보고서 정보
주관연구기관 |
을지대학교 Eulji university |
연구책임자 |
고영림
|
참여연구자 |
이지수
,
박나연
,
박효종
,
김성민
,
방선아
,
박소영
,
양희득
,
이정선
,
임지영
,
김완서
,
김정환
,
조은지
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2018-11 |
과제시작연도 |
2018 |
주관부처 |
식품의약품안전처 Ministry of Food and Drug Safety |
등록번호 |
TRKO201900003444 |
과제고유번호 |
1475010459 |
사업명 |
식품등안전관리(R&D) |
DB 구축일자 |
2019-07-13
|
키워드 |
위생용품.세척제.헹굼보조제.hygienic goods.dishwashing detergent.rinse aid.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900003444 |
초록
▼
위생용품 관리법에 제정되기 전까지 위생용품은 유형별로 별도 고시되어 기준과 규격이 관리되어 왔다. 따라서 위생용품의 효율적인 안전관리를 위하여 기준과 규격의 통합 관리가 필요하므로 본 과제를 통하여 위생물수건, 식품접객업소용 물티슈, 1회용 물컵, 숟가락, 젓가락, 포크, 나이프, 이쑤시개, 냅킨, 행주, 키친타올, 빨대, 세척제 및 헹굼보조제의 기준 규격을 개선하고 안전관리의 기반을 마련하고자하였다.
제외국의 위생용품 관리현황은 일본, 중국, 미국, EU를 중심으로 관리제도를 조사하였는데 위생물수건과 물티슈는 일본과
위생용품 관리법에 제정되기 전까지 위생용품은 유형별로 별도 고시되어 기준과 규격이 관리되어 왔다. 따라서 위생용품의 효율적인 안전관리를 위하여 기준과 규격의 통합 관리가 필요하므로 본 과제를 통하여 위생물수건, 식품접객업소용 물티슈, 1회용 물컵, 숟가락, 젓가락, 포크, 나이프, 이쑤시개, 냅킨, 행주, 키친타올, 빨대, 세척제 및 헹굼보조제의 기준 규격을 개선하고 안전관리의 기반을 마련하고자하였다.
제외국의 위생용품 관리현황은 일본, 중국, 미국, EU를 중심으로 관리제도를 조사하였는데 위생물수건과 물티슈는 일본과 중국을 중심으로 실시하였다. 1차년 도에는 위생물수건을 비롯한 12품목의 257점의 시료에 대하여 당시의 관련 기준 및 규격에서 정하고 있는 사항을 시험하여 기준의 적합여부를 조사하였으며, 위생물수건의 경우 일본의 물수건자주기준에서 관리되고 있는 황색포도상구균과 화장품법에서 관리되고 있는 녹농균에 대한 시험을 병행하였다. 물티슈의 경우도 살균보존제 및 화장품법에서 관리하고 있는 메탄올의 잔류랑에 대한 시험을 추가로 실시하였다. 대단위로 포장된 물티슈의 경우 냉장, 20℃ 및 30℃에서 저장하면서 6개월간 일반세균수의 변화가 없었으며, 개봉한 제품도 냉장상태에서 1개월 동안 일반세균수의 변화와 대장균이 검출되지 않았다. 물티슈의 경우 다양한 제품유형으로 유통되고 있는 바 자문회의를 통하여 산업체와 전문가의 의견을 수렴하였고 산업체에서 사용하고 있는 살균보존료 목록을 작성하였으며, 기준 및 규격 제정 방안을 제시하였다. 위생물수건의 경우 세균수 시험법에 대한 시험법의 개정안을 제출하였다.
2차년 도에는 세척제와 헹굼보조제에 대한 자료조사, 성분 목록 재검토, 유통제품 모니터링, 신규성분 검토 가이드라인, 기준 및 규격 제개정안 마련을 실시하였다. 세척제의 경우 사용가능 목록의 성분을 대상으로 CAS 번호를 확인하고, 2회의 산업체인사와의 자문회의와 자료 검토를 통하여, 세척제 성분의 특성에 따라 목록을 재정비하였으며, 신규성분의 사용가능성을 판장하기 위한 의사결정 방법을 제안하였다. 유통되고 있는 세척제와 헹굼보조제 203 점을 수거하여 기준 규격과의 적합성을 평가하였으며, 메탄올의 시험 방법 재검토 및 개선을 위하여 현행 위생용품의 기준 및 규격의 분석법과 환경부의 메탄올 분석법, Headspace GC-MS를 사용한 분석법을 비교하였고, 마이크로웨이브로 전처리한 중금속(납), 비소의 분석법을 제안하였다.
(출처 : 요약문 6p)
Abstract
▼
Before the establishment of the Hygienic Goods Management Act, each hygienic goods were separately notified and managed with different standard and specification. Since the integrated supervision of standard and specification is needed for the efficient management of the hygienic goods, this researc
Before the establishment of the Hygienic Goods Management Act, each hygienic goods were separately notified and managed with different standard and specification. Since the integrated supervision of standard and specification is needed for the efficient management of the hygienic goods, this research is to suggest the standard specification of hygienic goods, such as sanitary wet towel, wet wiper for restaurant, disposable water cup, spoon, chopsticks, fork, knife, toothpick, napkin, kitchen cloth, kitchen towel, straw, dishwash detergents and rinse aids, and come up with the foundations of safety management.
The current states of hygienic product management of foreign countries were investigated mainly around Japan, China, America and EU, and the cases of sanitary wet towel and wet wiper were collected those of Japan and China. In the first year, 257 samples from 12 items including sanitary wet towel were tested for compliance with the relevant standards and specifications at the time. Also, in the case of sanitary wet towel, the test of Staphylococcus aureus and Pseudomonas aeruginosa that are controlled by Japanese standard and the Cosmetics Act were also inspected. Additionally, the case of wet wiper, the residual concentration of the sterilizing preservatives and methanol which is regulated under the Cosmetics Act were tested. In the case of mass-packaged wet wiper, there were no change in the number of general bacteria for 6 months while stored at cold storage, 20 ℃ and 30 ℃.
Also, the opened products in the refrigerated condition, the amount of general bacteria was unchanged during one month, and the colon bacillus was not found. In the case of wet wiper, since various kinds of products are in the market, the research collected the opinions of industry and experts through the conferences, made a list of the sterilizing preservatives used in the industry, and proposed the improvement of standard and specification. In the case of sanitary wet towel, an amendment to the test method for the number of bacteria was submitted.
In the second year, surveying of dishwash detergents and rinse aids, reviewing the list of component, monitoring the distributed products, and preparing the guidelines for new ingredients, standards, and specifications have been executed. For the dishwash detergents, rearranged the list of availability according to the characteristics of the ingredients for the dishwash detergents through checking the CAS number against the ingredients in the list of availability, and 2 times of conference with the experts in the industry. Also, a new decision tree that determines the availability of new components was suggested. Dishwash detergents and rinse aids, 203 samples, were collected from market to evaluate the suitability with existing standards. In order to review and improve the testing method in methanol, we compared the present Standards and Specifications of Hygienic Goods the methanol analysis method of the Ministry of the Environment, and the analysis method using headspace GC-MS.
And we proposed the analysis method of heavy metals (lead) and arsenic in hygienic goods pretreated by microwaves
(출처 : Summary 9p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 용역연구개발과제 최종보고서 ... 2
- 제 출 문 ... 3
- 목차 ... 4
- Ⅰ. 총괄연구개발과제 요약문 ... 6
- 국문 요약문 ... 6
- Summary ... 9
- Ⅱ. 총괄연구개발과제 연구결과 ... 12
- 제1장 총괄연구개발과제의 목적 및 필요성 ... 12
- 제2장 총괄연구개발과제의 내용 및 방법 ... 30
- 제3장 총괄연구개발과제의 최종결과 및 고찰 ... 85
- 제4장 총괄연구개발과제의 연구성과 ... 256
- 제5장 총괄주요연구 변경사항 ... 257
- 제6장 총괄참고문헌 ... 258
- 제7장 총괄첨부서류 ... 263
- 끝페이지 ... 485
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.