보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
박은아
|
참여연구자 |
김현미
,
최정순
,
이소연
,
성경희
,
이지혜
,
정수진
,
한동균
,
박정애
,
승현아
,
김나영
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-11 |
주관부처 |
교육부 Ministry of Education |
과제관리전문기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
등록번호 |
TRKO201900000744 |
DB 구축일자 |
2019-06-22
|
초록
▼
본 연구는 2015 개정 교육과정이 고시됨에 따라 학교 현장에서 활용할 수 있는 초·중학교 사회과 평가준거 성취기준, 평가기준, 단원별 성취수준, 예시 평가도구를 개발하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 본 연구는 초·중학교 사회과 교육과정의 목표 및 내용 분석, 기존 성취기준·성취수준 개발 연구 및 총론에서 제시한 평가기준 개발의 기본 방향 등을 고려하 여 연구의 기본 방향을 설정하였다. 평가기준 개발진은 사회과 교육 전문가 및 현장 교사를 중심으로 구성하였으며, 개발진 내 논의를 통해 개발된 평가준거 성취기준, 평가기준, 단원
본 연구는 2015 개정 교육과정이 고시됨에 따라 학교 현장에서 활용할 수 있는 초·중학교 사회과 평가준거 성취기준, 평가기준, 단원별 성취수준, 예시 평가도구를 개발하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 본 연구는 초·중학교 사회과 교육과정의 목표 및 내용 분석, 기존 성취기준·성취수준 개발 연구 및 총론에서 제시한 평가기준 개발의 기본 방향 등을 고려하 여 연구의 기본 방향을 설정하였다. 평가기준 개발진은 사회과 교육 전문가 및 현장 교사를 중심으로 구성하였으며, 개발진 내 논의를 통해 개발된 평가준거 성취기준, 평가기준, 단원 별 성취수준, 예시 평가도구는 전문가협의회의 내용 검토 및 현장적합성 검토 등의 절차를 거쳐 여러 차례 수정·보완되어 최종 확정되었다.
연구 결과를 간략히 정리하면 다음과 같다. 평가준거 성취기준은 사회과 교육과정의 성취 기준 수와 동일하게 초등학교 46개, 중학교 74개(지리 영역 38개, 일반사회 영역 36개)가 개발되었는데, 이는 단위 학교에서 교육과정 성취기준에 대한 이해 제고, 단위 학교에서 이루어지는 평가의 준거, 교과 수업의 방향 설정 및 수업 전개 등에서 활용할 수 있다. 평가기준의 경우, 초등학교와 중학교 모두 평가준거 성취기준 1개당 상/중/하 1세트씩 개 발되었으며 성취기준에 대한 학생의 도달 정도 판단, 교수·학습 관련 정보 제공 및 학생 수준을 고려한 수업 설계, 평가 문항 제작 및 채점 기준 설정 등에서 평가기준을 활용할 수 있도록 하였다. 또한 단원별 성취수준 특성을 진술하였는데, 초등학교의 경우 3~4학년 군 2개(지리 영역 1개, 일반사회 영역 1개), 5~6학년군 4개(역사 영역 2개, 지리 영역 1개, 일반사회 영역 1개), 중학교의 경우 지리 영역 6개, 일반사회 영역 6개의 사례를 개발하였 다. 개발된 단원별 성취수준은 단원별 교수·학습 설계 및 개선, 단원 단위의 평가준거, 학생 및 학부모와의 의사소통 및 학교생활기록부의 교과별 특성 기술의 참고자료 등으로 활용할 수 있을 것이다. 마지막으로 예시 평가도구는 초등학교 3~4학년군 7개(서술형 2개, 수행평 가 2개, 선다형 상/중/하 1세트), 5~6학년군 5개(서술형 1개, 수행평가 1개, 상/중/하 1세 트)가 개발되었으며, 중학교에서는 지리 영역 9개(서술형 1개, 수행평가 2개, 선다형 상/중/ 하 2세트), 일반사회 영역 10개(서술형 2개, 수행평가 2개, 선다형 상/중/하 2세트 6개)의 평가도구가 개발되었다. 이는 단위 학교의 자체적인 평가도구 개발을 위한 참고자료로 활용될 수 있으며, 성취기준과 평가기준의 이해도를 높이거나 교육과정에서 강조하는 교과역량 함양을 위한 수업 및 평가에 대한 방향을 이해하는 데 참고자료로도 활용될 수 있을 것이다. 특히 사회과의 경우 서술형 평가와 수행평가의 경우 ‘수업과 연계하여 사용하세요’ 라는 항목을 제시하였으며, 평가기준별(상/중/하) 피드백 사례를 제시하고 있어 학습의 과정 중심 평가에서 평가 문항을 수업과 연계하여 활용할 수 있는 방법을 안내하고 있다.
개발된 평가기준과 예시 평가도구 등이 학교 현장에서 학생의 성취 정도를 평가하는 도구로서 실효성을 갖기 위해서는 평가 전문가로서의 교사 역량 제고를 위한 교사 연수가 병행되어야 할 것이며, 개발된 사례를 교사들이 활용할 수 있도록 지원하기 위해 학생평가 지원 포털에 우선 탑재할 필요가 있으며, 이와 더불어 평가도구를 공유할 수 있도록 교사 공동체 지원 확대 및 학생 중심 수업과 과정 중심 평가가 정착될 수 있는 환경 조성 등의 다각적인 지원이 필요하다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
The purpose of this study is to develop evaluation criteria achievement standards, evaluation standards, achievement levels of specific chapters and areas, exemplary evaluation instruments for elementary as well as secondary social studies subjects according to 2015 National Curriculum. For the purp
The purpose of this study is to develop evaluation criteria achievement standards, evaluation standards, achievement levels of specific chapters and areas, exemplary evaluation instruments for elementary as well as secondary social studies subjects according to 2015 National Curriculum. For the purpose, the present study established the primary orientations considering the curriculum goal, curriculum contents, prior research on achievement standards and achievement levels, and the primary orientations of evaluation standards development. Research investigators were composed of social studies specialists and in-service school teachers. The evaluation criteria achievement standards, evaluation standards, achievement levels of specific chapters and areas, and the draft of exemplary evaluation instruments, which were based on the in-group discussions had to undergo professional reviews on the contents, and field suitability test by the in-service teacher reviewers to be finally firmed up.
Research results show that 46 evaluation criteria achievement standards for the elementary level, and 74 for the middle school level (38 for geography, 36 for social studies) were developed. For the utilization of the developed evaluation criteria achievement standards, the study suggested the followings: increasing the understanding about curriculum achievement standards at the school level, developing evaluation criteria at the school level, setting directions and developing lessons for the classroom teaching, reconstruction and interdisciplinary connection of the subject matter contents, application plan for designing and developing an integrative classroom teaching.
As for the evaluation criteria, each evaluation criteria achievement standards have high/middle/low standard for both elementary and middle school level. The evaluation criteria can be used in judging whether students have reached the achievement standards, providing information about teaching and learning, designing classroom teaching based on students’ performance level, producing evaluation item, and establishing evaluation rubric.
Regarding the achievement level of specific chapters and areas in the elementary school level, 2 for the 3rd and 4th grade(1 for geography, 1 for social studies), 2 for the 5th and 6th grade(2 for history, 1 for geography, 1 for social studies) were developed. As for the middle school level, 6 achievement levels of specific chapters and areas were developed for geography and social studies each. These achievement levels of specific chapters and areas can be used in designing and improving the teaching-learning method for specific chapters and areas, developing evaluation criteria for specific chapters and areas, and communicating with the students as well as their parents.
Lastly, regarding the exemplary evaluation instruments of the elementary school level, 7 for the 3rd and 4th grade(2 free response items, 2 performance test items, 3 multiple choice items(high/middle/low level each)), 5 for the 5th and 6th grade(1 free response items, 1 performance test item, 3 multiple choice items(high/middle/low level each))were developed. As for the middle school level, 9 for the geography(1 free response item, 2 performance test items, 6 multiple choice items(2high/2middle/2low level each)),10 for the social studies(2 free response items, 2 performance test items, 6 multiple choice items(2high/2middle/2low level each)) were developed. These can be used as resources for developing independent evaluation instrument, and as references to increase the understanding about achievement standards, evaluation standards, and competency-based teaching and evaluation which are the emphases of the present national curriculum. In exploring how to utilize and connect the evaluation items to the actual teachings, the exemplary evaluation instruments can be used as useful resources.
For these evaluation criteria and exemplary evaluation instruments can be effectively and practically utilized at the actual schools, student-centered class as well as process-centered evaluation should be established in advance. Also, teacher education to enhance the teacher competency as evaluation specialist, and teacher community support for the sharing of evaluation instruments should be implemented.
(출처 : ABSTRACT 121p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 9
- 표목차 ... 11
- 그림목차 ... 12
- Ⅰ. 서론 ... 13
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 15
- 2. 연구 내용 ... 17
- 3. 연구 방법 ... 18
- 4. 개발 절차 및 개발 내용 ... 19
- Ⅱ. 평가기준, 단원/영역별 성취수준, 예시 평가도구 개발 방향 ... 23
- 1. 성취기준, 평가기준, 성취수준의 의미 ... 25
- 2. 평가준거 성취기준 개발 방향 ... 30
- 3. 평가기준 개발 방향 ... 32
- 4. 단원/영역별 성취수준 개발 방향 ... 35
- 5. 예시 평가도구 개발 방향 ... 39
- Ⅲ. 초등학교 사회과 평가준거·평가기준 개발 ... 43
- 1. 평가준거 성취기준·평가기준 개발 ... 45
- 2. 단원별 성취수준 개발 ... 48
- 3. 예시 평가도구 개발 ... 50
- 4. 현장적합성 검토 결과 ... 52
- Ⅳ. 중학교 사회과 평가준거·평가기준 개발 ... 63
- 1. 평가준거 성취기준·평가기준 개발 ... 65
- 2. 단원별 성취수준 개발 ... 70
- 3. 예시 평가도구 개발 ... 72
- 4. 현장적합성 검토 결과 ... 74
- Ⅴ. 평가준거 성취기준, 평가기준, 단원 성취수준, 예시 평가도구 활용 방안 ... 87
- 1. 평가준거 성취기준의 활용 방안 ... 89
- 2. 평가기준의 활용 방안 ... 91
- 3. 단원/영역별 성취수준 특성 진술의 활용 방안 ... 95
- 4. 예시 평가도구의 활용 방안 ... 98
- Ⅵ. 요약 및 제언 ... 109
- 1. 연구 요약 ... 111
- 2. 제언 ... 114
- 참고문헌 ... 119
- ABSTRACT ... 121
- 부록 ... 125
- 부록1. 초등학교 3∼4학년군 ... 127
- 부록2. 초등학교 5∼6학년군 ... 171
- 부록3. 중학교 1∼3학년군 ... 217
- 끝페이지 ... 340
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.