보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
이인화
|
참여연구자 |
박상복
,
심현표
,
이정우
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900002389 |
과제고유번호 |
1105012208 |
사업명 |
한국교육과정평가원 |
DB 구축일자 |
2019-06-15
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900002389 |
초록
▼
4차 산업혁명으로 인한 지능정보 사회의 도래에 따라 학교 교육은 미래 사회에서 학생들이 삶을 살아가는 데 필요한 역량을 함양시키는 역할을 담당해야 한다. 2015 개정 교육과정에서는 교육과정이 추구하는 인간상을 구현하기 위해서 학교 교육을 통해 학생들의 핵심역량을 신장시켜야 함을 강조하고 있다. 이러한 교육 목표의 변화는 학교 교실의 변화 속에서 구현될 수 있으며, 그 중심에는 ‘평가의 변화’가 자리 잡고 있다. 교실 수준에서 이루어지는 평가의 측면에서 학생들의 핵심역량을 신장시키기 위한 방안에 대한 논의가 필요한 시점이다.
4차 산업혁명으로 인한 지능정보 사회의 도래에 따라 학교 교육은 미래 사회에서 학생들이 삶을 살아가는 데 필요한 역량을 함양시키는 역할을 담당해야 한다. 2015 개정 교육과정에서는 교육과정이 추구하는 인간상을 구현하기 위해서 학교 교육을 통해 학생들의 핵심역량을 신장시켜야 함을 강조하고 있다. 이러한 교육 목표의 변화는 학교 교실의 변화 속에서 구현될 수 있으며, 그 중심에는 ‘평가의 변화’가 자리 잡고 있다. 교실 수준에서 이루어지는 평가의 측면에서 학생들의 핵심역량을 신장시키기 위한 방안에 대한 논의가 필요한 시점이다.
본 연구는 핵심역량 신장을 위한 평가를 교실 수준에서 실행하기 위한 구체적인 절차를 구안하고, 평가자료를 개발·적용하여 교실 수준에서 효과적으로 활용할 수 있는 방안을 마련하는 데 목적이 있다. 특히, 2015 개정 교육과정에서 제시한 핵심역량 중 ‘의사소통 역량’과 ‘공동체 역량’에 주목하였고, 중학교 국어과·사회과·과학과·영어과를 중심으로 평가자료를 개발·적용하였다. 연구 목적의 달성을 위해 학교 현장 교사들을 워킹그룹으로 구성하였고, 연구진들은 워킹그룹 교사들과 함께 연구를 수행해 나가면서 단계별로 나타나는 주요 쟁점과 이에 따른 과업을 도출해 내었으며, 실천적인 해결 방안을 탐색하였다. 또한평가자료 개발 및 적용과 관련된 실제적이고 구체적인 문제들을 파악하기 위하여 워킹그룹 교사들의 수업을 관찰하고 심층면담을 실시하는 한편, 문헌 연구, 전문가 협의회, 워크숍 개최 등을 통하여 연구 과정 및 결과의 타당성을 확보하고자 하였다.
먼저, Ⅱ장에서는 핵심역량 신장을 위한 평가의 방향을 탐색하였다. 핵심역량의 특징에 대한 검토를 통해 핵심역량 신장을 위한 평가의 특징을 문제의 발견과 해결을 중시하는 평가, 지식·기능·태도의 통합적 운용을 요구하는 평가, 맥락 속에서 이루어지는 평가, 장기적 안목하에 계획·실행되는 평가, 지속적인 모니터링과 피드백을 요하는 평가 등의 다섯 가지로 제시하였다. 또한 핵심역량 신장을 위한 평가와 관련된 교과별 연구 동향을 탐색하여핵심역량 신장을 위한 평가의 절차 및 평가자료 개발 양식을 도출하였다.
본 연구는 핵심역량 신장을 위한 평가계획 수립, 평가자료 개발, 평가자료 현장 적용의 3단계의 흐름으로 진행되었다. Ⅲ장에서는 3단계 중 평가계획과 평가자료 개발 과정에서 필요한 교사들의 과업과 과업에 따른 쟁점, 쟁점별 해결 방안을 탐색하였다. 평가계획 단계에서는 ‘학교 교육 참여자들의 평가관 조정’, ‘학기·학년 단위 평가계획의 수립’, ‘평가유형 및 비율의 적정화’가 주요 과업으로 부각되었다. 이러한 과업들은 학교 교육 참여자들 간 핵심역량 신장을 위한 평가에 대한 인식의 차이, 기존 학교별·교과별 평가 관습과 핵심역량 신장을 위한 평가의 지향점 사이의 갈등, 핵심역량 신장에 적합한 평가유형에 대한 고민으로 부터 쟁점화 됨을 관찰할 수 있었다. 본 연구의 연구진과 워킹그룹 교사들은 이러한 쟁점의해소 방안으로서 핵심역량 신장을 위한 평가에 대한 이해와 인식의 제고, 학교 및 교과상황에 따른 현실적인 평가계획 및 평가방식의 변화 방향 탐색을 제안하였다.
평가자료 개발 단계에서는 ‘성취기준 분석에 근거한 핵심역량 평가요소 선정’, ‘협력적 의사소통을 위한 평가과제의 구체화’, ‘핵심역량 신장을 고려한 채점기준의 작성’, ‘피드백 주체 및 방식의 다층화’가 주요 과업으로 나타났다. 이 같은 과업을 수행하는 과정에서 교과별로 핵심역량과 성취기준 간의 밀접도 차이를 어떻게 해석할 것인가, 학생의 핵심역량 발현을 가능하게 하는 과제를 어떻게 구안할 것인가, 채점기준 작성 시 핵심역량 평가와 성취기준 결합과 분리의 원칙은 무엇인가, 핵심역량 신장을 위한 피드백의 주체·시기·방식 등을 어떻게 구체화해야 하는가 등의 쟁점이 동반되었다. 이에 대한 해결 방안으로 교육과정 문서와 핵심역량에 대한 적극적인 해석, 지식·기능·태도가 통합적으로 학습될 수 있는 과제의 개발, 교사의 전문성에 근거한 성취기준과 핵심역량 평가요소 간 연계, 평가 영역 및 과제 특성에 따른 피드백 주체 및 방법의 다양화 등을 도출하였다.
Ⅳ장에서는 개발된 평가자료를 실제 학교 현장에 적용하면서 나타나는 과업과 쟁점 그리고 쟁점별 해결 방안에 대하여 논의하였다. ‘핵심역량 신장을 위한 평가’를 교실 평가에 적용하는 과정에서 드러난 과업은 ‘평가 시행을 위한 환경 조성’, ‘평가요소 기반의 학습 경험 관리’, ‘피드백 수행과 평가 결과의 활용’이었다. ‘평가 시행을 위한 환경 조성’과 ‘평가 요소 기반의 학습 경험 관리’라는 과업은 학교 현장에서 핵심역량 신장을 위한 평가가 가지는 특징들을 구현해 나가는 과정 속에서 교과별 수업 시수의 제한, 교실 환경의 제약, 평가의 신뢰도와 타당도 확보 등의 현실적인 문제들과 부딪히면서 형성된 것으로 파악되었다.
그리고 ‘피드백 수행과 평가 결과’의 활용은 핵심역량을 신장시키기 위하여 학생들에게 평가 결과와 피드백을 제공하기에 적절한 방식은 무엇이고 시기는 언제인지, 평가의 결과를 교사들은 수업 및 평가의 개선에 어떻게 활용할 것인지 등에 대한 고민 속에서 등장한 것으로 해석되었다. 이 같은 쟁점의 해결 방안으로 수업과 평가의 맥락성 확충, 새로운 매체와 테크놀로지의 도입, 상황에 적절한 평가 운영 및 평가 결과의 처리, 균형 있고 종합적인 피드백의 제공, 평가 목적의 달성을 위한 교수·학습 방안의 개선과 평가과제의 정교화 등이 제안되었다.
이상의 연구 결과를 토대로 Ⅴ장에서는 ‘핵심역량 신장을 위한 평가’의 학교 현장 안착을 위한 제언을 연구·개발과 정책 측면에서 제시하였다. 먼저, ‘핵심역량 신장을 위한 평가’의 내실을 강화하기 위한 후속 기초 연구 수행의 필요성을 제언하였다. 2015 개정 교육과정 총론에서 제시하고 있는 6개의 핵심역량 중 ‘자기 관리 역량’, ‘정보 처리 역량’, ‘창의적 사고 역량’, ‘심미적 감성 역량’의 평가요소의 개발이 아직 이루어지지 않았다. 평가요소는 수업에서 학생들의 역량을 포착하고 평가하기 위한 구체적인 범주로서 기능하기 때문에,핵심역량의 신장을 위한 수업과 평가를 시행할 때 반드시 필요한 부분이다. 이러한 6개 핵심역량의 평가요소 개발을 전제로, 각 핵심역량의 평가요소와 교과별 성취기준을 연계하는 매핑(mapping) 연구와 핵심역량의 신장을 위한 교과별 평가자료 및 교과 연계 평가자료의 확대 개발 연구가 가능하며, 이러한 기초 연구 결과는 교실 수준에서의 핵심역량 신장을 위한 평가의 안착을 지원할 수 있을 것이다.
둘째, 핵심역량 신장을 위한 평가를 지원하는 LMS(Learning Management System) 개발연구를 제안하였다. 핵심역량의 특성상 교사들은 학생들의 수행을 관찰하고, 관찰 내용을 기록하여 평가에 활용해야 하며, 다양한 형태로 산출되는 결과물들을 보관하고 관리해야하므로 평가 관련 업무의 부담이 가중된다. 이러한 평가 관련 업무의 경감을 위해 다양한 테크놀로지의 활용이 가능하다. 본 연구에서는 학교 교육의 다양한 주체를 대상으로 하는 요구 분석을 시작으로 중·장기적인 관점에서 LMS를 어떠한 방향으로 설계·개발해야하는지에 대한 로드맵을 제시하였다. LMS의 개발은 이러한 테크놀로지 활용의 플랫폼 역할을 담당하면서 교육 참여자들의 교수·학습·평가를 통합적으로 관리할 수 있는 토대가 될 수 있다.
셋째, 학교 수업 운영 제도 개선에 대한 정책을 제언하였다. 수업과 평가의 연계, 교사의 관찰과 정성적 평가를 강조하는 ‘핵심역량 신장을 위한 평가’를 위해서는 학생들에게는 다양한 활동을 할 수 있는 충분한 수업 시간이 확보되어야 하며, 교사에게는 수업과 평가가 종료된 후 관련 자료를 정리하고 기록하는 평가 관련 업무에 집중할 수 있는 시간이 보장되어야 한다. 전자를 위해 학교 규모, 운영 기간, 대상 교과 수 등을 고려한 블록타임제 유형을 개발하여 학교 현장에서 확대, 운영할 수 있도록 지원할 필요가 있다. 또한, 후자를 위해서는 교사의 평가 업무 시간을 시수로 부여하는 ‘평가 시수 보장제’를 도입하여 교사의 평가업무 시간을 제도적으로 확보하는 동시에 평가 결과의 누적 기록과 관리를 의무화함으로써 학생의 핵심역량 발달 상황의 체계적 관리를 가능하게 할 수 있다.
넷째, 교사들의 ‘핵심역량 신장을 위한 평가’의 실행을 지원할 수 있는 교사의 평가 역량계발 방안에 대한 정책을 제언하였다. 교사의 평가 전문성 신장은 현직 교사와 예비 교사 모두에게 요구되지만, 각각이 처한 상황을 고려하여 평가 전문성 신장을 위한 지원의 방식을 차별화해야 한다. 현직 교사를 위해서는 교사 연수 내용 및 방식의 개선과 시행이 필요한바,핵심역량 신장을 위한 평가의 특성과 평가자료 개발 및 적용 방안에 대한 연수 콘텐츠를 개발하고 실습형 연수를 진행할 필요가 있다. 예비 교사를 위해서는 교원 양성 과정 운영의 지침이 되는 ‘교원자격검정 실무편람’의 교육평가 관련 과목들의 교수요목 개선을 제안하였다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
The purpose of this study is to design concrete assessment procedures to enhance students’ core competencies, and to develop these assessment materials so that they can be used effectively at the classroom level. In particular, we paid attention to‘communication’ and ‘social competencies’ among the
The purpose of this study is to design concrete assessment procedures to enhance students’ core competencies, and to develop these assessment materials so that they can be used effectively at the classroom level. In particular, we paid attention to‘communication’ and ‘social competencies’ among the core competencies presented in the 2015 Revised National Curriculum, and have developed applied assessment materials focusing on middle school Korean language, Social Studies, Science, and English. In order to achieve the purpose of the research, the working group included teachers at schools. The researchers worked together with the working group teachers to identify major issues and tasks to be accomplished as they appeared in turn for which solutions were considered. In addition, through in-depth interviews with the working group teachers and through classroom observation, practical and specific issues related to the development and application of assessment materials were identified, whilst the validity of the research process and its results was verified through literature reviews, expert councils, and workshops.
First, in chapter II, we searched for a direction for the assessment procedures. The purpose of this chapter is to clarify the concept of an ‘assessment procedure for the enhancement of core competencies’ by specifying the differences between an assessment of core competencies and an assessment to foster core competencies and identifying the characteristics of the latter. In addition, the research trends of each subject related to the assessment of core competencies were examined, and these were utilized as the basis of the assessment procedure and material development format for the expansion of core competencies.
This study was conducted as a three-step process of first establishing an assessment plan to enhance core competencies, second, developing this process, and third, applying assessment materials to the field. In chapter Ⅲ, the tasks that teachers faced, the issues that arose during the assessment plan and materials development, and the solutions for the issues were explored. At the stage of assessment planning, the main tasks were to ‘coordinate the participants perceived value of assessment in school education’,‘establish an assessment plan for each semester’, and ‘determine the assessment type and ratio’. These tasks were informed by the differences in perceptions of ‘assessmentfor heightening core competencies’ among the participants in school education, conflicts with existing school-based assessment customs, and concerns about assessment types which are appropriate for developing core competencies. The researchers and the working group teachers suggested that an increasing appreciation and understanding of assessment for the enhancement of core competencies, as well as research in the direction of a realistic assessment plan and assessment method according to the environment of the school and each subject, was necessary in order to fully address the issues.
At the stage of assessment materials development, major tasks appeared to be the‘selection of core competency assessment criteria based on an analysis of achievement standards’, ‘specification of assessment tasks for developing core competencies’, ‘setting scoring standards considering core competencies’, and ‘multi-layering of feedback subjects and methods’. In the process of accomplishing these tasks, further issues were identified. These were: how to interpret the degree of relevance between core competencies and achievement standards by subject, how to design tasks that enable students to express their core competencies, what the principles of combining andseparating assessment for developing core competencies and achievement standards are, how to specify the subject, timing and mode of feedback for the development of core competencies in setting the scoring standard. In order to address these issues, it is necessary to actively analyze the curriculum documents and core competencies, develop tasks that can integrate knowledge, skills, and values/attitudes, link achievement standards and core competence assessment criteria based on teacher expertise, and diversify feedback themes and methods according to the characteristics of assessment regions and tasks.
In chapter Ⅳ, we discussed the tasks and issues that emerged when applying the developed assessment materials to schools as well as how to resolve the issues. The tasks that were revealed in the process of applying the assessment procedure to the classroom assessment were ‘(1) creating an environment for assessment administration’,‘(2) managing learning experiences based on assessment criteria’, and ‘(3) giving feedback and utilizing assessment results’. The tasks of ‘creating an environment for assessment’ and ‘managing learning experiences based on assessment criteria’ were formed by encountering realistic problems such as the limitation in time spent on each subject in class, restrictions of the classroom environment, and the reliability and validity of the assessment. In addition, the task of giving feedback and how to use assessment results emerged amidst uncertainty, which included questions about when it is appropriate to provide feedback and assessment results to students to enhance the core competencies, and how teachers will use the assessment results to improve their teaching and assessment. In order to resolve these questions, this study suggests the followings: classroom lessons linked with different subjects and communities, introduction of new media and technology, appropriate administration of the assessment procedure and management of the assessment results, provision of balanced and comprehensive feedback that can contribute to the improvement of teaching and learningplans, and the refinement of the assessment task.
Based on the results of the study, chapter Ⅴ presents suggestions for the establishment of the ‘assessment procedure for the enhancement of core competencies’ for schools, in the field of research development and policy. First, it is suggested that carrying out basic research to strengthen the ‘assessment procedure for the enhancement of core competencies’ is necessary. Among the six core competencies presented in the general guidelines for the 2015 Revised National Curriculum, the assessment criteria for ‘self-management competency’, the ‘information processing competency’, ‘creative thinking competency’ and the ‘aesthetic emotional competency’ have not yet been developed. The assessment criteria are a necessary part of the instruction and assessment procedure for the enhancement of core competencies, because they serve as specific categories for capturing and assessing students' competence in the classroom. Based on the development of the assessment criteria for these six core competencies, researching to map links from the assessment criteria foreach core competency to the achievement standards of each subject, and developing the assessment materials related to an expanded subject base for the enhancement of the core competencies are possible. For this, the results of these basic studies couldsupport the establishment of the assessment procedure for the development of core competencies at the classroom level.
Second, we proposed the developmental study of a Learning Management System(LMS) to support the development of core competencies. Because of the nature of core competencies, teachers must observe student performance, record observations, use them for assessment, and store and manage the results produced in various forms, which has increased teachers’ workload. In the 4th Industrial Revolution and in anIntelligent Information Society, it is possible to utilize various technologies to reduce the time required for these assessment related tasks. This study suggests a road map of how to design and develop the LMS in the medium and long term, starting from an analysis of needs for various subjects in school education. The development of theLMS can serve as a platform for the utilization of these technologies and as a basis for the integrated management of teaching, learning and assessment of the participants.
Third, a policy for improvement of the school class operating system was suggested.
For the assessment procedure for developing core competencies, which emphasizes the linkage of teaching and assessment, teacher observation and qualitative assessment,students should have sufficient class time to perform various activities, but there is also a need to ensure teachers have enough time to concentrate on the assessment related tasks and to organize and record their assessment results. For the former, it is necessary to develop a block time system considering the size of a school, the period of operation, and the number of subjects, so that it can be expanded and brought into operation at the school. For the latter, an ‘assessment time guarantee system’, which recognizes the assessment work hours as part of the compulsory work requirement,is introduced to secure the assessment work hours of the teachers as mandatory,allowing them time to accumulate the assessment data and to systematically manage the assessment results.
Fourth, a policy for the development of teachers' assessment capacity was suggested in order to support the ‘assessment procedure to enhance core competencies’. The development of teachers’ assessment professionalism is required for both in-service teachers and pre-service teachers, but it is necessary to differentiate a support method for assessment expertise in consideration of each situation. For in-service teachers, it is necessary to develop and administer a practical teacher training program to understand the characteristics of the assessment procedure for developing core competencies and the development and application of assessment materials for developing core competencies. For pre-service teachers, it is proposed to improve thecurriculum of related subjects for assessment in the "Teacher Qualification Examination Manual" that gives the guidelines for the operation of the teacher training course.
(출처 : ABSTRACT 187p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 14
- Ⅰ 서론 ... 15
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 17
- 2. 연구 내용 ... 24
- 3. 연구 방법 ... 26
- Ⅱ 핵심역량 신장을 위한 평가의 방향 ... 31
- 1. 핵심역량 신장을 위한 평가의 특징 ... 33
- 2. 핵심역량 신장을 위한 평가의 교과별 동향 ... 37
- 3. 핵심역량 신장을 위한 평가자료 개발 및 적용의 기본 틀 ... 44
- Ⅲ 핵심역량 신장을 위한 평가자료의 개발 ... 55
- 1. 평가자료 개발을 위한 계획 수립 ... 59
- 2. 평가자료 개발의 실제 ... 74
- Ⅳ 핵심역량 신장을 위한 평가자료의 적용 ... 103
- 1. 평가 시행을 위한 환경 조성 ... 108
- 2. 평가 요소 기반의 학습 경험 관리 ... 122
- 3. 피드백 수행과 평가 결과의 활용 ... 133
- Ⅴ 결론 및 제언 ... 147
- 1. 결론 ... 149
- 2. 제언 ... 153
- 참 고 문 헌 ... 173
- ABSTRACT ... 187
- 부 록 ... 193
- [부록 1] 실행일지 양식 ... 195
- [부록 2] 의사소통 역량 평가요소와 의미 ... 204
- [부록 3] 공동체 역량 평가요소와 의미 ... 206
- [부록 4] 교과별 평가자료 개발 사례 ... 208
- 끝페이지 ... 218
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.