보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
임은영
|
참여연구자 |
임수연
,
안태연
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-11 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900002341 |
과제고유번호 |
1105011821 |
사업명 |
한국교육과정평가원 |
DB 구축일자 |
2019-06-15
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900002341 |
초록
▼
본 연구는 우리나라 영어교사의 핵심역량을 함양하기 위한 연수 모형 탐색을 위해 우리나라 영어교사의 핵심역량에 관한 실태조사를 하고, 싱가포르 영어교사 연수 사례에서 시사점을 도출하는데 그 목적이 있다. 이를 위해서 우선 우리나라 영어교사에게 요구되는 영어교과 특수적인 핵심역량을 파악하고자 54문항으로 구성된 영어교사 역량 측정 도구가 개발이 되었다. 이 도구는 ‘영어교육 일반 역량’, ‘영어교사 특수 역량’, ‘정의적 역량’으로 구성이 되었는데, 영어 교육 일반 역량에는 5개의 하위요인(평가, 교수학습, 학교교육과정, 정보, 수준별
본 연구는 우리나라 영어교사의 핵심역량을 함양하기 위한 연수 모형 탐색을 위해 우리나라 영어교사의 핵심역량에 관한 실태조사를 하고, 싱가포르 영어교사 연수 사례에서 시사점을 도출하는데 그 목적이 있다. 이를 위해서 우선 우리나라 영어교사에게 요구되는 영어교과 특수적인 핵심역량을 파악하고자 54문항으로 구성된 영어교사 역량 측정 도구가 개발이 되었다. 이 도구는 ‘영어교육 일반 역량’, ‘영어교사 특수 역량’, ‘정의적 역량’으로 구성이 되었는데, 영어 교육 일반 역량에는 5개의 하위요인(평가, 교수학습, 학교교육과정, 정보, 수준별 지도)으로 구성이 되었고, 영어교육특수 역량에는 3개의 하위요인(영어능숙,영어교수, 다문화)이 구성되었다. 정의적 역량으로는 3개의 하위요인(교사전문성 신장, 교사태도, 학습자중심)으로 구성되었다. 한국 영어교사 역량 실태 파악을 위한 측정도구 개발에서 교사 역량이 교수학습 역량뿐만 아니라 정의적 영역까지 포함되어 탐색되었다는 것은 교사전문성을 교수학습전문성으로 동일시했던 기존의 교사 교육에 던지는 시사점이 크다고 하겠다. 각 역량의 하위요인을 살펴보면 학교별로 차이점을 보이고 있는데, 예를 들어 중고등학교는 영어교수와 관련된 역량에서 초등학교급과 차이를 보이고 있었다. 이러한 결과는 영어교사 연수 프로그램이 개발이 될 때 학교급에 따른 차이점을 고려해서 프로그램이 구성되어야 함을 시사한다. 영어교사 역량 함양을 위한 요구조사에서 초․중․고 학교급에서 공통적으로 정의적 영역 함양에 대한 연수 프로그램의 요구가 높았다.
이러한 결과는 영어교사들이 핵심역량을 함양하는데 정의적 영역에 대한 연수 프로그램이 필요함을 보여준다.
영어교사의 핵심역량 함양에 대한 현장의 요구뿐만 아니라 실제적으로 지원 가능한 연수 프로그램을 살펴보기 위해서 국내에서 영어교사 연수를 활발히 진행하고 있는 시·도 연수원을 방문하였다. 이어서 핵심역량 기반 교사교육이 효과적으로 이루어지고 있는 싱가포르의 영어교사 연수 센터인 ELIS(English Language Institute of Singapore)를 방문하여 ELIS의 영어교사 연수 시스템, 연수 프로그램 등 싱가포르 영어교사 연수 사례를 분석하였다. 본 연구에서는 영어교사에 대한 실태파악 및 현장의 요구, 연수 지원 시스템에 대한 분석을 바탕으로 영어교육 담당자간의 네트워크 활성화, 영어교사 연수 프로그램 개발을 위한 마스터 플랜 구축, 연수 강사 인력의 전문성 확보 방안 등을 제안하였다.
(출처 : 연구요약 5p)
Abstract
▼
The purpose of this study is to investigate subject-specific competency required to Korean English teachers and to find out whether there's any difference between elementary and junior-high/high school English teachers. This study also aims to draw implications for competency-based teacher education
The purpose of this study is to investigate subject-specific competency required to Korean English teachers and to find out whether there's any difference between elementary and junior-high/high school English teachers. This study also aims to draw implications for competency-based teacher education in Korea based on the analysis of Singaporean case of in-service teacher education. In this study, an instrument to measure English teacher competency was developed. The instrument for English teacher competency is composed of 3 categories and 54 items; ‘General competency for English Teacher’, ‘Subject-specific competency for English teacher’, and ‘Value.’ ‘General competency for English Teacher’ is composed of 5 sub factors ‘student assessment’, 'teaching & learning', 'school based curriculum', 'information', 'differentiated instruction.' ‘Subject-specific competency for English teacher’ includes 3 sub factors, ‘English proficiency’, ‘English teaching and learning’ and ‘multi-culture.’ Value is composed of 3 categories, ‘teacher professionalism’, ‘attitude’, and ‘learner centered.’ When the rankings of an sub factor’s scales(performance frequency, level of competency, importance) show difference according to the levels of school, these sub-factors can be considered as competency to be improved. Also, rankings of ‘attitude’ and ‘learner centered’ of value are 1st or 2nd and it indicates the value is an important part to measure English teacher competency. Regarding teacher training, the rankings of value related training programs show higher ranker than others. The researchers visited Public Teacher Training Centers, where in-service training programs for English teachers are offered, to examine the ways in which in-service training is supported in these institutes and potential areas of improvement for more effective training of English teachers. Following this, the study analyzed the case of Singapore's in-service training program for English teachers to learn their English teacher training system, curriculum, methods of maintaining the quality of the training program, etc. based on interviews with the program organizer and master teachers at ELIS(English Language Institute of Singapore).
The study proposes the following for policy suggestion. First, administrative and financial supports are needed to support teachers' community for learning among English teachers. Second, a master plan based on English teachers' core competency needs to be established for the development of in-service training program for English teachers. There also needs to be a way to guarantee the quality of trainers by having master teachers actively participate in teacher training.
(출처 : ABSTRACT 82p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 4
- 연구요약 ... 5
- 목차 ... 6
- 표목차 ... 7
- 그림목차 ... 8
- Ⅰ 서 론 ... 9
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 10
- 2. 연구 내용 ... 11
- 3. 연구 방법 ... 13
- Ⅱ 선행 연구 ... 14
- 1. 핵심역량의 개념 및 국내외 관련 연구 ... 15
- 2. 우리나라 영어교사 연수 관련 연구 ... 18
- Ⅲ 영어교사의 역량 실태 및 요구조사 ... 20
- 1. 영어교사 역량 측정도구 개발 ... 21
- 2. 한국 영어교사 역량 실태 분석 ... 24
- 3. 한국 영어교사의 역량 개발 요구조사 ... 29
- 4. 한국 영어교사의 역량 개발에 주는 시사점 ... 34
- Ⅳ 핵심역량 기반 영어교사 연수 모형 탐색 ... 35
- 1. 우리나라 연수원의 영어교사 연수 지원 현황 및 개선점 ... 37
- 2. 싱가포르 영어교사 연수원의 핵심역량 계발 사례 ... 51
- 3. 시사점 ... 70
- Ⅴ 요약 및 제언 ... 73
- 1. 연구 요약 ... 74
- 2. 정책 제언 ... 75
- 참 고 문 헌 ... 80
- ABSTRACT ... 82
- 부 록 ... 84
- 끝페이지 ... 92
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.