을 지양하도록 하였다.
넷째, 미술 교과의 영역별 학습이 끝났을 때 학생이 성취하기를 기대하는 지식, 기능, 태도 에 도달한 정도를 영역별 성취수준으로 개발하였다. 초등학교와 중학교 모두 체험, 표현, 감상 영역별 성취수준을 A/B/C의 3단계로 개발하였다.
다섯째, 미술 교과의 평가준거 성취기준과 평가기준의 의미를 명확하게 이해하고 학교 현 장의 평가 상황에서 활용되는 모습을 구체적으로 보여줄 수 있도록 다양한 예시 평가도구를 개발하였다. 초등학교 10개, 중학교 10개의 선다형, 서술형, 연구보고서법, 실기평가, 포트폴리오법 등 다양한 유형의 문항을 개발하였다.
여섯째, 본 연구에서 개발된 초·중학교 미술과 평가준거 성취기준, 평가기준, 예시 평가도 구에 대한 현장 적합성 검토를 실시하였다. 본 연구에서 선정된 검토 기준과 검토 관점에 따라 전국의 초·중학교 교사들이 현장 검토를 실시하였다. '교육과정과의 연계성', '양과 수준의 적정성', '진술의 명료성', '적용의 실효성' 등에 대한 현장의 의견을 반영하여 결과물을 수정·보완하였다.
일곱째, 개발된 평가준거 성취기준, 평가기준, 영역별 성취수준, 예시 평가도구가 학교 현장 에서 개발 취지대로 활용되기 위한 방안을 교육과정의 이해, 교수·학습과 평가 계획, 학생 및 학부모와의 의사소통 등의 측면에서 제시하였다.
마지막으로 본 연구의 결과가 의도대로 현장에서 활용되기 위해서는 현장 교사들을 대상으 로 다양하고 효과적인 연수 체계가 갖추어져야 하고, 궁극적으로는 현재와 같이 교육과정 개정과 평가기준 개발이 분리되어 수행되기 보다는 교육과정 개정과 하나의 정책 연구로 동시에 수행됨으로써 교육과정과 평가가 좀 더 긴밀하게 연계되는 방안을 제안하였다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
The aim of this study is to support successful implementation of the national curriculum for the development of school curriculum. The purpose of the study is to develop achievement standards and evaluation standards of art subject based on the 2015 revised national curriculum so that they can be ef
The aim of this study is to support successful implementation of the national curriculum for the development of school curriculum. The purpose of the study is to develop achievement standards and evaluation standards of art subject based on the 2015 revised national curriculum so that they can be effectively used in schools. To achieve the purpose of the study, this study consists of two parts; 1) developing evaluation criteria and evaluation standards of art subject at the elementary, middle school level and 2) developing exemplary test items. To enhance validity and feasibility of the study, some crucial verification systems were arranged, including discussions with professionals related to the fields of art education and teachers, workshops, and advisory board meetings. The contents and results of the study are as follows.
First, we have organized the terms about the evaluation standards used in similar studies as ‘achievement standards’, ‘evaluation criteria’, ‘evaluation standards’, ‘achievement levels’. ‘Achievement standards’ are defined by the standards of each area based on the contents of the 2015 revised national curriculum. ‘Evaluation criteria’, the description of the ability and characteristics about the knowledge, skills and attitude that students should develop from the learning, represents the basis of judgement in the assessment by reconstructing the curriculum. ‘Evaluation standards’ describe what students in each level are aware of and how they can be done. It divides the levels by good, fair and poor to be an effective role in determining how students reach ceratin levels in the assessment activities. In this study, evaluation criteria is reconstituted based on the achievement standards in the national curriculum. Development of evaluation standards, achievement levels and exemplary test items are proceeded on the basis of evaluation criteria.
Second, in order to develop the evaluation criteria of art subject, achievement standards in the 2015 revised national curriculum are examined whether it contains more than two learning elements in one standards and it is adequate for the unit of teaching, learning and evaluation, As a result, achievement standards in the national curriculum are used for evaluation criteria in elementary school, while one of the standards in ‘experience’ area of the national art curriculum content is revised for two evaluation criteria in middle school.
Third, evaluation criteria was examined to develop evaluation standards one by one. Good, fair and poor evaluation standard, described by specific action verbs, should evaluate the same knowledge, skills and attitude proposed on evaluation criteria with consideration to the hierarchy of grades or grade groups. At this time, the good evaluation standard is not to exceed the level of evaluation criteria, while negative expressions are rejected to describe poor evaluation standard.
Fourth, achievement levels for each fields are developed for the extent of knowledge, skills and attitude to which students are expected to approach after the lesson. The achievement levels for experience, expression, appreciation which represents the areas of the national art curriculum content are divided by 3 stages like A, B, C in elementary and middle school.
Fifth, Various exemplary test items were developed to clarify the meaning of evaluation criteria and evaluation standards of art subject and show how it applied in the class assessment situation. 10 types of exemplary test items for elementary and middle school each were developed, including multiple choice questions, write-out answer questions, research project, skill tests, portfolio assessments and so on.
Sixth, field trials were implemented at the nationwide level to improve feasibility of the evaluation criteria, evaluation standards and exemplary test items with elementary and middle school teachers across the country, on the basis of review criteria and viewpoints established in this study. The results from this study were revised and supplemented, considering the opinions from field trials on the review based on the criteria of ‘linkage with curriculum’, ‘appropriateness of amounts and levels’, ‘clarity of statement’, and ‘effectiveness of application’.
Seventh, the ways to utilize the achievement standards, evaluation criteria, evaluation standards and achievement levels at the school based on the development purpose are proposed in terms of understanding about the curriculum, plan for teaching, learning and evaluation and communication with students and parents.
Lastly, the opportunities of diverse teacher training programs should be provided for teachers to improve their understanding and application skills of the national art curriculum and assessment tools. After this study, the evaluation materials that meet the educational direction emphasized on the 2015 revised national curriculum should be developed continuously.
(출처 : ABSTRACT 103p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 9
- 표목차 ... 11
- 그림목차 ... 12
- Ⅰ. 서론 ... 13
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 15
- 2. 연구 내용 ... 17
- 3. 연구 방법 ... 19
- Ⅱ. 초․중학교 성취기준, 평가기준, 성취수준, 예시 평가도구 개발 방향 ... 21
- 1. 성취기준, 평가기준, 성취수준의 의미 ... 23
- 2. 평가준거 성취기준 개발 방향 ... 28
- 3. 평가기준 개발 방향 ... 30
- 4. 단원/영역별 성취수준 개발 방향 ... 33
- 5. 예시 평가도구 개발 방향 ... 36
- Ⅲ. 미술과 성취기준, 평가기준, 성취수준, 예시 평가도구 개발의 실제 ... 39
- 1. 평가준거 성취기준 ... 41
- 2. 평가기준 ... 46
- 3. 영역별 성취수준 ... 54
- 4. 예시 평가도구 ... 56
- Ⅳ. 미술과 성취기준, 평가기준, 성취수준, 예시 평가도구 활용 방안 ... 77
- 1. 평가준거 성취기준 활용 방안 ... 79
- 2. 평가기준 활용 방안 ... 81
- 3. 영역별 성취수준 활용 방안 ... 84
- 4. 예시 평가도구 활용 방안 ... 87
- Ⅴ. 요약 및 제언 ... 95
- 1. 요약 ... 97
- 2. 제언 ... 98
- 참고문헌 ... 101
- ABSTRACT ... 103
- 부록 ... 107
- 1. 주요 회의 내용 ... 109
- 2. 2015 개정 미술과 교육과정 내용 체계표 ... 110
- 3. 초등학교 3~4학년군 성취기준, 평가기준, 예시 평가도구 ... 112
- 4. 초등학교 5~6학년군 성취기준, 평가기준, 예시 평가도구 ... 155
- 5. 중학교 1~3학년군 성취기준, 평가기준, 예시 평가도구 ... 186
- 끝페이지 ... 248
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.