보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
허은정
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참여연구자 |
박희진
,
황은희
,
정광희
,
김은영
,
박상완
,
정바울
,
황지원
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2018-12 |
과제시작연도 |
2018 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201900001894 |
과제고유번호 |
1105013731 |
사업명 |
한국교육개발원(R&D) |
DB 구축일자 |
2019-06-08
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키워드 |
교사 주도.학교교육 혁신.혁신의 일상성.추진 요인.혁신 경험의 선순환.teacher-initiated.school education innovation.innovation in the area of everyday work.change agent.virtuous cycle of innovation experience.
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900001894 |
초록
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■ 연구 개요
이 연구는 학교교육의 질을 높이기 위한 학교교육 혁신은 어떠한 모습이며, 이 과정에서 교사는 어떠한 역할을 할 수 있을 것인가에 대한 고민에서 출발하여 그에 대한 방안을 찾기 위해 시도되었다. 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 교사 주도의 학교교육 혁신의 의미는 무엇인가?
둘째, 혁신 과정에서 나타난 교사들의 특성은 무엇인가?
셋째, 학교교육 혁신에 관한 교사들의 역량이 형성, 발휘, 지속되는 데 영향을 미치는 긍정적, 부정적인 요인들은 무엇인가?
연구 문제의 수행을 위해 연구
■ 연구 개요
이 연구는 학교교육의 질을 높이기 위한 학교교육 혁신은 어떠한 모습이며, 이 과정에서 교사는 어떠한 역할을 할 수 있을 것인가에 대한 고민에서 출발하여 그에 대한 방안을 찾기 위해 시도되었다. 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 교사 주도의 학교교육 혁신의 의미는 무엇인가?
둘째, 혁신 과정에서 나타난 교사들의 특성은 무엇인가?
셋째, 학교교육 혁신에 관한 교사들의 역량이 형성, 발휘, 지속되는 데 영향을 미치는 긍정적, 부정적인 요인들은 무엇인가?
연구 문제의 수행을 위해 연구진은 FGI, 심층면담, 설문조사 등의 연구방법을 활용하여 교사 주도 학교교육 혁신의 의미를 탐색하고, 학교교육 혁신을 수행하는 교사들의 주요 역량과 이에 대한 영향 요인은 무엇인지를 분석하였다.
■ 주요 개념 및 연구 동향 분석
이 연구의 중심 주제인 ‘교사 주도’의 의미를 정책의 개입 여부와 상관없이 교사가 혁신을 수용하고 실행하는 과정에서 갖는 주도성을 기준으로 판단해야 함을 전제한다. ‘교사주도 학교교육 혁신’이란 긍정적 목적성과 의도성을 포함하는 개념으로 ‘교사가 주도적이고 의도적으로 실행한 학교교육의 긍정적 변화’로 상정하였다.
지금까지 수행되어 온 학교 개혁/혁신 등에 관한 선행 연구는 1) 개념 탐색과 같은 이론적 연구, 2) 학교 운영에 관한 연구, 3) 관련 정책에 관한 연구, 4) 학교 구성원에 관한 연구, 크게 네 가지로 구분된다. 해당 선행 연구에서 제시된 학교 개혁/혁신에 관한 주요 요소들은 이 연구에서 탐색할 교사 주도 학교교육 혁신의 주요 영향 요인을 분석하는 데 기초 자료가 되었다. 그리고 교사 역량에 대한 선행 연구는 학교 개혁 또는 혁신이라는 직접적인 용어를 사용하진 않더라도 연구의 목적을 교사의 전문성과 활력 향상 방안 모색이라고 제시한 바, 실행 주체로서의 교사 특성을 탐색했다는 점에서 본 연구에 시사점을 주었다.
■ 교사 주도 학교교육 혁신의 경험적 인식 탐색
교사들의 실제 경험과 인식을 토대로 ‘교사 주도 학교교육 혁신’의 의미를 탐색하고자 표적집단면접조사(FGI)를 실시한 결과, 교사들은 첫째, ‘학교교육 혁신’을 학교교육 본질을 회복하는 과정, 때로는 정부가 부과하는 정책 그 자체, 그리고 수업의 변화 등으로 인식하였다. 둘째, ‘학교교육 혁신을 교사가 주도하는 것’에 대해서는 교사가 늘 해오던 당연한 일상으로, 이 과정에서 느낀 행복감을 통해 자발적 노력을 지속할 수 있다고 답하였다. 셋째, ‘혁신의 계기와 동인, 저해요인’에 대해서는 반드시 개별 교사의 내면에서 비롯되는 것은 아니며 혁신의 계기와 촉발 지점은 매우 다양한 것으로 답하였다. 그리고 관리자는 직접적인 정보나 자료를 지원하지 않더라도 교사의 자발적 노력을 인정해주는 것만으로도 혁신에 대한 긍정적 요인으로 작용하지만, 그렇지 않을 경우에는 심각한 저해 요인이 될수도 있는 양면성을 가진다. 한편 동료성은 매우 중요한 동인이 되는 것으로 보았다. 저해요인으로는 경직된 학교 문화, 예산 집행 방식, 과중한 행정 업무 등이 거론되었다.
■ 교사 주도 학교교육 혁신 사례 연구
교사 주도 학교교육 혁신 사례 연구는 ① 심층 면담과 ② 기초 실태 조사, 두 부분으로 구성된다.
심층 면담 결과, 4개 학교는 혁신의 양상이 달랐으며 이는 1) 학교 혁신의 스필오버(spillover) 효과, 2) 리더 교사를 통한 결집, 교장의 지원, 3) 두 리더의 돌파구 찾기, 4)정부 정책 사업에의 주도적 참여를 통한 혁신 등으로 각각 표현될 수 있다.
첫 번째 ‘학교 혁신의 스필오버’ 사례는 교사 주도 학교 혁신의 확산을 위한 유용한 시사점을 제공해 준다. 해당 학교의 분교였던 학교의 혁신에 영향을 받으면서 이 과정에서 가능했던 교사 간의 연대 구조는 교원 순환 근무제로 인해 빚어질 수 있는 혁신의 지속성 문제의 효과적인 대안을 제공할 수 있었을 뿐만 아니라 혁신 확산 과정에서 보다 협력적이고 운명공동체적인 접근이 가능했다. 두 번째 ‘리더 교사를 통한 결집, 교장의 지원’ 사례는 교사들의 주도성, 자발성, 자율성이 강한 학교로 교사 주도 혁신 사례로서의 특성을 잘 보여준다. 3인의 법칙, 혁신 경험 그 자체, 관리자의 지원, 핵심 리더 교사와 중간 리더교사, 교사 업무의 간소화 등 다양한 요인이 관련되어 있다. 세 번째 ‘두 리더의 돌파구 찾기’는 학교장과 학생부장교사의 리더십, 그리고 학교교육 문제를 극복하려는 교사들의 열의가 결합되어 교사 주도 학교교육 혁신이 이루어진 사례이다. 교사 주도 학교교육 혁신이 지속적으로 이루어지기 위해서는 학교장의 지원 역할 강화, 신규 전보교사를 위한 학교문화 공유 연수, 지방자치단체와 지역사회 지원, 새로운 변화의 방향성에 대한 고민 및 구성원 간 의미 공유 등이 필요함을 제안하였다. 네 번째 ‘정책 사업에의 주도적 참여를 통한 교사 주도 학교교육 혁신’ 사례는 정책 사업에의 적극적 참여 중심의 접근과 교사 주도학교 혁신의 결합 양상을 보여준다. 참여의 동기와 목적, 행위자성이 명확하다면 비록 정책 사업을 통한 학교 혁신 추진이라고 하더라도 학교 현실에 맞게 정책을 재해석하여, 현실에 부합하도록 학교 혁신을 견인할 수 있다는 가능성을 엿볼 수 있다.
사례 학교별 혁신의 기초 실태는 크게 ‘학교교육 혁신 활동 양상’과 ‘학교교육 혁신 활동을 위한 요건’으로 구성된다. 우선 교사가 인식하고 있는 혁신의 정도와 단계는 사례에 따라 차이가 있었으나, 혁신이 지속될 것이라는 전망은 전반적으로 높게 나타났다. 그리고 혁신의 촉진 요인으로 교사의 의지(51.9%)와 교사 간 협업(46.8%) 순으로 높게 나타났다.
그리고 저해 요인은 내신 및 입시제도(53.2%), 과도한 행정업무(49.4%), 혁신을 지속하기 위해 필요한 요건은 혁신 중심의 업무 체제 구축(50.6%), 자발적 교사 모임 활성화(49.4%),학교 혁신 철학의 공유(44.3%) 순으로 나타났다.
■ 교사 주도 학교교육 혁신의 종합적 분석
■ 교사 주도 학교교육 혁신의 의미
교사 주도 학교교육 혁신의 의미는 ① 혁신의 영역, ② 정책과의 관계, ③ 교사 참여 정도, ④ 혁신의 방향성, 이상 4개 측면에서 아래와 같이 규정할 수 있다.
교사 주도 학교교육 혁신이란,
■ (주체) 학교에 소속한 전체 또는 다수의 교사들이
■ (목적) 학생의 질적 성장을 위해
■ (영역) 수업, 협의, 민주적 의사결정 등 교사의 일상적인 직무 수행 과정에서
■ (방법) 공식적・비공식적 활동을 통해 학교의 비전과 철학을 공유함으로써 개선의 노력을 적극적이고 지속적으로 실행하는 것으로,
■ (환경) 이 때 정부 정책과 학교장의 지원은 교사의 실행 노력과 분리되는 별개의 개념이 아니라, 학교교육 혁신에 대한 교사 집단의 준비 정도에 따라 적절한 촉발제 및 자극제 역할을 할 수 있다.
■ 교사 주도 학교교육 혁신에서 나타난 교사 특성
혁신 과정에서 나타난 교사들의 특성은 ① 교사 개인적 차원과 ② 교사 집단적 차원으로 그 속성이 구분된다. 교사 개인의 사명감과 교육적 당위성만으로는 학교교육 혁신의 지속성을 담보할 수 없다는 문제의식 아래, 이 연구에서는 교사 주도 학교교육 혁신을 이끈 주요 동인은 ‘교사 개인이 가진 내적 속성의 합 이상’이라는 데 주목한다. 즉, 교사 주도학교교육 혁신에서 교사들은 학교교육이 가져야 할 철학이나 그들이 행하는(그리고 지향하는) 혁신 활동의 의미를 공유한다. 이 때 혁신의 의미와 철학의 공유는 교사 개개인이 ‘성공의 경험’을 통해 강화된다. 이러한 혁신 경험 자체가 쌓이는 과정에서 학교교육 혁신의 분위기가 소수에 머물지 않고 전체적으로 확산되는 ‘학교교육 혁신의 선순환 구조’를 기대할 수 있다.
■ 교사 주도 학교교육 혁신의 영향 요인
교사 주도 학교교육 혁신의 영향 요인 ① 결정적 변화 추진 요인(Change agent), ② 촉진 요인과 저해 요인으로 구분된다. 결정적 변화 추진 요인은 각 사례의 상황적 특성에 따라 다르게 나타나는데 인근 학교의 혁신, 새로운 정책 도입, 리더 교사 및 교장 리더십 등이었다. 공통적으로 제시된 촉진 요인은 교장의 상황적 리더십, 리더 교사의 헌신(구성원 측면), 학교 철학과 문화 공유(문화 측면), 교육 중심의 행정업무 효율화 시스템(인프라 측면), 정책/제도의 도입, 지역사회 및 학부모(제도 및 환경 측면) 등이다. 한편 교원 이동으로 인한 불안정성과 행정 위주의 정부 정책은 혁신에 대한 저해요인으로 나타났다.
■ 교사 주도 학교교육 혁신에 대한 재개념화
교사들은 혁신의 실행 노력과 영향 요인들과의 상호 작용 아래 긍정적인 혁신 경험을 반복함으로써 변화에 대한 틀을 재설정하게 되고, 이는 다시 학교교육 혁신을 지속하는 동력이 된다.
■ 교사 주도 학교교육 혁신을 위한 정책 과제
정책 과제는 ‘교원 정책’, ‘단위학교 정책’, ‘시스템 연계 정책’, ‘기타’의 4개 영역에서 총 11개 과제를 제시하였다. 교원 정책 영역에서는 ① 혁신 역량 함양을 위한 교원교육과정 설계, ② 중간 리더십 강화를 위한 리더 교사 양성, ③ 리더 교사의 공통적 속성에 대한 연구 수행의 3개 과제를 포함한다. 단위학교 정책 영역에서는 ④ 교사 주도 학교교육 혁신에 대한 학부모 인식 제고 필요, ⑤ 교사 주도 학교교육 혁신의 승계를 위한 인프라 구축을, 시스템 연계 정책에서는 ⑥ 「교사 주도 학교교육 혁신을 위한 단위학교-교사 책임 예산제(가칭)」 실시, ⑦ 학교의 혁신 양상별 정책을 위한 「학교별 모니터링-컨설팅-행・재정적 지원 체제」 구축, ⑧ ‘인센티브 제공형’에서 ‘공유의 장(場) 마련’으로 학습공동체 정책전환 필요, ⑨ 학교교육 혁신을 위한 거버넌스 재구조화: ‘학교 간 공동 리더십’ 구축 등을 포함한다. 그리고 기타 영역에서는 ⑩ 학교교육 혁신 기간을 고려한 정책사업 평가 필요,⑪ 교사 주도 학교교육 혁신에 도움이 되는 정책 요소에 관한 연구 수행을 제언하였다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
■ Outline
The purpose of this study is to examine how school education innovation is to improve the quality of school education, and what role teachers can play in this process. Research problems are as follows.
First, what is the meaning of teacher-initiated school education innovation?
■ Outline
The purpose of this study is to examine how school education innovation is to improve the quality of school education, and what role teachers can play in this process. Research problems are as follows.
First, what is the meaning of teacher-initiated school education innovation?
Second, what are the characteristics of teachers in the process of innovation?
Third, what are the positive and negative factors that affect the formation, performance, and sustainability of teachers’ competencies in school education innovation?
In order to carry out the research problem, the researchers explored the meaning of teacher-initiated school education innovation using research methods such as FGI, in-depth interview, and questionnaire.
■ Major Concepts and Research Trends
It is presupposed that the meaning of 'teacher-initiated', which is the central theme of this research, should be judged based on the initiative of teachers in accepting and implementing innovation regardless of policy intervention.
'Teacher-initiated school education innovation' is a concept that is assumed that ‘positive change of school education intentionally led by teacher'.
The previous studies on school reform/innovation that have been carried out so far include 1) theoretical research, 2) research on school administration, 3) research on related policies, 4) research on school members. The main elements of school reform/innovation presented in the preceding study were the basis for analyzing the main influencing factors of teacher-initiated school education innovation to be explored in this study. In addition, Because the previous research on teacher competence suggested that the purpose of the research was to find a way to improve the professionalism and vitality of teachers, even though they did not use the direct term of school reform or innovation, this study has implications.
■ Exploration of Experiential Recognition of Teacher-initiated School Education Innovation
As a result of conducting FGI in order to search for the meaning of'teacher-initiated school education innovation' based on actual experience and recognition of the teachers, teachers first found that 'school education innovation' is the process of restoring the essence of school education, the policy itself imposed by the government, and changes in the classroom, and so on. Second, Teacher-initiated school education innovation is a normal day-to-day routine that teachers have always been able to do. Third, 'the moment,drivers and constraints of innovation' does not necessarily originate from the individual teachers, and the innovation momentum and spurting points are very diverse. Even if the principal does not support direct information or materials, acknowledging teachers' willingness to work will be a positive factor for innovation, but if not, it will be a serious impediment factor. On the other hand, peer interaction was considered to be a very important driver. Inhibiting factors such as stiff school culture, budget execution method, and heavy administrative work were discussed.
■ Case Study on Teacher-initiated School Education Innovation
Case studies on teacher-initiated school education innovation consist of two parts: (1) in-depth interviews and (2) survey of basic condition of innovation.
As a result of the in-depth interviews, four cases showed different aspects of innovation, including 1) spillover effect of school innovation, 2) unifying through leader teachers and principal’s support, and 3) finding the breakthroughs of the two leaders 4) innovation through initiative participation in policy projects.
The first case of "spillover of school innovation" provides useful implications for the diffusion of teacher-initiated school innovation. The influence of the school's innovation, which was the branch school of the school, enabled the solidarity structure between teachers to be able to provide an effective alternative to the sustainability of innovation, as well as a more collaborative approach to innovation diffusion. Second, 'Unifying through Leader Teachers and Principals' Support shows the characteristics of teacher-initiated innovation with strong spontaneity and autonomy of teachers. The rule of three people, the experience of innovation itself, the principal's support, the core leader teacher and the middle leader teacher, and the simplification of the teacher's work are all involved. The third 'Finding a breakthrough for two leaders' is an example of teacher-initiated school education innovation combined with the leadership of the principal, the leader teacher, and the enthusiasm of the teachers who overcome schooling problems. In order for teacher-initiated school education innovation to continue, it is necessary to strengthen the support role of the school principals, to share the school culture for new teachers, to support local governments and communities, to think about new direction of change and to share meaning of innovation among members. The fourth case of 'teacher-initiated school education innovation through initiative participation in policy projects' shows the combination of active participationoriented approach to policy projects and teacher-initiated school innovation.
If motivation, purpose, and activeness of participation are clear, even if it is promoting school innovation through policy, it can reinterpret policy according to school reality and lead school innovation to match reality.
The basic condition of innovation is largely composed of 'aspect of school education innovation activity' and 'requirement for school education innovation activity'. First, the degree and level of innovation that teachers perceive differed from case to case, but overall the outlook that innovation will continue is high. In addition, teachers' willingness(51.9%) and teachers’ collaboration(46.8%) were the most important factors promoting innovation. In addition, the inhibition factors are entrance examinations(53.2%) and excessive administrative work(49.4%). The necessary elements to sustain innovation are the innovation-oriented work system(50.6%), voluntary teachers' community(49.4%) and sharing innovation philosophy(44.3%).
■ A Comprehensive Analysis of Teacher-initiated School Education Innovation
■ The meaning of teacher-initiated school education innovation
Teacher-initiated school education innovation is that...
(Subject) the whole or a group of teachers belonging to the school
(Method) share the vision and philosophy of the school through formal and informal activities and improve actively and continuously
(Area) in the course of daily tasks such as classroom instruction, student guidance and democratic decision making
(Purpose) for the qualitative growth of the students
(Environment) At this time, the government policy and the principal's support are not concepts separate from the teacher's efforts, but can play an appropriate stimulating role depending on the level of preparation of the teacher group for the school education innovation.
■ Teacher characteristics in teacher-initiated school education innovation
The characteristics of teachers in the process of innovation are divided into ① personal dimension of teacher and ② collective dimension. In this study,it is noted that the main driver of teacher-initiated school education innovation is 'more than the sum of the internal attributes of the individual teachers' under the consciousness that the teacher's individual sense of duty and educational necessity can not guarantee the continuity of school education innovation. In other words, in teacher-initiated school education innovation, teachers share the philosophy or the meaning of innovation activities that they do (and tend to do). At this time, the meaning of innovation and sharing of philosophy are strengthened through individual 'experience of success'. In the process of accumulating these innovation experiences, we can expect a 'virtuous cycle structure of school education innovation' in which the atmosphere of school education innovation does not stay in the minority but spreads as a whole.
■ Factors influencing teacher-initiated school education innovation
Factors influencing teacher-initiated school education innovation are ① change agent, ② promotion factor and inhibition factor. The change agents were different depending on the situational characteristics of each case, including innovations in nearby schools, introduction of new policies, commitment of leader teachers and principal’s leadership. The common promotion factors are leadership of the principal according to individual context, the commitment of the leader teacher(member), the school philosophy and culture sharing (culture), the educational administration efficiency system(infrastructure) and community and parents(institutional and environmental aspects). On the other hand, the instability due to the movement of teachers and the administration-oriented government policies appeared to be the obstacles to innovation.
■ Policy Tasks for Teacher-initiated Educational Innovation
The policy task presented 11 tasks in four areas of 'teacher policy', 'school policy', 'system-linked policy', and 'other areas'.
In the area of teacher policy, there are tasks such as ① design of curriculum to cultivate innovation capacity for pre-teacher, ② management of leader teacher training course, and ③ study of common attributes of leader teachers. In the area of school policy, there are needs ④ to raise the positive awareness of parents about school education innovation led by teachers and ⑤ to construct infrastructure for the succession of school education innovation led by teachers. In the system-linked policy, there are tasks such as ⑥ implementation of "The budget system that schools and teachers are responsible for(tentative name)", ⑦ "monitoring-consulting-financial support system" according to each innovation case, ⑧ change of the learning community policy from ‘incentiveprovided type' to 'experience-sharing type’ and ⑨ restructuring governance for school education innovation: building ‘cooperative leadership among schools’. In other areas, it is suggested that ⑩ the evaluation of policy projects should take into account the period of school education innovation. And it is necessary ⑪ to carry out research to find out what policy factors lead teachers to innovate school education.
(출처 : Abstract 207p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 13
- 표목차 ... 15
- 그림목차 ... 17
- Ⅰ 서론 ... 19
- 1 연구의 필요성 및 목적 ... 21
- 2 연구 내용 ... 25
- 3 연구 방법 ... 26
- 4 연구의 제한점 ... 36
- Ⅱ 이론적 배경 ... 37
- 1 주요 개념: 학교 개혁, 학교 혁신, 교육 개혁 ... 39
- 2 학교 개혁에 대한 선행 연구 동향 ... 44
- 3 교사 역량에 대한 선행 연구 동향 ... 56
- Ⅲ 교사 주도 학교교육 혁신의 경험적 인식 탐색 ... 59
- 1 조사 개요 ... 61
- 2 조사 결과 ... 63
- 3 소결 ... 76
- Ⅳ 교사 주도 학교교육 혁신의 사례 연구 ... 79
- 1 사례별 심층 면담 결과 ... 81
- 2 사례별 기초 실태 ... 129
- Ⅴ 종합 논의 ... 149
- 1 교사 주도 학교교육 혁신의 의미 ... 151
- 2 교사 주도 학교교육 혁신에서 나타난 교사 특성 ... 156
- 3 교사 주도 학교교육 혁신의 영향 요인 ... 159
- 4 소결 ... 173
- Ⅵ 요약 및 정책 제언 ... 175
- 1 요약 ... 177
- 2 정책 제언 ... 186
- 참고문헌 ... 199
- Abstract ... 207
- 부록 ... 215
- 끝페이지 ... 242
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