최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
---|---|
연구책임자 | 박주현 |
참여연구자 | 신호재 , 김현정 , 조난심 , 류수열 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 | 2016 |
주관부처 | 국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 | TRKO201900002327 |
과제고유번호 | 1105011786 |
사업명 | 한국교육과정평가원 |
DB 구축일자 | 2019-06-15 |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201900002327 |
본 연구는 인문소양 강화를 통한 인성교육을 실천하기 위한 기초를 마련하기 위해 인문소양 교육원리를구안하고 교육내용 및 교수학습에 이를적용하기 위한 방안을 도출하는 연구로서, 연구대상교과는 중 고등학교의 국어, 역사, 도덕세 교과이다. 연구진은 각 교과에서 인문소양 강화를 통한 인성교육의 의미, 원리, 방향을 탐색하고 그 현황을 조사하여, 인문소양 강화를 통한 인성교육을 실천하기 위한 교육 내용과 교수 학습 방법을 마련하는 데 중점을 두었다.
연구의 방법으로는 문헌 및 자료 분석, 디스커션 그룹 운영, 전문가 협의회 및
본 연구는 인문소양 강화를 통한 인성교육을 실천하기 위한 기초를 마련하기 위해 인문소양 교육원리를구안하고 교육내용 및 교수학습에 이를적용하기 위한 방안을 도출하는 연구로서, 연구대상교과는 중 고등학교의 국어, 역사, 도덕세 교과이다. 연구진은 각 교과에서 인문소양 강화를 통한 인성교육의 의미, 원리, 방향을 탐색하고 그 현황을 조사하여, 인문소양 강화를 통한 인성교육을 실천하기 위한 교육 내용과 교수 학습 방법을 마련하는 데 중점을 두었다.
연구의 방법으로는 문헌 및 자료 분석, 디스커션 그룹 운영, 전문가 협의회 및 정책 협의회, 수업관찰, 면담, 설문조사, 세미나등을 활용하였다. 문헌분석과 디스커션 그룹운영을 통해서 각 교과별로 인문소양 교육의 의미를 탐색하고 교육원리를 구안하였으며, 수업 관찰과 면담, 자료분석, 설문조사등을 통해서 교과별 인문소양 교육의 현황과 요구를 조사하였고, 세미나를 통해 인문소양강화를 통한 인성교육의 내용과 방법, 지원방안에 대하여 각계각층의 의견을 수렴하였다.
연구의 시작 단계에서 ‘인문소양 강화를 통한 인성교육’의 의미와 방향을 명확히 하기 위해 ‘인문소양’과 ‘인문소양교육’의 의미와 가치를 정의할필요가 있었다. 본 연구에서는 인문소양을 ‘인간다움에 관한 여러문제를 탐구하고 실천하기 위해 필요한 지식, 가치 태도, 실천의지’로 정의하고 ‘문학, 역사, 철학의지적이고 문화적인 전통을 바탕으로 비판적인 사고, 인간다움에 대한 감수성을 키우고, 사회 구성원으로서 바람직한 삶을 지향하는 반성적 태도와 실천력을 갖추도록 하는교육’을‘인문소양교육’으로 규정하였다. 이와 같은 정의를 기반으로 하여 교과별로 인문소양 교육원리를 추출하였다. 국어과에서는 ‘도덕적 상상력’, ‘비판적 사고력’, ‘성찰적 사고력’을, 역사과에서는‘비판적 역사읽기’, ‘맥락적이해’, ‘역사적 문제의식과 역사적 판단’을, 도덕과에서는 ‘비판적사고’, ‘도덕적 공감’, ‘도덕적 성찰’을 인문소양 교육원리로 설정하였다.
교과별 인문소양 교육원리는 인문소양 교육의 현황과 요구 등을 분석할 때 주요한 기준이자 참조점이 될 수 있었다. 교과별로 2009 개정 교육과정 및 2015 개정 교육과정을 분석한 결과, 교육과정의 성격 및 목표, 교수 학습, 평가 등의 여러 층위에서 인성교육이 강조되고 있음을 확인했다. 이들 중에 교과별 인문소양 원리와 연관성이 높다고 평가받을 수 있는 사항도 있었으나 교수 학습이나 평가방안에서 인문소양원리가 더적극적으로 구현될 필요가 있으며, 인문소양원리의 구현과 관련성이 높은 교과역량이 교육내용선정과 조직에도 실질적으로 기여할수 있도록 하는 구체적인 방안이 필요함을 확인했다. 2009 개정교육과정에 따른 교과서 분석에서는 세교과에서 모두 인문소양교육 원리를 구현했다고 평가할수있는교과서내용을확인할 수 있었다. 특히 학습활동 층위에서 인문소양 교육원리가 구현될 가능성이 컸다. 그러나 각 교과의 인문소양 원리 중에서 특정 원리만이 활성화되거나 학교급별 수준을 고려하지 않은 학습활동이 제시되기도 하였음을 확인하였다. 인문소양교육원리를 반영한학습활동 역시 학생들의 수준과 흥미에 대한 고려를 바탕으로 한학교급별 위계화와 계열화가 필요하다는 점을 알 수 있었다.
설문조사결과 학생과 교사 모두 인문소양강화를 통한 인성교육의 필요성에는 공감하였지만 학교현장의 인문소양교육실시빈도는 높지 않은 것으로 나타났다. 교과별로 보면 국어과나 역사과 보다는도덕과에서, 고등학교보다는 중학교에서 인문소양교육의 실시빈도가 높은 것으로 확인됐다. 인문소양학습원리에 대한 흥미도나 곤란도 역시교과별로, 학교급별로차이가 있었다. 이와 같은 현황으로 볼때, 현재 운영되고있는 인문학 중점학교 실천사례에서 교육과정운영이나 교수학습방안등을 중심으로 시사점을 도출하여 인문소양교육의 활성화를 지원하는 방안을 마련할필요가 있다. 인문소양학습 원리에 대한 학생들의 흥미도나 곤란도역시 교과별, 학교급별로 차이가 있었는데, 그 이유를 파악하여 인문소양 학습 내용 구성과 자료 개발에 반영할 필요가 있다.
중 고등학교 교사들에 대한 설문내용은 인문소양강화를 통한 인성교육에 대한 인식과 인문소양 교육현황, 인문소양 교육실행의 난점과 지원요구에 대한 것이었다. 설문결과, 교사들은 인성교육에서 인문소양강화가 가지는 중요성에 공감하였으며, 인문소양교육 활성화를 위한 자료로 다양한 읽기자료와 구체적지도 방안이 실린자료를 개발하고 보급할 필요가있다고 응답했다. 학교현장의 인문소양 관련 프로그램은 독서와 독서후 쓰기활동의 비중이 높았는데 이에 관한 지원을 위해 다양한 독서목록의 제시가 필요하다. 교과별 설문결과, 교과별지식에 대한 반응은 교과 특징에 따라 다양하게 나타났으나 학생들의 적극적인 참여와 의사소통이 가능한 교수 학습 방법, 과정 중심의 평가 등이 인문소양 교육을 위해 더욱 더 활성화되어야 한다는 점에 대해서는 공통적인 의견을 보였다.
수업관찰의 대상은 인문학 중점학교와 인문 소양선도학교의 수업과 기타 우수수업 사례였다.
연구진은 국어, 역사, 도덕의 3개 교과 수업을 관찰하여 인문소양의 활성화가 어떤 측면에서 인성교육에 기여할 수 있을지 파악하였다. 인문교양수업교재를 활용한 수업에서는 일상경험을 토대로 한 문제제기를 바탕으로 하여 수업을 구성하여, 인문학과 삶과의 거리를 좁히고 있었으며, 학생들은 교과지식을 다른 관점에서 바라보는긍정적인 경험을 하고 있음을 확인했다. 기타 우수 수업 사례에서는 학생 간 상호 작용이나 자기 성찰을 위한 평가를 강조하는 경향이 있음을 확인했다. 이에 대해 학생들은 스스로 자신의 표현력이 높아지고 이해력이 향상되었다는 평가를 내렸다. 인문소양강화를 통한 인성교육의 활성화를 위해서는 이와 같은 수업사례들을 다수 공유할 필요가 있을 것이다.
본 연구에서는 학교현장교사들과 의협력을 통해 교육내용사례와 교수학습안사례를 구안하였다. 앞으로 적용될 2015 개정 교육과정을 기반으로 하여 교과별로 중학교와 고등학교에서 구현가능한 수업주제 목록을 선정했다. 교과별성취기준의 특성으로 볼때 인문소양강화를 통한 인성교육과 밀접한 관련을 지니면서 국어, 역사, 도덕 교과간의 연계가 가능하다고 판단될 경우, 연계 수업 주제 목록을 선정하여 제시했다. 교과 간 연계 수업은 특정 교과 중심의 수업이갖는 한계점을 보완하고, 다양한 자료를 기반으로 한 다양한 관점의 인문소양 교육을 수행할 수 있도록 도울 수 있다.
교수학습안 사례는 현장교사 6명이 개발하고 연구진이 검토하여 완성되었다. 교과별로 중학교, 고등학교 교사 각각1명씩 참여하여 담당학교급의 교수학습안을 개발하였는데, 교과별로 1개의 교수학습안은 교과간 연계를 시도하였다. 그 결과국어-도덕, 역사-국어, 도덕-국어의 과목 간 연계 교수 학습안 사례를 구안할 수 있었다. 교과 개별 교수 학습안을 구안할 때는 본 연구에서 구안한 인문 소양 원리를 최대한 구현하는 수업안을 만들고자 하였으며, 교과연계 교수학습안을 구안할때는 교과의 정체성을 유지하면서도 타교과의 내용요소나 교과역량, 주요 자료 등을 결합하여 인문소양 교육의 효과를 극대화하고자 하였다. 교과 간 연계수업안구안의 기본원칙은 성취기준간 결합가능성을 기준으로 한 연계이지만 여러교과의 읽기 자료공유, 인문소양 원리의 공유, 교수학습 방법의공유 등 다양한방식의연계 수업안구안이 가능하다고 보고 그 가능성을 탐색하였다.
본 연구에서는 인문소양함양과 관련한 인식실태조사, 수업관찰, 면담, 정책협의회, 세미나 등에 기초하여 인문소양 강화를 통한 인성교육 방안을 모색하고 이에 터하여 4가지의 정책과제를 도출하였다.
첫째, ‘인문소양 원리’와 ‘통합적 인문소양 교육’을 단계적 확장적으로 교육과정에 적용한다.
이를 위하여 인문소양원리와 통합적 인문소양교육을 교육과정에 적용할 수 있도록 위계화와 계열화에 대한 기초연구를 수행한다. 또한 교육과정의제층위에 대한 적용가능성을 탐색하여 장기적인 관점에서 교육과정에 적용할 수 있도록 한다.
둘째, 인문소양 강화를 통한 인성교육을 실천하는 수업을 활성화하기 위한 지원을 강화한다. 그 지원의 방안으로는 사례 중심의 매뉴얼 개발 및 보급, 실천 사례 공유 창구의 개발, 교사 연수 프로그램의 개발 등이 있다.
셋째, 인문소양강화를 통한 인성교육의 지원을 위한 시 도교육청수준의 전담기관을 지정하고 운영한다. 지역문화의 특성을 반영하고인문소양강화를 통한 인성교육의 지속성을 담보하기 위해 시 도 교육청 수준의 전담 기관을 지정하여 운영한다.
넷째, 인문소양강화를 통한 교과인성교육지원체제를 구축하고 유관교육정책과의 연계를 실시한다. 인문소양 강화를 통한인성교육의 지속적 실현을 위하여정부 수준의전담 기관을 지정하고, 학교급 간, 정부부서 간 연계를 통하여 인문교육 진흥 방안을 마련한다.
(출처 : 연구요약 5p)
The purpose of this study is to design the principles of humanities literacy education and derive the methods of applying them to educational contents and teaching/learning in order to lay the foundation for implementing character education through enhancement of humanities literacy.
This stu
The purpose of this study is to design the principles of humanities literacy education and derive the methods of applying them to educational contents and teaching/learning in order to lay the foundation for implementing character education through enhancement of humanities literacy.
This study was conducted in three subjects (Korean language and literature, history, and moral education) in middle/high schools. In each subject, the researchers focused on exploring the meaning, principles, and directions of character education through enhancement of humanities literacy, surveying its current status, and thereby coming up with educational contents and teaching/learning methods to implement character education through enhancement of humanities literacy.
A range of study methods were utilized, namely literature review, textbook analysis, discussion groups, expert and policy councils, classroom observation, interviews, questionnaire surveys, and seminar. For each of the three subjects, this study explored themeaning of humanities literacy education and designed education principles throughliterature review and discussion groups, surveyed the current status of and requirement for humanities literacy education by subject through classroom observation, interviews, textbook analysis, questionnaire surveys, and collected opinions from diverse groups through seminars on the content, method and support of character education through enhancement of humanities literacy .
At the beginning stage of the study, in order to clarify the meaning and directions of‘character education through enhancement of humanities literacy,’ it was necessary to define the meaning and values of ‘humanities literacy’ and ‘humanities literacy education.’ In this study, humanities literacy was defined as the ‘knowledge, value/attitude, and practical will necessary to explore and implement various issues concerning humanity(humanness)’ and‘humanities literacy education’ was defined as an ‘education that cultivates critical thinking and sensitivity for humanity(humanness), and promotes reflective attitudes and practical skills to pursue a desirable way of life as a member of society based on the intellectual, cultural traditions of literature, history, and philosophy.’ Based on these definitions, subject specific principles of humanities literacy education were derived. The principles of humanities literacy education thus set were ‘moral imagination,’ ‘critical thinking ability’ and‘contemplative thinking ability’ in Korean language and literature. In history, they were‘critical history reading,’ ‘contextual understanding’ and ‘historical consciousness and historical judgment’. In the case of moral education, they were ‘critical thinking,’‘compassion’ and ‘moral contemplation’.
Subject specific principles could be the prevailing criteria and reference in analyzing humanities literacy education’s current status, requirements, etc. By-subject analysis of the 2009 revised National Curriculum and the 2015 revised National Curriculum showed that at various levels (e.g., curriculum’s characteristics and goals, teaching/learning, assessment), character education was being emphasized. Among them, there were items deemed highly related to by-subject humanities literacy principles but it was shown that they needed to be more actively realized in teaching/learning or assessment. Furthermore there was a need for specific methods enabling subject competency, highly related to realizing humanities literacy principles and to making substantial contributions to the selection and organization of educational contents. In the textbook analysis according to the 2009 revised National Curriculum, textbook contents that could be evaluated to realize humanities literacy education principles were found in all three subjects. In particular, the possibility of humanities literacy education principles being realized was high at the learning activity level.
However it was found that certain principles, out of each subject’s humanities literacy principles, were being promoted or that learning activities not considering school level were being presented. One could see that even in learning activities reflecting humanities literacy education principles, by-school level sequencing and systemization based on considerations of students’ school level and interest were necessary.
Questionnaire surveys showed that both students and teachers acknowledged the importance of character education through enhancement of humanities literacy, yet the frequency of humanities literacy education in schools was not high. It appeared less frequently in Korean language & literature and history than in moral education and was less common in high schools than in middle schools. Interest in, or difficulty of, the principles of humanities literacy learning also varied depending on the subject and school level. So, it is necessary to draw implications, focusing on curriculum operation or teaching/learning methods, to run and create support for promotion of humanities literacy education. Students’interest in, or difficulty with, humanities literacy learning principles was also differentiated by subject and school level, making it necessary to ascertain the reasons behind this and reflect them in formulating humanities literacy learning contents and developing learning materials.
The surveys for the middle/high school teachers included questions on the perception on character education through enhancement of humanities literacy, current status of humanities literacy education, difficulty of humanities literacy education, and requirement for support thereof. According to the questionnaires, teachers acknowledged the importance of enhancement of humanities literacy in character education, and replied that it was necessary to develop and disseminate various reading materials and materials on specific guiding methods, to promote humanities literacy education. With regards to humanities literacy programs in schools, reading and post-reading writing activities accounted for a high percentage, so it is necessary to present a diverse reading list to support the above.
According to by-subject questionnaire surveys, response to subject knowledge varied depending on the subject characteristics but there was a consensus on the need to further promote teaching/learning methods enabling students’ active participation and communication, process-centered assessment for humanities literacy education.
Classroom observations were held for classes in humanities study focus schools and humanities literacy leader schools and for other outstanding classes. Researchers observed three subject classes (Korean language and literature, history, and moral education) and determined the aspects in which humanities literacy promotion could contribute to character education. In classes using humanities literacy learning materials, classes were structured based on everyday experience-centered discussion, thus narrowing the gap between humanities study and life. Therefore it was found students were having positive experiences of approaching subject knowledge from a different perspective. In the case of other outstanding classes, interaction among students or assessment for self-reflection tended to be emphasized. Student assessment concluded that there was an improvement in their skills of self-expression and understanding. To promote character education through enhancement of humanities literacy, the above-mentioned cases need to be broadly shared.
This study, through cooperation with school teachers, designed cases of educational contents and teaching/learning. Based on the 2015 revised National Curriculum, scheduled to be applied in 2018, by-subject lists of class topics capable of being realized in middle and high schools were selected. It was deemed in some possible instances to maintain a strong relationship between character education and enhancement of humanities literacy.
Therefore topics for the linked classes were selected and presented. Subject-linked courses can supplement the limitations of specific subject-centered classes and help implement diverse-perspective humanities literacy education based on diverse materials.
Lesson plan cases were completed, with six school teachers developing them and researchers reviewing them. For each subject, one teacher each from a middle school and a high school developed lesson plans for their school level and, for each subject, subject linking was attempted for one lesson plan. As a result, subject-linking (Korean language and literature coupled with moral education, history-Korean language and literature, and moral education-Korean language and literature) lesson plans could be designed. In designing individual-subject lesson plans, humanities literacy principles designed in this study were fully realized to formulate the lesson plans. The basic principle for designing subject-linking lesson plans was to conduct the link based on the possibility of combining achievement standards, but assuming that various methods (e.g., sharing reading materials, humanities literacy principles, and teaching/learning methods among various subjects) of linked lesson plans could be designed, the possibilities were explored.
This study explored character education through enhancement of humanities literacy and thereby derived four policy proposals, based on humanities literacy cultivation-related perception/status surveys, classroom observation, interviews, policy council and seminars.
First, ‘humanities literacy principles’ and ‘integrated humanities literacy education’ should be applied to the curriculum in stages and in an expanding manner. For that, basic studies on sequencing and systemization have to be conducted to allow humanities literacy principles and integrated humanities literacy education to be applied to the curriculum. In addition, the possibilities of application to all levels of the curriculum have to be explored to enable a long-term perspective application to the curriculum.
Second, there should be a strengthened support for promoting classes that reinforce character education through humanities literacy. Methods of support include developing and disseminating case-centered manuals, opening a channel for sharing implementation cases and creating teacher training programs.
Third, provincial/local education office-level specialized agencies tasked with supporting/ strengthening character education through humanities literacy need to be designated and run. In order to reflect the characteristics of local cultures and guarantee continued strengthening of character education through humanities literacy, such agencies have to be appointed.
Finally, a framework to support subject character education through enhancement of humanities literacy should be built and linking with related education policies needs to be performed. For the continuation of character education through enhancement of humanities literacy, a government-level specialized agency has to be designated and, through link among school levels and government agencies, methods of humanities education promotion have to be formulated.
(출처 : ABSTRACT 431p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
---|---|
연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.