보고서 정보
주관연구기관 |
한국법제연구원 Korea Legislation Research Institute |
연구책임자 |
김은정
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2018-10 |
과제시작연도 |
2018 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900018137 |
과제고유번호 |
1105013413 |
사업명 |
한국법제연구원(R&D) |
DB 구축일자 |
2019-11-30
|
키워드 |
지속가능발전.사회-환경-경제.지속가능발전위원회.Sustainable development.society-environment-economy (social. environmental. and economic sectors).SDGs.MDGs.The UN Commission on Sustainable Development (CSD).
|
초록
▼
I. 배경 및 목적
▶ 지속가능발전목표 SDGs 2030은‘사회-경제-환경’을 기준으로 미래 세대를 위한 발전을 고려하여 현재세대의 발전 수요를 충족하여야 한다는 원칙하에 새천년개발목표(MDGs)의 한계를 바탕으로 17개 목표와 169개 세부목표로 제시
0 MDGs는 저개발국 빈곤퇴치와 삶의 질 향상을 목적으로 2000년부터 이행되어 왔으나, 그 범위의 한정과 개발도상국의 의견 배제 등의 한계 등으로 개선 필요성 제기
▶ 우리나라는 2016년 SDGs 관련 보고서를 UN에 제출하면서 국내의 새로운 이슈로 사회
I. 배경 및 목적
▶ 지속가능발전목표 SDGs 2030은‘사회-경제-환경’을 기준으로 미래 세대를 위한 발전을 고려하여 현재세대의 발전 수요를 충족하여야 한다는 원칙하에 새천년개발목표(MDGs)의 한계를 바탕으로 17개 목표와 169개 세부목표로 제시
0 MDGs는 저개발국 빈곤퇴치와 삶의 질 향상을 목적으로 2000년부터 이행되어 왔으나, 그 범위의 한정과 개발도상국의 의견 배제 등의 한계 등으로 개선 필요성 제기
▶ 우리나라는 2016년 SDGs 관련 보고서를 UN에 제출하면서 국내의 새로운 이슈로 사회 형평성 문제와 성평등에 관한 사항을 제기하였고, 관련 이행방안 마련에 있어 전부처의 협업을 바탕으로 한 유기적 연계를 강조
0 이에 우리 정부는 SDGs 2030에 관하여 이해관계자 참여를 통한 지속가능발전 목표 수립과 이행방안 마련을 위한 논의를 체계적으로 진행하고자 노력 중임
▶ SDGs 목표에 맞는 사회-환경-경제 전 부문을 균형있게 포함하면서 세부 이행방안을 통하여 양질의 개선을 도모할 수 있는 지속가능발전 관련 제도 개선이 필요
II. 주요 내용
▶ 지속가능한 발전의 의미는 시대와 국가에 따라 다르게 해석되고 있으나, 현재에는 미래 세대를 위한 현재 세대의 개발 범위와 사회-환경-경제 부문간의 균형있는 발전이라는 점에서 그 개념이 통용화되었다고 볼 수 있음
0 지속가능발전 2030은 기존의 개발도상국들에게만 적용되었던 MDGs의 성과와 한계에 관한 개선 내용을 토대로 전 국가 및 전 부문을 위한 보편적이고 포괄적인 목표를 제시하고 있다는 점 등에서 차이가 있음
0 지속가능발전에 관한 국내 제도로는 『지속가능발전법』, 『저탄소녹색성장기본법』이 대표적이며, 이 외 각 분야별 상세 내용은 개별법에서 다루어지고 있음
- 『저탄소녹색성장기본법』의 경우에는 2009년 제정되어 국내 기후변화 및 에너지 등 지속가능발전에 관한 기본법으로 그 역할을 담당하여 왔으며, 동법 제정에 따라 구 지속가능 발전기본법은 현행과 같은 『지속가능발전법』으로 개정
0 최근 지속가능발전과 기후변화에 대한 적극적인 대응방안 모색을 위하여 기후변화대응법을 제정하고, 아울러 『지속가능발전법』을 기본법으로 개정하는 입법안이 발의되었으며, 논의 중임
- 이러한 제·개정의 논의의 경우 그 한계는 현행 법체계하에서 다루고 있는 내용을 제안된 법률안에 조금 더 구체화하고 있으며, 이에 대한 큰 변경내용이 없다는 점에서 제 개정에 관한 구체적인 논의가 필요
▶ SDGs 국내 이행체계의 경우에는 정책집행․이행인력 및 예산의 적정성․SDGs 성과 점검 및 환 체계
0 정책집행의 경우에는 제3차 지속가능발전기본계획에 따른 집행실태 분석에 따라 각 부처별 전략이행과제들을 통하여 그 이행계획과 향후 성과등에 관한 부분을 평가
- 이 경우 상위목표나 세부과제간 우선순위를 선정하거나, 목표의 불균형 달성을 방지할 수 있는 컨트롤 타워와 같은 관리부처의 역할이 중요
- 현재는 환경부 소속 지속가능발전위원회와 국무조정실 산하 녹색성장위원회를 통합하여 대통령 직속 지속가능발전위원회 설립 등의 방안을 검토하고 있음
0 SDGs 관련 업무 담당 인력 및 예산의 적적성에 있어 현재의 경우 담당자의 수가 미흡하며, 이는 관련 법체계 정비를 통한 개선 필요
- 현재에는 녹색성장기본법에 따라 지속가능발전분야 업무가 수행되고 있으며, 관련부처 또한 그 업무를 주 업무로 두고 있지 않기에 체계적 지원 혹은 관리가 부족한 상태임
- SDGs의 경우 부처간 협업 및 연계가 중요하며, SDGs 지표 등의 경우에도 한 분야나 부처 업무가 아닌 통합된 성과가 반영되는 만큼 이에 대한 관리와 조정 업무가 중요
0 성과점검 및 환류체계에 있어서 UN SDGs 달성 목표가 연계되어 있고, 성과에 해당되는 지표의 경우 이에 대한 통합적 판단과 그 성과를 위한 체계적 계획수립 및 추진이 중요
- 그 통계적 수치가 지표와 연관되는 만큼 통계청과의 협업 및 관련하여 조율하는 부처 등 관리체계 수립이 전제되어야 함
- 국내 성과를 활용할 지표 개발에 있어서 이행전력 연계와 이행전략 및 세부이행 계획 수립 등 기획단계에서부터 성과지표에 대한 고민이 전제되어야 할 것임
- 환류체계에 있어 이에 대한 평가와 적절한 보완 및 개선 등의 조치가 제도화되어 운영되어야 하며, 각 부처별 강제하도록 하는 제도 마련 시급
III. 기대효과
0 SDGs 2030을 위한 목표 수립 및 평가 체계 등의 개선을 위해서는 세부 영역별 지속가능발전 목표 달성을 위하여 현행 관련 국내 법체계를 분석하고, 향후 제도적 관점에서의 개선방안을 제시가 필요
0 따라서 전 세계적으로 지속가능한 발전이라는 이행방안 논의 중인 상황에서 지속가능한 발전과 SDGs 목표들을 고려하여 국내 사회-환경-경제에 있어 실질적인 효과를 창출할 수 있는 이행방안 마련을 위한 국내 법체계 개선 방안 제시
(출처 : 요약문 7p)
Abstract
▼
I. Backgrounds and Purposes
▶ The Sustainable Development Goals (SDGs) 2030 consist of 17 goals and 169 sub-goals that have been set within the limits of the Millennium Development Goals (MDGs) according to the principle that the current generation’s demand for development should be met in consid
I. Backgrounds and Purposes
▶ The Sustainable Development Goals (SDGs) 2030 consist of 17 goals and 169 sub-goals that have been set within the limits of the Millennium Development Goals (MDGs) according to the principle that the current generation’s demand for development should be met in consideration of development in the social, environmental, and economic sectors for future generations.
0 The MDGs have been implemented since 2000 to eliminate poverty and improve the quality of life in underdeveloped countries. The need to improve the MDGs has been pointed out due to the limitations of their scope and the failure to listen to the opinions of the developing countries.
▶ In its submittal of an SDG report to the UN in 2016, the ROK pointed out new domestic issues such as social equity and gender equality and stressed the need for closer cooperation among the government ministries in preparing means of addressing and dealing with such issues.
0 The ROK government aims to hold systematic discussions about the establishment of the SDGs 2030 and how to implement them through the participation of stakeholders.
▶ In this regard, it is necessary to improve the sustainable developmentrelated systems with which to come up with detailed methods of implementing them, and to develop the social, environmental, and economic sectors in a balanced way that is appropriate to the SDGs.
II. Major Content
▶ The meaning of “sustainable development” has been interpreted differently in different periods and different countries, but at present it can be said to be focused on the scope of the current generation’s development for future generations and the need to achieve balanced development among the social, environmental, and economic sectors.
0 The SDGs 2030 are differentiated as they comprise universal and comprehensive goals for the entire country and all sectors based on improvements of the results and limitations of the MDGs, which were applied only to existing developing countries.
0 The country’s main systems of sustainable development include the Framework Act on Sustainable Development and the Framework Act on Low Carbon, Green Growth. Detailed contents on each sector are provided in the individual laws.
- As regards the Framework Act on Low Carbon, Green Growth enacted in 2009, it has served as the basic law on sustainable development related to domestic climate change and energy, etc. Following its enactment, the previous Framework Act on Sustainable Development was replaced by the Sustainable Development Act.
0 Recently, a legislative proposal was made for both the enactment of a law to cope with climate change and the revision of the Sustainable Development Act into a framework act for addressing sustainable development and climate change more positively. The relevant discussion is now under way.
- It is necessary to engage in more specific discussions about the aforementioned enactment or revision, as they are specific about the content dealt with in the current legal system.
▶ Propriety of policy execution, relevant personnel, and budget concerning the SDG-related domestic execution system; checks of SDG results, and feedback system
0 As for policy execution, an evaluation of the execution plan and future results has been conducted through the strategic subjects of execution of each ministry based on the Third Basic Plan for Sustainable Development.
- In this case, it is important to designate a ministry to serve as a control tower that sets the order of priority among superordinate goals and sub-goals and prevents imbalances in the achievement of such goals.
- At present, a review is under way to launch the Commission on Sustainable Development, which will report directly to the President, by integrating the Sustainable Development Committee, which reports to the Environmental Minister, and the Presidential Committee on Green Growth (PCGG), which is controlled by the Office for Government Policy Coordination, into one entity.
0 At present, the number of personnel in charge of SDG-related business is insufficient, making it necessary to rectify the matter by revising the relevant law.
- At present, all SDG-related business is carried out under the Framework Act on Low Carbon, Green Growth, and the relevant ministries do not regard it as their main business, thus resulting in a lack of systematic support or management.
- With regard to SDG-related matters, close cooperation between the relevant ministries is essential. Reciprocal management and coordination concerning the SDG-related indexes is also important, as it needs to reflect the integrated results of measures and policies implemented by diverse sectors and ministries.
0 As regards the system of checking results and feedback, measures for achieving the UN SDGs should be interlinked. As for results-related indexes, it is important to form an integrated judgment and set up a systematic plan for achieving good results.
- As statistics are linked with the relevant indexes, it is necessary to establish a system of cooperation with Statistics Korea and joint management with the relevant ministries.
- In the development of indexes that will use domestic results, consideration needs to be given to performance indexes including linkage to past records on performance and the establishment of a plan for detailed execution from the planning stage.
- Such measures as evaluation of the feedback system and adequate improvements should be institutionalized, with each ministry taking the appropriate such measures.
III. Expected Effects
0 In order to establish the objectives of the SDGs 2030 and improve the relevant evaluation system, it is necessary to analyze the current domestic legislation to attain SGDs in subcategories and to come up with effective methods of improving them from the perspective of institutions.
0 Under the current circumstances, in which SDG execution methods are being discussed worldwide, it is necessary to come up with a way of improving the domestic legislation so as to bring about substantial effects in the social, environmental, and economic sectors in consideration of the SDGs.
(출처 : Abstract 11p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 요 약 문 ... 7
- Abstract ... 11
- 목차 ... 17
- 제1장 서 론 ... 19
- 제1절 연구의 배경 및 목적 ... 21
- 제2절 연구의 범위 및 방법 ... 22
- 제2장 SDGs의 논의 현황 및 국내 이행체계 ... 25
- 제1절 SDGs의 의의 및 목표 체계 ... 27
- 1. SDGs 의의 ... 27
- 2. SDGs 세부 내용 ... 30
- 제2절 SDGs 국내 이행체계 ... 35
- 1. SDGs 이행을 위한 추진 체계 ... 35
- 2. SDGs 성과 점검 및 환류 체계 ... 43
- 제3장 SDGs 국내 이행체계 및 해외 사례 ... 47
- 제1절 지속가능발전의 개념 ... 49
- 1. 지속가능발전의 의의 ... 49
- 2. 지속가능발전에 관한 국내 제도 ... 52
- 제2절 주요 국가의 SDGs 제도 현황 ... 57
- 1. 독 일 ... 57
- 2. 영 국 ... 61
- 3. 캐나다 ... 63
- 제4장 SDGs 국내 이행을 위한 개선방안 ... 67
- 제1절 지속가능발전 이행환경 개선방향 ... 69
- 제2절 델파이조사 결과 분석 ... 73
- 1. 델파이조사 개요 ... 73
- 2. 델파이조사 결과 ... 74
- 제3절 지속가능발전법 개정안 ... 77
- 제5장 결 론 ... 91
- 참고문헌 ... 97
- 부록 ... 103
- 끝페이지 ... 204
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.