보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
진의남
|
참여연구자 |
권유진
,
류상희
,
고인규
,
김은정
,
남승권
,
윤병구
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-11 |
주관부처 |
교육부 Ministry of Education |
등록번호 |
TRKO201900000829 |
DB 구축일자 |
2019-06-22
|
초록
▼
본 연구는 2015년 9월에 고시된 2015 개정 실과(기술․가정) 교육과정에 따른 초등학교 실과(5~6학년군), 중학교 기술·가정(1~3학년군) 과목의 성취기준과 성취수준을 개발하는데 목적을 두고 수행하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 주요 연구 내용은 다음과 같다.
첫째, 2015 개정 실과(기술·가정) 교육과정에 근거한 성취기준과 성취수준의 개발의 배경과 필요성, 절차 및 과정을 구상하였다.
둘째, 연구의 필요성에 따라 초등학교 실과 5~6학년군, 중학교 기술·가정과 1~3학년군 성취기준과 성
본 연구는 2015년 9월에 고시된 2015 개정 실과(기술․가정) 교육과정에 따른 초등학교 실과(5~6학년군), 중학교 기술·가정(1~3학년군) 과목의 성취기준과 성취수준을 개발하는데 목적을 두고 수행하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 주요 연구 내용은 다음과 같다.
첫째, 2015 개정 실과(기술·가정) 교육과정에 근거한 성취기준과 성취수준의 개발의 배경과 필요성, 절차 및 과정을 구상하였다.
둘째, 연구의 필요성에 따라 초등학교 실과 5~6학년군, 중학교 기술·가정과 1~3학년군 성취기준과 성취수준을 개발하였다.
셋째, 개발방향에따라초등학교실과5~6학년군, 중학교기술·가정과1~3학년군 예시 평가도구를 개발하였다.
본 연구 내용을 정리하면 다음과 같다.
첫째, 성취기준 연구의 개발 방향 설정
실과(기술․가정) 성취기준과 성취수준의 연구목적은 교육과정에 따라 학생이 성취해야 할 기준과 그것을 평가할 수 있는 방법을 제시하는 것이므로, 기준 개발의 준거는 실과(기술․가정) 교육과정 및 학생의 특성에서 찾아야 할 것이다. 즉, 2015 개정 실과(기술․가정)교육과정 및 학생의 발달 과정을 고찰하여 평가기준 개발에 참조하고자 하였다. 또한 본 연구는 2015 개정 교육과정에 따른 실과(기술․가정)의 성취기준 및 성취수준 개발 근거, 유형과 범위 등을 한정하고 실과(기술․가정) 성취기준과 성취수준 개발 방향에 대한 기본 방향을 설정하였다.
둘째, 실과(기술⋅가정) 성취기준 개발
성취기준은 교수ㆍ학습 활동의 실질적인 기준으로서 각 교과목에서 가르치고 배워야 할 내용(지식, 기능, 태도)과 그러한 내용 학습을 통해 학생들이 성취하거나 보여주어야 할 능력 및 특성을 명료하게 진술한 것이다.
셋째, 실과(기술⋅가정) 평가기준 개발
평가기준은 학생들이 성취하기를 기대하는 학업 성취 정도를 3 개의 수준(상/중/하)으로 나누어, 이를 기초로 각 과목별 평가 영역에서 실질적인 기준 역할을 할 수 있도록 구체적으로 진술한 것이다.
넷째, 예시 평가도구 개발
예시 평가도구는 성취기준과 성취수준의 의미를 명확하게 이해하도록 할 뿐 아니라 학교 현장에서의 평가 활동을 선도하려는 목적으로 개발하였다. 따라서 예시 평가도구는 성취기준과 성취수준을 구체화한 것으로서의 의미를 지니며, 다양한 유형의 평가도구를 개발하는데 지침이 될 수 있다. 교사가 교수ㆍ학습 활동 및 평가 활동을 진행하는데 참고할 수 있도록 하였으며, 바람직한 교수․학습과 평가 활동을 유도하기 위한 예시적 평가도구이다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
This study is an examination on September 2015. The 2015 Revised Practical Arts(Technology & Home Economics) Elementary Practical Arts(5-6 grade group) according to the curriculum, middle school technology & Home Economics (1-3 grade group) fulfilled criteria for courses and achievement levels It wa
This study is an examination on September 2015. The 2015 Revised Practical Arts(Technology & Home Economics) Elementary Practical Arts(5-6 grade group) according to the curriculum, middle school technology & Home Economics (1-3 grade group) fulfilled criteria for courses and achievement levels It was carried out with the purpose to develop. In order to achieve this purpose the main research study information is as follows.
First, the 2015 revised Practical Arts(Technology & Home Economics) initiative was the background and necessity, procedures and processes of development and the achievement levels of achievement standards-based curriculum.
Second, depending on the needs of the research Practical Arts 5-6 grade group, developed the Technology & Home Economics 1-3 grade junior high achievement levels and military achievement standards.
Third, we developed a Practical Arts 5-6 grade school fruit group, middle school Technology & Home Economics 1-3 grade group exemplified assessment tool developed in accordance with the directions.
In summary this study details as follows.
First, set the development direction of research achievement standards
Practical Arts(Technology & Home Economics) accomplished research of standards and achievement levels because it presented a way to evaluate it and reference should be student achievement in accordance with the curriculum, compliance standards development Practical Arts(Technology & Home Economics) curriculum and students will look at the property. That is, the 2015 Revised Practical Arts(Technology & Home Economics) to review the curriculum and the student's development process was to see the evaluation criteria developed. The present study is limited to the achievement standards and achievement levels on development grounds, the type and scope of such Practical Arts(Technology & Home Economics) according to the 2015 revised curriculum and the basic direction of the thread (Technology & Home Economics) fulfilled criteria and achievement levels on the development direction It was set up.
Second, the Practical Arts(Technology & Home Economics) Development of Achievement Standards
Achievement standards will have clearly stated the characteristics and abilities students need to demonstrate achievements, or through such content and learning content (knowledge, skills, attitudes) to teach and learn from each course as practical standards of teaching and learning activities.
Third, the Practical Arts(Technology & Home Economics) Criteria Development
Evaluation criteria students will be divided into two states in detail the degree of achievement of expected to fulfill three levels (top / middle / bottom), to be based on a real role in each subject area by evaluating this basis.
Fourth, the development of assessment tools example
Examples evaluation tools, as well as to clearly understand the meaning of achievement standards and achievement levels were developed with the goal of leading the evaluation activities in schools. Therefore, assessment tools can be illustrated instructions said as embodying the meaning of achievement, and achievement standards, the development of various types of assessment tools. So was the teacher can refer to proceed with the teaching and learning activities and assessment activities, the preferred Prof. an exemplary assessment tool to guide learning and evaluation activities.
(출처 : Abstract 105p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 9
- 표목차 ... 11
- 그림목차 ... 12
- Ⅰ. 서 론 ... 13
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 15
- 2. 연구의 내용 ... 16
- 3. 연구 방법 ... 19
- 4. 연구 주요 회의 결과 ... 20
- Ⅱ. 초・중학교 성취기준, 평가기준, 성취수준, 예시 평가도구 개발 방향 ... 31
- 1. 성취기준, 평가기준, 성취수준의 의미 ... 33
- 2. 평가준거 성취기준 개발 방향 ... 38
- 3. 평가기준 개발 방향 ... 40
- 4. 단원/영역별 성취수준 개발 방향 ... 43
- 5. 예시 평가도구 개발 방향 ... 47
- Ⅲ. 초・중학교 실과/기술·가정과 성취기준, 평가기준, 성취수준, 예시 평가도구 개발 예시 ... 49
- 1. 개발 방향 및 절차 ... 51
- 2. 현장 적합성 검토 ... 68
- Ⅳ. 초・중학교 성취기준, 평가기준, 성취수준, 예시 평가도구의 활용・적용 ... 81
- 1. 교과별 교수·학습 활용 ... 83
- 2. 실과/기술·가정과 교수·학습 적용 ... 91
- Ⅴ. 요약 및 제언 ... 97
- 1. 요약 ... 99
- 2. 제언 ... 101
- 참고문헌 ... 103
- ABSTRACT ... 105
- 부록 ... 107
- 부록1. 초등학교 실과 5~6학년군 ... 109
- 부록2. 중학교 기술・가정과 1~3학년군 ... 166
- 끝페이지 ... 279
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.